Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Snøgglading i heimen

Startet av Chana, torsdag 17. september 2015, klokken 20:31

« forrige - neste »

Chana

 :)

Har merket i det siste at det står at jeg skal kunne kjøre 200km på ny oppladet bil.
I starten så stod det "kun" 196km.

Noen andre som har det slikt? Eller kan forklare meg hvorfor det er slikt?
'15 VW e-Golf Limestone Grey
'98 VW Passat R36 (Husbonden sin)
'10 Citroën DS3 150THP Sport - Solgt
'01 Audi S3 - Solgt
'91 VW Corrado G60 - Solgt
'90 VW Corrado G60 - Skrapet

gamer73

jeg tror det har litt med kjørestilen din..jeg vet ikke, men jeg tror kanskje den driver å beregner ut fra kjøremønsteret ditt...

hottentott33

#2
Da bilen var ny stod det 180 km. Nå pleier det å stå 190 km eller 192 km, av og til 185 km hvis det har gått mye strøm på forrige kjøretur. Men ikke for det, langtidsforbruket mitt de siste 4-5000 km er på 13,8 kWh/100 km, så det er jo ingenting som skulle tilsi at jeg skulle klare 192 km :)

Hvis jeg setter den i eco+ modus, så får jeg 202-203-204 km. Men jeg kjører aldri i eco+ da jeg ikke gidder å svette eller fryse i bilen, så det er stort sett bare for å se hvor mange kilometer det kommer på fulloppladet bil :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

elektro

Da jeg fikk bilen stod det 181 eller 184 km, og det har det gjort de første 2500 km, hver gang jeg har ladet fullt. Men, så kjørte jeg den nesten helt tom her forrige dagen. Fikk skilpadden og meldingen "Batteriet er tomt, begrenset hastighet" eller noe sånt.. 7 km. igjen. Etter det ladet jeg til 196 km.

Er det en slags kalibrering som hsr skjedd? For jeg har ikke endret kjørestil..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

eivhelle

Sitat fra: elektro på onsdag 19. august 2015, klokken 21:02
Da jeg fikk bilen stod det 181 eller 184 km, og det har det gjort de første 2500 km, hver gang jeg har ladet fullt. Men, så kjørte jeg den nesten helt tom her forrige dagen. Fikk skilpadden og meldingen "Batteriet er tomt, begrenset hastighet" eller noe sånt.. 7 km. igjen. Etter det ladet jeg til 196 km.

Er det en slags kalibrering som hsr skjedd? For jeg har ikke endret kjørestil..
Jeg tror utgangspunktet for beregningen av rekkevidde er basert på siste tur. Hvis du måtte kjøre i sparemodus brukte du svært lite strøm på slutten av forrige kjøretur og da vil bilen optimisk tenke at da blir det nok tilsvarende kjøring neste gang også.

Man må ta estimert rekkevidde med en god klype salt. For eksempel da jeg kjørte over hardangevidda i retning vestover avsluttet jeg med 1250m nedoverbakke og bilen var kjempefornøyd og påsto at nå klarer du 80 km til. Men bilen ante ingenting om det kraftige regnværet som var i vente på de neste 70km jeg hadde igjen før jeg var fremme, så det var nok best og bruke hodet selv og fylle opp på hurtigladeren før vi fortsatte turen. Og på returen skulle vi de samme 1250 meteren opp, og da var bilen kjempepessimist og påsto at nå er det bare 40 km rekkevidde igjen. Den visste da selvsagt ingenting om at jeg nå skulle kjøre 80 km nedoverbakke frem til neste lader. Men pussig nok etter å ha kjørt 80 km til sier bilen glad og fornøyd at nå klarer du 50 km til. :D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ln-ebr

Jeg endret etter hvert fra visning fra stipulert rekkevidde til "vanlig" intervallvisning av siste kjørte kilometer heller. Jeg oppfatter at den gir mer eller mindre urelastiske tall og man må hele tiden vurdere om man sist kjørt mye oppover eller om det regnet etc.

Nå ser jeg på drivstoffmåleren og  tenker 1 mil pr strek i stede. Syns den sier meg like mye. Nå kjører jeg svært sjelden mer enn en halv "tank" om gangen så for min del har jeg mer nytte av å se hvor langt jeg har kjørt siden siste nulling.
E golf limestone grey.

26.06.15 - 9 km - lukten av nybil

stefse

Ja bilen er ikke så lur den. Men bilen stakkars kan jo ikke vite hvor du har tenkt å kjøre, så den synes det beste den kan gjøre er å gjette på at du fortsetter som du har gjort. Men vent, er det ikke en funksjon hvor du kan legge inn destinasjonen, så forteller bilen deg hvordan du ligger an i forhold til batteriet?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

dabis

Bare jeg som opplever at ved å lade den til 90% så får man en mer riktig rekkevidde "forslag" en om man lader den til 100% eks:
Ladet den til 100% i går å fikk forslag på 192km rekkevidde. Kjørte da ca 120km med 30km i rest før ny ladning så omtrent 150km rekkevidde i praksis.
Ladet den i dag til 90% og fikk forslag på 152km og ser for meg at jeg havner rundt det når jeg setter bilen på ladning i morgen.
Min teori er at når man lader de siste 10% så regner ikke "bilen" seg frem til faktisk rekkevidde men prøver og oppfylle lovnadene om en rekkevidde på 190km. Altså en liten "styrt" rekkevidde fra VW. Om bilen faktisk skulle gitt den faktiske rekkevidden etter mitt forbruk så hadde den vist 160km hver dag noe jeg da kunne klagd på til VW om at jeg ikke har fått det produktet jeg har betalt for. Det forklarer jo også det farlige fallet i rekkevidde de første 3km.  Har nå de siste 3000km ligget på 13,8 kw/100km
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

EAKF

For et år siden, da bilen min var ny viste den 198km indikert, uten strømtrekk fra setevarmer, varmeapparat osv. 54 000 km senere viser den 187km under samme forhold. Dette skulle bety at batteriet har tapt seg 4-5% siden bilen var ny. Jeg kjører e-Golfen både langt og ofte, stort sett distanser på rundt  100km. Min erfaring er at den indikerte rekkevidden, (akkurat når man skrur på tenningen, uten varme, før man begynner å kjøre, og ikke har kjørt på en del timer), ikke reflekterer kjøremønsteret eller forbruket på den siste eller de siste turene. Men den begynner straks å reflektere det momentane forbruket straks man begynner å kjøre en ny tur. Jeg tror den beregner rekkevidden basert på en vekting av forbruket mellom nåværende kjøretur og "forventet" rekkevidde som ligger inne i bil-computeren.

Når jeg f.eks kjører fra Notodden til Sandefjord (115km), starter det med en bakke på 350 høydemeter. Den viser 187km indikert når jeg starter, men når jeg er på toppen av bakken får jeg warning om at jeg ikke kommer meg hjem(!) Men så kommer masse nedoverbakker, og estimert rekkevidde nærmer seg det den ville vært om terrenget var flatt. Uten å kunne dokumentere det noe nærmere, virker det på meg som innsnslaget på nåværende kjøretur øker jo lenger kjøreturen har vart, mens innslaget fra forventet rekkevidde (fabrikkinstillinger justert for batteritap) blir mindre jo lenger kjøreturen varer.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

Chana

Takk for mange gode svar  :D

Ser for meg at tankmåleren er den beste indikatoren.
Siden jeg aldri drar på noen langtur med bilen, så er det ikke stor fare for å gå tom for strøm. Har enda litt rekkeviddeangst med tanke på å dra på for lange kjøreturer med den.
'15 VW e-Golf Limestone Grey
'98 VW Passat R36 (Husbonden sin)
'10 Citroën DS3 150THP Sport - Solgt
'01 Audi S3 - Solgt
'91 VW Corrado G60 - Solgt
'90 VW Corrado G60 - Skrapet

PokerFjes

Jeg skulle ønske tankmåleren var digital, det hadde gitt oss bedre presisjon. I tillegg burde vi hatt statistikk i kjørecomputeren som var mer orientert mot brukt effekt og gjenværende kapasitet på batteriet.... ikke dette guess-o-meteret :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

men som en annen nevnte....om man legger inn reisemål i navigasjonen. Vil den ikke da regne ut hvor mye man kommer til å bruke? (da tar jo den bakker og fartsgrenser i betraktning....) Eller ?

PokerFjes

Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. august 2015, klokken 12:13
men som en annen nevnte....om man legger inn reisemål i navigasjonen. Vil den ikke da regne ut hvor mye man kommer til å bruke? (da tar jo den bakker og fartsgrenser i betraktning....) Eller ?
Jeg er ganske sikker på at kartgrunnlaget i golfen ikke inneholder vei- og topologidata til å gjøre samme jobben som GreenRace-løsningen. Navi i golfen er kurant, men ikke veldig moderne.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Sitat fra: PokerFjes på torsdag 20. august 2015, klokken 12:21
Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. august 2015, klokken 12:13
men som en annen nevnte....om man legger inn reisemål i navigasjonen. Vil den ikke da regne ut hvor mye man kommer til å bruke? (da tar jo den bakker og fartsgrenser i betraktning....) Eller ?
Jeg er ganske sikker på at kartgrunnlaget i golfen ikke inneholder vei- og topologidata til å gjøre samme jobben som GreenRace-løsningen. Navi i golfen er kurant, men ikke veldig moderne.

ahh oki:) får sjekke greenrace på nett:)

EAKF

Nei, navigasjonen tar ikke med høyde. Den regner som om man kjørte på flatt terreng hele tiden, men tar i betrakning forbruket mens en har kjørt nåværende tur. Jeg opplever "tankmåleren" som den eneste objektive informasjonen om gjenværende energi -> gjenværende kjørelengde. Har du "halv" tank har du kanskje 90km igjen hvis du kjører kjempeøkonomisk, eks. 70 km/t, jevn fart, flat mark, men kjører du motorvei i 110 km/t har du kanskje bare igjen 50km. Man må kunne hoderegne og vurdere litt, det er min erfaring. Avhengig av kjørestil, regner det, er det mye slaps på veien, er det kaldt eller motvind eller medvind, kanskje må du skru opp varmen på veien fordi kona klager ;), forandres rekevidden. Etter min mening er for mye å håpe på å få en "dings" som tar høyde for alt dette og som gir et presist svar hele året.

e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA