Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Cookie Monster

Kos hadde du bestilt bil og betalt for premium lydannlegg men ikke fikk det hadde det vært ok? Du ville vel helst ønsket at du enten fikk tilbake penger eller at de satt i det du ble lovet?

Eller skulle du da hevet kjøpet?

2015 P85D

Griffel

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 05. desember 2015, klokken 00:06
Kos hadde du bestilt bil og betalt for premium lydannlegg men ikke fikk det hadde det vært ok? Du ville vel helst ønsket at du enten fikk tilbake penger eller at de satt i det du ble lovet?
Eller skulle du da hevet kjøpet?
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 04. desember 2015, klokken 23:56
For min del kommer jeg til å godta å få hevet kjøpet hvis de ikke kommer med kompensasjon av noe slag som kan godtas.

Dersom en mener en ikke har fått det en har blitt lovet, og en oppgradering ikke lar seg gjøre er det eneste fornuftige krav:

Heving av kjøpet.

Det kan en få om avsluttende domstol mener manglen er vesentlig, dersom domstol mener at mangel ikke er vesentlig kan en få en økonomisk kompensasjon, som fastsettes av domstolen basert på deres vurdering.

Derfor må kravet primært være heving av kjøpet, sekundært økonomisk kompensasjon. Omvendt blir bare tøys.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RSR911

Sitat fra: Griffel på lørdag 05. desember 2015, klokken 00:58

Heving av kjøpet.


Ja takk, hvis jeg kan få det i USD

Heving i NOK = gi bort valutagevinst på kr 200 000,-   

kos

Hei Nå har forbrukerombudet uttalt seg om at bilen ikke har vesentlige mangler. Det finnes definisjoner på det - men det viktigste i en forbruker klage er at den blir rettet mot / til firmaet som har solgt varen. Kravet er at det skal enten være en feil eller en mangel. Når så dette er gjort så kan man selvsagt klage - sterkeste reaksjon er heving av kjøpet og vil i mange situasjoner og biler spesielt etter at firmaet har fått en mulighet å rette feilen opp
Har dette prøvd flere enn 2 ganger kan man kreve kjøpet hevet.

Man har en bil som ikke yter etter forventningene - da har man en klage - klager legger saken frem for forbruker ombudet som ikke gir forbruker medhold.

Så har man en bil som man faktisk ønsker å beholde - dette kompliserer kravet - da man har redusert / frafalt det sterkeste virkemiddelet i   retten og man må anta at bruken av bilen over tid vil avregnes - dette medfører at man ikke kan bruke kravet om heving av kjøpet eks. 3 år etter at man kjøpte bilen. Uten en vesentlig reduksjon i hva man må heve kjøpet med.

Nå er det 1 -0 til tesla og de har det trumfet at forbruker ombudet faktisk har gitt selger medhold i at det ikke er en mangel ved bilen.

Da må kjøper faktisk bevise det samme i retten og med flere uavhengige kilder som referanse - kostbart og i mange tilfeller de samme som tesla allerede har brukt - kompliserer faktisk kravet enda mer.

Da står man faktisk igjen med at man har en mangel som ikke kan dokumenteres utover hvordan bilen faktisk er bygget og at de samme installasjonene faktisk ikke har en mangel.

Så er det slik at om dette som er så komplisert og viktig for tesla eiere med en p85D så burde de samme kjøperne være i stand til faktisk å vurdere at slik var bilen før de kjøpte den - faktisk er det kun en liten krets som kan disse tingene og når dette er viktig så  er det faktisk å oppsøke plikt i den samme saken.

beklager å måtte faktisk si det rett ut. Det er fossil gutta med komplekser som faktisk har klekket ut denne flotte saken og servert den til de som biter på agnet. Og de har lykkes i å lage fornøyde kunder til misfornøyde kunder og har dermed innhentet akkurat hva de ønsket seg. Heter lurt flere ganger på samme sak uten at du egentlig har tapt en krone.









kos

Sitat fra: RSR911 på lørdag 05. desember 2015, klokken 02:06
Sitat fra: Griffel på lørdag 05. desember 2015, klokken 00:58

Heving av kjøpet.


Ja takk, hvis jeg kan få det i USD




Heving i NOK = gi bort valutagevinst på kr 200 000,-
Beklager kjøpt i NKR heter betaler i NKR - Noe annet er i så fall oppsiktsvekkende og alt annet enn noe man kan kreve. Og dine 200 000 gjør ikke kravet mer seriøst.

lunitiks

Sitat fra: Griffel på lørdag 05. desember 2015, klokken 00:58
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 05. desember 2015, klokken 00:06
Kos hadde du bestilt bil og betalt for premium lydannlegg men ikke fikk det hadde det vært ok? Du ville vel helst ønsket at du enten fikk tilbake penger eller at de satt i det du ble lovet?
Eller skulle du da hevet kjøpet?
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 04. desember 2015, klokken 23:56
For min del kommer jeg til å godta å få hevet kjøpet hvis de ikke kommer med kompensasjon av noe slag som kan godtas.

Dersom en mener en ikke har fått det en har blitt lovet, og en oppgradering ikke lar seg gjøre er det eneste fornuftige krav:

Heving av kjøpet.

Det kan en få om avsluttende domstol mener manglen er vesentlig, dersom domstol mener at mangel ikke er vesentlig kan en få en økonomisk kompensasjon, som fastsettes av domstolen basert på deres vurdering.

Derfor må kravet primært være heving av kjøpet, sekundært økonomisk kompensasjon. Omvendt blir bare tøys.


Han mente formodentlig hvis Tesla skulle tilby det som en minnelig løsning
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

691

Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 02:51
Det er fossil gutta med komplekser som faktisk har klekket ut denne flotte saken og servert den til de som biter på agnet. Og de har lykkes i å lage fornøyde kunder til misfornøyde kunder og har dermed innhentet akkurat hva de ønsket seg. Heter lurt flere ganger på samme sak uten at du egentlig har tapt en krone.

Eller Tesla som har solgt noget som de ikke har leveret.

Den står ikke 1-0 til Tesla. Der er sendt en klage og Tesla har svaret. Forbrugerrådet har vurderet at det ikke er muligt at nå et forlig og har trukket sig fra sagen.

Hævning af købet er den ultimative løsning, men der findes mange mange muligheder derimellem.

o.b.lix

Sitat fra: RSR911 på lørdag 05. desember 2015, klokken 02:06
Heving i NOK = gi bort valutagevinst på kr 200 000,-

Så da har dere allerede fått erstatning da?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

mogu

Til dere som er så misfornøyde: Selg bilen deres! Det kan umulig finnes noen bedre alternativer for dere.

Alternativ 1:
Dere får medhold i en rettsak om noen år, og får hevet kjøpet deres. Dere får tilbake opprinnelig kjøpspris minus et betydelig fradrag for bruk og alder på bilen.

Alternativ 2: Dere får en heftig advokatregning.

Det finnes selvsagt mange nyanser imellom, men det tar uansett tid og begge parter vil ende opp som tapere uansett.

For dere som faktisk mener dere har en sak her har betalt mye mindre for bilen deres enn det den selges til i dag, og har dermed mulighet til å selge en bruktbil med minst mulig tap eller tilogmed fortjeneste! Det koster også minimalt, både i form av tid og penger :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

kos

Sitat fra: lunitiks på lørdag 05. desember 2015, klokken 06:26
Sitat fra: Griffel på lørdag 05. desember 2015, klokken 00:58
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 05. desember 2015, klokken 00:06
Kos hadde du bestilt bil og betalt for premium lydannlegg men ikke fikk det hadde det vært ok? Du ville vel helst ønsket at du enten fikk tilbake penger eller at de satt i det du ble lovet?
Eller skulle du da hevet kjøpet?
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 04. desember 2015, klokken 23:56
For min del kommer jeg til å godta å få hevet kjøpet hvis de ikke kommer med kompensasjon av noe slag som kan godtas.

Dersom en mener en ikke har fått det en har blitt lovet, og en oppgradering ikke lar seg gjøre er det eneste fornuftige krav:

Heving av kjøpet.

Det kan en få om avsluttende domstol mener manglen er vesentlig, dersom domstol mener at mangel ikke er vesentlig kan en få en økonomisk kompensasjon, som fastsettes av domstolen basert på deres vurdering.

Derfor må kravet primært være heving av kjøpet, sekundært økonomisk kompensasjon. Omvendt blir bare tøys.


Han mente formodentlig hvis Tesla skulle tilby det som en minnelig løsning

Det er det som har komplisert saken og blir ikke mindre seriøst av at man vil ha avslag på bilen fordi man er fornøyd med den og samtidig er det ingen mangler ved bilen.

Så er det de som drømmer om en domstol. Det tar to til tre år å få en sak av denne opp for domstolen. Ikke minst kompleksiteten i hva den retten skal ta hensyn til og den dommeren er faktisk ikke født som vil klare å henge med i den teknologien og kompleksiteten. Og så skal den samme dommeren ta hensyn til en eventuell domsavsigelse - hopper lett over gjerde der det er lavest og legger seg på forbrukerombudets konklusjon.

Og så har eierne til nå signalisert at de vil beholde en bil uten mangler ? kun en krangel om effekt. Og så kjører de rundt og bruker bilen og forventet at de skal få økonomisk kompensasjon.

Kjære vene - det er ikke for å kverulere, men rett og slett for å bidra i denne diskusjonen. For jeg regner med at dere ikke liker hva jeg skriver, men i retten blir dere møtt med de samme argumentene og da kan dere like godt lese de her og tenke på hva dere har tenkt å svare.

Muffinman

Mye usaklig vas igjen her nå. Forbrukerombudet har gitt Tesla medhold? Nope. Forbrukerombudet har overhodet ikke vært innblandet i denne saken. Og ingen har gitt en av partene medhold. Nedlatende selvrettferdige kommentarer ovenfor de som er rammet. Usammenhengende, nesten ulesbare innlegg som kunne været skrevet av et stakkars barn med kraftig ADHD. Hva med å holde seg til topic, fakta og droppe hallelujainnleggene? Har dere ikke annet å bidra med kan dere jammen la være. Slikt gjør meg meg til å være flau over å være Tesla-eier.

Oblix, du har en feil i alternativ 1. Sjekk gjerne opp hva som praktiseres ved heving. Tips: Bruksfradrag/forsinkelsesrente.

Softblue

Her må man jo i stedet for heving kreve prisavslag for det man har betalt for Ludicrous.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

kos

#1587
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-avviser-kontant-klager-fra-eierne/a/23573161/

Om du ikke er oppdatert så fikk tesla medhold av forbruker ombudets råd. Om partene hadde vedtatt rådet så ville tesla sittet igjen med seieren. Nå ser det ut som om at  domstolene skal få saken - og da vil uansett dommerne og tesla bruke alt forbruker rådet har uttalt.

At dette ikke er en endelig dom forstår alle som kan bittelite om juss og samtidig så må nå tesla eiere dokumentere hva som faktisk er deres sak. Og her har tesla allerede brukt en del av de som er sak kyndige på området og hva skal eierne nå gjøre.

Det er en vesentlig forskjell å sitte her på forumet å sutre og klage. Du kan gjerne kalle hele verden uviten. Men det er kun deg selv som sitter igjen om man ikke kan dokumentere det.

For ordens skyld forbruker ombudets råd har uttalt seg med mindre norske medier er helt på jorde.

Tai

Jeg synes det er et interessant tema men jeg tør ikke diskutere det her inne i frykt for å få hodet kappet av. Og som person med AD/HD er det kanskje like greit, kunne jo funnet på å skrevet noe uleselig som ble tolket i feil retning. Og da er helvet løs....

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

kos

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. desember 2015, klokken 13:45
Mye usaklig vas igjen her nå. Forbrukerombudet har gitt Tesla medhold? Nope. Forbrukerombudet har overhodet ikke vært innblandet i denne saken. Og ingen har gitt en av partene medhold. Nedlatende selvrettferdige kommentarer ovenfor de som er rammet. Usammenhengende, nesten ulesbare innlegg som kunne været skrevet av et stakkars barn med kraftig ADHD. Hva med å holde seg til topic, fakta og droppe hallelujainnleggene? Har dere ikke annet å bidra med kan dere jammen la være. Slikt gjør meg meg til å være flau over å være Tesla-eier.

Oblix, du har en feil i alternativ 1. Sjekk gjerne opp hva som praktiseres ved heving. Tips: Bruksfradrag/forsinkelsesrente.


Det er flott at du viser hvem du er. Diskriminere mennesker med ADHD - FY - FY - FY du bør la være å kommentere noe som helst med dine holdninger.Mennesker med et svært alvorlig handikapp.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA