Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre Kristiansand - Fornebu, og retur

Startet av pberg, onsdag 16. september 2015, klokken 09:43

« forrige - neste »

pberg

Jeg har hatt flere biler med samme funksjonalitet, og dette har kun skjedd med i3en. Parkering med gjenglemte åpne vinduer kan jeg i hvert fall eliminere.

Begynner å lure på om regnsensoren er involvert... 

Kanskje en SW-bug når lading starter/er ferdig og regnsensoren registrerer regn?

:o

Bilen min står også alltid ute, og det regner ikke lite her på sør-vestlandet heller.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Nettopp. Jeg bor også der. Åpningsknappen er litt mer utsatt på i3 nøkkelen på på f.eks. 5 serien jeg har.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Hmm, nå har det hendt min i3. Kom ut nå , for å koble til lading, etter å ha parkert bilen i sommerens første tordevær.
Begge vinduer stod helt nede ....  Parkerte garantert ikke med vinduene nede i det kraftige regnværet her på østlandet i ettermiddag.

Det merkelige , var at noe lignende hendte på samme tid i fjor. Jeg holdt på å spyle bilen, ble avbrudt. Etter en stund fortsatte jeg å spyle - rett inn i bilen, da begge rutene var rullet helt ned.( rakk heldigvis å forstå at vannet ikke stoppet i ruta i løpet av 1 sekund, slik at kun få dråper traff nakkestøtte og ikke instrumentbordet.

Jeg har ingen annen teori enn at trykk knappen på remote kontrollen kan ha vært i klem, men hvorfor har ikke da også soltaket åpnet seg - som begge gangene var stengt.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Det kan du jo prøve (etter regnet har gitt seg), om soltaket starter nøyaktig samtidig med vinduene, eller om det begynner å åpne seg etter at vinduene har begynt å gå ned.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Jeg bruker remote kontrollen daglig til å åpne vindu + soltak, før avreise. Så soltaket vet jeg åpnes noen få sekunder etter at vindu er nede.

Her var begge vindu helt nede , så litt rart at ikke soltaket var delvis eller helt åpent, hvis det var slik at remote lå i klem.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Anterialis

Hadde dette vært min bil hadde jeg garantert bedt om SW oppdatering hos BMW... Da involverer du også dem, kanskje har de hørt om det tidligere.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: 02jan på mandag 24. august 2015, klokken 20:44
Jeg bruker remote kontrollen daglig til å åpne vindu + soltak, før avreise. Så soltaket vet jeg åpnes noen få sekunder etter at vindu er nede.
Her var begge vindu helt nede , så litt rart at ikke soltaket var delvis eller helt åpent, hvis det var slik at remote lå i klem.
Det er ikke så rart. Normalt når fjernkontrollen kommer i klem, så skjer den ingenting. Hvis du trykker litt for lenge, så går vinduene ned. Du må da holde lenge for at alt åpner seg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Jeg har opplevd et par ganger at et av sidevinduene står åpne. Jeg tror ikke at det er feil med programvaren, men rett og slett at jeg har glemt å lukke det. Da fikk jeg en melding opp i connected drive på web, at det var åpent.  Det er jo veldig nyttig hvis man har parkert på Gardermoen og bilen står ute en uke eller 2. Det som forbauset meg er at det ikke er ut til å være mulig å lukke dem via connected drive services. I det minste kunne da "lås bilen" aktivere lukking av vinduet, for hva er poenget med å låse en bil med åpent vindu.
Jeg ser også at det er mulig å åpen vinduene med et uhell hvis nøkkelen kommer i klem i lommen. Da er sentral-låser "smarte" nok til å låse seg igjen dersom ingen åpner døren. Ville det ikke vært logisk at også vinduene lukket seg igjen etter en viss tid ?
Er det slik at hvis man skulle oppdage et åpent vindu, så må man ringe til noen som kan lukke vinduet. De kunne gjerne ha tatt bort funksjonen for å aktivisere hornet via connected drive service og heller lagt til en funksjon for å lukke vinduer. Eller finnes denne funksjonen allerede ?

LMOR

Enig i at det burde vært flere funksjoner, f.eks. på samme måte som ved ladefeil, burde vi fått en beskjed når vinduene stod åpne, og hatt et valg for å kunne lukke dem.

Hvis du låser opp dørene, og ikke åpner en dør, så låsen de automatisk (hvis du har valgt det). Det er ikke så praktisk med vinduene, fordi du kanskje sitter ute i solen, men vil kjøle ned bilen før du går bort til den. Da ønsker du ikke at vinduene lukkes automatisk.

Ofte er slike "mangler" koblet til erstatningssaker osv. Kanskje de er redd for at det kan være et dyr eller et barn i bilen (eller med hode ut av vinduet) i varmen, mens du fjernstyrer lukking.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Jeg er enig med begge de to innleggene fra TM og LMOR ovenfor. Jeg ser her inne at det er en del folk som sliter med å "åpne" vinduer, noe jeg IKKE tror har noe med regnvær og gjøre (som emnet antyder - det er nok bare lettere å oppdage i/etter regnvær ;) ). Og etter veldig mye grubling på dette, så tror jeg at jeg begynner å forstå hva som ligger bak disse problemene.

Det er 2 BUGS i softwaren til i3 - sånn som den er nå:

1. På min 2012 diesel-BMW så sverger jeg på at man kunne slå av åpning/lukking av vinduer (+inn/utfelling av speil), hvis man deaktiverte "Comfort Closing" i menyen. Det samme valget var der (ifølge tidlig bruksanvisning) på i3 helt fra begynnelsen også (man kunne endre det fra "Comfort Closing" til "All Doors" eller "Driver's Door". Men nå (med de siste sw-versjonene) så går vinduene opp eller ned lik forbandet, hvis man tar et langt press på låse/åpne-knappene. Så hva har skjedd ? Jo, de har introdusert en ny funksjon som heter "Comfort Entry", og denne ser ut til å ha erstattet "Comfort Closing" i Locks/Key-menyen. Comfort Entry betyr ganske enkelt at vinduet på dør(ene) går ned til "halvt åpent" når man dobbelt-klikker på åpningsknappen - vindu går ned når man faktisk åpner døren. Dette er trolig ment for å lette innstigning, siden det øker "åpningen" inn mot kupeén, og det skjer bare hvis bilen åpnes med dobbelt-klikk (dette forklarer jo det alle har lurt på: hvorfor går vinduet halvt ned noen ganger når man åpner døra ;) ). Men hva med å deaktivere lukking/åpning av vindu på long-press ? Jo dette ser ut til å være alltid "on" etter at denne Comfort Entry ble introdusert - BUG

2. Som diskutert over, så vil ikke "alltid lukking" av vinduer være hensiktsmessig ved låsing. Man ønsker jo at det er en glippe enkelte ganger man låser. Men når funksjonen "auto re-lock" er aktivert, så bør de følge "forrige" tillstand på samme måte som låsen når den går i re-lock etter 2 minutter. Eksempel: med nøkkel i trang dongeribukse så vil jo bilen bli opplåst, og hvis det pågår lenge nok, så vil også vinduene gå ned. Hvis det går 2 minutter før noen åpner en av dørene, så vil den automatisk låse igjen - MEN VINDUENE LUKKER IKKE - altså en annen BUG. Hvis tilstanden til vinduene blir reversert på samme måte som låsene, så vil aldri "dongribuksen" medføre noe problem - for da ville jo vinduene ha gått tilbake der de var...

Begge disse 2 punktene er altså enkelt løsbar med litt SW-oppdatering, så vi må derfor gjøre BMW oppmerksom på dette slik at det blir tatt tak i....

TM

#25
OK, kjøper det argumentet med at fjern-lukking av vinduer kan være et problem  :)
Siden jeg ikke fikk lukket vinduet via Connected Drive Services, så gikk jeg ned til bilen for å lukke det manuelt. Men vinduet var lukket, så,det var falsk alarm !  Jeg holdt lukkeknappen nede noen sekunder slik at jeg var sikker på at de var helt lukket. Fortsatt sier nettsiden "bmw-connecteddrive.no" at vinduet er åpent, men i Android appen er alt OK. Så da kan man tydeligvis ikke stole på informasjonen.

Korreksjon: Ser at appen også rapporterer åpent vindu, selv om det er lukket. Men i motsetning til fra web-siden hvor det kommer opp en rød melding på hovedsiden, så må man aktivt gå inn i menyene og sjekke status.

LMOR

bromm:

Jeg kan bekrefte at det på min 5 serie er mulig å skru av comfort åpning/lukking av vinduer.

Når det gjelder auto closing av vinduene når du ikke åpner døren, så er det som jeg skrev over ikke en bug, men ment å være slik. Jeg bruker det på hytta. Sitter i solstolen og åpner vinduene med fjernkontrollen. Da låses dørene igjen etter 2 min, men vinduene blir stående åpne. Jeg vil ha det slik, men det hadde vært greit med et push varsel.

TM:

Har sett samme bug en rekke ganger, både med vinduer og dører. Statusen blir ikke alltid oppdatert, selv om bilen står til lading. Har ikke funnet noen konsekvent grunn. Der er ganske plagsomt når jeg ringer rundt for å si at de må lukke og låse når det allerede er fixet. Har 2 biler jeg følger med på mens jeg selv er langt borte...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#27
Sitat fra: LMOR på mandag 07. september 2015, klokken 21:52
Når det gjelder auto closing av vinduene når du ikke åpner døren, så er det som jeg skrev over ikke en bug, men ment å være slik. Jeg bruker det på hytta. Sitter i solstolen og åpner vinduene med fjernkontrollen. Da låses dørene igjen etter 2 min, men vinduene blir stående åpne. Jeg vil ha det slik, men det hadde vært greit med et push varsel
Ok, jeg skjønner at man kan ha nytte av det på den måten - MEN det er tross alt viktigere at vinduene går igjen hvis man uheldigvis klemmer nøkkelen i 3-4 sekunder en regnfull høstnatt !!! Den som sitter i solstolen har jo i det minste et valg slik det er i dag (man kan enten låse med engang (kort), eller evt. slå av re-lock som ikke trengs når man sitter der i sola). De som er uheldig med nøkkelen har IKKE noe valg slik det er nå (vinduene blir stående nede), og det er FEIL !

EinarV

Skulle i det minste fått et push varsel om det kom regn på regn sensoren når vinduene stod åpne, skulle ikke bety allverden for strømforbruket om regnsensoren var aktiv når tenningen var av og vinduene åpne.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

TM

Det ser ut som om det er enighet i at det er rom for forbedringer i programvaren på dette punktet. Flere har jo også rapportert om at vann har kommet inn i bilen med de skader det kan medføre. Men hvordan får BMW informasjon om våre erfaringer. De leser vel neppe  det norske elbilforum, og det finnes vel ingen BMW portal hvor brukerne kan legge inn "change requests", slik som i mange sw firmaer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA