Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Optimal ladekabel til trilling (Peugeot iON 2011)?

Startet av spaceman, tirsdag 15. september 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

spaceman

Var i Skien i helgen og fikk ikke saktelading der jeg var så trengte hurtiglading når jeg skulle hjemover. Fant ingen ordentlig hurtiglader, men på Skagrak Arena hadde de en semihurtig dc lader som ble en fin erstatter:)
Har ikke sett semihurtig dc før og lurte på om noen vet om flere av de?
Hvis man tid til å vente litt ekstra men samtidig få rask lading så er vel disse laderne snillere mot batteri også.
Ladet fra 25% til 85% på 50min.

Råde

Ikke noe annet enn det som står her:

http://www.abb-conversations.com/no/2014/05/vi-bytter-ut-hurtigladeren-i-skien/#

Antakelig noe man vil se steder med begrenset fremføring som ikke er dimensjonert til 40+ kW. Kan ikke tenke meg det finnes et marked for halv fart der man trenger rask lading.
e-Golf | X75D

emil

Semihurtig kan være et alternativ for steder med begrenset strømtilgang eller steder der man gjerne oppholder seg en times tid eller to (kjøpesenter, spisesteder o.l.), men da må selve laderen også være rimelig og det er ikke tilfellet idag.

Statoil Majorstua var også semihurtig, men kun fordi strømtilførselen var begrenset. Er vel det som også er tilfellet i Skien. Selve laderen støtter full hastighet.

Ellers var det snakk om at Bosch og BMW hadde utviklet en veldig liten og semihurtig Combo-lader, men nå har det gått noen år uten at disse har kommet på markedet. Har lurt litt på hva som skjedde der.


Gordon Retriever

Semihurtig DC-lading har vært diskutert en del tidligere, ikke minst fordi et profilert forummedlem vært en sterk tilhenger av dette. Lavere investeringskostnader, liten ladetidsforskjell i praksis, muligheter for utbygging av flere ladepunkter med tilhørende mindre fare for kø, er noen av argumentene hvis jeg ikke husker feil.

Det jeg er usikker på, er i hvor stor grad bilprodusentene ser dette som en framtidssikker løsning som lar seg kombinere med markedsføring av muligheter for hurtig opplading av større batteripakker i kommende modeller.

elektrolux

Etterhvert vil vi nok se "fornuftig" prisede semihurtige løsninger både for 11 kW 230V 32A 3 fase og opp til 22 kW 400V, men foreløpig er det vel denne som gjelder: http://www.elbilhjelpen.no/htm/dclading.html

Ingen stor overraskelse at ingen til nå har slått til på denne. Koster jo like mye omtrent som en brukt Renault Zoe, og da får en laderen med på kjøpet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

spaceman

Fant foressten ut at man kan krysse av for å kun se semihurtig combo på hurtigladekartet.no. Kun 2 stk i Norge, Skien og Hjerkinn. Men 8 stk i Sverige

emil

Sitat fra: spaceman på fredag 21. august 2015, klokken 19:37
Fant foressten ut at man kan krysse av for å kun se semihurtig combo på hurtigladekartet.no. Kun 2 stk i Norge, Skien og Hjerkinn. Men 8 stk i Sverige

Og Hjerkin er såvidt jeg vet feilmerket (ladet Leaf der i går). To stk CHADEMO/CCS ladere som gir full effekt, og en stolpe med 2x22kW AC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA