Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av cstromme, onsdag 16. september 2015, klokken 13:43

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Lynet på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:33
VW Passat kom med autostyring i fjor vinter, og man trenger ikke å holde i rattet.
Ja og MB kom med det for 3 år siden.. :P

Cookie Monster

Og VW CC hadde filholder for snart 8 år siden :P



Men var som å kjøre ping pong mellom linjene så ikke veldig bra.
2015 P85D

Cookie Monster

Passat for ca 3 år siden:


Så dette er langt fra nytt, Infintiti har også en som fungerer veldig bra uten at man man må holde hendene på rattet :)

Kommer Tesla kun med en simpel filholder hvor man må holde henda på rattet nesten hele tiden er det bare en tragedie.
2015 P85D

krl

Sitat fra: KristofferH på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:46
Rattsensoren reagerer bare du legger en finger på den.  Veldig sensetiv sensor
Du mener at den fanger opp momentet, eller er det snakk om sensorelementer under ratt-trekket? Det høres bra ut hvis nødvendige sensorer er på plass.

Jeg håper egentlig på at de første versjonene lanseres med krav til å ha minst én hånd på rattet. Slik at folk ikke begynner å sulle med mat, aviser, PC-er og nettbrett i høy hastighet. Det er fort gjort en del som faller for fristelsen hvis det er teknisk mulig!

o.b.lix

Hånden må legges på rattet om kamera mister synet av stripe, enten pga den er utslitt eller pga motlys. Da skriver den i skjermen at du må legge hånd på ratt. Når stripene er synlig igjen, kan du ta vekk hånden.
Alt dette står i betatester sin link lenger oppe.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cobos

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:39
Passat for ca 3 år siden:


Så dette er langt fra nytt, Infintiti har også en som fungerer veldig bra uten at man man må holde hendene på rattet :)

Kommer Tesla kun med en simpel filholder hvor man må holde henda på rattet nesten hele tiden er det bare en tragedie.
Dette var vel omtrent samtidig de kom med den nye fantastiske 2 liters TDI motoren i Passat som både var miljøvennlig og kraftig. Spør du meg burde de kanskje jobbet litt mer med drivlinja og litt mindre med autostyring på den tiden...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

petersv

Sitat fra: krl på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 16:52
Sitat fra: KristofferH på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:46
Rattsensoren reagerer bare du legger en finger på den.  Veldig sensetiv sensor
Du mener at den fanger opp momentet, eller er det snakk om sensorelementer under ratt-trekket? Det høres bra ut hvis nødvendige sensorer er på plass.

Jeg håper egentlig på at de første versjonene lanseres med krav til å ha minst én hånd på rattet. Slik at folk ikke begynner å sulle med mat, aviser, PC-er og nettbrett i høy hastighet. Det er fort gjort en del som faller for fristelsen hvis det er teknisk mulig!

Moment.

satheesh.net

Sitat fra: N00b på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:08
Er det noen her som har prøvd bil med 7.0?  Kan nesten virke slik når jeg leser postinger her

Husk at de som kommer med gjentatte hardnakket faktabaserte utsagn ofte vet hva de snakker om. Se på nicket deres og tidligere innlegg, de har som regel bevist gang på gang at de sitter inne med korrekte data.

Når det er sagt; rattet i TMS inneholder sensorer og sier ifra når den blir litt "stresset" og ønsker at du skal gi deg til kjenne ved å ta på den nå og da. ;)

petersv

#98
Men det er momentsensor i rattstammen Tesla bruker 8)

For de som bryr seg om kilder (og ikke bare kan ta mitt ord for det :P), stammer dette fra Elons uttalelse i et intervju (med Bloomberg hvis jeg ikke husker feil.) Intervjuet er iallfall sitert i denne artikkelen: http://www.thecarconnection.com/news/1097401_tesla-to-introduce-auto-steering-soonnot-autonomous-driving

Lynet

Og i tillegg har alle biler med antiskrens rattvinkelsensor som er meget nøyaktig.
Så hvis du gjør en liten bevegelse på rattet med hånden og autopilot ikke har gitt beskjed om samme bevegelse så skjønner autopilot at det er sjåføren som rører på rattet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krl

Kan den i så fall skille mellom rattbevegelse pga. sporing og at brukeren berører rattet? Det krever vel to sensorer. Jeg har mer tro på momentsensor i så fall..

Lynet

Det er innebygget momentføler i servostyringen som er elektrisk.
Det er en vinkelmåler og en momentføler. Og en styreenhet for servostyringen. Autopilot vil gi servoen beskjed om hva den skal gjøre, momentføleren vil da ikke gi utslag men ratvinkelen vil endre seg. Hvis føreren rører rattet vil vinkelen endre seg og momentføleren vil gi utslag.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thor2014

Hele poenget med autopilot er vel å slippe å holde i rattet?

nagela

Mener å ha lest at kravet om "en hånd på rattet" er for å være sikker på at sjåfør ikke sover.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

N00b

Det jeg har lest meg til om dette på nettet fra beta testing er at du kan kjøre lange strekker uten å røre rattet om bilen leser veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA