Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Stikkontakten, mandag 14. september 2015, klokken 16:12

« forrige - neste »

Stikkontakten

kjørte en liten tur etter å ha vasket bilen i dag, det kom plutselig en meget høy "hylende" lyd fra venstre hjul/bremser. Hørtes ut som om det var metalldeler som lå inntil hverandre. Etter å ha kjørt frem og tilbake noen ganger, forsvant plutselig lyden.

Noen som vet hva som kan ha vært årsaken til lyden/feilen?

SWBS

Sitat fra: Stikkontakten på fredag 14. august 2015, klokken 23:37
kjørte en liten tur etter å ha vasket bilen i dag, det kom plutselig en meget høy "hylende" lyd fra venstre hjul/bremser. Hørtes ut som om det var metalldeler som lå inntil hverandre. Etter å ha kjørt frem og tilbake noen ganger, forsvant plutselig lyden.

opplevd det samme. hvis jeg ikke husker feil så ligger bremsene litt på ved start for å slipe bremseskivene(mulig jeg tar feil) og at det ligger noe grus mellom skive og sko.

LMOR

Det som har skjedd for meg 3 ganger nå, er at jeg har fått singelstein i mellom bremseskive og deksel.
Har fått den ut med å rygge litt fort. Første gangen måtte jeg ta av hjulet, for lyden var så intens...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Mulig konstruksjonen ikke er optimal så småstein har det med å legge seg innimellom. Neppe mye man kan gjøre for å hindre det bortsett fra å holde seg unne løs stein...

Minner meg om en som fortalt om hvordan han holdt spell i naboen ved å putte småstein inn i hjulkapslene på nabons boble for mange år siden. Naboen var ikke av den praktiske sorten, kunne knapt ta av en kapsel, så han led en stund før han fant ut av det  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkontakten

Takk for tilbakemeldinger.

Kan bilen ha tatt skade av dette? Er dette noe man tar opp med verksted?

Ingeniøren

Sitat fra: Stikkontakten på lørdag 15. august 2015, klokken 08:55
Takk for tilbakemeldinger.

Kan bilen ha tatt skade av dette? Er dette noe man tar opp med verksted?

Neppe - tror du kan ta det med ro hvis ikke lyden kommer tilbake. Kanskje du har fått en liten ripe i bremseskiva som ikke har noen praktisk betydning. Er nok en liten stein fra vasken som falt ut når du kjørte litt frem og tilbake
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: SWBS på fredag 14. august 2015, klokken 23:58

opplevd det samme. hvis jeg ikke husker feil så ligger bremsene litt på ved start for å slipe bremseskivene(mulig jeg tar feil) og at det ligger noe grus mellom skive og sko.

Det er ikke mulig å få grus mellom klosser og skive da disse ligger tett inntil skivene hele tiden. Det er nok stein som legger seg mellom skive og bremseskjold eller liknende. Nok til å lage ille nok lyd det...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Det er skjoldet på utsiden, som sitter ganske løst. Derfor blir det mye lyd nå steinen spretter rundt omkring.
Tviler på at noe blir ødelagt, men alle snur seg  :o
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

KHL

Ved høy og skrikende lyd fra ett av hjulene så er det, som tidligere nevnt, mest sannsynlig småstein som kommet mellom bremseskiven og varmeskjoldet. Ofte er det enkelt å bli kvitt steinen ved å dytte på forskjellige punkter på skjoldet.

SWBS

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 15. august 2015, klokken 20:08
Sitat fra: SWBS på fredag 14. august 2015, klokken 23:58

Det er ikke mulig å få grus mellom klosser og skive da disse ligger tett inntil skivene hele tiden. Det er nok stein som legger seg mellom skive og bremseskjold eller liknende. Nok til å lage ille nok lyd det...

høres mer rimelig ut ja. uansett fantastisk vakker lyd å kjøre rundt med fra en ellers lydløs bil :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA