Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre Kristiansand - Fornebu, og retur

Startet av pberg, onsdag 16. september 2015, klokken 09:43

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: i3pendler på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:25
Veldig interessant tråd, og merkelig at vinduene går ned av seg selv. Har noen klaget til bmw? Evt, hva som ble tilbakemeldingen fra dem.
Det er vel ingen som kan med 100% sikkerhet si at vinduene går ned av seg selv - det er antydet at noen tror det ja, men....

i3pendler

#46
Sitat fra: bromm på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:46
Sitat fra: i3pendler på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:25
Veldig interessant tråd, og merkelig at vinduene går ned av seg selv. Har noen klaget til bmw? Evt, hva som ble tilbakemeldingen fra dem.
Det er vel ingen som kan med 100% sikkerhet si at vinduene går ned av seg selv - det er antydet at noen tror det ja, men....

For meg så ser det ut som de fleste er ganske sikre på at de ikke trykker på fjernkontrollen. Som evt ville utløst at vinduene gikk ned.
Ringte Bilia Vestfold og spurte i dag. De hadde ikke solgt så mange i3 biler enda, så han jeg pratet med hadde ikke hørt om problemet.
Førstegangseier bmw i3

turfsurf

Sitat fra: bromm på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:46
Sitat fra: i3pendler på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:25
Veldig interessant tråd, og merkelig at vinduene går ned av seg selv. Har noen klaget til bmw? Evt, hva som ble tilbakemeldingen fra dem.
Det er vel ingen som kan med 100% sikkerhet si at vinduene går ned av seg selv - det er antydet at noen tror det ja, men....
Når ganske mange har opplevd det, så er det jo sannsynlig at det er noe i det. Jeg har selv opplevd det en gang, med bilnøkkelen liggende på en hylle. Heldigvis i garasjen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Så langt har alle tilfellene hatt en mulig naturlig forklaring? Det at bare en side går ned er merkelig, men det kan være noen som har vært borte i knappen på vei ut, uten å legge merke til det.
Satt på med en som var 100% sikker på at han hadde sjekket før han satte fra seg bilen på flyplassen og kom tilbake til 1 åpent vindu.
Helt til han noen dager senere kom på at han hadde tatt ned vinduet ved bompassering, og blitt litt stresset.
Hvis det f.eks er mørkt, så er det ikke alltid lett å se om vinduet står oppe eller nede.
Det at nøkkelen ligger på hylla er ikke noe sikkert bevis, fordi vinduet kan ha blitt åpnet før døren ble lukket, eller at en kom bort i nøkkelen før en fikk lagt den på hylla osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

GelpMan

Jeg er 100% sikker på at vinduet på passasjersiden var igjen når jeg gikk fra bilen. Det jeg tror (ren synsing fra min side) er at når bilen oppnår 100% på batteriet, våkner "bilen" til live et lite sekund for å sende fra seg data? Vindusensor tror noe sitter i klem og skyver ned vindu?

Kom gjerne med andre teorier... :o

LMOR

#50
Det er jo en teori, men bilen er våken 100% av tiden mens den lader, så først når den er kommet til 100%, så lukkes alt ned (og da mente jeg ikke vinduene), så hvis du skulle ha rett, så burde det skjedd tidligere.
BMW er gode på å spare og kutte strømmen ift andre biler jeg har hatt, så jeg tviler på at det er noen sensor som fungerer slik du beskriver det. Da kunne en enkelt ha lagt noe i klem på alle biler som stod til lading, og kommet tilbake når vinduene var åpne  ;D
Vi har etterlyst muligheten for å kunne fjernstyre vinduer opp/ned, så hvis BMW av sikkerhetsmessige grunner ikke vil tilby det, så høres det rart ut at det likevel skulle gå.
Frem til noen finner ut av dette, så tror ikke jeg det er mulig å få ned vinduene uten at nøkkelen er innenfor rekkevidde. Hvis noen trykker på nøkkelen, så kan de være et stykke unna. Hvis det er CA og regn/vann eller lignende vi snakker om, så må nøkkelen være inne i bilen eller rett utenfor.

Kan du forresten redegjøre for begge nøklene og hvert eneste sekund etter at du forlot bilen?
Hvordan kan du være 100% sikker på at vinduet ikke stod oppe akkurat denne gangen? Siden det ikke skjer hver gang, men du kontrollerer hver gang, hvordan kan du være sikker på at du ikke fikk en telefon e.l. denne gangen slik at du ikke fikk sjekket det du var på vei til å sjekke?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Tilfellene mine, er jeg overbevist har årsak i at nøkkel i klem.

Har nøkkel sjelden i lomme, men allikevel, 
Ser muligheten for at nøkkeldingsen kan komme i klem.

Nå som det regner her på østlandet ( slik det normalt gjør på høsten) , passer jeg på å sjekke ca hver time på at vinduene og soltak er stengt. gleder meg til neste sommer og håper på fint vær ( slik at jeg ikke trenger å sjekke så ofte).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

GelpMan

Sitat fra: LMOR på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:03
Det er jo en teori, men bilen er våken 100% av tiden mens den lader, så først når den er kommet til 100%, så lukkes alt ned (og da mente jeg ikke vinduene), så hvis du skulle ha rett, så burde det skjedd tidligere.
BMW er gode på å spare og kutte strømmen ift andre biler jeg har hatt, så jeg tviler på at det er noen sensor som fungerer slik du beskriver det. Da kunne en enkelt ha lagt noe i klem på alle biler som stod til lading, og kommet tilbake når vinduene var åpne  ;D
Vi har etterlyst muligheten for å kunne fjernstyre vinduer opp/ned, så hvis BMW av sikkerhetsmessige grunner ikke vil tilby det, så høres det rart ut at det likevel skulle gå.
Frem til noen finner ut av dette, så tror ikke jeg det er mulig å få ned vinduene uten at nøkkelen er innenfor rekkevidde. Hvis noen trykker på nøkkelen, så kan de være et stykke unna. Hvis det er CA og regn/vann eller lignende vi snakker om, så må nøkkelen være inne i bilen eller rett utenfor.

Kan du forresten redegjøre for begge nøklene og hvert eneste sekund etter at du forlot bilen?
Hvordan kan du være 100% sikker på at vinduet ikke stod oppe akkurat denne gangen? Siden det ikke skjer hver gang, men du kontrollerer hver gang, hvordan kan du være sikker på at du ikke fikk en telefon e.l. denne gangen slik at du ikke fikk sjekket det du var på vei til å sjekke?


Det som gjør meg så sikker er at når dette skjedde forige gang, skjedde følgende: jeg oppdaget at vinduet på passasjersiden sto oppe ca 4cm fra lukket possisjon, det ble en kort diskusjon med kona om hun kunne ha vært borti vindusheis-knappen på vei ut av bilen, dette kunne ikke utelukkes, og det ble konkludert med det.

Da hun dagen etter skulle ut med bilen, fikk hun advarsel om at pannseret vår åpent (noe det var).... :o :o Jeg konkluderer nok en gang, men at nøkkelen var i klem i dette tilfellet. Pga dette blir vi enig om at nøkklene skal henge i nøkkelskapet, kun for å ungå + være sikker på at dette ikke er årsak til nevnte problematikk. Bilen står jo ute, og ønsker ikke at dette skal skje igjen (at vi selv er årsaken til at bilen blir full av vann f.eks)

Når det da skjer enda en gang, med at naboen gir beskjed, og at vinduet står nede litt over halveis på passasjersiden, samt at begge nøklene henger i skapet gjør at jeg er ganske trygg i mitt tilfelle.

Det hadde vært stor forskjell på min konklusjon, om vinduet bare sto litt oppe som forige gang, da kan man jo ha vært borti knappen på vei ut av bilen, men over halveis nede med lett regvær i lufta ville alle lagt merke til når man gikk ut av bilen.

Bilen skal inn på sjekk igjen tidlig Oktober pga Drivetrain error som dukker opp ca. 2 ganger i mnd (som jeg har hatt siden jeg kjøpte bilen, og ennå ikke blitt løst...) Har byttet KLE/EME og har nyere software (1001-14-11-504) Jeg må først skru av laderen (Ratio lader) så må jeg åpne bilen, hvis jeg gjør dette omvendt vill ikke bilen slippe laderen, må åpne lukke dørene flere ganger for at den skal slippe den. Og da får jeg alltid Drivetrain error når jeg skal starte bilen.

Sporet litt av her, men da får de sjekke vindu problematikken samtidig... ???

LMOR

#53
Kanskje kona ble lei av maset, og gjorde det med vilje for å plage deg?

Sikkert ikke, blir spennende å se hva som blir resultatet. Jeg tror i så fall mer på en form for "kortslutning" i knappen/logikken, enn at det er sensoren som slår ut.

Men det kan være "hjernen" også. Jeg hadde en rekke små merkelige ting med min bil over en lang periode, som til slutt gjorde at jeg måtte få ny "hjerne" i bilen. Etter det har det ikke vært problem. Jeg mistenkte at boksen som hjernen lå i ikke tålte fukt, men fikk ikke noen innrømmelse. Alle min merkelige feil oppstod i forbindelse med regn...
Drivetrain error til stadighet, redusert pådrag slik at jeg måtte kjøre i 15km/t, feilmeldinger på lys, selv om lysene virket osv.
(du har vel like gammel bil som meg, så jeg vil tro alle oss har samme "feil", men det er sikkert forskjellig hvor belastet bilen blir. Der jeg bor regner det mye, og bilen står alltid ute).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: GelpMan på onsdag 23. september 2015, klokken 11:31
Det hadde vært stor forskjell på min konklusjon, om vinduet bare sto litt oppe som forige gang, da kan man jo ha vært borti knappen på vei ut av bilen, men over halveis nede med lett regvær i lufta ville alle lagt merke til når man gikk ut av bilen.

Bilen skal inn på sjekk igjen tidlig Oktober pga Drivetrain error som dukker opp ca. 2 ganger i mnd (som jeg har hatt siden jeg kjøpte bilen, og ennå ikke blitt løst...) Har byttet KLE/EME og har nyere software (1001-14-11-504) Jeg må først skru av laderen (Ratio lader) så må jeg åpne bilen, hvis jeg gjør dette omvendt vill ikke bilen slippe laderen, må åpne lukke dørene flere ganger for at den skal slippe den. Og da får jeg alltid Drivetrain error når jeg skal starte bilen.

Sporet litt av her, men da får de sjekke vindu problematikken samtidig... ???
Du har jo åpenbart noe mer som er feil på bilen, så tror ikke den kan stå som noe godt eksempel for "alle". Jeg tipper at du har et defekt 12V-batteri eller styringskretser ifm. dette. Det er flere som har rapportert slike "snodige" feil i USA, der det har vært mye tull med KLE (fordi strømnettet er skikkelig "dirty" over there). Noen har sågar nevnt at KLE-problemet drar med seg feil på 12V-systemet. PS! Låsemekanismen for ladekontakt kan være skadet slik at den går tregt. Dette bør du få sjekket i tillegg - jeg har selv hatt problemer med denne, fordi den blå "plastikk-tråden" for nødutløsning er så stiv og tung at den rett og slett hindrer låsetappens bevegelse. Dette har jeg løst midlertidig ved at jeg rett og slett har hektet denne av hendelen som stikker ut på låsemekanismen. Skal få både lås og plastikk-tråd byttet ved første anledning...

bromm

...en ting til - hvis du først har hatt problemer med KLE/drivetrain, så bør du få en fagperson til å sjekke kvaliteten på strømtilførselen din. KLE får typisk problemer pga. spikes/spenningsvariasjoner på lysnettet.

LMOR

Før du begynner å sjekke spenningskvaliteten, så ville jeg latt BMW sjekke ut dette. Jeg hadde altså mange drivetrain error, som mange andre også hadde på den tiden. De forsvant med ny hjerne, som også mange andre har fått byttet. KLE er noe alle eldre biler skal bytte ut, og problemet var knyttet til 32A lading, ikke lokale nettproblemer. Jeg vet ikke hvilken informasjon bromm sitter på, men problemet var at elektronikken kunne bli ødelagt pga manglende kjøling, og det kan sikkert gå ut over 12V og andre ting. Mulig noen i BMW har prøvd å skyve skylden over på kunden sitt anlegg, men det var en feilkonstruksjon i KLE som er årsaken til at den byttes.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 23. september 2015, klokken 13:09
Jeg vet ikke hvilken informasjon bromm sitter på, men problemet var at elektronikken kunne bli ødelagt pga manglende kjøling, og det kan sikkert gå ut over 12V og andre ting. Mulig noen i BMW har prøvd å skyve skylden over på kunden sitt anlegg, men det var en feilkonstruksjon i KLE som er årsaken til at den byttes.
Jeg sitter vel på en ganske så logisk forklaring på hele KLE-problemet. I USA, der nettkvaliteten ER søppel, så slet nesten annenhver i3 med at KLE gikk føyken, mens her hjemme så er vel dere de to eneste jeg har hørt om. Ja da, jeg sier ikke at KLE var 100% feilfri i utgangspunktet, men den er i såfall veldig mye mer sensitiv til anlegg der man fasevender 2 X 110V-faser og transformerer dette opp til 240V slik at de kan kjøre L2 semi-hurtig (som de kaller det der borte)... Et sammenbrudd i en ladekomponent er ikke bare betinget av svakheten, LMOR - den ryker garantert lettere hvis man tilfører "uren" strømforsyning i tillegg. Du kan jo sikkert se veldig firkantet på dette (også ;) ) og anta at BMW bare fordeler skyld. Men for oss som har jobbet en del med strømforsyninger og UPS'er (som i praksis er samme sak), så er det ingen tvil om at nettkvaliteten spiller en vesentlig rolle. Og hvis det skjer gjentatte ganger, så er det ikke tvil om hva som er årsaken...

LMOR

#58
Bare for å forstå hva du prøver å si her bromm.
Du mener altså at BMW velger å bytte alle disse, en relativt kostbar reperasjon, basert på at noen i USA har dårlig spenninskvalitet i sitt nett?
Noe de da normalt ikke kunne kreve reparert på garantien en gang?
Mens den offisielle årsaken om designfeil bare er en dekkhistorie, for å bortforklare at de bytter deler de ikke trenger å bytte.
At reduksjon av ladehastighet i SW fra 32A (som alle vi som ikke hadde problem irriterte oss over) ikke var for å unngå oppheting, men en del av dekkhistorien. Men som ikke egentlig ville fungere fordi nettspenningsproblemer også var et problem med standardlader og 16A?

Min KLE gikk ikke i stykker, men ble byttet hos meg som hos alle andre uten at jeg bad om det. Det er en recall. Grunnen til at mange gikk i USA var at de ikke har samme "naturlige kjøling" som i Norge, og at mange flere har 32A vegglader. Det er ikke værre enn det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 23. september 2015, klokken 21:00
Bare for å forstå hva du prøver å si her bromm.
Du mener altså at BMW velger å bytte alle disse, en relativt kostbar reperasjon, basert på at noen i USA har dårlig spenninskvalitet i sitt nett?
Noe de da normalt ikke kunne kreve reparert på garantien en gang?
Mens den offisielle årsaken om designfeil bare er en dekkhistorie, for å bortforklare at de bytter deler de ikke trenger å bytte.
At reduksjon av ladehastighet i SW fra 32A (som alle vi som ikke hadde problem irriterte oss over) ikke var for å unngå oppheting, men en del av dekkhistorien. Men som ikke egentlig ville fungere fordi nettspenningsproblemer også var et problem med standardlader og 16A?

Min KLE gikk ikke i stykker, men ble byttet hos meg som hos alle andre uten at jeg bad om det. Det er en recall. Grunnen til at mange gikk i USA var at de ikke har samme "naturlige kjøling" som i Norge, og at mange flere har 32A vegglader. Det er ikke værre enn det.
Jeg vet ikke hvor du har din "sikre" informasjon om at alle KLE skal byttes. Den er ikke byttet hos meg (såvidt jeg har blitt fortalt iallefall), og jeg spurte spesifikt om den skulle byttes da jeg ba om ny sw for å få tilbake max lading. Snakket med teknikeren direkte om dette, og han svarte at det ikke var behøvelig. Du påstår at dette er en recall, men det har isåfall ikke gått ut til alle kundene - den eneste recall som jeg har hatt (og vet om) på i3 i Norge, gikk på det med sviktende AC i fjor sommer, og da ble jeg oppringt av Sulland for sette opp time, slik de alltid bruker for slike situasjoner. KLE er ikke (og har ikke vært) det samme omfattende problemet her, slik det absolutt har vært i USA (som er det andre store markedet for i3). Det er ikke engang en egen tråd for KLE her inne på forumet, mens BMW i3-gruppa på Facebook formelig flommet over av folk som hadde problemer med KLE/drivetrain i USA, sist sommer og høst (i den tiden SW-begrensningen på max-lading ble innført). Det var ikke innført noen begrensning for lading under 16A da denne sw-begrensningen foregikk - så jeg skjønner ikke helt hva du mener der du skriver om 16A og ladekladd ovenfor (KLE benyttes bare for lading over 16A, da den i praksis er "dobbelt-laderen" som er inkludert på alle i3 med hurtiglading i Norge).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA