Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre Kristiansand - Fornebu, og retur

Startet av pberg, onsdag 16. september 2015, klokken 09:43

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 16. november 2015, klokken 11:48
Tja, når dette har skjedd 1 gang på 19 mnd, og det var en situasjon jeg også oppfattet som unik, og som ikke er reproduserbar, så tviler jeg på at det er rette medisin.
Slike feil handler om terskelverdier - er man nærme grensen, så vil det inntreffe sjelden i begynnelsen - og så blir det værre og værre. Hadde det samme på min forrige BMW (2012-mod) - første gang inntraff flere måneder før neste, og så ble det til slutt et "permanent" problem - 5 min på verksted for kalibrering, og vips så var problemet ute av verden...

Sungrazer

Herlig - skjedde på min flunk ny i3 nå. Bilen stod heldigvis inne og jeg er bombesikker på at jeg ikke har vært borti nøklene. Vinduene og dørene var igjen da jeg lukket ståldøren til garasjen. Så var jeg nede nettopp fordi jeg hadde glemt noe i bilen. Soltak og vinduer pip åpen. :/
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

bromm

Sitat fra: Sungrazer på mandag 16. november 2015, klokken 13:29
Herlig - skjedde på min flunk ny i3 nå. Bilen stod heldigvis inne og jeg er bombesikker på at jeg ikke har vært borti nøklene. Vinduene og dørene var igjen da jeg lukket ståldøren til garasjen. Så var jeg nede nettopp fordi jeg hadde glemt noe i bilen. Soltak og vinduer pip åpen. :/
Hvis begge vinduene OG soltaket er åpen, så er det nok "long-press" på "låsopp-knappen" som er problemet. Om det bare er ett av vinduene, så er det mest sannsynlig feilkalibrert vindusheis (som nevnt ovenfor).

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 16. november 2015, klokken 13:14
Sitat fra: LMOR på mandag 16. november 2015, klokken 11:48
Tja, når dette har skjedd 1 gang på 19 mnd, og det var en situasjon jeg også oppfattet som unik, og som ikke er reproduserbar, så tviler jeg på at det er rette medisin.
Slike feil handler om terskelverdier - er man nærme grensen, så vil det inntreffe sjelden i begynnelsen - og så blir det værre og værre. Hadde det samme på min forrige BMW (2012-mod) - første gang inntraff flere måneder før neste, og så ble det til slutt et "permanent" problem - 5 min på verksted for kalibrering, og vips så var problemet ute av verden...
Da blir det spennende å se, hvis du har rett bromm, så vil det jo skje oftere etter hvert.
Det var en sær kombinasjon av dør, tenning, hastverk. Jeg tror det var en bug, som gjorde at bilen trodde døren var igjen og kjørte vinduet helt opp, underbevisstheten registrerte at det så merkelig ut. Både når jeg rullet opp og når jeg slo igjen døren. Dermed rullet ikke vinduet litt ned som normalt når du åpner døren, fordi døren var åpen.
2 cm feilkalibrering som ikke vises dagen etter høres merkelig ut, men tiden vil vise.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Sitat fra: bromm på mandag 16. november 2015, klokken 15:23
Hvis begge vinduene OG soltaket er åpen, så er det nok "long-press" på "låsopp-knappen" som er problemet. Om det bare er ett av vinduene, så er det mest sannsynlig feilkalibrert vindusheis (som nevnt ovenfor).

Håper det er tilfelle, men jeg syns det var veldig rart da jeg ikke hadde nøkkelen i press. Den lå løst i jakkelommen. Bilen var også låst når jeg kom til bilen.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Du kan teste. Hvis du låser bilen, og så holder nede lås opp knappen til alle vinduer og soltak åpner seg, så vil dørene automatisk låses igjen hvis du ikke går inn i bilen igjen (etter en stund).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Og i natt skjedde dette igjen med min bil. Og det regnet selfølgelig.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

moonbuggy

Bare et lite spørsmål, hvordan vet du at det skjedde om natten og ikke et par minutter etter du satte bilen fra med nøkkelen i lomma ?

FrodeJ

Man kan vel ikke utelukke at det er feil hos disse som opplever problemer. Men selv har jeg kun opplevd at alle vinduene står åpne når jeg har hatt nøkkelen i lomma. Når jeg husker å legge nøkkelen i skuffen med det samme jeg kommer inn skjer det aldri. Åpneknappen på nøkkelen er rett og slett for følsom og utsatt plassert. Jeg opplevde det samme på en femserie jeg hadde, aldri på andre merker.

LMOR

Jeg tror også de fleste slike situasjoner skyldes nøkkelen, men min variant kan ikke skyldes det, fordi vinduet var nede på kortere tid enn det tar fra du holder lås opp knappen nede til vinduene begynner å gå ned. + at jeg nettopp hadde trykket på lås knappen + at det kun skjedde på 1 side.
Bromm sin teori er en mulig forklaring + min egen, men altså ikke nøkkelen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Jeg er nokså sikker siden bilen stod med vinduene igjen nå jeg parkerte den andre bilen ved siden av.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

bromm

#101
Altså: Hvis ett (eneste) vindu er nede, så er det veldig lite trolig at det er forårsaket av long-press på nøkkel (for da går begge vinduene ned + åpning av evt. soltak og utslag av speil hvis de er innslått). Mest trolig årsak er da feilkalibrert vindusheis, og åpningen skjer da umiddelbart etter at døren blir lukket/låst.

Et langt trykk på nøkkelen kan "uønsket" forekomme når som helst i fra man setter bilen i fra seg og til man kommer tilbake. Mulige årsaker: trange lommer, fulle håndvesker, små barn - og husk: det er 2 nøkler ;)

leitom

Dette er et merkelig fenomen, har ikke opplevd dette selv.

På min så må jeg holde "åpne-knappen" inne i 3 sekunder før vinduene går ned.

Er det noen som har sjekket status på dører og vinduer i appen når dette skjer?
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

Demented_Genius

Var innom forhandleren min og nevnte det med vindua. Dei ville ta den inn et par dager seiner slik dei fikk se på det. Dei fant ingenting, men oppgraderte SW. Samtidig så har dei fjerna "opne vindu og takluke" funksjonen fra nøklene. Så skjer det en gang til så kan vi utelukke langt trykk på knapp:)
BMW X5 2011
BMW I3 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA