Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AC til DC Chademo adapter

Startet av tombjer, tirsdag 15. september 2015, klokken 14:01

« forrige - neste »

tombjer

Hei
Har etter mye frem og tilbake,pga masse forskjellige meninger fra selgere,folk på forum etc funnet ut at min bil ikke har 6.6 kwh... Hvorfor er dette så ille dyrt og få oppgradert?

emil

Nissan tar vel 6-7000kr for oppgraderingen når man kjøper ny bil. Sett at de ikke har mer fortjeneste på den enn andre ting så er det da prisen for 6.6kW laderen fratrukket prisen av 3.3kW laderen. Hvis man sier en pris på ~15.000kr for laderen og en del timer arbeid med bytte så blir det en såpass dyr oppgradering i ettertid at markedet sansynligvis er for lite til at det er verd det.

For å ta et estimat på timebruk så var bytte av DC/DC converter på min bil estimert til 10 timer, vil tippe at laderbytte vil være noe tilsvarende. Fort en 1000-lapp i timen og da er man oppe i 25.000kr + MVA. Tror det blir billigere å selge bilen å kjøpe en som allerede har 6.6kW lader.

Herbie Leaf

Hvordan fant du ut hvilken lader du har? Jeg vet ikke hva min har. Displayet viser ladetid ved både 3kw og 6kw. Jeg håper jeg har 6kw, men hvordan finner jeg ut det uten å kjøpe kraftig nok kabel for å teste?
3 år og 80.000km i Leaf. Venter på Elbil med 4WD og tilhengerfeste for å erstatte fossilbilen.

emil

Sitat fra: Herbie Leaf på onsdag 26. august 2015, klokken 21:44
Hvordan fant du ut hvilken lader du har? Jeg vet ikke hva min har. Displayet viser ladetid ved både 3kw og 6kw. Jeg håper jeg har 6kw, men hvordan finner jeg ut det uten å kjøpe kraftig nok kabel for å teste?

Har du ladetid oppgitt på 6kW er du en av de heldige med 6.6kW lader. Skal du teste det må du ha en 32A ladekabel og finne en 22kW eler 7.2kW ladestolpe å teste fra.

Trekkoppbil

Måten å se det på, er om displayet viser ladetid med bl.a 6kW:

6kW likeretter kom med 2013-modellen.
-Det er ikke tilgjengelig på 2011- og 2012-modeller som kjennetegnes ved at de begynner på J.
-Har du England-modell, som begynner på S, finner man det gjerne ut ved at den som kjøpte bilen ny, betalte masse penger ekstra for å få det.
-Har du Tennesee-modell,  som begynner på 1, så trur 6kw finnes på alle usa-modeller som har hurtigladeport, fom 2013. Har du usa-modell, kan EVSEn antakelig justeres opp til 25A, så det er bare å bytte støpselet til ett industristøpsel for 32A, eller komfyrstøpsel om du vil lade på kjøkkenet.

https://speakev.com/threads/leaf-3-or-6kw-charge-how-do-you-know-the-difference.2364/

Metoden å oppdatere på, er vel å ettermontere en eller flere 3,3 kw Brusa-ladere, som man finner bl.a Ebay. Da kan man lade på flere enfasekurser samtidig. Noen monterte det under bilen, andre gjorde det under panseret: https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=12323

Daeedor

Mener du displayet i Carwings , så er det likt for alle.Mener du displayet i bilen så har du 6KW lader.

leafnor

Sitat fra: Daeedor på torsdag 27. august 2015, klokken 10:14
Mener du displayet i Carwings , så er det likt for alle.Mener du displayet i bilen så har du 6KW lader.
Tror ikke Carwings er likt for alle. Logger jeg på vår Leaf på jobb med 6,6 kW lade får jeg opp tid til 100% med 3 eller 6 kW lading. Logger jeg inn på min private med kun 3kW, viser Carawings kun tid til 100% for kun 1 ladeeffekt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

HenrikRH

Står i kjøpskontrakten din.
Hvis ikke kan du høre med Nissan.
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-

Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA