Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Regenerering

Startet av Tesla2702, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

Powerflux

Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.

Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Diravi

Sitat fra: Powerflux på onsdag 09. september 2015, klokken 21:13
Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.

Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!

Min konklusjon er at dette blir helt individuelt hvordan man opplever det, og derfor må det prøves av den enkelte.

Jeg prøvde en P85D med luft og 21" før jeg bestilte, og den var etter mine begreper relativt hard og urolig over store ujevnheter i lav hastighet. Jeg ville i hvert fall ikke drømme om å beskrive den som at den tar dumper helt strålende. En s60 med stålfjærer som jeg prøvde nylig var klart mykere, men fortsatt fast. Men jeg kan være enig i konklusjonen om at en vanlig model S med 19-tommere og stålfjærer sannsynligvis vil være rikelig myk for de fleste.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Powerflux

Nå var det en P85D med 21 tommere og stålfjærer jeg beskrev som strålende over dumper og ujevnheter. Mulig 21 tommere med luftfjæring føles stivt og urolig ut?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Diravi

Den var ikke sååå stiv, men fartsdumper og hull i veien slo igjennom og satte bilen i bevegelse. Det kan godt hende den "vagger" mer med luft, men hull i veien som passeres i 30 skal etter min mening forbli utenfor kupeen på en bil med luftfjæring. Den var temmelig nøyaktig like hard som vår ganske stivt oppsatte Volvo V40 (stålfjærer).
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

peik

Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring  120 mm – 163 mm
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA