Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av Theo Bader, mandag 14. september 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

Theo Bader

Hei!
Vurderer å kjøpe en i-Miev.

Kjører mest man-fre grytidlig ca. 7 km til jernbanestasjonen, parkerer min bil der og reiser på kvelden samme strekning tilbake.Bilen står i ikke oppvarmet garasje over natta. Det blir ca. 3500 km årlig.

Lurte på om noen har erfaringer med meget korte strekninger, kjørt over lang tid. Tenkte da også på vinteren. Ønsker å bruke den oppvarmingsfunksjonen i alle fall på morgenen. Lurer på om det har negativ påvirkning på batteriens tilstand, spesielt når jeg lader da batteriene sjelden ?

En annen ting er da den ulempen med bakhjulsdrift ved bratte is/snødekte bakker (er ofte på veier før snøbrøytingen har kommet igang). Kan noen fortelle meg erfaringer med det?

Hva er realitetene for kjørelengden ved -15 til -25 C grader ?

Theo

arthur

Vil tippe 70 kilometer eller noe sånt som rekkevidde. Bilen er helt grei på vinterføre, men heller ikke mer. Vi bor i et område med vinter som betyr både snø og is og har ikke stått fast enda selv om vi også har bakker. Bruker piggfrie dekk. Oppvarming om morgenen er helt topp, men betyr vel at du også lader? Vi kobler inn om kvelden og startervarmeren om morgenen med fjernkontrollen gjennom vinduet siden tidspunkt varierer fra dg til dag.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

TB

Trillingene (Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot Ion ) egnar seg godt til korte turar. Med aggressiv bruk av fartspedal i svingar kan bakenden skli ut, men så lenge farten er moderat vil bilen hente seg raskt inn. Som med alle bilar vil det vere viktig med gode dekk, gamle eller harde vinterdekk for bruk lenger sør i Europa kan vere glatte.

Har ikkje testa, men det bør vere enkelt å legge på snøkjetting bak, om det er mykje og snø eller glatt?

Kort strekning er ingen ulempe, det er mange faktorar som fører til slitasje, der alder og temperatur ofte er omtalt som værre enn bruken. Du vil bruke lite straum tur-retur jernbanen, men plugg inn så er den klar til neste dag.

Hugs på - skal du bruke varmefunksjonen som finnes på i-Miev (C-Zero og iOn mangler denne) må ladekabelen stå i. Den blir starta med ein eigen fjernkontroll -ikkje via mobil.

Om du ynskjer varme uten ladekabel i kan Eberspächer diesel eller bioetanol brenner monteres. Denne kan og utstyres med startfunksjon via mobil / SMS / App.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: Theo Bader på lørdag 15. august 2015, klokken 10:51
En annen ting er da den ulempen med bakhjulsdrift ved bratte is/snødekte bakker (er ofte på veier før snøbrøytingen har kommet igang). Kan noen fortelle meg erfaringer med det?
Om du går for i-MiEV så kjøp vinterfelgene selv for å få en god vinterbil. Du kjøper da Sento Mits som er 1/2 tomme bredere enn standard felger. Med disse får du mulighet til å sette på skikkelige Nokian vinterdekk i dimensjonene 185/55R15 bak og 165/60R15 foran, det være seg Hakka R2, Hakka 8 pigg eller de nye WR D4 som jeg har stor tro på. Kjører selv med Hakka R2 bak på slike felger, bilen har bra grep med disse! Med 55% av vekta på bakaksel sitter den godt oppover bakkene. Ikke minst har Nokian vinterdekka med lavest rullemotstand, gull verdt om vinteren når rekkevidden skrumper inn i kulda. Velger du standard vinterfelger er du stort sett låst til Continental sitt heller begrensede utvalg av piggfrie, og Yokohama piggdekk..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Limbeck

På trillingene, kan man stille inn automatisk oppvarming av bil. Slik at den for eksempel begynner å varme opp bilen klokka halv 7 hver morgen og da tar strømmen det krever fra laderen uten å tappe batteriet?

arthur

Sitat fra: tomrh på lørdag 15. august 2015, klokken 23:38
Sitat fra: Theo Bader på lørdag 15. august 2015, klokken 10:51
En annen ting er da den ulempen med bakhjulsdrift ved bratte is/snødekte bakker (er ofte på veier før snøbrøytingen har kommet igang). Kan noen fortelle meg erfaringer med det?
Om du går for i-MiEV så kjøp vinterfelgene selv for å få en god vinterbil. Du kjøper da Sento Mits som er 1/2 tomme bredere enn standard felger. Med disse får du mulighet til å sette på skikkelige Nokian vinterdekk i dimensjonene 185/55R15 bak og 165/60R15 foran, det være seg Hakka R2, Hakka 8 pigg eller de nye WR D4 som jeg har stor tro på. Kjører selv med Hakka R2 bak på slike felger, bilen har bra grep med disse! Med 55% av vekta på bakaksel sitter den godt oppover bakkene. Ikke minst har Nokian vinterdekka med lavest rullemotstand, gull verdt om vinteren når rekkevidden skrumper inn i kulda. Velger du standard vinterfelger er du stort sett låst til Continental sitt heller begrensede utvalg av piggfrie, og Yokohama piggdekk..

Mente at da jeg sjekket på dette fikk jeg beskjed om at det var en ulovlig type felger på denne bilen?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

TB

Sitat fra: Limbeck på mandag 17. august 2015, klokken 21:05
På trillingene, kan man stille inn automatisk oppvarming av bil. Slik at den for eksempel begynner å varme opp bilen klokka halv 7 hver morgen og da tar strømmen det krever fra laderen uten å tappe batteriet?

Det er berre i-Miev som har fjernstyring av varme. Dei to franske mangler dette. Om du kan starte på ei viss tid er eg usikker på. Trur du må starte med fjernkontrollen.

Alle kan montere diesel eller bioetanol varmer via varmekretsen. Den kan bli startar til fast tid.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: arthur på mandag 17. august 2015, klokken 21:55
Sitat fra: tomrh på lørdag 15. august 2015, klokken 23:38
Sitat fra: Theo Bader på lørdag 15. august 2015, klokken 10:51
En annen ting er da den ulempen med bakhjulsdrift ved bratte is/snødekte bakker (er ofte på veier før snøbrøytingen har kommet igang). Kan noen fortelle meg erfaringer med det?
Om du går for i-MiEV så kjøp vinterfelgene selv for å få en god vinterbil. Du kjøper da Sento Mits som er 1/2 tomme bredere enn standard felger. Med disse får du mulighet til å sette på skikkelige Nokian vinterdekk i dimensjonene 185/55R15 bak og 165/60R15 foran, det være seg Hakka R2, Hakka 8 pigg eller de nye WR D4 som jeg har stor tro på. Kjører selv med Hakka R2 bak på slike felger, bilen har bra grep med disse! Med 55% av vekta på bakaksel sitter den godt oppover bakkene. Ikke minst har Nokian vinterdekka med lavest rullemotstand, gull verdt om vinteren når rekkevidden skrumper inn i kulda. Velger du standard vinterfelger er du stort sett låst til Continental sitt heller begrensede utvalg av piggfrie, og Yokohama piggdekk..
Mente at da jeg sjekket på dette fikk jeg beskjed om at det var en ulovlig type felger på denne bilen?
Disse felgene er ikke ulovlige nei. Innenfor forskriften og produsert spesielt for å passe i-MiEV.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Sitat fra: TB på mandag 17. august 2015, klokken 22:28

Alle kan montere diesel eller bioetanol varmer via varmekretsen. Den kan bli startar til fast tid.

Manglet det ikke en godkjenning av drivstofftanken, som gjorde at de stoppet salget av slike varmere?

Og var ikke prisen rundt 25.000kr?

Det eneste trilling kan selge på er lav pris. Teknisk er den akterutseilt.
Må man legge på 25.000 så nærmere man seg en ribba Leaf eller Zoe.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Sitat fra: automat på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Manglet det ikke en godkjenning av drivstofftanken, som gjorde at de stoppet salget av slike varmere?
Og var ikke prisen rundt 25.000kr?
Det eneste trilling kan selge på er lav pris. Teknisk er den akterutseilt.
Må man legge på 25.000 så nærmere man seg en ribba Leaf eller Zoe.

I følge forum er det montert varmere i mange ulike bilar, der det ikkje er laga ferdig kit. Dvs, om Eberspächer ikkje lenger leverer sitt ferdige kit så er det mulig det må bli kjøpt i deler, men deler og manualen for å montere finnes forsatt. Pris for ferdig montering har vore rapportert til rundt 25 000.

Er ellers enig i at bilen som ny må selge på pris pga. andre bilar er betre, og prisar har blitt redusert her og.
Men, det har vist seg at brukte blir omsatt for ein høg pris, i forhold til nyprisen pr. idag.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Bruktmarkedet er litt mer komplisert for trilling, enig med TB. Er en helt annen kjøpergruppe som kjøper brukte biler under 100k, mange av disse har en absolutt øvre prisgrense som de kan strekke seg til, og da hjelper det ikke at ny elbil koster bare 50.000 mer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Sitat fra: automat på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Sitat fra: TB på mandag 17. august 2015, klokken 22:28

Alle kan montere diesel eller bioetanol varmer via varmekretsen. Den kan bli startar til fast tid.

Manglet det ikke en godkjenning av drivstofftanken, som gjorde at de stoppet salget av slike varmere?

Og var ikke prisen rundt 25.000kr?

Det eneste trilling kan selge på er lav pris. Teknisk er den akterutseilt.
Må man legge på 25.000 så nærmere man seg en ribba Leaf eller Zoe.

Alt i dag går på salg i morgen for da er det kommet noe nytt og bedre, sånn er det, og gjelder alt egentlig. Selv klarer jeg meg heldigvis greit med gårsdagens teknologi og farge når prisen er riktig. Uansett hv aman velger i dag så er det gårdagems modell i morgen. Og siden gårsdagens teknologi var fullt ut akseptabel så er godt nok for meg. De som alltid må ha det siste og det beste (er det alltid det) er de som betaler for mye etter mitt syn. Selv kjøpte jeg en trilling, en Miev, som kom meg på 145' helt ny med vinterdekk, og hva var den opprinnelige prisen på bilen da den kom i 2011?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: TB på onsdag 19. august 2015, klokken 08:08
I 2011 kosta i-Miev 250 000 pluss dekk osv..?
Elbilkjøpere er pionerer, også økonomisk - det er det liten tvil om.

Noen måtte jo kjøpe bilene nye som selges brukt i dag. Klart at noen er nysgjerrige på ny teknologi, er miljøidealister eller har andre motiver enn penger for å kjøpe elbil slik arthur påpeker. Men noen fikk faktisk det regnestykket til å gå opp selv om bilene var mye dyrere. Vi kjøpte også en relativt dyr i-MiEV, 214.000 betalte vi. I budsjettet vårt ligger en forutsetning om at bilen må eies minst 4 år siden vi sparer 32.000 årlig vs alternativet som var en eldre bensinbil til 80.000. Jeg m. fl. av elbilkjøperne i 2011 og 2012 har slike regnestykker som gjør oss svært uvillige til å selge trillingen selv om det har kommet noe nytt og bedre - en mulig grunn til at bruktmarkedet ikke akkurat oversvømmes av billige trillinger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Og neste "spørsmål" blir jo da hvor lavt ned i pris vil en Miev kunne gå som ny bil? Er den prisen jeg betalte, 145' ferdig reg på vei med vinterhjul, bunnen? Tipper jeg kan selge den igjen om et år, to år gammel for 115' eller noe sånt, ingen dyr bil i to år da, og så kabn jeg kjøpe morgendagens teknikk siden dagens nyeste teknikk er gammel i morgen?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA