Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan dele ladestasjoner på arbeidsplassen?

Startet av jim_smyth, mandag 14. september 2015, klokken 23:53

« forrige - neste »

jim_smyth

Kjørte en tur fra Drammen til Viker i Ringerike (langs Sperillen). Går litt opp og ned i opptil 80km/t. Snittforbruk var på 13,2kwh/100km. Ikke så galt. Måtte hurtiglade litt på veien bare for å være sikker, og godt var det.
Klima, navigasjon og radio ble brukt som normalt og det ble brukt en smule kjøling av stumpen.
Kjørestilen var relativt økonomisk, men i fartsgrensen eller noen ganger raskere (vi er fortsatt langt unna 100km/t som er en killer på rekkevidden).

Fortsatt knall bil :)

Nå over til det litt vanskelige:
== Kjenner jeg går litt i surr i tallene, men her prøver jeg iallefall ==
Mange sier at bilen har 27kw tilgjengelig batterikapasitet. Stemmer det? Etter å ha regnet meg litt frem og tilbake i huet og på excel kommer jeg til at mitt forbruk på 13,2kwh/100km og totalt 206,7km reisevei gjør at vi så vidt ikke skulle klart oss hjem (beregnet omtrent 203,8-205,3km rekkevidde om vi tar med usikkerheten i manglende desimaltall). Det ble hurtigladet ca 17% (tenkte ikke på å lese av kW-tallet på Fortum-laderen), og restkapasitet var ca. 11% når vi kom frem. Mao. alt fra litt over 5% til 7% i manko for å klare turen. Om vi bruker verdiene slik at Kia'n kommer best mulig ut av det betyr det at differansen i rekkevidden på 3km ville kreve 5% batterikapasitet. Det blir litt feil, og tilgjengelig kapasitet er derfor ikke 27kW, men heller noe mindre. Noen som vet tallet?

Hva med kW-tallet som er oppgitt i vognkortet. Hos oss står det oppgitt motoreffekt på 24,60kW. Er dette den tilgjengelige kapasiteten?

Og hva med de mystiske kilometrene som allikevel er tilgjengelig etter man har gått tom? Leste "5-15km" i en annen tråd (Rekkeviddetest-tråden?) som var noe noen synset om... Noen som kjenner til disse?

CitB59EL

Kjenner ikke kia , men hvis du hurtiglader eller via stolpe så står KW brukt inkl ladetap. Sist vi ladet B klassen vår fra 5%-100% gikk det med 30kw. Med litt ladetap ca 10-15% så  får du en god pekepinn at på B klassen er batteriet 28 kWh utbyttbart. Prøv det samme på kia å regn ut.

OlavEmil

For å byrje på slutten: 5 - 15km er "reservekapasiteten" som er oppgitt i instruksjonsboka. Dette er altså restrekkjevidde når kilometervisaren går over til "--", ikkje når batteriet står på 0% (som nokon har fått for seg).

kW-talet i vognkortet er motoreffekten, kor mange hestekrefter bilen har. På elbil blir desse mykje lågare enn på bensin / dieselbil, på grunn av noko med kontinuerleg effekt som eg ikkje forstår.

Når det gjeld tilgjengeleg kapasitet, er det vel ingen som kan svare deg nøyaktig på det. Batterikapasiteten er oppgitt til 27kWh frå Kia, utan nærare spesifisering. Ettersom Kia får såpass mykje betre rekkjevidde i forhold til kapasiteten enn tilsvarande bilar, blir det spekulert i om oppgitte kapasitet er tilgjengeleg kapasitet, i staden for total kapasitet, som andre bilmerker opererer med. Men dei som på forum og Facebook titulerer seg med Kiatilsette, unngår konsekvent å svare på dette (fordi dei ikkje har peiling sjølv, vil eg tru).

Ein kan jo finrekne på det, men det vil alltid vere feilmarginar, så lenge ein ikkje køyrer bilen til han stoppar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rav4_EV

Soul har 3,7 volt * 96 moduler * 76Ah = 26,995 kW

Leaf har 3,7 volt * 96 moduler * 66Ah = 23,443 kW

Leaf oppgir tilgjengelig energi på 21,3 kW eller 91% av beregnet kapasitet.

Bruker vi samme formel har Soul 24,6 kW tilgjengelig.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jim_smyth

Jobber nå med å prøve å logge turer jeg tar og notere meg forbruk, kjørte km, prosent før og etter.
Skal også vurdere det fra "worst case/best case" mtp avrundinger.
Det tar nok litt tid før jeg kommer i mål med dette:)

AmocoCadiz

#5
Når det gjelder Kia Soul Ev sin batterikapasitet har det som Olav Emil nevner blitt diskutert og spekulert mye, siden hvordan tallene fra KIa ikke oppgis helt tydelig.
Dog er det en del som har regnet seg frem til 30.5 kW, ref info fra wikipedia og Inside Ev news

http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/?hc_location=ufi

Min teori er at Kia Soul har en annerledes og dynamisk "range extender" i sin batteristyringssoftware,
jeg spekulerer i at det  er en algoritme som regner ut i fra flere parametre som celletilstand, utetemp og tempsensor i batteri som gir en variabel tilgjenglighet på utnyttbart batteri ( da i motsettning til andre elbilers faste brutto -netto settinger, og mer lik MB og tesla sine mulige range forlenger moduser)

Dette fordi jeg kjører stort sett den samme strekningene hver dag men får større variasjoner i forbruk/kjørelengde enn bare hva kun utetemp og værforhold skulle tilsi. 

Jomsal

Amerikanske myndigheter har gjennomført grundig testing av elbilers batterikapasitet og forbruk. De har målt batterikapasiteten til Soul til ca 30,5 kwh (4 stk biler er testet).

http://avt.inl.gov/fsev.shtml

Se Battery testing.

Forbruket til Soul ligger hårfint over Leaf etter deres målinger.

Gnilre

Tenkte jeg kunne regne ut tilgjengelig batterikapasitet slik:
1. Lade bilen til 100 %.
2. Nullstill forbruksmåleren på rattet.
3. Noter kilometerstanden, eller bruk GPS-måling for å finne ut hvor lang du kjører.
4. Kjør bilen så langt som mulig, helst ned mot 10 % batterikapasitet.
5. Regn ut hvor langt bilen har kjørt i km siden nullstillingen av forbruksmåleren i punkt og noter X kWh/100 km.

Batterikapasitet = (X/100) * Kjørelengde / (1- Restbatterikapasitet/100).
Da burde svaret for en ny bil være 27 kWh.

Blir dette riktig ?
Tar forbruksmåleren med seg alt strømforbruk, dvs også det som går til oppvarming av bilen, lys, stereo osv.
Hva med regenerering; er det også med ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jim_smyth

Akkurat dette har jeg gjort litt i det siste (ikke jeg som bruker den mest) og ser at jeg havner på rundt 24kW :(
Det er med både worst case og best case basert på potensielle avrundingsfeil. Avviket er på max 0,5kW mtp dette.

Stangseth

Jeg har også sjekket ut dette flere ganger. Resultatet blir 24 kWh  +/- 0,5 hver gang. Min bil har i alle fall ikke 27 kWh netto batteri.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TM

Dette er hva importøren svarte meg i oktober 2015. 

Slik jeg tolker det så er netto kapasiteten som kan benyttes da bli 27 - 10 % = 24,3. Det stemmer godt overens med de erfaringene som andre har gjort.

"
Batteriet på 27 KwH:
Den eneste verdien vi har på batteriet er 27kwh. Man har tilgang til å bruke ned til det er 5% av min. da vil også bilen «gå» i Power Down modus ( trekker dårlig)

Så brukes også en sikkerhetsmargin ved lading slik at der kan man lade og bruke opptil 95 % av max verdi.

Slik at man har tilgjengelig for bruk av batterikapasiteten fra ca 5% fra min. til 95% av max."

Gnilre

I dag startet jeg med en kjøretur på 112 km og batteriet gikk fra 100 % til 29% og jeg fikk et forbruk på 16,6 kWh/100 km i displayet.

Det skulle bli:16,6/100*112/(1-29/100)=26,19 kWh.
Bilen har gått 23.000 km. Skulle tyde på at brutto batterikapasitet er en del større enn 27kWh.

Kjørte ganske fort og med takboks, men uten varme annet enn i setet og i rattet.

Kan årsaken til at andre får 24 kWh ha noe med energi til oppvarming å gjøre ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Hallvard Paulsen

Dette er egentlig samme problematikken som jeg tok opp i tråden om pessimistisk rekkeviddeberegning. Der regnet jeg meg fram til at jeg ville klart ca 210km den dagen jeg kunne slå av ventilasjonen for første gang siden jeg kjøpte bilen, men det forutsatte at rekkeviddeberegningen holdt en "pessimistfaktor" på 1,4. D.v.s at faktisk rekkevidde var 1,4 ganger høyere enn det bilen viste på displayet.

Den beregninga passet også godt med at jeg hadde ca 13kWh/100km den dagen, hvis batteriet har 27kWh tilgjengelig energi.

jim_smyth

Jeg opplever i overkant av 24kwh uten forvarming også. Har også regnet forbruket fra 98% e.l.  når det har vært forvarming.
Støtter meg på 10% teorien, men har bare målt i rundt +5 grader og nedover så jeg er åpen for teorien om smart batteristyring.

t4.ravenbird

Presisjonen på bilens oppgitte forbruksmål-tall er ukjent så kalkulasjon som tar utgangpunkt i dette er beheftet med usikkerhet. Det harmonerer heller ikke med det som faktisk er målt av amerikanske myndigheter.
Denne tråden har endel erfaringer om forbruksmålingene ; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24175.0.html
Da er en bedre metode å måle hvor mange kWh som trekkes fra nettet ved å bruke en strømmåler. Da får man riktignok en ny ukjent, hvor effektiv er ladeprosessen, her er det vel vanlig å regne 10-15% svinn. Altså hvis man faktisk lader opp 27 kWh burde en ekstern forbruksmåler vise 27+10% =~30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA