Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Leaf Spy" til Zoe

Startet av Gussi, tirsdag 15. september 2015, klokken 07:34

« forrige - neste »

Gussi

Hei,
jeg kjører en Nissan Leaf og vurderer å etablere en hjemmeladingstasjon siden det har blitt veldig vanskelig å lade EL-bil i Bergen (bortsett fra hurtiglading).

Er det noen som vet hvilken kabel jeg trenger og hvor mye alt til sammen koster? Hvem må jeg ta kontakt med? Nissan-forhandleren, elektriker...?
Jeg har hørt at Oslo kommune dekker en del av kostnadene når man skaffer seg ladestasjonen hjemme. Er det sant? Hvordan forholder det seg med dette i Bergen?

emil

I Oslo kan vel borettslag o.l. få noe støtte til ladeplasser som er tilgjengelige for "alle", dvs både beboere og besøkende uten noe faste plasser. Skal du ha noe privat må du nok betale for moroa selv.

Det greieste er å ta kontakt med et par elektrikkere og få tilbud på utstyr og montering. Du kan selvfølgelig også ta kontakt med Nissan og høre hvem de anbefaler, men det er ikke sikkert at det/de firmaene er best eller billigst. Litt avhengig av utstyret man velger, hvem som monterer og avstander til sikringsskap, er det ikke uvanlig med 10-15.000 i totalkostnad.


Gussi


lunitiks

#3
Sitat fra: Gussi på lørdag 15. august 2015, klokken 22:45
Er det noen som vet hvilken kabel jeg trenger og hvor mye alt til sammen koster? Hvem må jeg ta kontakt med? Nissan-forhandleren, elektriker...?

Det er elektrikeren du skal snakke med. Ingen vits å snakke med Nissan, de kan ikke installere dette hos deg. (De kan muligens selge deg en overpriset ladekabel.) Men husk: Noen elektrikere har ingen erfaring med hjemmeladestasjoner. Andre markedsfører særlig kompetanse innen dette feltet (f.eks. Sønnico).

Du har mange muligheter. Det helt grunnleggende som du skal huske på er at Leafen bruker Type1 ladekabel. Her er noen av alternativene dine:
1) Billigste og "dårligste" alternativ: Få elektrikern til å sette opp en vanlig husholdningskontakt med dedikert sikring på 10A. Bruk Type1-ladekabelen som fulgte med Leafen. (Saaaktelading.)
2) Litt dyrere og bedre alternativ: Få elektrikern til å sette opp et blått CEE-uttak (industrikontakt) med dedikert sikring på 16A. Bestill ChargeAmps' "SPARK"-ladekabel med CEE-plugg (du kan velge mellom CEE og vanlig husholdningsplugg; "Schuko"), og innstill den på 16A.
3) Endra dyrere og bedre alternativ: Få elektrikeren til å montere en ordentlig hjemmeladestasjon for elbil ("veggboks") med fastmontert Type1-kabel, samt dedikert sikring på 16A. Veggboksen kan du finne hos f.eks. elbilhjelpen.no (fornuftigste priser) eller hos Salto (dyrt, men ganske stilig!).
4) Alternativet jeg valgte: Få elektrikeren til å montere en veggboks med Type2-uttak, samt dedikert sikring på 32A (hvis mulig hos deg). Kjøp i tillegg en overgangskabel Type1-Type2 for Leafen. Nå kan du også lade biler med Type2-inntak, for eksempel Tesla. Dette opplegget kostet meg ca. 15.000,- (veggboks fra Proxll, som blant annet inkluderte 25 meter jordkabel med tverrsnitt 10mm2.

I alle tilfeller må du ha såkalt B-vern. Spør elektrikern din.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sandpusher

Sitat fra: lunitiks på søndag 16. august 2015, klokken 07:35
Sitat fra: Gussi på lørdag 15. august 2015, klokken 22:45
Er det noen som vet hvilken kabel jeg trenger og hvor mye alt til sammen koster? Hvem må jeg ta kontakt med? Nissan-forhandleren, elektriker...?

Det er elektrikeren du skal snakke med. Ingen vits å snakke med Nissan, de kan ikke installere dette hos deg. (De kan muligens selge deg en overpriset ladekabel.) Men husk: Noen elektrikere har ingen erfaring med hjemmeladestasjoner. Andre markedsfører særlig kompetanse innen dette feltet (f.eks. Sønnico).

Du har mange muligheter. Det helt grunnleggende som du skal huske på er at Leafen bruker Type1 ladekabel. Her er noen av alternativene dine:
1) Billigste og "dårligste" alternativ: Få elektrikern til å sette opp en vanlig husholdningskontakt med dedikert sikring på 10A. Bruk Type1-ladekabelen som fulgte med Leafen. (Saaaktelading.)
2) Litt dyrere og bedre alternativ: Få elektrikern til å sette opp et blått CEE-uttak (industrikontakt) med dedikert sikring på 16A. Bestill ChargeAmps' "SPARK"-ladekabel med CEE-plugg (du kan velge mellom CEE og vanlig husholdningsplugg; "Schuko"), og innstill den på 16A.
3) Endra dyrere og bedre alternativ: Få elektrikeren til å montere en ordentlig hjemmeladestasjon for elbil ("veggboks") med fastmontert Type1-kabel, samt dedikert sikring på 16A. Veggboksen kan du finne hos f.eks. elbilhjelpen.no (fornuftigste priser) eller hos Salto (dyrt, men ganske stilig!).
4) Alternativet jeg valgte: Få elektrikeren til å montere en veggboks med Type2-uttak, samt dedikert sikring på 32A (hvis mulig hos deg). Kjøp i tillegg en overgangskabel Type1-Type2 for Leafen. Nå kan du også lade biler med Type2-inntak, for eksempel Tesla. Dette opplegget kostet meg ca. 15.000,- (veggboks fra Proxll, som blant annet inkluderte 25 meter jordkabel med tverrsnitt 10mm2.

I alle tilfeller må du ha såkalt B-vern. Spør elektrikern din.
Dette!
Herved utnevnt til beste svar på dette spørsmålet noensinne. Tillater meg å lenke til dette for fremtiden, mange takk!
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Elmo

Sitat fra: Sandpusher på søndag 16. august 2015, klokken 15:21
Herved utnevnt til beste svar på dette spørsmålet noensinne.
+1
Jeg tenkte faktisk omtrent det samme da jeg leste det
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Edderkopp

#6
Sitat fra: Gussi på lørdag 15. august 2015, klokken 22:45
Hei,
jeg kjører en Nissan Leaf og vurderer å etablere en hjemmeladingstasjon siden det har blitt veldig vanskelig å lade EL-bil i Bergen (bortsett fra hurtiglading).

Er det noen som vet hvilken kabel jeg trenger og hvor mye alt til sammen koster? Hvem må jeg ta kontakt med? Nissan-forhandleren, elektriker...?
Jeg har hørt at Oslo kommune dekker en del av kostnadene når man skaffer seg ladestasjonen hjemme. Er det sant? Hvordan forholder det seg med dette i Bergen?

Hei,
Jeg kjøpte ladestasjonen sammen med bilen gjennom Nissan forhandleren. Nissan tilbyr Salto ladestasjoner.  Ferdig montert kostet det NOK 10.900. Et elektroselskap tok kontakt med meg og installerte egen kurs, ladestasjon og strømmåler.
Å lade opp bilen kan ikke være enklere :-) Bilde av ladestasjon vedlegges.

Kimmer1

Finnes det noen oversikt over hvilke elektro selskaper som har peiling på montering av hjemme ladestasjoner da?

kavorland

Er strålande nøgd med min nye Leaf Tekna 2015, og den vert brukt meir enn antatt.
Den har rulla 5000 km på 2 månader, og vurderer derfor å installera typ2 32 amp lader i heimen.
Nokon som kan anbefala montør i Bergen/Sotra området ?

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Elmo

Sitat fra: kavorland på søndag 06. desember 2015, klokken 23:42
. . . vurderer derfor å installera typ2 32 amp lader i heimen.
Just checking.  Du har kjøpt bilen med tilvalget "6.6 kW lader" - som koster 7500,-  ??
For hvis ikke har du ikke behov for 32A ladestasjon.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kavorland

Sitat fra: Elmo på mandag 07. desember 2015, klokken 21:36
Sitat fra: kavorland på søndag 06. desember 2015, klokken 23:42
. . . vurderer derfor å installera typ2 32 amp lader i heimen.
Just checking.  Du har kjøpt bilen med tilvalget "6.6 kW lader" - som koster 7500,-  ??
For hvis ikke har du ikke behov for 32A ladestasjon.

Takk for den, gjekk rett i baret der gett  ::)
Nei har ikkje 6,6 lader montert.

Lurte litt på dette, bruker den vanlege kladden, type 1 på 16 amp kurs, men lader den då med 10 amp ? Står i carwings at den lader 3.3 kw ???
Er schuko begrensa til 10 amp, og korleis kan eg få 16 amp lading om den så er ?

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: kavorland på lørdag 12. desember 2015, klokken 01:32
...
Lurte litt på dette, bruker den vanlege kladden, type 1 på 16 amp kurs, men lader den då med 10 amp ? Står i carwings at den lader 3.3 kw ???
Er schuko begrensa til 10 amp, og korleis kan eg få 16 amp lading om den så er ?

Med ladekabelen som følger med kan du lade med 10A som tilsvarer omtrent 2,2kW i timen. Bilen støtter opptil 3,3 kW noe som krever 16A tilførsel.

Se innlegget fra @lunitiks for hvordan du kan få 16A lading.

kavorland

Takk for svar og hjelp.
Då e da berre for meg å finna ein kabel som støtta 16 a lading, og plugga den i 16 a kontakten min.
Nokon som har tips om ein god kabel te god pris, utover den frå charge amps ?
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA