Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre Kristiansand - Fornebu, og retur

Startet av pberg, onsdag 16. september 2015, klokken 09:43

« forrige - neste »

LMOR

Jeg har sendt noe via forhandler ned til BMW for noen år siden. Det var en SW feil. Fikk takk, men at det ikke ville rettes før neste modell...

Med 2mill solgte biler så er det nok mye å gå gjennom.

Det at du ikke kan fjernstyre vinduene til å gå opp, gjelder mange biler, inkl. Tesla.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Fikk ny overraskelse forige uke, den dagen det regnet mye i Oslo.

Gateparkerte, låste bil , gikk over gaten, inn i bygård med nøklene i lommen.
Kom ut etter ca 30 min, begge vinduer åpne + soltaket åpent.
Setene søkk våte.
Jeg er sikker på at det ikke er SW som åpner, men at det er noe med nøkkeldingsen som kommer i klem.

Løsningen er nok å skaffe meg Gutci veske eller mobil-taske fra 90 tallet, og stappe nøklene der neste gang jeg skal stå offentlig parkert.

Tror det ville vært en fordel om vinduåpner funksjonen, var plassert på en annen knapp, dvs inn mot nitten av nøkkel, istede for ytterst på nøkkel.

Skulle gjerne hatt valg om autolock valg av soltak + vindu knyttet til en regnssensor. Som selvfølgelig kunne deaktiveres og overstyres av fysiske knappene i bilen.



Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

MortenH

Jeg mener jeg så et slik nøkkelcover i BMW-butikken sist jeg var innom (bilde). Er det noen som har erfaring med dette? Pris?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

moonbuggy

Jeg har dette coveret. (Ba om det og fikk det når jeg hentet bilen).
Det er et "must" for meg, og gjør det lettere å å ikke trykke knappene i utide. Men, først og fremst beskytter det når man mister fjernkontrollen i bakken.

Anterialis

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:59
Jeg har dette coveret. (Ba om det og fikk det når jeg hentet bilen).
Det er et "must" for meg, og gjør det lettere å å ikke trykke knappene i utide. Men, først og fremst beskytter det når man mister fjernkontrollen i bakken.

Dette coveret ser smart ut. Øker det friksjonen vesentlig slik at det vil være vanskelig og "gli" nøkkelen inn i den lille jeanslommen innenfor normale lommen på høyre side (jeg har nøkkelen her..)? Hva koster coveret? Jeg får altså tak i det på BMW? =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

MortenH

#35
Jeg tror det er av silikon, tilsvarende det enkelte bruker på mobiltelefoner. Her er mulighet til å zoome inn på et detaljert bilde:
http://www.ebay.com/itm/BMW-i-Lifestyle-i3-Key-Cover-Case-Fob-Protector-Electric-Blue-OEM-82292348069-/181577086718

(OBS høy pris på forsendelser fra denne forhandleren)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

moonbuggy

Sitat fra: Anterialis på onsdag 09. september 2015, klokken 07:33
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:59
Jeg har dette coveret. (Ba om det og fikk det når jeg hentet bilen).
Det er et "must" for meg, og gjør det lettere å å ikke trykke knappene i utide. Men, først og fremst beskytter det når man mister fjernkontrollen i bakken.

Dette coveret ser smart ut. Øker det friksjonen vesentlig slik at det vil være vanskelig og "gli" nøkkelen inn i den lille jeanslommen innenfor normale lommen på høyre side (jeg har nøkkelen her..)? Hva koster coveret? Jeg får altså tak i det på BMW? =)

Ja, jeg fikk det ihvertfall gratis hos min BMW forhandler.

Ingeniøren

Sitat fra: MortenH på onsdag 09. september 2015, klokken 08:21
Jeg tror det er av silikon, tilsvarende det enkelte bruker på mobiltelefoner. Her er mulighet til å zoome inn på et detaljert bilde:
http://www.ebay.com/itm/BMW-i-Lifestyle-i3-Key-Cover-Case-Fob-Protector-Electric-Blue-OEM-82292348069-/181577086718

(OBS høy pris på forsendelser fra denne forhandleren)

Ebay er smart.... Når man økte fribeløpet fra 200 til 350 kr så jeg er markant hopp i prisene. Tror de har noen mekanismer som justerer prisene ut fra hvilket land kjøperen sitter i, slik at prisene justeres opp men kommer akkurat under grensen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Tror ikke dere behøver å bruke eBay for å få tak i dette "futteralet". Det er bare å gå til forhandler å si at dere sliter med at vinduene går ned i utide (og at det, pr. idag, er umulig å slå av dette i nøkkel/lås-menyen). Andre BMW'er kan innstilles til å ikke ta med vinduer/speil/soltak ved å deaktivere Comfort Closing, så dette er egentlig grunn nok til å kreve bedre beskyttelse av nøkkelen.

PS! I USA får visstnok alle kundene dette futteralet gratis, sammen med en mengde andre gaver/accessories (som f.eks "innrammet karbonfiber-bit", USB-minnepenner/nøkkelringer, iSerie vesker, sølvpenner etc etc.), så det burde ikke være noe problem for BMW Norge å gi kundene dette gratis, særlig når konsekvensen kan være at bilen blir fylt med regnvann pga. utformingen på nøkkel-foben...

GelpMan

Dette har nå skjedd med meg to ganger i løpet av en måneds tid nå. Kun vinduet på passasjersiden står åpent i mine tillfeller...
Kan si jeg var heldig, da det var en nabo på gåtur som opplyste meg om dette i går kveld, bilen sto ute i lettere regnvær.

Første gangen dette skjedde sto vinduet bare litt åpent, tenkte da at passasjerer hadde kommet borti knappen til vinduet på vei ut av bilen, i går sto det litt over halveis, og vet med sikkerhet at vinduene var igjen når jeg gikk fra bilen. Begge nøkklene til bilen hang i nøkkelskapet, ikke i klem. Det er vel umulig og åpne kun ett av vinduene med nøkkelen uansett?

Vurderer å sette opp et kamera mot bilen, prøve å finne ut av hva som foregår.. BMW fraskriver seg sikkert  annsvaret hvis bilen blir full av vann eller sne?? Så da er det sikkert greit og ha "noen" bevis selv.

Ferry

Nå har det skjedd meg også! Kun på passasjersiden. Jeg var inne i en butikk mens det regnet kraftig. Da jeg kom ut stod vinduet helt nede. Lysene i butikken blunket et lite sekund mens jeg var der, muligens pga. torden. Nøkkelen er i blått futteral, løst i lomma. Jeg kan ikke utelukke helt at jeg kløna det til selv, men det var nå litt besynderlig at det skulle skje midt i den verste regnskura. Er kun dette ene tilfellet i løpet av 10 mnd.

bromm

Sitat fra: GelpMan på mandag 21. september 2015, klokken 09:00
Dette har nå skjedd med meg to ganger i løpet av en måneds tid nå. Kun vinduet på passasjersiden står åpent i mine tillfeller...
Kan si jeg var heldig, da det var en nabo på gåtur som opplyste meg om dette i går kveld, bilen sto ute i lettere regnvær.

Første gangen dette skjedde sto vinduet bare litt åpent, tenkte da at passasjerer hadde kommet borti knappen til vinduet på vei ut av bilen, i går sto det litt over halveis, og vet med sikkerhet at vinduene var igjen når jeg gikk fra bilen. Begge nøkklene til bilen hang i nøkkelskapet, ikke i klem. Det er vel umulig og åpne kun ett av vinduene med nøkkelen uansett?

Vurderer å sette opp et kamera mot bilen, prøve å finne ut av hva som foregår.. BMW fraskriver seg sikkert  annsvaret hvis bilen blir full av vann eller sne?? Så da er det sikkert greit og ha "noen" bevis selv.
Dette høres veldig mystisk ut, og kan nesten ikke forklares med at bilen skulle gjort noe av dette selv (den kjører alltid ned begge samtidig, eller kun den døren som åpnes ved "Comfort Entry" (kjører vinduet ned halvt ved to raske klikk på "lås opp")). Har du sjekket hva som skjer ved langt trykk på "lås opp" ? Evt. hva som skjer hvis vinduene er nede og du tar langt klikk på "lås"...

PS! Det kan hende at limit for "anticut fingers" må kalibreres på høyre dør - dette er et mulig problem på alle BMW'er (forsåvidt alle biler med vindusheis), hvor selve deteksjonen for mulige objekter som kan komme i klem må kalibreres...

SOS

Sitat fra: bromm på torsdag 10. september 2015, klokken 12:30
PS! I USA får visstnok alle kundene dette futteralet gratis, sammen med en mengde andre gaver/accessories (som f.eks "innrammet karbonfiber-bit", USB-minnepenner/nøkkelringer, iSerie vesker, sølvpenner etc etc.), så det burde ikke være noe problem for BMW Norge å gi kundene dette gratis, særlig når konsekvensen kan være at bilen blir fylt med regnvann pga. utformingen på nøkkel-foben...

Var i Liverpool forrige helg og bodde like ved en BMW forhandler. I den engelske i3-brosjyren er nøkkelfutteralet avbildet blant tilbehøret. Den måtte bestilles, så jeg fikk ingen med meg. Det henvises i brosjyren til www.bmw.co.uk/i3accessories (http://www.bmw.co.uk/en_GB/new-vehicles/bmw-i/i3/2013/iService.html#accessories), men her finner jeg den ikke.  Så ellers noen få REx parkert i byen. Med en prisforskjell på £ 3.150 (30.250 for BEV og 33.400 for REx) og ikke like lett tilgang på lading er det forståelig at de satser mest på REx. Med dagens pundkurs er i3 ganske kostbar i UK i forhold til i Norge.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

moonbuggy

Det er ellers greit å registrere at man i USA også testet BMW i forbindelse med NOX skandalen til VW.
BMW X5, VW Jetta og VW Passat ble testet i løpet av flere tusen miles forskjelling kjøring hvor utslipp ble nøyaktig målt.

BMW X5 lå jevnt over under tillatte verdier for NOX, mens VW Jetta slapp ut 15-35 ganger mer NOX enn tillatt. Passaten 5-20 ganger mer enn tillatt.

Her er det snakk om gigajuks fra VW for å bringe bilene innenfor verdiene kun under test. BMW derimot er tydeligvis til å stole på...
(lite med regn og vinduer å gjøre)

i3pendler

Veldig interessant tråd, og merkelig at vinduene går ned av seg selv. Har noen klaget til bmw? Evt, hva som ble tilbakemeldingen fra dem.
Førstegangseier bmw i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA