Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf;Batteri: En strek for mye eller lite?

Startet av Allan Jensen, torsdag 17. september 2015, klokken 07:33

« forrige - neste »

Allan Jensen

Hej alle.

Imens jeg venter på levering af Golf GTE her i uge 40 (måske) :-), så vil jeg forberede mig med diverse stik så jeg kan lade forskellige steder.

Jeg har et spørgsmål til forbindelserne inde i 16A CEE stikket. Der er jo forberedt til 3 faser, men jeg skal kun benytte den ene fase.

Et der så S, R eller T fasen/stikket der skal forbindes? Eller er det lige meget da bilen har den fornødne "intelligens" og selv finder ud af det.?

Jeg er klar med alle andre kabler og ladeboks til bilen. Kun den røde er jeg i tvivl om.

jensjacob

Det er helt ligegyldigt.
Hvis jeg vidste hvilken fase der var mindst belastet af husets andre installationer ville jeg vælge den. Men som udgangspunkt er fasen valgfri.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Allan Jensen

Hej Jensjacob.

Jeg tænker ikke på installationen inde i huset, men på mit "løse" stik.

16A 1 fase CEE rød --> 230V standard (10A) stik.

CEE har 3 poler/ben til faser + jord. Ved samling skal jeg kun benytte 1. Kan man bare tage en tilfældig, og så ved Golf GTE/e-Golf mv. automatisk hvad der er korrekt.

Har linket til billede af CEE stik. Der er plads til 3 faser, jord og nul.

http://www.harald-nyborg.dk/p6703/cee-stikprop-16a-5-pol-380v

jensjacob

Jeg tror ikke helt jeg forstår.

Hvis du har, i dit hus, et stik hvori det røde du linker til kan sættes i, så er alle forbindelserne i hunstikket (i huset) forbundet med faser r,s og t. Hvilken af disse du vælger er ligegyldigt der burde være strøm i dem alle.

Hvis du så skal forbinde et trepolet 16 amp. stik eller hvad der nu sidder på din lader, så er der her kun een fase. Den skal forbindes til en af faserne i det røde.

Hvilket stik sidder der på ledningen til din lader ?

I dette stik er der formentlig kun een fase og den skal til en valgfri fase i det røde stik.

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

e-Golfen skal ikke og kan ikke selv vælge fase.

I ledningen til dens ladeboks er der een faseleder (og een nul og een jord) og den faseleder skal til en valgfri fase i din stikkontakt uanset hvilke stik den i mellemtiden har passeret.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

SteinarSun

I en 3fase 400v installasjon (TN) er spenning mellom fase (1 , 2 eller 3) og Null/nøytral 230v.
For overgang fra 400v til 230 en fase er det som Jens Jacob skriver, det samme hvilken fase du bruker mot Null/nøytral.
Du kobler da feks L1 +N til L og N på stikk, og pe til jord på stikkontakten
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Allan Jensen

1000 tak for svar. Jeg tror jeg er med nu. Jeg er desværre ikke den store elektriker, og har en til at lave stikkene for mig. Det var ham der spurgte hvilken han skulle benytte ved montering af stik.
Som jeg læser det er det valgfrit, og må antage at alle installationer "i det offentlige rum" er med fuldt monterede stik (alle 3 faser)
@SteinarSun: Jeg viser det fine skema du har vedhæftet.

spaceman

Har selv også skaffet meg noen overganger som kan være kjekke og ha liggende i bilen. Sikkert greit å få noen til å lage dem, men den overgangen du snakker om kan du få kjøpt rimeleg hos Clas Ohlson også.
Der jeg har kjøpt mine over ganger. http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039

spaceman

Når vi først snakker om adaptere så har jeg et spm jeg håper noen kan svare på. Biltema har en overgang fra rød 16A stikk til 3 X 16A schucko uttak.
Det jeg lurer på er om de 3 uttakene er koplet på hver sin fase fra 400v inntaket slik at du kan f.eks lade 3 biler på 16a samtidig? Eller deler de en fase og kan bare belastes 16a tilsammen?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-2000021321/

jkirkebo

Sitat fra: spaceman på onsdag 19. august 2015, klokken 01:31
Når vi først snakker om adaptere så har jeg et spm jeg håper noen kan svare på. Biltema har en overgang fra rød 16A stikk til 3 X 16A schucko uttak.
Det jeg lurer på er om de 3 uttakene er koplet på hver sin fase fra 400v inntaket slik at du kan f.eks lade 3 biler på 16a samtidig? Eller deler de en fase og kan bare belastes 16a tilsammen?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-2000021321/

De går på hver sin fase så du kan lade 3 biler samtidig. Men kabeltykkelsen er bare 1.5mm2 så jeg ville ikke belastet hver fase med mer enn 10A over tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jensjacob

Det er jeg sikker på du kan.
Det ville være helt idiotisk at lave et kabel hvor alle udtag gik på samme fase. Så vil det være grænsende til falsk varedeklaration at kalde udtagene for 16 amp. hvis man kun kunne belaste eet udtag af gangen.

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

"De går på hver sin fase så du kan lade 3 biler samtidig. Men kabeltykkelsen er bare 1.5mm2 så jeg ville ikke belastet hver fase med mer enn 10A over tid."

Med en belastning på 16 amp. I et 1,5 mm2 kabel får du et effekttab på ca. 3 W/m i hver leder.
Dvs. hvis du med dit kabel lader én elbil med 16 ampere får du afsat 1,3*3*2(ledere : fase og nul) = 7,8 W i kablet.

Lader du tre biler samtidig ved 16A får du afsat 1,3x3x3 = 11,7 W. Her er der tale om tre ledere der afsætter varme nemlig de tre faser. Returstrømmen i nullederen er negligibel hvis belastningen på faserne er symmetrisk.

12 W i jævnt fordelt i et stykke 15 mm tykt 1,3 m langt gummi kan jeg ikke se noget problem i. Bare du ikke pakker det ind i isolering.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA