Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor bor Trilling eierne?

Startet av Goku, tirsdag 15. september 2015, klokken 23:58

« forrige - neste »

Trustno1

Haknys; jeg har lenge hatt planer om å koble til en DSP i min bil, men det er desverre ikke så triviellt dersom man har lydpakken. Jeg gjorde tidligere i sommer noen tester, samt studerte koblingsskjemaet fra Tesla på anlegget.

Problemet er at man har aktiv 4-veis deling og ingen mulighet til å hente ut ett fulltonesignal i fra anlegget som jeg har klart å finne ut. Dette betyr at man ikke har mulighet til å påvirke delefrekvenser og eventuelle andre digitale manipulasjoner som er gjort på lyden får den når høytalerene. Dette gjorde at jeg ble litt demotivert fra å sette i gang med mitt lydprosjekt i bilen.

Selvfølgelig mulig å benytte seg av signalene som kommer ut, men siden disse allerede er prosseserte så vil man få ett begrenset resultat  med egen deling/EQ/tidskorreksjon

HåkonE

Er det innebygget aktiv deling, så blir det straks litt mer komplisert. Spesielt om et nytt komponent-sett har andre delefrekvenser.

En eventuell DEQ vil komme på toppen av det som ligger i systemet allerede uansett hvordan man vrir og vender på det, så det vil ikke bli 100% optimalt (men sannsynligvis bedre enn i dag). Hva de gjør ift. fase/tid osv. vet jeg ikke.

Min plan var å koble til en Surface PC med romkorreksjon-software. Gjøre målinger av bilen og legge til filter på output fra PC``en. Da slipper man å gjøre noen inngrep i anlegget. Målingene vil da gå gjennom headunit (og ta høyde for EQ som allerede ligger der), men.....

1. Eneste måte å koble en ekstern kilde til er via blåtann. Begrenset båndbredde gir begrenset lydkvalitet.
2. Uprøvd hvor stor suksess det er å koble en PC til via blåtann (RK-software må se en definert lydoutput), og Tesla må se kilden som en musikk-avspiller (og ikke handsfree)
3. Potensiale for høy latency under målingene. Det vil skape problemer. 

Mulig jeg kommer til å leke meg litt med dette, men jeg har ikke store forhåpninger.

Sannsynligvis kommer jeg til å angripe dempingen i bilen, da den ikke er spesielt bra i dag. Montere en subwoofer bak, da litt mer i bunn hadde gjort mye. Summert skulle dette bli en veldig merkbar oppgradering hva dynamikk, lydtrykk og morro-faktor angår.

Vil nok bytte elementer foran OM jeg finner noen elementer som passer. Må ha noenlunde lik følsomhet, lik fysisk størrelse og delefrekvensene må passe noenlunde innenfor. Helt 100% trenger det ikke være, da selve lydkvaliteten i dag uansett ligger langt under virkelig gode elementer.

Noen som vet delefrekvensene dagens system opererer med? Mener å ha lest det et sted, men finner det ikke igjen.

Goku

Takk for utfyllende forklaring og svar Haknys.

Jeg har ikke funnet noe angående delefrekvens, bare dette skjema for originalhøyttalere vs et par Focal 165 CA1.
Grå s85d

HåkonE

Dette må vel da være for å bytte ut høyttalerne i bakdørene?



Vil få mye mer ut av å fokusere på oppgradering foran først.

Men selvsagt enklest bak da dette er en fulltone-høyttaler.

Trustno1

Har ikke gjort noen spesifikke tester for å finne delefrekvensene mellom elementene, men jeg koblet ut factory ampen når jeg fiklet litt tidligere i sommer og det deler temmelig lavt i forhold til typiske komponentsett man får kjøpt

Vil anslå at delefrekvensen ligger på rundt 200hz mellom midbassen og mellomtonene (kvalifisert gjettning)

Forøvrig intressant tanke om bakhøytalerne gir ut fulltone signal selv om man har lydpakken, kanskje man kan hente ut signal herfra isteden.
For min del er lyd bak totalt uintressant uansett, det tilfører lite/ingen kvalitet til lyden

kseitzberg

Prøv at skrive til FrederikC (teslafied.eu)

Han har rodet en hel del med lyden i TMS og har måske et hjælpende svar.

Trustno1

Sitat fra: kenseitzberg på torsdag 20. august 2015, klokken 00:36
Prøv at skrive til FrederikC (teslafied.eu)

Han har rodet en hel del med lyden i TMS og har måske et hjælpende svar.
Jeg har pratet med han tidligere, han hadde ikke lydpakke på bilen i utgangspunktet.

o.b.lix

Sitat fra: tonl på mandag 17. august 2015, klokken 20:13
her har du bildet av høyttaler elementer foran (200mm).



Her ser du tydelig at det er s1nn som er "produsent", man kan lese mer om de her http://www.whathifi.com/news/insight-how-tesla-developed-in-car-audio-system-model-s-saloon
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Goku

obilix, er dette elementet med eller uten lydpakken?
Grå s85d

tonl

Sitat fra: Goku på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:28
obilix, er dette elementet med eller uten lydpakken?

Bildet er tatt fra min bil som har lydpakken.

o.b.lix

Men det er s1nn som har laget lydanlegget både med og uten HIFI.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

o.b.lix

Men er det noen som vet hva de to små "mikrofon-hullene" i takkonsoll er?
Mikrofon til BT må være den foran, for biler uten HIFI har ikke disse to små hullene, men har BT.

Kan det være mikrofoner til digital prosessing av lyd???
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Teslanewbie

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 25. august 2015, klokken 15:22
Men er det noen som vet hva de to små "mikrofon-hullene" i takkonsoll er?
Mikrofon til BT må være den foran, for biler uten HIFI har ikke disse to små hullene, men har BT.

Kan det være mikrofoner til digital prosessing av lyd???

det er sikkert glass-knusings sensorer og kupe bevegelses-sensor?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

o.b.lix

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 25. august 2015, klokken 15:27
det er sikkert glass-knusings sensorer og kupe bevegelses-sensor?

Ahhh, tenkte ikke på det nei, men må jo være det. Har jo alarmpakke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA