Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre Kristiansand - Fornebu, og retur

Startet av pberg, onsdag 16. september 2015, klokken 09:43

« forrige - neste »

TM

Jeg har aldri hatt noen problem med KLE. Men så har jeg heller ikke den fjerneste ide om hva det er  ;D

GelpMan

Sitat fra: TM på torsdag 24. september 2015, klokken 16:03
Jeg har aldri hatt noen problem med KLE. Men så har jeg heller ikke den fjerneste ide om hva det er  ;D

En liten forklaring på hva den brukes til i bilen, på Engelsk:

First, the background for newbies ... "KLE" stands for Komfortladeelektronik, which is the charger block component in the BMW i3 that takes the AC input from the J1772 port and converts to DC for charging the battery. All EVs have a component like this, and in the BMW world it's called the KLE. There's also an "EME" (Electrical Machine Electronics, or German equivalent) that the KLE power flows through.

Overstående er hentet fra BMW i3 gruppa på Facebook.

TM

Takk, jeg søkte gjennom alle mulige TLA, men fant ingen KLE som ga mening  ;D

bromm

KLE er beskrevet i detalj fra side 118 i vedlagte pdf ;)

LMOR

https://www.automd.com/tsb/bulletin_b385823/

Dette er litt off topic, men her er SB.
Ut i fra de nye målingene dine bromm, kan jeg ikke forstå at du ikke har fått ny.

Feilen var kun på 32A lading, og gjorde at ladingen stod på for lenge (som stemmer med dine første målinger), og flere ting kunne bli ødelagt. KLE ble i mange tilfeller overopphetet, og dermed ble hastigheten skrudd ned på alle i3'ene for å unngå skader. Og den skulle ikke økes igjen før ny KLE var satt inn.
Du har vært borte en stund bromm. Det er mange innlegg om dette her på forumet i fjor høst.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#65
Sitat fra: LMOR på torsdag 24. september 2015, klokken 17:45
https://www.automd.com/tsb/bulletin_b385823/

Dette er litt off topic, men her er SB.
Ut i fra de nye målingene dine bromm, kan jeg ikke forstå at du ikke har fått ny.

Feilen var kun på 32A lading, og gjorde at ladingen stod på for lenge (som stemmer med dine første målinger), og flere ting kunne bli ødelagt. KLE ble i mange tilfeller overopphetet, og dermed ble hastigheten skrudd ned på alle i3'ene for å unngå skader. Og den skulle ikke økes igjen før ny KLE var satt inn.
Du har vært borte en stund bromm. Det er mange innlegg om dette her på forumet i fjor høst.
Du er jo allerede kjent for at du, uten unntak, har rett i alt - så det er jo umulig å diskutere noe som helst med deg, (selv ikke min egen bil, faktisk ?!) Jeg forholder meg til "min" tekniker på Sulland - send meg gjerne en IM så kan du få mobilnummeret hans. (og om du er i noen som helst tvil, så har jeg lest absolutt ALLE innlegg her inne på "BMW i")

LMOR

Tror bare det er du som opplever det bromm, jeg har hatt mange gode diskusjoner her inne, og har tatt feil mange ganger. Jeg har ingen problem med det. Jeg vil kun at fakta skal på bordet, og det har vist seg mange ganger at fakta ikke er slik vi først trodde.

Du og alle andre kan slappe av ift denne feilen. Full hastighet slik du nå har bromm, blir ikke lagt inn igjen i SW før det er forsvarlig.

Om alle bilene som ble produsert før sommeren 2014 er berørt vet jeg ingenting om utover at noen mener det, men at KLE ble redesignet våren 2014, og at alle berørte biler skal få ny, er jeg rimelig sikker på. Det kan jo være at svakheten er marginal, slik at de kun trenger å bytte noen produksjonsserier. Det er i USA de kaller det en "soft" recall, som tas neste gang en er på verksted. Det er rapporter om ødelagte KLEer i alle markeder, inkl. 220V, Europa. (ellers hadde ikke SW med struping blitt lagt inn).

Men alt dette er noen vi egentlig ikke trenger å bekymre oss om, men vi sporet av når jeg prøvde å si til GelpMan at jeg også hadde mange merkelige feil, som jeg er ganske sikker på var koblet til regn og fukt. Disse problemene forsvant når den sentral styreenheten/hjernen ble byttet ut, og hadde ingenting med KLE og dårlig nettkvalitet å gjøre. Det var etter at bromm la en ny bekymring over på oss elbileierne jeg reagerte. Vi kan ikke ringe nettselskapet om mulig feil når vi opplever en kjent feil på bilen som BMW retter opp.

For å spore tilbake til tråden, kan en slik feil føre til at hjernen oppfatter og reagerer feil. inkl. vinduer som åpner seg på 1 side. Det var poenget. (jeg hadde minst 10 sensorfeil av forskjellig type før de til slutt valgte å bytte hjernen).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 10:24
Tror bare det er du som opplever det bromm, jeg har hatt mange gode diskusjoner her inne, og har tatt feil mange ganger. Jeg har ingen problem med det. Jeg vil kun at fakta skal på bordet, og det har vist seg mange ganger at fakta ikke er slik vi først trodde.
Det er min oppfatning. Jeg setter ihvertfall stor pris på din "graveiherdighet", LMOR. :)

bromm

Sitat fra: moonbuggy på fredag 25. september 2015, klokken 12:54
Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 10:24
Tror bare det er du som opplever det bromm, jeg har hatt mange gode diskusjoner her inne, og har tatt feil mange ganger. Jeg har ingen problem med det. Jeg vil kun at fakta skal på bordet, og det har vist seg mange ganger at fakta ikke er slik vi først trodde.
Det er min oppfatning. Jeg setter ihvertfall stor pris på din "graveiherdighet", LMOR. :)
Ok, da sier vi det sånn. Neste gang jeg setter inn bilen på verksted, så skal jeg legge inn et innlegg her slik at jeg får svar om hva som er gjort med bilen. Å snakke med teknikeren som utfører arbeidet er det jo ingen vits i, for han vet jo helt sikkert ikke hva han gjør  ::)

LMOR

#69
Sitat fra: bromm på fredag 25. september 2015, klokken 13:10
Sitat fra: moonbuggy på fredag 25. september 2015, klokken 12:54
Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 10:24
Tror bare det er du som opplever det bromm, jeg har hatt mange gode diskusjoner her inne, og har tatt feil mange ganger. Jeg har ingen problem med det. Jeg vil kun at fakta skal på bordet, og det har vist seg mange ganger at fakta ikke er slik vi først trodde.
Det er min oppfatning. Jeg setter ihvertfall stor pris på din "graveiherdighet", LMOR. :)
Ok, da sier vi det sånn. Neste gang jeg setter inn bilen på verksted, så skal jeg legge inn et innlegg her slik at jeg får svar om hva som er gjort med bilen. Å snakke med teknikeren som utfører arbeidet er det jo ingen vits i, for han vet jo helt sikkert ikke hva han gjør  ::)
Du vrir og vrenger på dette som vanlig bromm. Jeg synes det er merkelig at ikke alle som fikk bilene tidlig er berørt av en denne feilen. Jeg vet selvfølgelig ikke om du har fått byttet.
Jeg ønsker bare som vanlig å forstå hvordan det kan ha seg at bare noen biler er berørt. Jeg blir alltid mistenksom, spesielt når vi nå har en SW som justerer ned max kapasitet, slik at vi i stedet for å måtte vente til de siste 5+% lades opp, tilsynelatende har ladet 100%. Den koden er nok til å omgå problemet uten å måtte bytte delen for de som ikke har feilsymptomer.
Dette vet jeg ikke, derfor kunne jeg tenkt meg en naturlig forklaring på hvordan det kan ha seg at det noen mener er en designfeil ikke gjelder alle. (ref AC problemene).
Men det finnes 9 versjoner av KLE for 32A-AC+DC som passer i våre biler, og 1 helt ny variant som står i 2016 modellen og som ikke passer i vår. (det er få andre komponenter på i3 som er laget i så mange versjoner, og 6 av disse er utgått, jeg gjetter på at de som har biler produsert før mars 2014, og ikke har fått byttet KLE har enten 61448617079 eller 61448621210)
Så lenge det ikke er en kritisk feil, så er det ikke unormalt at bilfabrikantene (eller andre produsenter) håper på det beste, og kun bytter ved feil.

Det gjelder også "hjernen" som er mer relevant i denne tråden. Jeg tror alle gamle biler har en svakhet i konstruksjonen, siden den ble erstattet med ny versjon før jeg fikk problemer, men at BMW håper på at de fleste ikke får de problemene jeg og noen andre både i Norge og andre fuktige land har hatt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 13:49
Du vrir og vrenger på dette som vanlig bromm. Jeg synes det er merkelig at ikke alle som fikk bilene tidlig er berørt av en denne feilen. Jeg vet selvfølgelig ikke om du har fått byttet.
Jeg ønsker bare som vanlig å forstå hvordan det kan ha seg at bare noen biler er berørt. Jeg blir alltid mistenksom, spesielt når vi nå har en SW som justerer ned max kapasitet, slik at vi i stedet for å måtte vente til de siste 5+% lades opp, tilsynelatende har ladet 100%. Den koden er nok til å omgå problemet uten å måtte bytte delen for de som ikke har feilsymptomer.
Dette vet jeg ikke, derfor kunne jeg tenkt meg en naturlig forklaring på hvordan det kan ha seg at det noen mener er en designfeil ikke gjelder alle. (ref AC problemene).
Men det finnes 9 versjoner av KLE for 32A-AC+DC som passer i våre biler, og 1 helt ny variant som står i 2016 modellen og som ikke passer i vår. (det er få andre komponenter på i3 som er laget i så mange versjoner)
Så lenge det ikke er en kritisk feil, så er det ikke unormalt at bilfabrikantene håper på det beste, og kun bytter ved feil. Det gjelder også "hjernen" som er mer relevant i denne tråden. Jeg tror alle gamle biler har en svakhet i konstruksjonen, siden den ble erstattet med ny versjon før jeg fikk problemer, men at BMW håper på at de fleste ikke får de problemene jeg og noen andre både i Norge og andre fuktige land har hatt.
Ja i følge deg så er det vel sikkert jeg som vrir og vrenger på ting ;) Det at du senest på Onsdag 23/9-15 påsto hardnakket at "ALLE KLE skulle byttes på eldre biler" sammenfaller jo veldig bra med hva du nå sier: "Så lenge det ikke er en kritisk feil, så er det ikke unormalt at bilfabrikantene håper på det beste, og kun bytter ved feil"... Vel, hva synes du selv. Er det jeg, (som bare forsøkte å fortelle deg at ikke alle KLE (inkl. min egen) har blitt byttet), som vrenger på fakta her - eller har du nok en gang påstått noe som du først må krangle med meg om, før du ender opp med å, forunderlig nok, dementere deg selv på ?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med disse setningene:"Jeg blir alltid mistenksom, spesielt når vi nå har en SW som justerer ned max kapasitet, slik at vi i stedet for å måtte vente til de siste 5+% lades opp, tilsynelatende har ladet 100%. Den koden er nok til å omgå problemet uten å måtte bytte delen for de som ikke har feilsymptomer." Er det slik at du blander inn "Max Batt. Capacity" med begrensningen i ladestyrke for hurtig AC ? Førstnevnte har ingenting med å beskytte KLE - det handler bare om buffer over/under 0-100%. Begrensningen i ladestryrke har hatt til hensikt å begrense hvor mye bilen trekker under lading for å beskytte KLE som har vist seg å kunne bli overbelastet og gå føyken. Jeg fikk aldri målt det nøyaktig, men økningen vi så i ladetid passer ganske bra med det andre har beregnet til å være ca. 25A (5,75 kW) på Max innstilling og 32A EVSE.   

LMOR

#71
Jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg bare refererer andre:

http://insideevs.com/bmw-to-finally-replace-i3-onboard-charger-to-restore-promised-7-4-kw-charging-rate/
http://bmwiforum.bmwusa.com/thread/181/kle-replacement
http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=2173&start=10
http://www.autoevolution.com/news/bmw-to-replace-problematic-onboard-chargers-on-the-i3-90531.html

"One thing to understand is that the KLE replacement is not a mandated recall so there is no requirement for BMW to notify owners about repair."

Det er en haug med andre også. Det å søke etter fakta betyr nettopp at en må være forberedt på å endre forståelse.

Men jeg gir meg nå, men håper at den som har fakta/dokumentasjon på når feilen oppstod, når den var ute av produksjon, og hvem som egentlig er berørt kommer med den, helst i en annen tråd.

Jeg håper også neste post her blir GelpMan som har funnet ut om vindusproblemene skyldes en feil i "sensorsystemet", eller har en annen naturlig forklaring.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Ok, det er jo bra - stort sett bare linker fra forum og div. fra KLE-problemer i USA (som jeg har lest mange ganger før). Og det er jo interessant - var det slik som jeg prøvde å forklare da, kanskje ? Jeg skal gi meg nå også - for KLE er ikke et problem her i Norge. Men som jeg skrev tidligere, så bør de som opplever det ha en liten notis bak øret om at det kan være forårsaket av strømforsyningen. Derfor er min anbefaling å sjekke den opp...

LMOR

#73
Da er det på igjen bromm. Nå må du begynne å dokumentere det du slenger ut.
En del av det jeg har lagt ut kommer fra BMW. Ingen bortsett fra noen sleivspark i innlegg slik som deg skylder på nettkvaliteten.
Du sprer usikkerhet og utrygghet rundt det å ha elbil som hverken er dokumentert eller sannsynlig. KLE problemene er kun knyttet til lading med 32A. Hvis du skulle ha rett, så er vel et godt råd å holde seg til standardkladden.

Hvis du har lest alt så burde du vite at dette er en feil som har med temperatur å gjøre, og ikke nettkvalitet. Dette kommer direkte fra BMW:

The BMW i3 Charging Electronics Control Unit (KLE) can be permanently damaged during hot ambient temperature charging. A temporary software solution will prevent damage to the KLE control unit and the charging rate will now be temperature dependant. In some cases the charging rate may be reduced by 30%. Full 7.4 kW charging will be restored with further improvements in late 2014.

Dette har også blitt sent ut av verksted, rett etter SB fra nyttår 2015:
A new KLE for early build cars just became available last month. The idea was for the oldest cars (deliveries began in May) to get the fix first since they have been waiting the longest. Eventually all Pre-October build cars will be called in turn for the replacement. Cars built after October 1 are likely to have the new KLE already.

Og det er nøyaktig de samme KLE versjonene som er montert under produksjon for USA og Norge, til enhver tid. Men det kan altså være at feilen ble introdusert etter at bromm fikk sin bil produsert, fordi det ikke ble produsert biler til USA da den bilen ble laget, og produksjonen ble først endret ca. 1 mars 2014. F.eks. 61448634710 ble først montert 01.03.2014 og tatt ut av produksjon 03.09.2014. GelpMan sin bil er produsert ca 01.03.14 i følge min "notater". Og den som nå monteres uten feil har vært satt i biler siden 03.09.2014. Dette begynner å bli en god teori. Takk for konstruktiv hjelp bromm  ;)
Kunne du ha bidratt med å finne ut hva din versjon er bromm?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#74
Tilbake til temaet. Jeg har god tro på at jeg kan ha isolert produksjonsperioden med KLE feil. Et av de andre casene jeg kjenner til her i nærheten fikk også sin bil i slutten av mars.

Det hadde vært interessant å vite når bilene til de som er 100% sikre på at vinduene er ustabile, er produsert.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA