Strømforbruk ved stillestand i kø

Startet av Hanne, søndag 10. januar 2010, klokken 12:22

« forrige - neste »

Hanne

Jeg vurderer å kjøpe meg en Reva (ble bly batt), men lurer på om det er noen som har erfaringer med strømforbruk på bilen dersom man blir stående bom fast i kø. Jeg kjører en strekke på ca 2 mil hver vei, og har kun offentlig ladeplass tilgjengelig på jobb. Dvs. det kan være dager jeg ikke får ladet før jeg kjører hjem.

Dersom jeg blir stående i kø på tur hjem (noe som ofte skjer da det ikke er kollektiv felt på hjemveien), hvor mye strøm kan man estimere at man da bruker? Har ikke ønske om å bli stående strømløs på E18  ;)

Er det andre ting jeg bør tenke på som ny el-bil eier?

Elmo

#1
Så lenge du står virkelig bom fast er det ikke noe problem for bilen bruker ikke strøm når du står stille (med mindre varmeapparatet går på strøm).
Problemet er at å ta igang "koster" mye mere strøm enn å opprettholde farten så køkjøring drar en god del mere enn når det ikke er kø. Du kan spare en del på å forsøke å holde jevnt lav hastighet eller å ta igang sjeldnere ved å la glippen til forankjørende bli større før du starter (men da er jo problemet ofte at noen andre hiver seg inn der).

Konklusjonen er: Det går mere strøm i køkjøring, men hvor mye mere avhenger veldig av din egen kjørestil.
Eneste måten å få vite om det holder for deg er vel å låne en bil og forsøke.

Hvilken E18 forresten?  Det er ikke kollektivfelt utover mot Asker, men høyrefeltet går generellt mye bedre enn de to andre så det ser ikke helt ut som alle bilister er klar over det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Hanne

Tusen takk for nyttig informasjon. Det er E18 Majorstuen-Asker det er snakk om. Er jo ikke så ofte det står helt stille i høyrefilen, det er sant.

Elmo

Jeg kjører selv PSA med NiCd batterier og har ingen erfaring med Reva eller blybatterier.
Ser på Reva.no at "Med blybatterier vil maks kjørelengde være ca 50 - 60 km på landeveien, økonomisk bykjøring kan gi inntil 80 km på en lading".

Hvis du skal helt til Asker sentrum ville jeg vært i tvil om du klarer Haga-bakkene uten lading på halvveien - særlig om vinteren, men vi får håpe noen som allerede kjører Reva kan henge seg på diskusjonen med faktisk brukererfaring.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

El rayo

Husk at Reva har gjennomgått en rivende utvikling de senere årene. Med litium batteri går den 120 km på en lading ifølge Reva selv. Den nye NXR har oppgitt rekkevidde 160 km.

Motoren i en elbil bruker ikke strøm når man står stille kø, men det gjør hovedlysene og vifta til varmeapparatet. Batteriet har nok støm til hovedlys i 50 timer (sånn omtrent, jeg synes det gir en bedre følelse av forholdet).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Helt enig med deg i det El Rayo, men her var det altså snakk om Reva med blybatterier.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

El rayo

#6
Oops, overså det. Da er jeg enig med Elmo. :)
Du vil nok ikke klare det om vinteren de dagene du ikke får lader på jobben, Hanne. Med det er flere bensinstasjoner langs veien som sikkert lar deg lade en halvtimes tid!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#7
Sitat fra: El rayo på søndag 10. januar 2010, klokken 19:52
Med det er flere bensinstasjoner langs veien som sikkert lar deg lade en halvtimes tid!
Har selv lusket strøm fra støvsugern bak Esso på Ramstadsletta i mitt første år som elbileier ;D
Men det er også mange bedre muligheter :)  Når jeg kjører hjemover (den veien) og ser at det er fare for å gå tom vurderer jeg en påtvunget handletur enten Sandvika Storsenter (=Clas Ohlson), Ikea, eller Holmensenteret. Alle har ladeplasser.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Hanne

Tusen takk for gode råd. Man føler seg litt "lost" på dette området, nesten som første gang man oppdaget internett ;D Jeg kommer nok tilbake for nye råd, får min lille el-bil i slutten av februar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA