Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor bor Trilling eierne?

Startet av Goku, tirsdag 15. september 2015, klokken 23:58

« forrige - neste »

Trustno1

Nå er jeg usikker på hva slags høyttalere som har blitt brukt i TMS, men magnetstørrelsen betyr nødvendigvis ikke så mye dersom det er benyttet neodym magneter. Dette har blitt mer og mer vanlig i highend høyttalere for bilbruk.

Geirr

Antagelig mer fruktbart å høre på anlegget, en å skru det fra hverandre og og se på 'made in China' etc. De fleste tester jeg har lest er enige om at anlegget låter veldig, veldig bra. Noe jeg forøvrig er 100% enig i.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Goku

Jeg har standardanlegget, og for et standard bilanlegg så er det bedre enn mange andre. Men mye vil ha mer, og hvis det mulighet for å bytte ut originalelementene så gjør jeg gjerne det.
Grå s85d

Flaago

Problemet er jo at det ikke høres bra ut.
Øvre mellomtone er hard, skingrende, og diskanten er spiss. Dypbassen er fraværende og den øvre bassen mangler kontroll.
Jeg er veldig skuffet,  gleden av å skru opp er fraværende :(

Trustno1

Når det gjelder å skifte ut høyttalere for å forbedre lydkvaliteten så tror nok jeg man vil bli skuffet.

Mange har en forestilling om at høyttalermerket er alfa-omga for lydkvaliteten. Dette er derimot langt fra sannheten. Riktignok er det kvalitetsforskjeller, men akustiske utfordringer og monteringskvaliteten har mye, mye mer å si.

Derfor holder jeg med det som tidligere er nevnt her om å dempe dører, eventuelt bak mellomtoner, i subkassa osv er det som vil gi best resultat.

En ting til som mange ikke tenker over er at man aldri sitter symmetrisk i forhold til høyttalere i en bil. Derfor trenger man å elektronisk forsinke lyden fra nærmeste høyttalere i en bil for å sitte i "sweetspot"
Dette kan løses med en DSP (digital sound processor), noe som dessverre ikke er trivielt å ettermontere i en Tesla.

Jeg har gjort noen tester og forsøk, og jeg angrer faktisk på at jeg kjøpte bil med lydpakke siden man her ikke har mulighet for å hente ut ett fulltone-signal noe sted dersom man ønsker å bruke sin egen dsp/forsterker for å ha bedre kontroll med lyden.
Så vidt jeg har lest meg til på andre forum, samt ut fra koblingsskjemaet over hovedskjermen så ser det ut til at dette er betydelig enklere for biler uten lydpakka.

Goku

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:11
Når det gjelder å skifte ut høyttalere for å forbedre lydkvaliteten så tror nok jeg man vil bli skuffet.

Mange har en forestilling om at høyttalermerket er alfa-omga for lydkvaliteten. Dette er derimot langt fra sannheten. Riktignok er det kvalitetsforskjeller, men akustiske utfordringer og monteringskvaliteten har mye, mye mer å si.

Derfor holder jeg med det som tidligere er nevnt her om å dempe dører, eventuelt bak mellomtoner, i subkassa osv er det som vil gi best resultat.

Jeg har ikke lydpakken så da er det vel mer å hente på å bytte ut elementer samt legge isoleringsplater i dører og rundt/bak elementene?
Grå s85d

Muffinman

Ikke bruk lydisoleringsplater. Sats heller på demping ved å tilføre tynne plater mer masse med butylplater a la Dynamat eller lignende. Jeg brukte Biltema sin versjon av 2mm butylgummi med alubelegg.

Amoss

Sitat fra: Goku på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:20
Jeg har ikke lydpakken så da er det vel mer å hente på å bytte ut elementer samt legge isoleringsplater i dører og rundt/bak elementene?

Er det noen som vet sikkert om det er forskjellige høyttalere i dørene med eller uten lydpakka?  Eller ligger forskjellen "bare" i flere høyttalere/mer avansert system?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trustno1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:27
Sitat fra: Goku på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:20
Jeg har ikke lydpakken så da er det vel mer å hente på å bytte ut elementer samt legge isoleringsplater i dører og rundt/bak elementene?

Er det noen som vet sikkert om det er forskjellige høyttalere i dørene med eller uten lydpakka?  Eller ligger forskjellen "bare" i flere høyttalere/mer avansert system?

Når det gjelder gjelder forskjellen på lydpakka og ikke så står det litt her: http://teslatap.com/modifications/audio-enhancements/

Ellers støtter jeg det Muffinman skriver, skal man få noen effekt må man bruke butyldempematter eller tilsvarende. Dette demper vibrasjoner mer enn lyd. Det er vibrasjonene som skaper uønskede resonanser og ulyder.

TRM

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:32
Sitat fra: Amoss på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:27
Sitat fra: Goku på tirsdag 18. august 2015, klokken 16:20
Jeg har ikke lydpakken så da er det vel mer å hente på å bytte ut elementer samt legge isoleringsplater i dører og rundt/bak elementene?

Er det noen som vet sikkert om det er forskjellige høyttalere i dørene med eller uten lydpakka?  Eller ligger forskjellen "bare" i flere høyttalere/mer avansert system?

Når det gjelder gjelder forskjellen på lydpakka og ikke så står det litt her: http://teslatap.com/modifications/audio-enhancements/

Ellers støtter jeg det Muffinman skriver, skal man få noen effekt må man bruke butyldempematter eller tilsvarende. Dette demper vibrasjoner mer enn lyd. Det er vibrasjonene som skaper uønskede resonanser og ulyder.
Takk for link! Jeg har utrolig nok nøyaktig den Focal-modellen liggende fra et ikke-fullført-Subaru-Outback-prosjekt, og en S85D under produksjon uten den såkalte HiFi-pakka. Ligger an til et kombinert Muffinman/ Teslatap-prosjekt i høst! ☺
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Digiman

Om vi er en gjeng med TMS eiere som er interesert i å få inn Focal høyttalere i bilen (meg inkludert), kan jeg fikse meget gode priser på dette om noen har monteringskapasistet og erfaring til å gjøre jobben?
Firmaet mitt har import på Focal Hi-Fi (ikke bilstereo) i Norge, så jeg skal klare å få til en gunstig avtale for oss med TMS.

Det hadde vært kjekt med detaljerte mål av standard elementen på både Hi-Fi og ikke Hi-Fi anleggene, så sender jeg dette til min kontakt hos Focal for å finne beste alternativer i f.eks 2 prisklasser.

Tr0047

Sitat fra: SKH på tirsdag 18. august 2015, klokken 15:04
Antagelig mer fruktbart å høre på anlegget, en å skru det fra hverandre og og se på 'made in China' etc. De fleste tester jeg har lest er enige om at anlegget låter veldig, veldig bra. Noe jeg forøvrig er 100% enig i.
Denne tråden omhandler vel muligheten for å forbedre lyden i bilen, da må en gjerne skru litt og fundere på hvilke grep som kan gjøres. Enkelte her stiller kanske litt høyere krav til lyd en deg ( og sikkert meg og).
Så kan jo du gjøre det som passer deg best....slappe av å lytte til musikk ;)
Mars 2015 P85D

Lokführer

Jeg har vært veldig fornøyd med lyden i anlegget i min P85 med Ultra hifi, men da jeg prøvekjørte P85D med ultra hifi, så var godlyden fullstendig fraværende. Teslarepresentanten skrudde opp og skrudde opp, men det ble aldri særlig høyt. I tillegg var EQ stilt til +8 over hele linja og lyden var justert til midten. Om det var noe feil med den bilen, og dermed mange andre biler, skulle ikke overraske meg. Lydforskjellen var hinsides.

Jeg må si at jeg er veldig overrasket over magnetstørrelsen på orginalhøyttalerene, men siden det låter konge i min bil, så lever jeg med det. Anlegget mitt trengte innspilling før det låt skikkelig godt, noe jeg hittil har trodd var snake oil.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Trustno1

Sitat fra: Lokführer på onsdag 19. august 2015, klokken 08:55
Jeg har vært veldig fornøyd med lyden i anlegget i min P85 med Ultra hifi, men da jeg prøvekjørte P85D med ultra hifi, så var godlyden fullstendig fraværende. Teslarepresentanten skrudde opp og skrudde opp, men det ble aldri særlig høyt. I tillegg var EQ stilt til +8 over hele linja og lyden var justert til midten. Om det var noe feil med den bilen, og dermed mange andre biler, skulle ikke overraske meg. Lydforskjellen var hinsides.

Jeg må si at jeg er veldig overrasket over magnetstørrelsen på orginalhøyttalerene, men siden det låter konge i min bil, så lever jeg med det. Anlegget mitt trengte innspilling før det låt skikkelig godt, noe jeg hittil har trodd var snake oil.

Det er mye i hifi verdenen som er snake oil, men ikke innspilling av høytalerelementer. Dette har en veldig enkel fysisk forklaring. Nye høytalerelementer er stivere i opphenget og trenger litt tid for å få bedre/friere bevelgelse. Derfor blir lyden både høyere og bedre etter noen timer innspilling.

HåkonE

Dette ble et langt innlegg, og det beklager jeg. Men etter 20 år med det folk flest vil kalle en diagnose, så vekkes interessen til live i slike debatter.  :)

Innspilling av høyttaler-elementer har en målbar effekt med skikkelige måleinstrumenter, men den er ikke veldig stor.

Våre ører er dårligere enn et måleapparat.

Det betyr ikke at man ikke kan høre forskjellen, men når det sies at forskjellen er "hinsides" ift. opplevd lydtrykk så ligger ikke forklaringen her. Vi evner å høre en forskjell i lydtrykk på ca. 1 dB (noen mennesker noe lavere). 3 dB er en dobling av effekten, men du må opp på 10 dB for at vi mennesker skal oppfatte det som en dobling.

Innspilling av en høyttaler vil ikke føre til noe i nærheten av slike tall. Normalt når det snakkes om innspilling, handler det mer om psykoakustikk, tilvenning til lyden og forventninger/placebo. Det er faktorer som kan påvirke vår hjerne mange ganger kraftigere enn svært små endringer i et høyttalerelements spesifikasjoner.

Hva som har skjedd her skal være usagt, men er det så store endringer i lydtrykk kan det tyde på feil på anlegget, kilden hadde lavere output eller at ørene som hørte ikke var helt justert til omstendighetene rundt lyttetesten.

Utover det så er det ingen klar korrelasjon mellom *lydkvalitet* eller størrelsen på magneten (innenfor visse rammer).

Men det er klart at det er muligheter for til dels store oppgraderinger av anlegget i nybiler. Skal man selge et komplett designet og montert anlegg ut for "bare" 10 000-20 000,- med god dekningsgrad fordrer det at man bruker ganske billige elementer og heller tar det igjen på godt design og EQ.

Det mener jeg Tesla (dvs. selskapet de har benyttet seg av) har klart innenfor de rammene de må ha hatt.

Med andre ord så vil nok folk flest være fornøyd med lydkvaliteten (som sikkert var målet), og et mindretall vil se potensialet for oppgradering (og vil få igjen for sine investeringer).

Hva man bør oppgradere først avhenger av flere faktorer. Liker man mye elektronisk musikk/hip-hop/rock, så vil det være mye å tjene på en ekstra subwoofer. Et skikkelig tøft fundament gjør mye for opplevelsen av den type musikk. Dette er en relativt enkel og uproblematisk oppgradering i en Tesla for en som har litt grunnleggende kunnskap innen kobling av 12V og lyd. Det finnes også klipp på Youtube som demonstrerer hele installasjonen i en Tesla.

Liker man klassisk/jazz/blues/akustisk/vokal osv. vil nye elementer foran gi en stor oppgradering hva kvalitet angår. Men her må man ha tungen litt i munn. Å bytte bare en av elementene vil være en tabbe. Høyttalere for bil selges vanligvis i kit der diskant, mellomtone og bass er tunet til hverandre, normalt med et passivt delefilter også tilpasset til de konkrete elementene. Hvis forsterkeren som står i Tesla er avhengig av svært lettdrevne høyttalere, så kan det bli en skuffende overraskelse å sette inn noe tungdrevent uten å øke effekten.

Dempematter osv. vil gi høyere lydtrykk (da mindre energi forsvinner ut av bilen og i vibrasjoner), og noe bedre kontroll i bass/nedre mellomtone da elementene får et stivere "kabinett". Reduksjon av utvendig støy vil også senke støygulvet og føre til økt dynamikk. Som en bonus vil bilen generelt bli bedre støyisolert, og lukking av dører vil gi et større kvalitetsinntrykk. Dette er en relativt enkel oppgradering, men resultatet vil nok avhenge litt av forventninger og måten det er utført på. Kvantitet er ikke nødvendigvis ensbetydende med kvalitet (heller ikke her).   

DEQ (vanlig digital EQ) vil gi noe tilpasningsmuligheter for personlige preferanser og reduksjon av for eksempel stående bølger. Romkorreksjon vil derimot kunne gjøre mye for å rydde opp i en del andre viktige elementer (fase, tid osv.), og en virkelig god romkorreksjon vil kunne bidra med det mange vil oppleve som stor forskjell. Men både EQ og mer avansert romkorreksjon spiser fort headroom om man ikke vet hva man holder på med, og anlegget ikke er tilstrekkelig dimensjonert. Da senkes dynamikken, lydtrykket og forvrenging fra både forsterker og elementer kan øke betraktelig.

Sistnevnte er nok derfor for spesielt interesserte i en Tesla. Det er flere skjær i sjøen for å få et slikt eksperiment til å bli vellykket, men slettes ikke umulig. Her bør man også tenke litt på den dagen man skal selge bilen. Noen vil være reserverte til å kjøpe en så "avansert" bil som er "tuklet" med på en måte de selv ikke helt forstår omfanget av.

Det beste er i slike tilfeller å kjøre DEQ/romkorreksjon i kilden, men kilden her lar seg vanskelig gjøre å være noe annet enn Tesla``s egen headunit eller blåtann. Jeg har noen tanker om et slikt eksperiment, men ser at det er noen stier som må tråkkes opp her.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA