Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig hurtigladerstøtte fra Enova?

Startet av ahoybakk, torsdag 17. september 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

ahoybakk

Hei.

Jeg har en Kewet Citi Jet 5, og har hatt et periodisk problem med at den ikke vil gå fremover/bakover.

Da jeg sjekket bak i koblingskassen, så viser det seg at releet/kontaktoren til + polen var dårlig (sveise merker og ødelagt messing).

Jeg tok så en overhaling på denne og testet at spolen fungerte osv.
Etter dette så funket bilen i cirka 5-10 minutter, så ble messingen ødelagt igjen.

Etter en visuell sjekk så ser jeg at det gnistrer fælt der når jeg trykke inn gasspedalen.
Det er mange som har koblet på bilen, så jeg er usikker på om alt er koblet rett.

Jeg lurer da på en ting.

Du har som sagt 3 releer bak.

1 - Pluss polen (1-polt rele) dette releet legger inn når gassen blir trykt inn.
2 - Minus polen (2-polt rele) dette releet legger inn når tenningen blir skrudd på.
3 - Vikling nr 2 (2-polt rele) dette legger inn når vikling nr 2 skal ha spenning.

Det jeg lurer på da er om ikke det skal være omvendt.

Skal ikke pluss releet legge inn når tenning blir skrudd på også skal minus releet legge inn når du gasser?

Håper på svar :) Takk.

bosonic

#1
Virker dette bildet kjent?
Det er nok hovedkontaktoren du har mekket på, den som har en (grønn) motstand på tilkoblingene. Den blir styrt av en bryter på gasspedalen. Jeg har en brukt kontaktor som du sikkert kan få kjøpe. Bekreft layout, så kan jeg hjelpe deg å beskrive videre...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ahoybakk

Sitat fra: bosonic på onsdag 19. august 2015, klokken 18:03
Virker dette bildet kjent?
Det er nok hovedkontaktoren du har mekket på, den som har en (grønn) motstand på tilkoblingene. Den blir styrt av en bryter på gasspedalen. Jeg har en brukt kontaktor som du sikkert kan få kjøpe. Bekreft layout, så kan jeg hjelpe deg å beskrive videre...

Bilde der så veldig kjent ut ja! Det er det releet med grønn motstand ja.
Svart svidd på messingen der, spolen er i orden.
Skal det virkelig gnistre så mye?

Hvilken pris tenkte du på det du har?

Rav4_EV

Har du sjekka at den grønne "precharge" motstanden er hel?
Om det gnistrer når releet trekker virker det om som at denne motstanden er defekt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ahoybakk

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 20. august 2015, klokken 11:54
Har du sjekka at den grønne "precharge" motstanden er hel?
Om det gnistrer når releet trekker virker det om som at denne motstanden er defekt.

Ja okei. Hva er prisen for e ny motstand og vet dere hvor jeg kan få tak i det?

bosonic

Denne motstanden får du hos elfa distrelec.
Normal verdi er 120 ohm/7Watt. Pris er kun 13,80 pluss mva pluss frakt og omkostninger.
10Watt er hakket bedre.
Huske å kjøpe flere enn bare 1stk så har du reserve..

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ahoybakk

Sitat fra: bosonic på torsdag 20. august 2015, klokken 20:33
Denne motstanden får du hos elfa distrelec.
Normal verdi er 120 ohm/7Watt. Pris er kun 13,80 pluss mva pluss frakt og omkostninger.
10Watt er hakket bedre.
Huske å kjøpe flere enn bare 1stk så har du reserve..

Supert! Tusen takk for god hjelp!

Har ikke målt den gamle motstanden enda, men minnes at det var litt svart/brent. Så da er det like greit å bestille ny.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA