Hovedmeny

Batteriövervakning

Startet av saxo56, onsdag 19. august 2015, klokken 15:40

« forrige - neste »

saxo56

Hej!
Jag har sett i andra trådar att det är många som är intresserade av batteriövervakning,så jag tänkte att jag skulle visa hur jag har gjort på min Saxo.
Jag köpte 2 voltmätare som jag mäter batterierna 10 och 10 för att se om det är obalans imellan blocken.
Jag drog en kabel till + och en till - i sagemboxen sedan en kabel till mitten i batteriboxen som används till + på den ena voltmätaren och - till den andra.
Jag tycker att denna enkla mätning fungerar bra och kostar bara någon hundralapp ;D

Elmo

Bra og billig løsning !
Men jeg tror jeg ville satt sikringer på ledningene - så nær tilkoblingene som mulig (feks. vha. disse).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

I prinsippet det samme som RoboMeteret gjør, bare til 1/10 av prisen.

Enig med Elmo om sikring. Vi bruker Pico sikringer på sensledningene, og inn til kupeen er det selvfølgelig bare signal som går.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Elmo

Sitat fra: kretslopp på søndag 23. august 2015, klokken 15:36
Är det från kjell & co?

Jeg tror ikke det der med felles jord for drivspenning (12volt fra bilen) og målespenning (fremdriftsbatteriet) sunt å bruke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

kretslopp

#5
Nej det har du säkert rätt i. Verkar vara svårt att finna någon digital spenningsmålere med separat jord.

Vore intressant om Saxo56 kunde skriva vad det är han har köpt för något.

EDIT:  Denna trenger en separat kraftkilde 12VDC: 

http://www.futurlec.com/Panel_Meters/XL3BL-100V.shtml

Elmo

#6
De som er "Supply Voltage - 12v Independent" bør være OK. Felles jord ville ikke jeg tatt sjansen på !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

#7
Kanskje en fin anledning å minne om RoboMeteret som allerede har vært gjennom alle disse problemstillingene, og leveres nå i 4 generasjon til like over 4000 kr. ;)

Da får en i tillegg alarm ved problemer, 4 gen støyundertrykking, og visning av A, Ahr og temperatur på batteriet. Med andre ord full oversikt over batteriets tilstand. ;)

http://elbilhjelpen.no/htm/robometer.html

Og for ikke å glemme; enkel montering uten å måtte ta ned noen batterikasser, og fullisolert slik at ingen farlige spenninger føres inn i kupe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

saxo56


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA