Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Langtidslagring av Model S

Startet av Hansi, søndag 13. september 2015, klokken 23:46

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 15. august 2015, klokken 00:09
Selv kjører jeg på Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E), strålende fornøyd med det. Rekkevidde som med sommerdekk.

Er pigg ønskelig? Det finnes Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim, men kjenner ikke til noen som har prøvd de. Sento Mits felger (1/2 tomme bredere felger) muliggjør å sette på Nokian Hakkapeliitta 8 i 165/60R15 foran og 185/55R15 bak (har disse felgene - vurderer pigg siden fruen skal kjøre mjauen..).
Gjentagende hålkeføre gjør at fruen heller velger fossilen, det blir det jo verken miljømessig eller økonomisk gevinst av. Så nå skal den utstyres med piggdekk, heller dét - skal jo uansett bare kjøres utpå landsbygda. Lade Dekkservice i Trondheim kan forsatt levere Yokohama IG35 pigg i original dim, men jeg går for Nokian Hakka 8 siden jeg har felger som passer. Erfarer fra Leafen vår at disse har meget lav rullemotstand, tilsvarer vel sånn ca. B.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Kan bekrefte at Nokian i dimensjon 165/60R15 foran og 185/55R15 bak fungerer utmerket på Sento Mits felger (1/2" bredere). Bilen føles stødig og stabil, akkurat som med 155+175.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. desember 2015, klokken 23:12
Kan bekrefte at Nokian i dimensjon 165/60R15 foran og 185/55R15 bak fungerer utmerket på Sento Mits felger (1/2" bredere). Bilen føles stødig og stabil, akkurat som med 155+175.

Ruller'n like lett som med vinterdekk i originaldim..? Jeg vil anta at når du skriver "føles stødig og stabil som med 155/175" så mangler bokstaven u i ordene stødig og stabil...hehe... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

I forhold til bl.a. leafen vår så mangler det definitivt en "u" ja. :P
Nå er det kona som bruker mjauen med pigg, men skal poste oppdatering når jeg innimellom kjører og får observert forbruk.

Det var ihvertfall et heftig forbruk i går men det skyldtes at dekksjappa hadde pumpet opp dekka til 2,05 bar istedet for 2,5 bar da jeg hentet bilen, bare en liiiten kommafeil... ;D Var såvidt jeg rakk til hurtigladestasjonen på Værnes etter å ha kjørt gammel-E6 uten varme så tenna skrangla. Mente jo det skulle være bra margin. Nå er det 2,7 bar, burde holde. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

2,7 er jo bare standard trykk innenfor toleransen til avvik på dekktrykkmåleren  ;) Det er plass til mer, jeg kjører med 3... :D
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Mr.Zero

Sitat fra: Argi på fredag 11. desember 2015, klokken 10:12
2,7 er jo bare standard trykk innenfor toleransen til avvik på dekktrykkmåleren  ;) Det er plass til mer, jeg kjører med 3... :D

....men grønne ventilhetter har du ikke.... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Da ble det grønn vinter igjen og jeg kunne vaske bilen hjemme. Tok noen bilder av mjauen med piggdekk på. :)
Forbruket er omtrent som med piggfrie vinterdekk, merker ikke særlig forskjell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Ser bra ut med de hjula! Vil dog tro du hører greit piggene hamre i asfalten... ;D Vinterhjula mine derimot, egner seg best på det føret vi har på østlandet i disse dager. Med 8 varme og bar asfalt, funker trillingen bra. I 18 blå og snøføre er jeg ikke like imponert. Heldigvis er ikke det dagligdags selv i måned 1, 2 og 3.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Ja enig ble ikke så verst det der, liker de felgene svært godt. :) Støyer fælt med pigger mot asfalt ja! Nesten som man skulle hatt hørselsvern. :P Glad det er kona som kjører den nå.

Btw på løvet kjører jeg Nokian WR D4 som har et ekstra fjærende og støyabsorberende lag i sideveggen der det går over i slitebanen. Nærmest lydløst å kjøre, silkemykt, helt utrolig behagelige vinterdekk!!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Behagelig med myke dekk, men hvordan slår det ut på rekkevidden til leifen - kontra sommerhjul..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:38
Behagelig med myke dekk, men hvordan slår det ut på rekkevidden til leifen - kontra sommerhjul..?
Lik rekkevidde.  8)
Jeg er bare imponert. Aldri hatt bedre piggfrie vinterdekk. Har fått prøvd dem på all slags vinterføre nå, våt hålke, slaps, nysnø, hardpakket snø. Her en dag med hålke kom jeg meg fram med disse mens mjauen m/Hakka R2 bak ikke kom seg ut fra gårsplasen engang (var da piggdekk ble besluttet  ;D ). Nå når jeg ser at 165 + 185 funker så ville disse vært høyaktuelle også for mjauen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på lørdag 19. desember 2015, klokken 23:50
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:38
Behagelig med myke dekk, men hvordan slår det ut på rekkevidden til leifen - kontra sommerhjul..?
Lik rekkevidde.  8)
Jeg er bare imponert. Aldri hatt bedre piggfrie vinterdekk. Har fått prøvd dem på all slags vinterføre nå, våt hålke, slaps, nysnø, hardpakket snø. Her en dag med hålke kom jeg meg fram med disse mens mjauen m/Hakka R2 bak ikke kom seg ut fra gårsplasen engang (var da piggdekk ble besluttet  ;D ). Nå når jeg ser at 165 + 185 funker så ville disse vært høyaktuelle også for mjauen.

Så bra! Der hvor jeg ferdes er det sjelden behov for pigg, men Nokian blir det nok ved neste dekkhandel - så får vi se hva slags bil det blir... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ronnyschafer

Sitat fra: tomrh på fredag 13. november 2015, klokken 13:43
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Svært spent på å høre begrunnelsen. Har ikke hørt noen slike advarsler fra der jeg får lagt om dekk. Men så er de klar over at trillinger har vanskelige dimensjoner.

Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Takker for tilliten. Hvis praktisk erfaring skal vektlegges mer enn innlært "sånn-har-vi-alltid-gjort-det"-kunnskap fra et verksted så er dette den beste vinterdekk-komboen jeg til nå har kjørt med (og kjører med).

De mente at jeg da ville kjøre med "Rolls Roys" på 2 av dekkene og "økonomi" på de 2 andre og at det ville føre til dårlige kjøreegenskaper.
Har nå kjørt med Tom sitt anbefalte oppsett i snart 2 måneder å må bare si at jeg kunne ikke bli mere fornøyd!
Var nesten som å få ny bil. Sitter bedre på veien, er mer stabil og fremkommeligheten på snø i bakkene er helt upåklagelig.
Deilig opplevelse når man har kjørt 100.000KM på standardoppsettet.

Så vil bare si Tusen takk for meget godt råd Tom!

tomrh

Hyggelig å høre at også du ble fornøyd, Ronny. :)

Antar at de definerte Hakka som Rolls Royce og Toyo som økonomi? I så fall kan de i dette tilfellet ikke ha særlig peiling på hva de snakker om, for det er Snowprox som drar opp kjøreegenskapene. De har dype langsgående riller og litt hardere kontinental gummiblanding som gjør de mer retningsstabile og kan derfor ha høyere hastighetsindeks T. På denne måten kompenserer de for de bløte hakkaene med det karakteristiske "mothake"-mønsteret hvis eneste oppgave er å sørge for god framkommelighet. Merker dette spesielt godt nå når mjauen vår har hakka 8 pigg på alle hjul, den var mer retningsstabil med toyoene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA