Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av erlanddf, onsdag 16. september 2015, klokken 11:13

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Ingen av dere har hatt kast i skivene. Det får dere ikke til hvis dere ikke går inn for det. vibrasjoner og nøkking i rattet skjer fordi klossene tar ulikt på skivene. Dere bremser som gamle damer. sett regen på minimum og kjør som menn

Elektra

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 17. august 2015, klokken 11:35
Den testen der er med porsche sine standard bremser. Ikke at de er dårlig men er ikke de beste de har :) koster vel 40-50k mer skal man ha keramiske bremser

Om det er denne testen du refererer til så ser dette ikke ut som standardbremser på bildet etter min mening.

fonberg

Sitat fra: KristofferH på onsdag 19. august 2015, klokken 06:27
Ingen av dere har hatt kast i skivene. Det får dere ikke til hvis dere ikke går inn for det. vibrasjoner og nøkking i rattet skjer fordi klossene tar ulikt på skivene. Dere bremser som gamle damer. sett regen på minimum og kjør som menn

Oioi, så tøff du var da  ;D
Imponerende at du kan fastslå at ingen av oss har hatt kast i skivene -- med mindre du har tilgang til alle Teslas reparasjonslogger, da.

Min mening om saken er at bremsene på en elbil bør ha en design som tar høyde for at de til daglig brukes sjeldnere og lettere enn bremsene på en tilsvarende fossilbil. Siden 60kW regen er tilgjengelig på TMS, bør de tradisjonelle bremsene på bilen kunne håndtere den lettere tradisjonelle bremsebruken en så kraftig bremseeffekt i form av regen medfører.
Det er produktspekken som er feil, dette er ikke brukerfeil.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dennis

#18
Sitat fra: Elektra på onsdag 19. august 2015, klokken 06:54
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 17. august 2015, klokken 11:35
Den testen der er med porsche sine standard bremser. Ikke at de er dårlig men er ikke de beste de har :) koster vel 40-50k mer skal man ha keramiske bremser

Om det er denne testen du refererer til så ser dette ikke ut som standardbremser på bildet etter min mening.

Står i testen at det er cast iron, men mye mulig det er feil eller bilde er feil.
Brake Type (front): 15.4-inch one-piece ventilated cast-iron discs with six-piston fixed calipers
Brake Type (rear): 13-inch one-piece ventilated cast-iron discs with four-piston fixed calipers


Dennis

Sitat fra: KristofferH på onsdag 19. august 2015, klokken 06:27
Ingen av dere har hatt kast i skivene. Det får dere ikke til hvis dere ikke går inn for det. vibrasjoner og nøkking i rattet skjer fordi klossene tar ulikt på skivene. Dere bremser som gamle damer. sett regen på minimum og kjør som menn

For en latterlig fyr du er :) Kan kommer her å gang på gang å si at det aldri er Tesla sin feil men alle brukerne som er problemet.

Ligger flere service bulletin ute om problemer med bremsene.




rsomby

Sitat fra: erlanddf på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:03
rklokk og rsomby: Hvilke Tesla servicesenter har dere vært i kontakt med?
Når jeg ikke klarte å blokkere bremsene så ABS slår inn så føler jeg meg absolutt ikke trygg iom at da vet jeg at stopplengden øker.

Bergen.

Elektra



Står i testen at det er cast iron, men mye mulig det er feil eller bilde er feil.
Brake Type (front): 15.4-inch one-piece ventilated cast-iron discs with six-piston fixed calipers
Brake Type (rear): 13-inch one-piece ventilated cast-iron discs with four-piston fixed calipers
[/quote]

Ja så sant, lenger nede står dette:
Braking: It required a few stops to bring the big composite brakes up to temp for the shortest stopping distance, but the behavior never changed: Flat, straight, quiet and with a firm pedal.
Tulletest med andre ord!

pwb

Sitat fra: fonberg på onsdag 19. august 2015, klokken 09:31
Sitat fra: KristofferH på onsdag 19. august 2015, klokken 06:27
Ingen av dere har hatt kast i skivene. Det får dere ikke til hvis dere ikke går inn for det. vibrasjoner og nøkking i rattet skjer fordi klossene tar ulikt på skivene. Dere bremser som gamle damer. sett regen på minimum og kjør som menn

Oioi, så tøff du var da  ;D
Imponerende at du kan fastslå at ingen av oss har hatt kast i skivene -- med mindre du har tilgang til alle Teslas reparasjonslogger, da.

Min mening om saken er at bremsene på en elbil bør ha en design som tar høyde for at de til daglig brukes sjeldnere og lettere enn bremsene på en tilsvarende fossilbil. Siden 60kW regen er tilgjengelig på TMS, bør de tradisjonelle bremsene på bilen kunne håndtere den lettere tradisjonelle bremsebruken en så kraftig bremseeffekt i form av regen medfører.
Det er produktspekken som er feil, dette er ikke brukerfeil.

Er ikke skivene til Tesla ventilerte? Hvis det er ventilerte skiver så skal det fryktelig mye til for at det blir kast i de. Det er nesten umulig. For at skiva skal slå seg (kast) så må den varmes opp skikkelig med mye hard bremsing og så hurtig avkjøles i en vanndam f.eks. Dette er vanskelig å få til på ventilerte skiver selv om man prøver på det. Men mange forveksler kast i skivene med det som kan oppstå hvis bremseklossen ligger litt for godt mot skiva når bilen blir parkert med varm skive, da vil det kunne danne seg ett belegg der klossen ligger og dette skaper lugging som mange tror er kast.

pwb

http://www.hendonpub.com/resources/article_archive/results/details?id=1787


"Raybestos Brake Tech School, Part One: Rotors Don't Warp

Written by PFM Staff
Brake rotors do not warp from heat, even when driven by the most aggressive traf­fic officer. Instead, they wear unevenly. This uneven wear is caused by the brake pads themselves as they intermittently touch an out-of-true rotor. The root cause of the uneven wear is one of two things: either the rotor was installed out-of-true with the hub, or the tire was improperly torqued to the hub during the last tire change.

All of this is important for fleet managers because their vehicles have the tires removed frequently and the pads and rotors replaced frequently. You won't solve a problem caused by wear if you treat it as a problem caused by heat. Instead, fix the rotor installation or wheel lug nut torquing.

The problem of pedal vibration, incorrectly called rotor warp, occurs 3,000 to 5,000 miles after the brake or tire change. Because it is caused by uneven rotor wear, not the rotor warping like a potato chip from heat, you can't solve this wear problem by better control of the heat, i.e., by the use of specially processed rotors or drilled and slotted rotors. Instead, you solve the wear problem by fixing the shortcuts in rotor installation or the improper lug nut tightening.

By taking a few steps, the fleet manager can easily, quickly and permanently fix the pedal pulsation problem. First, for each rotor change, verify the runout of the rotor, and then do one or two quick things to have it less than 0.002 inch, which is the OE spec for most vehicles. Two, for each tire and wheel change or rotation, torque the lugs in a star pattern using either a torque wrench or torque stick. Those two steps will virtually eliminate premature rotor wear, period.

Think about it this way: What are your conservative officers doing to their cars to "warp" the brake rotors in less than 5,000 miles? They don't get the brakes warm (350 F), let alone patrol-hot (600 F), and never pursuit-hot (850 F). Yet their rotors are warping? No. They are not warping. They are unevenly wearing during the times of zero brake pedal pressure, and your officers are not doing anything to either prevent it or cause it. "


Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 19. august 2015, klokken 10:16
Sitat fra: KristofferH på onsdag 19. august 2015, klokken 06:27
Ingen av dere har hatt kast i skivene. Det får dere ikke til hvis dere ikke går inn for det. vibrasjoner og nøkking i rattet skjer fordi klossene tar ulikt på skivene. Dere bremser som gamle damer. sett regen på minimum og kjør som menn

For en latterlig fyr du er :) Kan kommer her å gang på gang å si at det aldri er Tesla sin feil men alle brukerne som er problemet.

Ligger flere service bulletin ute om problemer med bremsene.
I tillegg bekreftet Tesla at det var en serie skiver med produksjonsfeil som førte til kast etter kort tid, og min bil hadde av disse. Vibrasjonen jeg har nå merkes kun ved rimelig høy fart og et visst trykk på pedalen. Regen må helst stå i low, ellers merkes det i bratt unnabakke og god fart. Dette er helt uavhengig av hvordan bremsene har vært brukt først, og er repeterbart gang på gang selv med kraftige innbremsinger mellom.

Det er jo litt underholdende å lese at noen mener at produksjonsfeil hos Brembo skyldes brukerfeil. Foreslår at kvisten tar med seg tidsmaskina og søker jobb hos Tesla eller bremseleverandøren, for en slik revolusjonerende kunnskap vil jo eliminere alle reklamasjonskostnader over natta.

Ljosdal

Jeg fikk også nye skiver/klosser etter at jeg prøvde en annen TMS med mye bedre bremseevne ved samme pedaltrykk. Tesla Stavanger prøvde bilen, og konkluderte med at dette var dårlig!
De skiftet til det som referes her på tråden til "Nordic edition" som skulle være bedre her med kaldt/vått vær. Minnes at dem sa det var ny levereandør på disse, altså Bosch!? Noen som vet om dette stemmer?
Bremsene virker uansett mye bedre :-)
Svart P85 Signature #88

P85D

Jeg har en litt rar greie med bremsene på min P85D, det ble slik i løpet av vinteren.

Når jeg bremser slik at ABS slår inn går pedalen helt i bunn. Det føles som jeg trår "gjennom" den ene kretsen og treffer krets 2 med pedalen nesten nederst i gulvet. Når jeg trykker videre hardt på krets 2 får jeg ny bedre bremse-effekt selv om ABS "slår".

Når bilen står i ro er pedalen hard og fin som den skal være.

Noen anelser om hva dette kan være? Behov for lufting av bremsene?
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

SurSnasen

Sitat fra: P85D på torsdag 07. april 2016, klokken 13:47
Når jeg bremser slik at ABS slår inn går pedalen helt i bunn. Det føles som jeg trår "gjennom" den ene kretsen og treffer krets 2 med pedalen nesten nederst i gulvet. Når jeg trykker videre hardt på krets 2 får jeg ny bedre bremse-effekt selv om ABS "slår".

Spørs om ikke det er noe av det samme som jeg opplevde under en prøvekjøring i høst av en P85D. Jeg måtte da bråbremse som følge av en annen Model S som ikke overholdt vikeplikten eller prøvde å utnytte en altfor liten luke. Måtte da bremse maks (fra ca 80). ABS slo inn, og pedalen slapp plutselig videre ned mot gulvet uten at bremseeffekten av den grunn avtok.

Når jeg kom tilbake etter turen og forklarte opplevelsen med bremsene, ble jeg forklart at slik skulle det være. Det var bremsekraftforsterker som ga på litt ekstra guffe siden bilen oppfattet det som nødbrems.

tho

Jeg fikk også bytta til nye skiver ved 40k service. Jeg kommenterte at bremsene tok litt annerledes enn bremsene på en loaner jeg hadde. I følge han hos Telsa bytta be skivene fordi den serien av bremser jeg hadde ikke var tilpasset bremseskjold.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

P85D

takk for svar StianSalG

Jeg dro innom Tesla i dag og fikk med en tekniker til å teste, og dette er visst normalt.

Jeg er 99% sikker på at bremsene ikke var slik i høst, dette er antakelig en følge av en opppdatering.

dette er rimelig forstyrrende når man kjører litt aktivt, det er bortmot umulig å dosere bremsene riktig inn i eller mot en sving.

en skikkelig party pooper før turen til ringen  :-[
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA