Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Langtidslagring av Model S

Startet av Hansi, søndag 13. september 2015, klokken 23:46

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Fikk levert Conti Viking Contact 6 med vår iOn (selvsagt i originaldim). Jeg har ikke gjort noen vitenskapelige undersøkelser rundt rullemotstanden på disse, men jeg merket i alle fall ikke noen vesentlig forskjell på rekkevidden ved overgangen til sommerdekkene i våres (Dunlop Enasave).

I tillegg er dette knakende gode vinterdekk, noe som kanskje er vel så viktig som noen få % ekstra rekkevidde for de aller fleste. Bra grep på is og snø og ikke skremmende dårlig på våt asfalt heller.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Stjerneglis

Noen her som kjenner til Bridgestone Blizzak LM-20? De leveres i 155/60 R 15...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

#17
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 18. august 2015, klokken 10:05
Vurderte du 155 alternativer fra andre kjente dekkleverandører også? F.eks Goodyear, Pirelli, Michelin osv.
Problemet er bare at det ikke finnes.
Eneste av de kjente dekkleverandørene utenom Continental som leverer vinterdekk i 155/60R15 er som du nevner, Bridgestone med Blizzak LM-20, men rullemotstand G...  ::)

Forøvrig - ang. dekkbredde - jeg hadde den glede av å låne en helt standard 2015 i-MiEV med Dunlop Enasave sommerdekk i dag, fordi vår i-MiEV var inne på garantireparasjon. Dette er verkstedet sin demobil. Det er også endel vind i dag med ekle vindkast utsatte steder. Perfekt vær til å kjenne hva bredere dekk utgjør.

Demobilen var ustabil og vinglete, den skjenet ut i vindkastene så jeg måtte hente den inn med to hender på rattet. Og ned Moholtlia i venstre kjørefelt opplevde jeg den som direkte farlig å kjøre, små ujevnheter i veibanen + vind gav meg en uggen følelse av å nesten miste kontroll over styringen. Hvordan kan folk kjøre med noe slikt? Da var det deilig å hente den gode gamle i-MiEVen fra verkstedet med 185 + 155. Cruiset samme vei med bare en hånd på rattet. Såvidt det rugget litt i bilen nå og da, merket nesten ikke i det hele tatt at det var vindete ute. FOR en forskjell! :o Har tidligere sagt at jeg aldri mer skal ha 145 foran, fikk det bekreftet igjen nå. Jeg erfarer og mener at original dimensjon 175 + 145 gir dårligere sikkerhet og sidestabilitet for trillinger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#18
En kjekk kalkulator for å beregne effekt av rullemotstand og luftmotstand: http://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php

Setter inn data for trillinger: vekt 1200 kg, Cd=0,33, frontareal = 2,13m2 og velger lufttetthet for -10oC. Rullemotstand C + E i originaldim (ContiVikingContact 6) gir koeffisient ca. 0,0095. Får 7762W i 80 km/t.

Setter inn for Nokian, rullemotstand B + C, samlet ca. 0,008. Breddeøkning av dekk anslås til økt Cd=0,34. Får 7527W i 80 km/t.

Sparer 235W motoreffekt for å holde 80 km/t med Nokian-alternativet. Dvs 0,235 kWh over en time kjøring. Utgjør veldig lite.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

El Electrico

hvilke dimensjoner kan jeg ha på original felger?

tomrh

Sitat fra: El Electrico på torsdag 03. september 2015, klokken 20:53
hvilke dimensjoner kan jeg ha på original felger?
Bak:
175/55R15
185/55R15 (avvik rulleomkrets +1,9%)
165/60R15 (avvik rulleomkrets +1,0%)

Foran:
145/65R15
155/60R15 (avvik rulleomkrets -0,4%)
135/70R15 (avvik rulleomkrets +0,1%)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

Da er 2x 155/60R15 Toyo Snowprox S943 på vei fra Hannover. De bakre ContivikingContact 6 kjøper jeg i Norge da det er lite å tjene på å bestille i utlandet pga valutakursene.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 04. september 2015, klokken 22:59
Da er 2x 155/60R15 Toyo Snowprox S943 på vei fra Hannover. De bakre ContivikingContact 6 kjøper jeg i Norge da det er lite å tjene på å bestille i utlandet pga valutakursene.
Blir spennende å høre hva du synes om dem!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronnyschafer

Sitat fra: tomrh på lørdag 15. august 2015, klokken 00:09
Hehe. :D Må jo prøve å foreslå noe da.

Ønsker sikkert original dimensjon? Mange her har gode erfaringer med ContiVikingContact 6. Bra grep sies det. Rullemotstand C bak, E foran.

Selv kjører jeg på Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E), strålende fornøyd med det. Rekkevidde som med sommerdekk.

Er pigg ønskelig? Det finnes Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim, men kjenner ikke til noen som har prøvd de. Sento Mits felger (1/2 tomme bredere felger) muliggjør å sette på Nokian Hakkapeliitta 8 i 165/60R15 foran og 185/55R15 bak (har disse felgene - vurderer pigg siden fruen skal kjøre mjauen..). Hakka 8 pigg har sånn røffly rullemotstand C i 205/55R16 (utledet fra en NAF-test, erfart på Leafen), anslår C - E på de smalere dimensjonene.

Ellers har jeg veldig stor tro på de nye Nokian WR D4 kontinentale vinterdekka, har nylig kjøpt til Leafen vår (begrunnelse her og noen innlegg videre). Disse kan også fås til å passe trilling om man har Sento Mits felger, fås i 165/60R15 og 185/55R15, begge rullemotstand C.

Stoler på deg og har i dag bestilt nye dekk til min Mjau som nå har passert 100.000 km.
Gleder meg til å prøve oppsettet :
Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E)

tomrh

Takker for tilliten. Gleder meg faktisk selv også å få dem på igjen nå for 2. sesong. :) Før gruet jeg meg, da mistet jeg brutalt mye rekkevidde med ContiWinterContact dekka.

Har forresten i dag lagt om på Leafen vår med de splitter nye Nokian WRD4, denne typen blir kanskje neste valg for mjauen også om de funker som forventet? Deres fordel er et meget godt grep på slapsete og saltet våt vei (les E6 i rushtrafikken) samtidig som grepet på snø er utmerket. Men på blank is vinner Hakka R/R2.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hansi

Fungerer oppsettet
Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E)
på originalfelger? Eller må man ha 145/65-15 og 175/55-15?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

svingen

Sitat fra: Hansi på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:23
Fungerer oppsettet
Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E)
på originalfelger? Eller må man ha 145/65-15 og 175/55-15?

Hei
ja det fungere fint jeg bestilte det sist år og fikk lagt det om på en av dekkonline.com sine samarbeidspartnere. fungere som en drøm :)
kopi past fra bekreftelsen.

artikkelnummer: R-242158
Artikkel: Nokian Hakkapeliitta R2 185/55 R15 86R XL Nordiske vinterdekk (Wi)
Antall: 2
Pris pr. stykk netto: 1016.24 NOK (1270.30 NOK brutto)

Artikkelnummer: R-241524
Artikkel: Toyo Snowprox S943 155/60 R15 74T (Wi)
Antall: 2
Pris pr. stykk netto: 584.32 NOK (730.40 NOK brutto)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hansi

Takk, da blir det dette oppsettet på min bil også :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tomrh

#28
Sitat fra: Hansi på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:56
Takk, da blir det dette oppsettet på min bil også :)
Et bilde av oppsettet på originalfelger kan sees her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9057.msg293110.html#msg293110

Bilder av de samme dekkene på 1/2" bredere felger: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3021.msg328389.html#msg328389
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

Sitat fra: tomrh på mandag 07. september 2015, klokken 07:16
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 04. september 2015, klokken 22:59
Da er 2x 155/60R15 Toyo Snowprox S943 på vei fra Hannover. De bakre ContivikingContact 6 kjøper jeg i Norge da det er lite å tjene på å bestille i utlandet pga valutakursene.
Blir spennende å høre hva du synes om dem!

Har nå kjørt noen mil på dette oppsettet, og det fungerer meget bra. Meget stillegående sammenlignet med Hankookdekkene, og styringen føles noe mer stabilt med økt tyngde på rattet. Spurte fruen om hun har merket noe spesielt etter at vinterhjulene kom på... Eh, nei :D
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA