Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 10:28

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg lader vanligvis til 80%. Har ladetimer innstilt på 80% kl 12:00-12:00 alle ukas sju dager. Kan dermed overstyre og lade til 100% ved behov via Carwings/Leaf Link.

Men... Hvis jeg via appen fjernstarter klimaanlegget (lading har på dette tidspunkt nådd 80% og slått seg av, men kabel er fortsatt tilkoblet), så virker det som at også laderen slår seg på igjen...?

Dette vil vel (hvis man fjernstarter klimaanlegget daglig) føre til mye unødvendig klattlading? Varmepumpa burde jo ideelt sett kunne bruke strøm fra nettkabelen uten at bilen begynner å klattlade..?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

skysurfer

Tror ikke klattlading er noe problem. Husk at du lader jo hver gang du slipper gassen. Det er verre å lade opp til 100% og la den stå over tid, særlig på varme dager.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Electrix

Jeg tror det er så enkelt at klimaanlegget henter strøm fra batteriet, og laderen starter for å kompensere dette. Om den lader litt mindre enn klimaanlegget trekker vil batteriet tappes litt, om den lader mer enn klimaanlegget trekker vil batteriet få litt ekstra strøm inntil det er så fullt at det ikke mottar mer eller laderen ser at det er over programmert ladestatus (80%).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ThomasEL

Ja, du har nok rett i den antagelsen... Vil kanskje tro klimaanlegget er koblet til 12V-batteriet slik som på fossilbiler... Og når det tappes kobles DC-DC laderen inn og lader 12V fra fremdriftsbatteriet, noe som i sin tur fører til at bilens hovedlader kobler inn for å kompensere...

Og sikkert også riktig at denne klattladingen ikke er så veldig uheldig... Dog er jo klattlading noe jeg/mange forsøker å unngå. Men føles liksom litt bortkastet å være så nøye med å aldri klattlade, all den tid bilen tydeligvis gjør dette "selv" ved bruk av forvarming/kjøling av kupeen...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electrix

Klattlading er bare negativt for Ni-Cd og Ni-Mh batterier. Li-Ion som dagens elbiler  bruker slites mest på å stå fulladet og utladet samt høye temparaturer. Og en ladesyklus på 0-100% sliter mer enn to på 30-80%. Men dersom mange start av lading fører til at bilen blir stående med høyere SOC enn ønsket kan det sikkert slite litt mer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Carl Anton Stenling

Sitat fra: ThomasEL på søndag 16. august 2015, klokken 17:57
Dog er jo klattlading noe jeg/mange forsøker å unngå.

Klattlading er ikke noe problem. Det har vært gjort tester med klattlading hundretusenvis av ganger på en litiumpakke.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Heller ikke noe problem på NiCd. Der skal en som med litium unngå fullading etterfulgt av langtidslagring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

leafnor

Kan ikke se annet enn at bilen driver å klattlader så og si kontinuerlig når man er ute å kjører.
Sikkert flere hundre klattladinger på en lengre kjøretur, 8-10 mil. Om en legger til en eller to til kan umulig ha noe å si.
Det er nok heller det som allerede er nevnt om stand-by på fullading og høy temperatur en skal unngå.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

ThomasEL

Følger logikken i disse ressonementene... Takk for gode svar :-)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Kom på å ha sett noe om prioritet mellom lading og klimatimer når jeg lekte rundt i menyer på bilen.

Sjekket nå, og på min Gen 1 LEAF er det et valg på om å prioritere klima fremfor lading. Om det gjør noe med det du nevner vet jeg ikke.
Jeg finner dette valget under:
Settings, Other settings, Timer Priority

Der kommer to valg opp:
Charge before starting Climate Control
Climate Control interrupts Battery Charging.

Om det siste valget settes "ON" så kanskje bilen ikke starter lading? Ikkje vet eg, men kanskje verdt å prøve.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

Jeg tror bekymringen rundt dette er sterkt overdrevet.
Her i Trondheim lader jeg til 100% i alle de månedene som ikke overstiger 25 grader.
Det skulle tilsi noe slikt som 13 av årets 12 måneder :)

Spøk tilside, det er noe varmt med opp mot 25 - 30grader disse dagene, da stopper jeg ladingen på 80%.
Ellers har jeg en 2012 modell på 52000km med 5% batteritap.
Veldig fornøyd med denne
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kjbu

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. august 2015, klokken 20:32
Heller ikke noe problem på NiCd. Der skal en som med litium unngå fullading etterfulgt av langtidslagring.
I min tid som NM-kjører av RC-biler, var det viktig å tappe NiCd batterier helt tomme før lading. Dette for å hindre memory-effekten. Klattlading var IKKE anbefalt den gangen. Vil tro NiCd-teknologien ikke har forrandret seg SÅ mye siden den tiden?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

skysurfer

Sitat
I min tid som NM-kjører av RC-biler, var det viktig å tappe NiCd batterier helt tomme før lading. Dette for å hindre memory-effekten. Klattlading var IKKE anbefalt den gangen. Vil tro NiCd-teknologien ikke har forrandret seg SÅ mye siden den tiden?

Enig i den.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA