Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor bor Trilling eierne?

Startet av Goku, tirsdag 15. september 2015, klokken 23:58

« forrige - neste »

petersv

Etter å ha lest litt på siden til produsenten har jeg mistet litt tiltro til de. Noen som presterer å selge noe som, sitat: "Still Ones and Zeroes, just BETTER Ones and Zeroes!" gjør meg skeptisk, meget skeptisk...

Muffinman

Tankene vandrer hen til snakeoil-hifikabelmafiaen som selger hifikabler til ti- og hundretusener av kroner pr stk. Til og med strømkabel til prisen av en fin bil som skal gjøre lyden fra forsterkeren den mater med strøm fra veggen bedre  ::) Men ikke sikkert dette er samme greia selv om formuleringen ikke er bra.

petersv

#62
Skal ikke være for sikker på det... De selger USB-kabler som skal gi bedre lyd....

Edit: Jeg sendte en mail til Larry som lager dette, og fikk en forklaring på den noe klønete beskrivelsesteksten. De jobber med streamingprotokoller med høy bitrate for lyd og er avhengige av å minimere pakketap. Så er ikke snakk å bedre nullere og enere, men mindre pakketap.

Så nå er jeg ikke skeptisk lengre ;)

Cookie Monster

#63
Det med dyre kabler blir som å tro man får bedre bilde med klarere farger med en kjempe dyr Hdmi kabel laget av gull med englestøv og gummi fra regnskogen. Da tror de vel også de får bedre farger og bildekvalitet på nettsidene eller youtube med en bedre nettverkskabel når de surfer på nettet. Kabel isteden for trådløst nettverk må jo da være mye bedre ;D


Er vel ikke mange andre enn hifi folkene det er lett å lure med slike snakeoil kabler. Et digitalt signal kommer enten fram eller ikke. En dårlig kabel med dårlig skjerming kan gjøre at det blir forstyrrelser i bilde siden data mangler. Men 0 og 1 kommer aldri bedre fram med en dyr kabel, men kablene bør være såpass gode at det ikke blir datatap.
2015 P85D

lunitiks

#64
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Her må man holde tunga rett i munnen. Det er ikke snakk om å få bedre bilde eller lyd, men å forhindre pakketap. Gitt at vi tar produsentens ord for god fisk så må de ha en bedre kabel for å opprettholde den bitraten de trenger. Du har det samme på modemet ditt hjemme. Skal du ha gigabit ethernet er det dumt å bruke en cat5-kabel.

Trustno1

Sitat fra: petersv på søndag 26. juni 2016, klokken 21:45
Her må man holde tunga rett i munnen. Det er ikke snakk om å få bedre bilde eller lyd, men å forhindre pakketap. Gitt at vi tar produsentens ord for god fisk så må de ha en bedre kabel for å opprettholde den bitraten de trenger. Du har det samme på modemet ditt hjemme. Skal du ha gigabit ethernet er det dumt å bruke en cat5-kabel.

Ligger noe i dette. Jeg har opplevd akkurat dette problemet nå med en ny 4k tv jeg har kjøpt. Har problemer med å få den til å fungere i 4k(3840x2160)/60hz pga hdmi kablen vissnok ikke er av en sertifisert type. Får den maks til å fungere i 4k/30hz.
Er spent på om dette funker som det skal når jeg får kjøpt rett kabel.


F_P

Vi får se da. Første settet er på vei, og skal monteres i bil i løpet av uken.

Når det gjelder utskiftning av andre elementer så er nok dette holdt unna enn så lenge rett og slett fordi forsterkeren til hifi-pakken kun driver høyttalerene i dørene og subben. Alle andre høyttalere drives av "Center Console". Man kunne selvfølgelig byttet de ut likevel, jeg kan skaffe om noen vil bytte, men å få de drevet av en ekstern forsterker krever betydelig mer arbeidsinnsats.

PS! Prisen i min nettbutikk gjenspeiler den europeiske prisen, også minner jeg for endte gang om at det er litt andre regler for forbrukerkjøp i Norge enn over sjøen ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Cookie Monster

#68
Sitat fra: Trustno1 på mandag 27. juni 2016, klokken 09:21
Sitat fra: petersv på søndag 26. juni 2016, klokken 21:45
Her må man holde tunga rett i munnen. Det er ikke snakk om å få bedre bilde eller lyd, men å forhindre pakketap. Gitt at vi tar produsentens ord for god fisk så må de ha en bedre kabel for å opprettholde den bitraten de trenger. Du har det samme på modemet ditt hjemme. Skal du ha gigabit ethernet er det dumt å bruke en cat5-kabel.

Ligger noe i dette. Jeg har opplevd akkurat dette problemet nå med en ny 4k tv jeg har kjøpt. Har problemer med å få den til å fungere i 4k(3840x2160)/60hz pga hdmi kablen vissnok ikke er av en sertifisert type. Får den maks til å fungere i 4k/30hz.
Er spent på om dette funker som det skal når jeg får kjøpt rett kabel.

Ligger helt klart noe i at man må ha riktig kabel som støtter standardene og kan gi riktig hastighet. Som en Cat5e eller helst cat6 for gbit nettverk. Eller en nyere hdmi kabel som støtter 4k noe en gammel ikke gjør.

Men de kablene er ikke bedre fordi de er laget av en snakeoil kabelprodusent. Så lenge kablene oppfyller standardene gir de like bra lyd,hastighet og bilde.
Har selv en billig hdmi kabel fra Biltema som støtter alle de siste standardene som jeg bruker på min 4k tv.

For å si det sånn så får man like god bildekvalitet når man streamer en film på 100 mbit kabel og et trådløst nettverk som gir samme hastighet.
Å ha trådløst nettverk skulle man jo da tro var helt uaktuelt for disse kabel folka? Får vel dårligere farger osv når man surfer på vg eller streamer video  ;D

De som kjøper kabler til mange tusen og tror den lille biten bak tv'en av avgjørende for kvaliteten på bildekvaliteten når de streamer en 4k film fra netflix. Eller tror en 1.5 meter strømkabel bak tv'en til 5000,- kr gir mer stabil og bedre strøm når det e flere mil med billigste sort strømkabel til kraftverket. De er virkelig ute å kjører.

Har også vært gjort flere blindtester på høyttalerkabel og ingen av disse hifi folka klarte å høre forskjell på slike svindyre kabler og vanlig lampeledning.
Klart man legger inn godviljen og "hører" forskjell når man vet hva kabelen man har kjøpt koster. Placebo ;D
Selve ledningene inne i disse høyttalere er som oftest av enkleste sort også.

Det som er viktig er gode komponenter for god lyd og bilde. Og kabler med riktig dimensjon og støtter riktig standard etter hvor de skal brukes.
Hadde disse folka som kjøper en hdmi kabel til 5000kr heller brukt pengene på selve høyttalene, tv osv hadde de fått faktisk fått noe igjen for pengene :)

Her er et eksempel på slike snakeoil kabler
http://www.dinside.no/933729/knut-lager-hifi-kabler-i-superklassen

Rett å slett svindel.
2015 P85D

Cookie Monster

Hvis noen mener de hører forskjell på lyden på slike dyre kabel og billige er det bare å bli millionær.

James Randi gir 1 mill dollar til den som hører forskjell på en slik dyr kabel og en billig.

http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 27. juni 2016, klokken 09:37
Hadde disse folka som kjøper en hdmi kabel til 5000kr heller brukt pengene på selve høyttalene, tv osv hadde de fått faktisk fått noe igjen for pengene :)
Hadde de lagt pengene i rommet ville de fått aller størst uttelling :)

Den millionen har vært tilgjengelig i veldig mange år nå.  Venter fremdeles på at noen stikker av med den  8)

Trustno1

Det er mye rart der ute for hva kabler angår. Er nok mange i HiFi bransjen som har tjent gode penger på snakeoil

Jeg vil også skyte inn at det er nok også mange som kaster inn penger på feil sted for å prøve å oppnå god lyd.

Koste på dyre høytalere/forsterkere/spillere har liten/ingen hensikt hvis man ikke gjør en god jobb med montering.

Demping av ulyder, unngå resonanser og andre akustiske hensyn har mye mer å si for lyden enn om du har en høytaler til 1000,- eller 5000,- av slik og slik merke.

Jeg ville også brukt penger på en god DSP før man gjør andre oppgraderinger, det er bare så synd at det er så teknisk utfordrende å få til i en TMS

Forøvrig ellers helt enig i det du skriver Cookie Monster :)

F_P

Når det kommer til kabler kunne jeg ikke vært mer enig CM.
Du kan bruke billigste sort, bare tverrsnittet er greit nok hører ingen forskjell på høyttalerkabler.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Må nesten legge til at jeg aldri vil anbefale noen å ettermontere noen som helst oppgradering av bilens hifi uten samtidig å lyddempe dørene. Vet at andre konkurrenter har gått ut og sagt at det ikke er nødvendig. Det er tull, og det er å lure kunden. Har man først av dørtrekkene så vil jeg gå så langt som å idiotforklare det firmaet som ikke samtidig gjør en enkel lydisoleringsjobb  :o
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Sitat fra: F_P på mandag 27. juni 2016, klokken 09:26
Vi får se da. Første settet er på vei, og skal monteres i bil i løpet av uken.

Da vet du hva som gjelder; resultater, resultater, resultater  ;D

For min del (jeg har ingen spes. erfaring med bilstereo), er standardanlegget OK, terningkast 5- / 4+, det jeg savner er litt mer trøkk i bunn. Gir dette nye settet bedre bass, i tillegg til enda finere lydkvalitet, er jeg antakelig solgt. Dynamat og generell ulydeliminasjon er en selvfølge når man først går i gang
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA