Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor bor Trilling eierne?

Startet av Goku, tirsdag 15. september 2015, klokken 23:58

« forrige - neste »

pwb

Hvis man klarer å høre forskjell på svindyre kabler og vanlige monster kabler så ligger det faktisk 1 million dollar og venter hos James Randi stiftelsen.

lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 22. september 2016, klokken 10:02
Denne kabelen gir nok rette 1tall ned på molekylnivå, samt ekstremt runde nuller

Gratis frakt er det også
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: pwb på torsdag 22. september 2016, klokken 11:10
Hvis man klarer å høre forskjell på svindyre kabler og vanlige monster kabler så ligger det faktisk 1 million dollar og venter hos James Randi stiftelsen.
Og den har ligget der i lenge :)

Cookie Monster

Ja er rart ingen av disse hifi folkene har gjort krav på de pengene :) Eneste krav er at man kan bevise en forskjell med måleutstyr.

Er selv interessert i god lyd og har Dali høyttalere og kvalitets forsterker hjemme. Men istedenfor å bruke penger på dyre kabler la jeg heller mer penger i høyttalere og forsterker som faktisk gjør en stor forskjell ;)
2015 P85D

Muffinman

Det som faktisk gjør den aller største forskjellen er rommet. Brukte 3000kr i materialer og et par titalls arbeidstimer og fikk dempet førsterefleksjonspunkter og bygd bassfeller i hjemmekinoen. Det løftet lyden vanvittig mye mer enn hva jeg hadde drømt om, og så store forbedringer har jeg aldri opplevd med utstyrsbytte.  Var på nippet til å bygge skyline diffusorer også, men innså at rommet er for lite til at de vil ha særlig effekt. Personlig vil jeg rangere slik:

1. Rom/akustiske tiltak
2. Forsterker/høyttalere
3. Kalibrering

Kabler kommer ikke på lista engang, så lenge de tilfredsstiller tekniske minstekrav er det intet å hente på å kjøpe dyrere.

F_P

Jeg har montert et kit fra LH for en kunde. Takker for påminnelsen, har nå spurt hvordan han opplever forskjellen etter noen ukers/mnd bruk :) Kommer tilbake med inntrykk..
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. september 2016, klokken 12:46
Det som faktisk gjør den aller største forskjellen er rommet. Brukte 3000kr i materialer og et par titalls arbeidstimer og fikk dempet førsterefleksjonspunkter og bygd bassfeller i hjemmekinoen. Det løftet lyden vanvittig mye mer enn hva jeg hadde drømt om, og så store forbedringer har jeg aldri opplevd med utstyrsbytte.  Var på nippet til å bygge skyline diffusorer også, men innså at rommet er for lite til at de vil ha særlig effekt. Personlig vil jeg rangere slik:

1. Rom/akustiske tiltak
2. Forsterker/høyttalere
3. Kalibrering

Kabler kommer ikke på lista engang, så lenge de tilfredsstiller tekniske minstekrav er det intet å hente på å kjøpe dyrere.

Listen virker svært fornuftig. Jeg vil si mye av det samme gjelder i en bil. Det har ingen hensikt å gjøre andre forbedringer før man har ordnet det akustiske. Dvs god demping og fjerning av ulyder.
Jeg ville også plassere kalibrering over høyttalere/forsterkere. Iallefall så lenge utstyret man har fra før er av en OK kvalitet som jeg opplever utstyret fra Tesla er (iallefall med premiumanlegget)

Problemet er bare at skal man gjøre noen kalibreringer av betydning i en bil må man ha en DSP. Og dette er relativt krevende å montere.

Cookie Monster

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. september 2016, klokken 12:46
Det som faktisk gjør den aller største forskjellen er rommet. Brukte 3000kr i materialer og et par titalls arbeidstimer og fikk dempet førsterefleksjonspunkter og bygd bassfeller i hjemmekinoen. Det løftet lyden vanvittig mye mer enn hva jeg hadde drømt om, og så store forbedringer har jeg aldri opplevd med utstyrsbytte.  Var på nippet til å bygge skyline diffusorer også, men innså at rommet er for lite til at de vil ha særlig effekt. Personlig vil jeg rangere slik:

1. Rom/akustiske tiltak
2. Forsterker/høyttalere
3. Kalibrering

Kabler kommer ikke på lista engang, så lenge de tilfredsstiller tekniske minstekrav er det intet å hente på å kjøpe dyrere.

Ja det er så klart et godt poeng. Hjelper ikke med kvalitets sub og høyttalere hvis det står glass å klirrer i skapet og akustikk i rommet er generelt veldig dårlig.
2015 P85D

alegri

Har akkurat fått installert et sett fra LH. Har standard lyd i bilen fra før. Kort sagt - er skuffet med resultatet. Lyden er marginalt "bedre". Om det ble mere bass er vanskelig å si. Støyisolering ble utført samtidig og det endret akustikken dramatisk kan jeg si og igjen i den feil retningen...håper virkelig at de må spilles inn før det løsner. Til de som vurderer bytte, anbefaler jeg å heller investere i en sub.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trustno1

Sitat fra: alegri på fredag 08. september 2017, klokken 20:50
Har akkurat fått installert et sett fra LH. Har standard lyd i bilen fra før. Kort sagt - er skuffet med resultatet. Lyden er marginalt "bedre". Om det ble mere bass er vanskelig å si. Støyisolering ble utført samtidig og det endret akustikken dramatisk kan jeg si og igjen i den feil retningen...håper virkelig at de må spilles inn før det løsner. Til de som vurderer bytte, anbefaler jeg å heller investere i en sub.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Demping av dører vil gi betydelig bedring av lyden, så her mistenker jeg det er noe annet feil. Nå kjenner jeg ikke LH kittet, men kan det være at polariteten på høyttalerne på en av sidene har blitt forvekslet? Isåfall vil du miste omtrent all bass pga motfase.

Ellers holder jeg med deg i at å oppgradere subben er nok den beste investeringa man kan gjøre foruten demping av dører.

Forøvrig lager jeg spesialtilpassede subwoofere både for model s og model x, så om det er av interesse så send gjerne en PM

DrNox


Ellers holder jeg med deg i at å oppgradere subben er nok den beste investeringa man kan gjøre foruten demping av dører.

Forøvrig lager jeg spesialtilpassede subwoofere både for model s og model x, så om det er av interesse så send gjerne en PM
[/quote]
Hvor "lett" er det å sette inn en sub i standard-annlegget? Ca hvor mange timer?

Trustno1

#101
Sitat fra: DrNox på fredag 08. september 2017, klokken 21:44
Hvor "lett" er det å sette inn en sub i standard-annlegget? Ca hvor mange timer?

Det er en relativt grei jobb, men litt styr å få strømkablen igjennom torpedoveggen.
Anslår kanskje 4 timer for noen som har gjort det før. Har du ikke gjort det før kan du gange det med minst to :p

Edit:
Nå snakker jeg om model s. Model X har jeg ikke prøvd på enda, men antar det er mye av det samme.


DrNox

Takk, takk. Ikke lett å vite for en som ikke har gjort det. :+1:

lunitiks

Det er veldig gøy, det kan jeg ihvertfall skrive under på. Men ha en kompis med deg når du holder på. Ikke absolutt nødvendig men to hoder tenker bedre enn ett. Så ufattelig kult når du har fått liv i den. "It's alive! IT'S ALIIIIHHHHVE!!!!"
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA