Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Langtidslagring av Model S

Startet av Hansi, søndag 13. september 2015, klokken 23:46

« forrige - neste »

PionerThink

Ikke noen "bombe" at fruen ikke merker forskjell :o. Har spurt om det samme når jeg byttet til piggdekk, men fikk samme svar som deg. Var først når stempel i bremsecalipper satt fast, og bremsen hang på dieseldyret med påfølgende risting som om hjulet holdt på å falle av at jeg fikk en telefon ::)
Tror flere har samme erfaring ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

pwb

#31
Sitat fra: PionerThink på torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:46
Ikke noen "bombe" at fruen ikke merker forskjell :o. Har spurt om det samme når jeg byttet til piggdekk, men fikk samme svar som deg. Var først når stempel i bremsecalipper satt fast, og bremsen hang på dieseldyret med påfølgende risting som om hjulet holdt på å falle av at jeg fikk en telefon ::)
Tror flere har samme erfaring ;D

he he. Fruen kom hjem og sa jeg måtte komme, det luktet litt svidd. Hun hadde kjørt 15km med håndbrekket på.
Lærte fruen at på den andre bilen så måtte man trykke kalibrer etter bytte av dekk ang. lufttrykk. Så plutselig at det var lite luft i ene dekket og spurte om ikke det hadde kommet opp ett varsel, joda flere ganger, men da trykket hun kun på kalibrer så var den borte.

pwb

Kan noen lage en limt tråd om sommer og vinterdekk til trillingene? Hva som finnes av felger og dekk som passer og som er lov og kanskje også litt om rullemotstand. Er jo en del her inne som nå har prøvd litt forksjellig og sikkert sitter på en del info og erfaring.

Ronnyschafer

Sitter hos dekkfirma og venter på omlegging men de ville nesten ikke gjøre jobben...
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Dette blir spennende.....

Stjerneglis

Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
Sitter hos dekkfirma og venter på omlegging men de ville nesten ikke gjøre jobben...
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Dette blir spennende.....

Sa de hvorfor det var galskap?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

#35
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Svært spent på å høre begrunnelsen. Har ikke hørt noen slike advarsler fra der jeg får lagt om dekk. Men så er de klar over at trillinger har vanskelige dimensjoner.

Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Takker for tilliten. Hvis praktisk erfaring skal vektlegges mer enn innlært "sånn-har-vi-alltid-gjort-det"-kunnskap fra et verksted så er dette den beste vinterdekk-komboen jeg til nå har kjørt med (og kjører med).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

#36
Noen ganger blir man oppgitt over dekkselgerne...

Jeg var innom dekksjappa her i Sandvika og ba om å få sjekket de nye Contidekkene bak pga en liten vibrasjon. Neida, de dekkene var det ikke noe gærnt med, men jeg måtte ha nye dekk foran! Der sitter det splitter nye Toyo Snowprox i 155/60x15. Det var høydekast i disse dekkene... Jeg aner ugler i mosen og kunne nesten ikke tro hva jeg hørte (Framfelgene ble sendt på sjekk og oppretting før Toyodekkene kom på, og min faste felgoppretter sa at de var helt fine). Dessuten var det ingen vibrasjon i rattet sammenlignet med før felgopprettingen... Så fikk jeg beskjed at dimensjonen var helt feil, og de frarådet sterkt at jeg trikset med dette da jeg sa at jeg hadde gått opp i dekkbredden. Det var en de kjente som hadde gjort dette og gått ned i dekkbredde bak på en trilling, og han hadde veltet med bilen og fikk avkortning i forsikringen.

Kjente jeg ble litt småirritert men holdt maska helt fint og fortsatte samtalen. De var forøvrig raske med å sjekke pris på nye framdekk og tilbød å sette på nye Contidekk der og da. Nei takk sa jeg...

Er det Toyodekkene som de prøver seg på eller er de bare griske selgere?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Mr.Zero

Vibrasjoner i bil (min vibrerer bak ved gasspådrag mellom 50-80) kan i mange tilfeller være vanskelig å finne ut av, slik at det KAN jo være tilfelle at dine dekk foran er årsaken. Conti-dekk derimot, har hatt en rekke tilfeller av kundeklager der høydekast/vibrasjon har forekommet i nye/litt brukte dekk. Det beste er derfor å få sjekket alle hjulene i en balanseringsmaskin som også måler dette. De proffe har slike maskiner som kjører en massiv rulle inntil hjulet når det roterer i maskinen og dermed får konstantert om det er "innafor" eller ei.
Det å endre dekkdimensjonen 10 mm opp eller ned betviler jeg sterkt at selskapene bryr seg noe om. Dog mener jeg det å øke dekkbredden bak bl.a var en rep.løsning på Mercedes A-klasse (veltepetter) da den dreit seg ut i elgtesten.
Ellers så kjørte jeg en standard trilling her om dagen - og du verden - den var virkelig lealaus å kjøre. Jeg senket min trilling kort tid etter kjøpet i 2012 med fjærer fra H&R, og er det noe som hjelper på stabiliteten, ja så er det lavere bil og stivere understell. Dog kan man glemme komfort - og vinterstid måker jeg ofte snø som ligger mellom sporene. Kjøre på veier med hardpakket snø og vaskebrett er heller ikke spesielt behagelig.. Uansett blir den ikke hevet igjen i mitt eie.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

Vedr. A-klasse: MB endret dekkdimensjonen til 195/55x15 foran og bak, stivet opp fjæringen og installerte ESP i A-klasse (W168) etter elgtesten, dvs modellen fikk aldri bredere dekk bak enn foran slik som i-Miev. Vi hadde en slik veltepetter for noen år siden...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Mr.Zero

Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 21. november 2015, klokken 22:16
Vedr. A-klasse: MB endret dekkdimensjonen til 195/55x15 foran og bak, stivet opp fjæringen og installerte ESP i A-klasse (W168) etter elgtesten, dvs modellen fikk aldri bredere dekk bak enn foran slik som i-Miev. Vi hadde en slik veltepetter for noen år siden...

Ok, da husket jeg litt feil, men dekkendring var nå i hvert fall en av løsningene på å få en mere stabil bil. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 09. oktober 2015, klokken 15:22
Har forresten i dag lagt om på Leafen vår med de splitter nye Nokian WRD4, denne typen blir kanskje neste valg for mjauen også om de funker som forventet? Deres fordel er et meget godt grep på slapsete og saltet våt vei (les E6 i rushtrafikken) samtidig som grepet på snø er utmerket. Men på blank is vinner Hakka R/R2.
Jeg kan jo oppdatere tråden med å fortelle at jeg har hatt meget god erfaring med Nokian WR D4 på Leafen vår, og det er ikke så sikkert at Hakka R2 vinner på blank is når det er plussgrader. En kompis av meg i Vikersund har de på Soul EV og er også superfornøyd etter å ha tatt løs på blank is. R2'ene på mjauen føles mer som gelé å kjøre på når forholdene er slik de er med våt is og to pluss. Grunnen har jeg diskutert her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

PionerThink

Så tilfeldigvis inne på den svenske nettsiden til Auto Motor & Sport i dag, og der hadde de en artikkel angående slitte vinterdekk. Hvilken type som ble mest slitt og tilsynelatende hadde best grep fremdeles når de var slitt: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151201/vti-dubbdack-forsamras-mest-men-ar-anda-bast-pa-is
Mye god lesning, og det bekreftes igjen mistanken om at de såkalte europeiske vinterdekkene ikke har så mye å gjøre på våre vinterveier hvis man ferdes litt utenfor byene på usaltede veier. De var like "gode" som sommerdekkene de hadde med som referansedekk :o
De svenske testene kan vel vanligvis overføres til norske forhold, og det kan finnes enda flere detaljer ved å klikke inn på lenkene i artikkelen!
Står muligens ikke så mye om rekkevidde på vinterdekk, men noe nyttig lesning var det allikevel :)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

tomrh

#42
Sitat fra: PionerThink på onsdag 02. desember 2015, klokken 11:20
Mye god lesning, og det bekreftes igjen mistanken om at de såkalte europeiske vinterdekkene ikke har så mye å gjøre på våre vinterveier hvis man ferdes litt utenfor byene på usaltede veier. De var like "gode" som sommerdekkene de hadde med som referansedekk :o
Kommer an på hvordan man leser rapporten. Nordisk vs. kontinental piggfritt er helt avhengig av utetemperatur. Jo kaldere, jo bedre er de nordiske. Dette fordi kontinentale vinterdekk hardner ved lavere temperaturer. Men i noen få plussgrader vil kontinentale piggfrie hevde seg. I rapporten kan vi tydeligst se dette på testing i Arctic Falls dag 2, med en utetemperatur på 2-4 plussgrader og istemperatur på 2-4 minusgrader. Friksjon 0,08. Dette er verste sort hålke. Vedlegger et klipp fra rapporten. Som vi ser er det beste nye kontinentale vinterdekket (rød fylt søyle) faktisk bedre enn det dårligste nordiske (grønn fylt søyle).

I kaldere vær er friksjonen høyere. Ved måling på Långa banen var lufttemperatur -2 grader og friksjonen på is var da 0,19. Alle de nordiske presterer bedre her, det beste kontinentale omtrent likt med det dårligste nordiske. Men jeg er ikke redd for stabilt kaldt vær som gir høyere is- og snøfriksjon. Det er nullføre og plussgrader m/hålke som er verst. Da kan man liksågodt velge det beste kontinentale piggfrie. Legg til slaps og overflatevann, og kontinentalt blir faktisk et bedre valg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Konklusjonen av testen skulle fram til at gamle piggfrie dekk er dårligere, og med kontinentale piggfrie som en versting. Men dette er igjen avhengig av utetemperatur. Testresultat på Arctic falls banen viser at gamle kontinentale ikke er noe spesielt dårligere under forholdene der (heller ikke de nordiske).

Årsaken til resultatene er at dekk som eldes blir hardere. Det betyr at gamle kontinentale vinterdekk gjør det dårligere i minusgrader enn da de var nye. Nordiske vinterdekk blir også hardere med årene, men den optimale temperaturen flyttes bare oppover mot færre minus slik at dekket fremdeles gjør det brukbart. For piggdekk har aldring mindre å si fordi det ikke er selve gummien men hovedsaklig piggene som skaper grep. Piggdekk har derfor lengst levetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

PionerThink

He-he, jeg var kanskje litt kjapp i konklusjonen min :-[ Burde nok vært litt mer nyansert som du påpeker tomrh!
Blir jo alltid en avveiing mellom pris, tilgjengelige dekkstørrelser og hvor man ferdes når man velger dekk til trillingene.
Har selv valgt piggdekk og ser jo at dette ikke er et dårlig valg på is og hard våt snø, men det bråker og gir nok dårligere rekkevidde enn piggfrie har jeg merket meg >:( (10-20% reduksjon, alt etter temp og føreforhold) Her vil vel kontinentale med sin litt hardere gummiblanding være greie for de som kun ferdes på saltede veier mtp rekkevidde og fremkommelighet ???
Man må vel til syvende og sist kjøre etter forholdene uansett :)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA