Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 12. november 2015, klokken 22:54
You're missing the point.
Poeng: Idiotisk å ikke fokusere på maks ytelse.
Poenget mitt var at: Avgifter er en "tilfeldig" beregningsmetode for å kreve inn et beløp, og at kW avgiften på fossilbiler nok på sikt bli helt erstatte av andre mer meningsfylte komponenter.

Uansett tror jeg at argumente om at P85D eiere taper masse penger på bortfall av en forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler, ikke vil ha annen effekt enn at meglingsmann/dommer rister oppgitt på hodet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SilverArrow

Sitat fra: Griffel på fredag 13. november 2015, klokken 09:49
Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 12. november 2015, klokken 22:54
You're missing the point.
Poeng: Idiotisk å ikke fokusere på maks ytelse.
Poenget mitt var at: Avgifter er en "tilfeldig" beregningsmetode for å kreve inn et beløp, og at kW avgiften på fossilbiler nok på sikt bli helt erstatte av andre mer meningsfylte komponenter.

Uansett tror jeg at argumente om at P85D eiere taper masse penger på bortfall av en forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler, ikke vil ha annen effekt enn at meglingsmann/dommer rister oppgitt på hodet.

Er da nokon P85D eiere som seier at dei vil tape masse penger på bortfall av ein forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler?
Da er ingen som veit kva avgifter som eventuelt kjem.
Avgifter kjem vel tidligst i 2017, så har uansett ingen ting med klagesaken som ligg hos Forbrukerrådet/Tesla å gjere!
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

flux

#1442
Sitat fra: SilverArrow på torsdag 12. november 2015, klokken 16:23
Sitat fra: flux på torsdag 12. november 2015, klokken 15:58

Effektavgiften på P85D i Norge vil bli basert på tall i vognkortet og det tallet er 66kw for P85D som er < 70kw  derfor 0 kr i effektavgift i Norge.

Om avgiftene for elbil blir like som for ladbare hybrider, vil en Tesla omtrent ikke få noen engangsavgift, kun moms.
I dag så betyr ikkje tallet som står i vognkortet nokon ting.
Men når avgiftene kjem så vil mest sannsynlig tallet i vognkortet være reelle tall.
Staten ønsker å få inn penger og da er mange som synest at Tesla er for stor og tung til å slippe avgifter.
Så rekner med at når avgiftene kjem så blir da meir enn moms, sjølv om ikkje alle avgiftene kjem for fullt fra den dagen dei vel å begynne med avgifter.
Avgiftene kjem til å gjelde på nybiler så kva som står i vognkortet idag betyr ingenting.
Tallet i vognkortet er reelle tall og det er slik effekten til Tesla model S er ved kontinuerlig last. Det er og f.eks samme tall i det tyske vognkort på model S.

Jeg tviler på at Statens Vegvesen vil endre spesifikasjon på hvordan motoreffekt måles i forhold til avgiftsberegningen.

http://www.hsn-tsn.info/1480.html
http://www.autoampel.de/tesla-model-s-allrad-1480-aae.html


Griffel

Sitat fra: SilverArrow på fredag 13. november 2015, klokken 10:33
Er da nokon P85D eiere som seier at dei vil tape masse penger på bortfall av ein forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler?
Ja.
F.eks. VG kommentar hentet fra http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/klagestorm-fra-sinte-tesla-eiere/a/23558890/
Sitat
Det er da ikke snakk om å føle eller ikke føle hestekreftene. Det er snakk om at man ikke får like mye for bilen når man selger den etter at avgifter på EL biler endres. Det er snakk om noen hundre tusen kroner i urealisert gevinst hvis bilen kun har 500Hk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SilverArrow

Sitat fra: Griffel på fredag 13. november 2015, klokken 10:49
Sitat fra: SilverArrow på fredag 13. november 2015, klokken 10:33
Er da nokon P85D eiere som seier at dei vil tape masse penger på bortfall av ein forventet verdistigning på bruktbilen når kW avgift innføres på elbiler?
Ja.
F.eks. VG kommentar hentet fra http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/klagestorm-fra-sinte-tesla-eiere/a/23558890/
Sitat
Det er da ikke snakk om å føle eller ikke føle hestekreftene. Det er snakk om at man ikke får like mye for bilen når man selger den etter at avgifter på EL biler endres. Det er snakk om noen hundre tusen kroner i urealisert gevinst hvis bilen kun har 500Hk.

Har du noko bevis for at vedkommende er P85D eiger og har levert inn klage til Tesla og Forbrukerrådet?
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

SilverArrow

Fekk mail fra min NAF advokat idag.
Da er ein del P85D eiere som har sendt saken til NAF sine advokater.
NAF har tett dialog med Forbrukerrådet og avventer svaret fra Tesla til Forbrukerrådet.
NAF advokaten skriv at "Det er imidlertid veldig viktig at hver bileier sender reklamasjon til Tesla for å unngå å tape et evt. krav".
Så dersom da er nokon P85D eiere her som vurdere å reklamere, så gjer da no.  :)
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

Havebigfun

Hvis det var 150 for noen dager siden kan det fort hende at man ender på halvparten av alle P85D- eiere. Sannsynlig ligger en del i pipelinen som venter på svar fra Tesla. De som reklamerer nå får som svar at Tesla jobber med saken og at det tar minst 4 uker med et svar.

Etter hva jeg forstår ønskes det fra Forbrukerrådet at man melder seg der så snart som mulig- for å få oversikt over hvor mange vi er. Om Tesla tilbyr oss en akseptabel løsning utenom meglingen i forbrukerrådet er det sikkert ingen problem å trekke sin registrering der.
Meld dere på - det er en viss fare for at de som ikke melder seg ikke får noe (såfremt vi andre gjør det ::))
Det er sikkert mange som synes bilen er bra slik den er og derfor ikke gidder å være med. Dere kan stå igjen med lavere pris for bilen den dag dere selger den- tenk dere om.
Jo flere vi er jo sterkere står vi.

Dag A.

Sendte min klage til Tesla i dag.  Fikk følgende svar tilbake:
"Behandlingstid for din klage kan mulig overstige frist som er oppsatt i klagen, dette grunnet stor pågang."

Sendte umiddelbart en klage videre til Forbrukerrådet.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

btsvennes

2015 Tesla Model S P90D(+) 677XX

ozzy77

Hei,

Hvis det er mulig å spørre? Hvordan formulerte du klagen til Tesla?
Vurderer å gjøre det samme.

K-billy

Jeg sendte nettopp en klage på 3-4 linjer til Bergen_Service@teslamotors.com.
Satser på at det er tilstrekkelig.

Havebigfun

Sitat fra: ozzy77 på lørdag 14. november 2015, klokken 12:19
Hei,

Hvis det er mulig å spørre? Hvordan formulerte du klagen til Tesla?
Vurderer å gjøre det samme.
Det er bare å henvise til spesifikasjonene for 1 år siden og spesifikasjonene nå- i tillegg at man anga -0-100 men brukte verdien 0-60mph med rollout- uten å angi det samtidig som de andre modellene ble angitt som 0-100.

Tr0047

Når klagen er sendt til forbrukerrådet, får en auto-bekreftelse på mail at klagen er mottatt?  Er selv litt usikker på om min klage er sendt, ikke alltid ipadn bekrefter sending;)
Mars 2015 P85D

Havebigfun

du fyller ut et klageskjema på flere sider- dog ikke så mye tekst- og får en kvittering umiddelbart når det er registrert, dvs sek til minutter.

Tr0047

Okey, da må det gjøres på nytt! Heldigvis ikke allverdens arbeid, takk for svar!
Mars 2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA