Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil med nyelbil

Startet av TheMjohann, onsdag 16. september 2015, klokken 22:17

« forrige - neste »

TheMjohann

Leier for tiden parkeringsplass der jeg bor men da jeg bruker Elbil var min grunn til å leie tilgang til strømstolper som brukes til motorvarmer. Styret i borettslaget bekreftet at dette var mulig å bruke til lading da jeg tegnet kontrakten.

Problemet er at det er umulig å lade da sikringen kutter strømmen etter minutter, på laveste nivå kutter sikringen etter ca 30 min. Bilforhandler bekrefter at det ikke er utstyret mitt det er problemer med og at ladekabel heller vil kutte strømmen selv uten å ta sikringen.

Har prøvd andre stolper på parkeringsplassen med samme resultat og gitt beskjed til styret om mulig feil på strømnettet på parkeringsplassen. Styret i borettslaget sier at de ikke kan gjøre noe men som utleier her de da plikt til å sjekke og fikse et evt problem?

TB

Kva merke bil har du? Når du skriv du lader på minste nivå, kva måte har du justert? Er det sikring i motorvarmer boks som går? Kan du ta bilde av boksen?

Boksar bygd for motorvarmer kan ha montert sikring som slår ut på 3-4 A. Om det er tilfelle kan denne enkelt kobles vekk. Er det mange som nyttar motorvarmer på vinteren?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Laveste ladestrøm på elbil er 6A, men det bør den kunne trekke helt til batteriet er fulladet. Regn 1-1,5t lading / mil med 6A lading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TheMjohann

Det er en E-Up.
Og jeg setter ladeboksen på laveste nivå, vet ikke helt hva det tilsvarer men ladetid på laveste setting var over 8 timer og da var det ca 50 Km på batteriet fra før.

Sikringen som går er på selve strømstolpen som jeg antar ment for motorvarmer.
Vet ikke om antall aktive brukere og siden det er en slik vipp-sikring så er det vel ikke bare bare å bytte den?

Elmo

Sitat fra: TheMjohann på tirsdag 18. august 2015, klokken 18:41
Sikringen som går er på selve strømstolpen som jeg antar ment for motorvarmer.

Da kan du jo lese av på sikringen hvor mye strøm den "tåler"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TheMjohann

Ok, der står det følgene: 35aM Og 230V

Nå er ikke jeg noen elektriker men dette skal da kunne levere strøm til en vanlig Schuko lader?

TB

Ta eit bilde - så blir det enklere. Det er enkelte bokser / stolper for motorvarmere som har ekstra sikring på 3-4 Amper. Dermed går det dårlig å lade.

Annan årsak kan vere at jordfeilbryter / automat slår ut på jordfeil. Legg ut bilde så vil du raskt få rett svar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TheMjohann

Ok, da har jeg omsider bilder. Ikke beste kvalitet men det er da synlig.

elektrolux

6A sikring som bør holde om du stiller ledekabelen ned på minimum.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Forsøk å trykke på knappen T  (Test ) og sjekk kva farge firkant blir. Sett på igjen og forsøk å slå sikring av manuelt.

Noter deg etterpå om mønster stemmer med Test eller manuell metode. Om det stemmer med Test er feilen pga jordfeil.

Er det likt som du manuelt slår av er det pga for høg belastning. Som Electrolux skriv bør minste nivå gjere at ladingen fungerer.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TheMjohann

Skal prøve det men minste setting virker ikke. Fikk vite i dag at selv en vanlig støvsuger tar sikringen.

TB

Sitat fra: TheMjohann på torsdag 20. august 2015, klokken 14:03
Skal prøve det men minste setting virker ikke. Fikk vite i dag at selv en vanlig støvsuger tar sikringen.
Ein vanlig støvsuger er ofte 2000 Watt. 230 Volt x 9 Ampere = ca 2000 Watt

Sikringen er på 6 Ampere - dermed vil sikringen gå for ein støvsuger. Om du stiller bilen til 5 A burde det fungere å lade. Årsaken til at sikring slår ut er truleg enten at lading ikkje er justert ned, eller at sikring slår ut på jordfeil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TheMjohann

Vel lading er definitivt justert ned og så vidt jeg kan se så viser den ikke tegn til jordfeil.

Styret i borettslaget som leier meg plassen er trege til å sjekke og enda tregere til å gi tilbakemelding så nå er spørsmålet, kan jeg kreve at de sjekker dette evt holde tilbake betaling til det er gjort eller hyre elektriker selv og kreve refusjon fra borettslaget?

TB

Sitat fra: TheMjohann på mandag 31. august 2015, klokken 19:21
Vel lading er definitivt justert ned og så vidt jeg kan se så viser den ikke tegn til jordfeil.

Styret i borettslaget som leier meg plassen er trege til å sjekke og enda tregere til å gi tilbakemelding så nå er spørsmålet, kan jeg kreve at de sjekker dette evt holde tilbake betaling til det er gjort eller hyre elektriker selv og kreve refusjon fra borettslaget?
Tolker deg slik at du har utført testen som nevnt lenger opp. Flagg for jordfeil slår ikkje ut når du forsøker lade bilen, dvs. sikring går pga. overlast?

Dermed står du igjen med to alternativ:
- bilen trekker meir enn 6A, dvs. justering er ikkje aktiv.
- sikring løyser ut på mindre enn 6A.

Med ein måler, eksempel: http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000 kan du avklare kva bilen faktisk trekker. Om den trekker under 6A er du sikker - sikring løyser ut for tidleg.


Når det gjeld styret i borettslaget, hugs på - dette er "vanlege folk" - som bur i borettslaget. Verv i styret er ikkje ein ordinær "jobb", men noko dei må gjere på sin fritid. Dvs, kva som er rimelig krav til responstid vil sterkt variere.

Om det ikkje er sendt ut spesiell informasjon ang. lading av elbil vil eg tru styret i borettslaget ikkje har teke endelig stilling til spørsmålet. Du mottok svar om at du kunne lade på eksisterende stolpe, men eg tenker styret har ikkje undersøkt om dette faktisk lar seg gjere.

Dette er eit spørsmål mange borettslag den seinare tid har måtta vurdere.  Det finnes eksempel der styret har nekta all form for lading av elbil, for å unngå "mas" og store kostnader.

Tenker du vil komme lengst med å følge ein "forsiktig" framgansmåte. Hugs og på at alle utlegg borettslaget har vil det vere beboere som må betale for. Om du forlanger tilgang for lading kan rekning for utlegg bli sendt til deg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TheMjohann

Takker for rådet, skal få tak i en slik en.
Og føler at jeg bør presisere at jeg krever ikke annent enn det kontrakten sier.
Og det er tilgang på strøm, 6A.

Når det gjelder styret, ja. Det er jeg klar over.
Men de viste at det involverer mer arbeid når de tok jobben. Her får de dessuten en vis sum for å sitte i styret så for meg virker det ikke urimelig å ikke ville vente uker på at de tar en avgjørelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA