Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekondisjonering av batterier.

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 30. januar 2010, klokken 18:55

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

For oss som har holdt på med elbiler, i medgang og motgang, får man nesten tårer i øynene når de store bilprodusentene endelig ser det mange av oss har sett lenge.

Se siste reklamefilm fra Renault:



Se også Renult sine elbilsider:
http://www.renault-ze.com/nw/

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Fristelsene står i kø.

Gleder meg. Likte Boble lookalike'en og 1 seteren best.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Rett og slett rørende. Jeg er enig i alt.
Lager Renault like gode elbiler som de lager promofilmer, kan vi glede oss til hva som skjer om 812 dager.
St.Hanshaugen

hkaspenberg

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 07. januar 2010, klokken 20:44
... Lager Renault like gode elbiler som de lager promofilmer, kan vi glede oss til hva som skjer om 812 dager.

Ihvertfall en helt konkret deadline for levering. Vi får se om den holder!  ;D

-- Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Lest i en autoblad at de skal satse stort på batteribytte sammen med Better Place. Her er det snakk om tre ulike modeller.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ken på torsdag 07. januar 2010, klokken 23:28
Lest i en autoblad at de skal satse stort på batteribytte sammen med Better Place. Her er det snakk om tre ulike modeller.

Og batteribytte modellen de satser på, er nok det jeg tror kommer til å velte prosjektet. Forhåpentligvis har de 2 alternative modeller de jobber med, en med batteribytte, og en med fastmonterte batterier og mulighet for hurtiglading.

Ulempene med batteribytte er åpenbare:
Bilen må designes, og batteriene må plasseres på byttemaskinens vilkår, i motsetning til å plassere batteriene der det er mest fornuftig i forhold til vektfordeling.

Det må en voldsom dyr infrastruktur spredt utover for å ta imot utladete batterier, og levere ut oppladete batterier. Bytte-stasjonene må også kunne håndtere et stort antall batterier samtidig, og antagelig batterier av forskjellig størrelse.

Tenk hvor mange batterier byttestasjonen på "Espa" må ha, når påsketuristene skal på ferie, mens det ellers antagelig vil være et beskjedent behov.

Folk vil til daglig foretrekke å lade der de står parkert og sette inn en enkel kabel slik vi gjør i dag, i stedet for å stoppe på egne bytte stasjoner. Dermed vil lønnsomheten gå ned, ettersom man må dimmensjonere for "toppene"

Det er billigere å bygge ut kraftige og mange hurtigladere, enn hele systemet for batteribytte.

Sist men ikke minst: Bilbransjen ser ikke dette som et felles system, med felles standard. Dermed blir det som BETAMAX kassettene, et bra system, men når alle andre går for VHS, er det vanskelig å få opp en kritisk masse.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 08. januar 2010, klokken 09:56
Og batteribytte modellen de satser på, er nok det jeg tror kommer til å velte prosjektet. Forhåpentligvis har de 2 alternative modeller de jobber med, en med batteribytte, og en med fastmonterte batterier og mulighet for hurtiglading.

Akkurat det tenkte jeg også. Men: Hvorfor er det ingen som har "lansert" batterier der man kan skifte bare elektrolytten? (Mener å ha sett noen omtale dette en gang før på forumet her.) Da kan man tapppe av  oppbrukt elektrolytt og fylle på ny, nesten på samme måte som når man fyller bensin. Infrastrukturen finnes allerede; det er massevis av bensinstasjoner rundtomkring. En ny pumpe, samt avtapping er det som skal til. Distribusjon kan skje med tankbiler, og det skulle da være rimelig enkelt å ta høyde for topper ved å sende en ekstra tankbil eller to dit det trengs. Man kunne kanskje til og med ha med "reservekanne" i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Tror heller ikke på batteribytting.

Ny batteriteknologi tåler "sjokklading", og kan dermed lades fra en batteribank på få minutter.

Batteribanken vil mellom bruk lades sakte og sikkert via solceller/vind/elnett.

Et slikt system kan enkelt utplasseres omtrent hvor som helst, og lett tilpasses alle biltyper, inkludert PSA'ene våre. De kan tross alt lades 80% på 50 min.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: cra på fredag 08. januar 2010, klokken 10:10


Akkurat det tenkte jeg også. Men: Hvorfor er det ingen som har "lansert" batterier der man kan skifte bare elektrolytten? (Mener å ha sett noen omtale dette en gang før på forumet her.) Da kan man tapppe av  oppbrukt elektrolytt og fylle på ny, nesten på samme måte som når man fyller bensin. Infrastrukturen finnes allerede; det er massevis av bensinstasjoner rundtomkring. En ny pumpe, samt avtapping er det som skal til. Distribusjon kan skje med tankbiler, og det skulle da være rimelig enkelt å ta høyde for topper ved å sende en ekstra tankbil eller to dit det trengs. Man kunne kanskje til og med ha med "reservekanne" i bilen.

Se
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2189.0

Forøvrig, Koenigsegg og NLV Solar AG lansert Quant og beskrevet redox flowbatterier med høy energitetthet, men det var nok en framtidsdrøm.

http://www.dinside.no/813551/ekstremt-sol-egg


Koenigsegg quant med redox flow batterier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA