Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor ble det av den famøse diskusjonen

Startet av Mumitrollet, mandag 14. september 2015, klokken 17:29

« forrige - neste »

Mumitrollet

Ser det anbefales å bare lade til 80%. Finnes det en kjekk måte å stille dette inn på, slik at den kutter lading på 80%, eller må jeg kjøpe en timer å sette på laderen?

Takker for svar 
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

ThomasEL

Du kan gjøre følgende:

Gå inn via "Zero emission knappen" og velg ladetimer. Still timeren til å være på fra kl 12:00-12:00 alle ukas 7 dager (i praksis alltid) og sett valget på 80% lading.

Da starter lading umiddelbart når du plugger i kabelen og den lades til 80%.

Hvis du en dag har behov for å lade til 100%, så overstyrer du timeren ved å enten sende meldingen "Start lading" fra Carwings, eller ved å trykke på knappen merket med lading og klokke like ved siden av knappen du åpner ladeluka med. Da lades bilen til 100% denne ene gangen, og går tilbake til 80% neste gang du plugger i ladekabelen
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Bjølseth1

Jo hei å det går

acenta

Bjølseth1

Jeg mener min står bare på 80% hele tiden. Så må jeg trykke på ladeknappen inni bilen hvis jeg vil ha 100% lading. Jeg har ikke satt noe timer på hos meg.
Jo hei å det går

acenta

ThomasEL

Joda, på de nyeste utgavene kan man velge å sette 80% generelt i den menyen Bjølseth viser til. Men da kan man ikke (så langt jeg vet) overstyre til 100% med Carwings/Leaflink. Jeg syns det er praktisk å kunne sitte inne om kvelden og plutselig komme på at jeg neste dag trenger 100% uten å måtte gå ut i bilen for å stille om...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Gliderman

Sett bilen til å lade 100% og bruk ladetimer. Still denne til 80%, da kan du overstyre med appendiks om du trenger full tank.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ThomasEL

I tilfelle misforståelser:

Gliderman og jeg mener nøyaktig det samme her.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

knuterik

Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 15. august 2015, klokken 07:29
....eller må jeg kjøpe en timer å sette på laderen?


Det må du absolutt ikke gjøre!
Finnes svært få timere som tåler å kjøre time ut og time inn med full kursbelastning. Du risikerer branntilløp i mange rimelige timere.


Bruk bilens innebygde mekanismer istedet.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

knuterik

Sitat fra: Gliderman på søndag 16. august 2015, klokken 21:42
Sett bilen til å lade 100% og bruk ladetimer. Still denne til 80%, da kan du overstyre med appen(diks?) om du trenger full tank.


Eller motsatt:
- Jeg har satt bilen til å automatisk lade til 80% når den kobles til
- og så har jeg satt timere med avreisetidspunkt for de tidspunktene jeg trenger 100%
- Overstyring fra "carwings"-appen eller "Leaf manager"-appen vil oppfattes som et timer-innslag, og da lade til 100%


Om jeg har forstått det rett, så er det best for batteriets holdbarhet å ikke stå fulladet lenge.
Foreløpig har jeg kjørt over 50.000 km, og batteriet har ingen ytelsesreduksjon i det hele tatt så langt!
:-)
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

Burger

#9
Sitat fra: knuterik på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 15:11
Eller motsatt:
- Jeg har satt bilen til å automatisk lade til 80% når den kobles til
- og så har jeg satt timere med avreisetidspunkt for de tidspunktene jeg trenger 100%
- Overstyring fra "carwings"-appen eller "Leaf manager"-appen vil oppfattes som et timer-innslag, og da lade til 100%

Hvordan har du fått til dette Knut Erik?

Jeg har virkelig lyst til at bilen skal begynne å lade opp til 80% umiddelbart når jeg kobler til strøm i tilfelle jeg trenger bilen på kvelden og så lade opp til 100% om morgenen før jeg drar.

Leste forøvrig i instruksjonsboken for Leaf 2015 (CH 25) :

"NISSAN anbefaler at Li-ionbatteriet bruker [100% Lading (Øker rekkevidden)] når ute-temperatur er under -10 grader (14F), da dette forringer batteriet i mindre grad".

Interessant, men heldigvis litt til før det er -10 grader :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA