Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikringen går hele tiden...?

Startet av Tony, lørdag 30. januar 2010, klokken 13:52

« forrige - neste »

Tony

Er det noen som bruker overspenningsvern (type pluginn) under lading?
Er det fin eller grov-vern som er best for bilen?

Vi har 2 ganger fått stopp under lading på jobben til kona, og da begynte lampen for elektronisk feil å lyse. Dette kan ha vert sirkulasjonspumpen som feilet, så den er byttet, men jeg vil ikke utelukke mulig feil på el annlegget der bilen lades.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

El rayo

Vet ikke om noe plug inn som tåler 16 A kontinuerlig. Det man får kjøpt i vanlige elektroforretninger er beregnet for TV og blue ray- spillere og tåler vel et par ampère.

I interface boksen i Th!nk classic er det innebygget et nettfilter med motsatt viklede spoler og kondensatorer. Synes det ville være veldig rart om ikke Citroen og Peugeot har brukt noe tilsvarende.

Det jeg vet sikkert om Saxo er at det er en beskyttelse mot for lav nettspenning. Ved ca 190 V skrur laderen seg av.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på torsdag 07. januar 2010, klokken 10:31
Det jeg vet sikkert om Saxo er at det er en beskyttelse mot for lav nettspenning. Ved ca 190 V skrur laderen seg av.

Interressant.

Legger du dette inn på Elbilwikiet under teknisk informasjon.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#3
Sitat fra: El rayo på torsdag 07. januar 2010, klokken 10:31
I interface boksen i Th!nk classic er det innebygget et nettfilter med motsatt viklede spoler og kondensatorer.
Synes det ville være veldig rart om ikke Citroen og Peugeot har brukt noe tilsvarende.

Tror ikke at det er noe slikt på PSA :(
Det var vel en dialog om det (her eller på elbil.no), tror det var "Blysom" som fikk ødelagt laderen sin pga lynnedslag.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Ref. lynnedslag så får man jo forgreningskontakter som tåler rundt 3000-3600 watt, med overspenningsvern. Vi har iallefall 2-3 sånne liggende her på bruket :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tony

Jeg tenkte på om man bør bruke grov-vern eller fin-vern.
Tror grov er for stopp av lyn og andre kraftige typer strøm, og fin da fjerner støy og mindre ujavnheter, Men siden det sitter en komputer i bilen lurer jeg på ett som har begge deler.

Dette er et typpisk grov vern.
http://www.tryggogsikker.no/html/141.html

Og dette mener jeg er begge deler.
http://www.tryggogsikker.no/html/250.html
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

El rayo

Disse er nye for meg. Ser at begge disse er oppgitt med 16A maks kontinuerlig belastning. De er kun til innendørs bruk, dvs. at de ikke tåler fuktighet og kulde som kan oppstå i en garasje.

Iflg informasjonen som er gitt er disse langt bedre enn de jeg har sett hos f.eks Europris og Lefdal som ikke har noe informasjon utover teksen "overspenningsvern" på pakka.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Lenge før Elbil var en tanke, monterte jeg overspenningsvern i sikringskapet og på inntaket.

Hvor effektivt det er vites ikke, men hele huset skal i alle fall være beskyttet.

Ser at det selges tilsvarende løsninger bare enklere å montere hos elektrogrosistene.  Da legges enkelt alle ledninger gjennom dette værnet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tony

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. januar 2010, klokken 14:04
Lenge før Elbil var en tanke, monterte jeg overspenningsvern i sikringskapet og på inntaket.

Hvor effektivt det er vites ikke, men hele huset skal i alle fall være beskyttet.

Ser at det selges tilsvarende løsninger bare enklere å montere hos elektrogrosistene.  Da legges enkelt alle ledninger gjennom dette værnet.
Tanken var å ha ett portabelt vern liggende i bilen.
Var det grov eller fin vern du monterte?
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Boogie

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. januar 2010, klokken 11:30
Sitat fra: El rayo på torsdag 07. januar 2010, klokken 10:31
Det jeg vet sikkert om Saxo er at det er en beskyttelse mot for lav nettspenning. Ved ca 190 V skrur laderen seg av.
Interressant.
Legger du dette inn på Elbilwikiet under teknisk informasjon.

Er usikker på om dette er tilfelle. Da vi var på EV2008 i Danmark opplevde vi spenninger på nettet ned mot 180V uten at noen av bilene hadde problemer med ladingen (annet enn at ladingen tok lang tid).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Thor Atle

#10
Beskytte bilen mot lyn er en fin  ting. Men tror du vill få noe av den samme effekten med med og bruke 30Ma jord feilbryter, da lyn lager 'uharmoniske strømmer' i nettet. Har vert utefor av (billige) såkalte lynvern har vert PADDER (UTEN NOEN FORM FOR VERN INNI) så hver litt obs på hva du kjøper. N' er ikke en garanti. Den jeg hadde var godkjent som nettop ei padde. Men ble solgt som lyn vern.
Peugeot 106 electric,, 1997

Lynet

De boksene som står på inntaket til en elbil er nok ikke et overspenningsvern. De skal hindre at bilen leverer elektrisk støy ut på elnettet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA