Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan dele ladestasjoner på arbeidsplassen?

Startet av jim_smyth, mandag 14. september 2015, klokken 23:53

« forrige - neste »

Stangseth

Er ute på veldig tynn is her, men er det slik at batteriet lagrer veldig mindre energi ved 0 grader enn det gjør ved 20 grader? Noen som vet?

Her er mitt siste regnestykke da jeg testet batterikapasiteten. Temperaturen var ca 4-5 grader.

Trip: 173 km
13,6 kWh/100km
Remaining: 5%/1bar
Skilpadde ved 5 %
Ved å bruke de siste 5% hadde jeg sikkert kunne kjørt omkring 180km.

Dette tilsier at jeg kunne ha brukt 24,6kw.

Eller har jeg gjort en eller annen feil i utregningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

moby666

Tror ikke du får ladetaprøve ved hurtiglading. Så hvis noen tar på seg oppgaven å dra til en hurtiglader  med 3% gjenværende batteri og lader til 83, så bør vi få en god pekepinn
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

TM

#17
Det er egentlig uforståelig at denne tråden finnes. Det må da være et krav om at leverandøren må oppgi tekniske ytelser som er tilgjengelig for kunden. Brutto kapasitet burde være irrelevant og ulovlig å markedsføre. Det blir litt som at motoreffekten i gamle dager ble oppgitt etter SAE standarden hvor den ble testet i benk uten vitale komponeneter og med en tynnere olje. Det er jo ingen fabrikanter som gjør dette lenger. Jeg antar at de også oppgir hvor mange liter drivstofftanken rommer, ikke hvor stort bruttovolum den opptar i bilen.
Synes BOS tar litt lett på dette når de skriver: 27 kwh er det eneste vi får vite fra produsenten !!

t4.ravenbird

Enig i det. Bilen er god men salgsleddet er jeg mindre imponert av.
Men det er vel et symptom på at alt er litt nytt enda, etterhvert blir det nok mer standardisert hvordan ytelser skal oppgis får vi håpe

birkeland

#19
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul

Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40

Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.

AmocoCadiz

Opplever at Kia Soul er den eneste elbilen i sin klasse som i normal bruk lett oppnår oppgitt kjørelengde på 21 mil i minst 9 måneder i året.

Vår andre elbil kommer ikke i nærheten i oppgitt kjørelengde på samme strekning og ifølge egne  tester og fra elbilforum o FB grupper gjør ikke de andre elbilene det heller.

Så da kan det etter mitt syn forklares i at det enten faktisk er 30kW batteri eller Kia Soul har en langt smartere batteristyring enn konkurentene for tiden.

Enten kan de ha valgt å safe med gå ut med 27kW som er et lavere tall istedenfor å rokkere båten for konkurentene i den konservative bilbransjen og som av følge bransjens selvjustis/kartellvirksomhet ville forårsaket sanksjoner mot jypplingen KIA

eller
har de som sagt tidligere turt å slippe løs mer av batteriet i en smart dynamisk batteristyringsalgoritme ( som ikke har vært mulig å patentere?) som gjør at man at man som oftest faktisk oppnår oppgitt kjørelengde.

Uansett årsak, Soul Ev funker fett!

Stig-Arne

Sitat fra: birkeland på fredag 06. mai 2016, klokken 21:07
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul

Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40

Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.
¨

Hva bruker du for å få ut de verdiene ? Er det en App og ELM 327?

birkeland

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:11
Sitat fra: birkeland på fredag 06. mai 2016, klokken 21:07
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul

Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40

Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.
¨

Hva bruker du for å få ut de verdiene ? Er det en App og ELM 327?

Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Her er dataene jeg kan lese ut:

Battery voltage
Battery DC voltage
Battery Heater 1 Temperature
Battery Heater 2 Temperature
Battery Inlet Temperature
Battery Max Temperature
Battery Min Temperature
Battery Module 1 Temperature
Battery Module 2 Temperature
Battery Module 3 Temperature
Battery Module 4 Temperature
Battery Module 5 Temperature
Battery Module 6 Temperature
Battery Module 7 Temperature
Battery Module 8 Temperature
Battery Power
Cumulative Charge Current
Cumulative Discharge Current
Cumulative Energy Charged
Cumulative Energy Discharged
Maximum Cell Voltage
Maximum Cell Voltage No.
Maximum Deterioration
Maximum Deterioration Cell No.
Minimum Cell Voltage
Minimum Cell Voltage No.
Minimum Deterioration
Minimum Deterioration Cell No.
Operating Time
State of Charge BMS
State of Charge Display
Tire Pressure Back Left
Tire Pressure Back Right
Tire Pressure Front Left
Tire Pressure Front Right
Tire Temperature Back Left
Tire Temperature Back Right
Tire Temperature Front Left
Tire Temperature Front Right
TPMS ID Front Left
TPMS ID Front Right
TPMS ID Back Left
TPMS ID Back Right
Normal Charge Port
OBC Charging Current
OBC Charging Power
OBC Charging Voltage
Rapid Charge Port

Og endel andre snacks.

Skjønner at dette innlegget er litt off topic, så for å få det on topic igjen, så kan jeg nevne at ved å lese ut batteritelemetrien rett fra bilen sin datamaskin, så blir det slutt på all synsing på hvor mye som er forbrukt, ladet, hvor stor netto kapasitet osv.

Gnilre

#23
Sitat fra: moby666 på fredag 06. mai 2016, klokken 09:56
Tror ikke du får ladetaprøve ved hurtiglading. Så hvis noen tar på seg oppgaven å dra til en hurtiglader  med 3% gjenværende batteri og lader til 83, så bør vi få en god pekepinn
Jeg ladet fra 9% til 81% på en grønnkontakt hurtiglader i dag og fikk 19,22 kWh i løpet av 27 minutter både ihht ladestasjonen og ladeappen. Altså: 19,22 kWh / (81%-9%) = 26,7 kWh. Hvis ikke noen av de 19,22 kWh forsvinner i tap er nettokapasiteten da 26,7 kWh, og kanskje 27 kWh på en ny bil.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

t4.ravenbird

Det er faktisk tilgjengelig kapasitet du har målt til 26,7 her - netto, ikke brutto

AmocoCadiz

Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35

Netto:

Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.

Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.

Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.

Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?

Gnilre

Sitat fra: t4.ravenbird på søndag 08. mai 2016, klokken 18:29
Det er faktisk tilgjengelig kapasitet du har målt til 26,7 her - netto, ikke brutto
Du har rett, jeg har rettet opp innlegget mitt. Ble litt lang kjøretur i dag, så var nok sliten.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Stig-Arne

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35

Netto:

Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.

Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.

Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.

Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?

Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.

AmocoCadiz

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 09. mai 2016, klokken 12:36
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35

Netto:

Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.

Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.

Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.

Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?

Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.
Må kanskje teste ut TorquePro da,
er det greit å få inn Soul Ev parametrene  i appen?
Er den stabil?

birkeland

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 09. mai 2016, klokken 14:33
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 09. mai 2016, klokken 12:36
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35

Netto:

Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.

Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.

Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.

Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?

Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.
Må kanskje teste ut TorquePro da,
er det greit å få inn Soul Ev parametrene  i appen?
Er den stabil?

Den har vært dønn stabil for min del. Jeg fulgte instruksjonene i første posten i denne tråden: http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471

Kan forøvrig også nevne at det er mer aktivitet på det amerikanske forumet jeg linket til. Det er også noen veldig dyktige folk der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA