Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: cirys1 på søndag 08. november 2015, klokken 19:41

Hvor mange ganger må du bli fortalt at det ikke er 0.6sekunder det står på her, men en gedigen feilinformering. En bil med 700hk (P85D) ville ha parkert en P85 (422 hk) ifra 60-150 men istedet så siger den sakte ifra, noe som helt klart tyder på 50hk forskjell og ikke 350hk forskjell.

Men så er det jo slik at Tesla aldri sa at P85D ytte 700hk, men at motorene hadde 700hk motoreffekt til sammen. Det eneste vi kan være enige om er at ting er åpent for tolking...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cookie Monster

#1336
Sitat fra: o.b.lix på søndag 08. november 2015, klokken 19:08
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 08. november 2015, klokken 15:15
Ja var den prisen jeg også fikk når jeg ble oppringt av Tesla med det super gode tilbudet som forbedrer tiden med 0.2 sek

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 08. november 2015, klokken 16:00
Forskjellen mellom 85D og P85D er 0.6 sek til 100 km/t

Akselerasjonsfølelsen mellom 0-100 på 3.7 mot 3.3 sek er vesentlig.
Så 0,3 eller 0,4 sekunder er vesentlig, mens 0,6 sekunder er ikke vesentlig?

Ludi på 0,2 er verdt 81.000 - dvs 0,6 må være verdt 243.000??? Og dere har bare betalt 130.000???

Jeg - og mange med meg - forstår ikke logikken.

Poenget er at de skal ha 81 000 til for å få bilen ned på en tid som enda er 0.1 sek fra opprinnelig reklamert med. Virkelig vanskelig å forstå?

Forstår du virkelig ikke kostnad forsjellen mellom å ta bort tid etterhvert som de blir raskere. Koster nesten en slikk å ingenting å fjerne 0.3 sek fra en 11 sek Corolla men å gjøre en 3.5 sek bil 0.3 raskere krever mye mer effekt og større kostnad. Er også stor forskjell på opplevd aks. Får man en bil ned fra 4.4 sek til 3.3 sek er det nesten en dobbling av følte g krefter ved aks.
2015 P85D

kos

Det er ikke riktig at en bil med 700 hk trenger å parkere en med 500 hk - like lite som min gatereser av en motorsykkel blir parkerer alle gutta med stor kubikk og mange hester opp til 100. De fleste står som deg og påpeker at det ikke er riktig, selv om det skjer. Har vunnet noen kasser pils på det objektive faktum. Og det verste for de er ikke at de må kjøpe en kasse pils, men at sykkelen er original. Det der er en direkte feil uten å se på andre parameter i bilen - bilen skal jo levere langt mer enn 0-100.

jazzwheel

Greit, Tesla kommuniserte ikke riktig når de skrev 700 hk, men akselerasjon over 50 km/t er begrenset av giring. Det var da aldri noen hemmelighet at P85D var en P85 med en ekstra motor foran? Hvor på nettsiden når dere bestilte i fjor stod det at bilen var mye raskere enn P85 over 50km/t? Det blir litt som å kjøpe siste versjon av en bil fordi den har litt mer hk enn den forrige modellen, men så klage når man finner ut at toppfarten er lik, fordi man selv har regnet seg frem til at den burde vært høyere.

Cookie Monster

Sitat fra: jazzwheel på søndag 08. november 2015, klokken 21:13
Greit, Tesla kommuniserte ikke riktig når de skrev 700 hk, men akselerasjon over 50 km/t er begrenset av giring. Det var da aldri noen hemmelighet at P85D var en P85 med en ekstra motor foran? Hvor på nettsiden når dere bestilte i fjor stod det at bilen var mye raskere enn P85 over 50km/t? Det blir litt som å kjøpe siste versjon av en bil fordi den har litt mer hk enn den forrige modellen, men så klage når man finner ut at toppfarten er lik, fordi man selv har regnet seg frem til at den burde vært høyere.

Rart at den faktisk er litt raskere med 50hk mer og har høyere toppfart. Samt blir raskere med Ludicrous på P90D som enda har samme giring hvis effekten ikke har noe å si? For da får den mer effekt og blir 20% raskere til 250. Rart det hvis det er giring som begrenser eller hva?
2015 P85D

weld77

Minner nok en gang om at forskjellen ved lansering var 2 sek, ikke 0.7 sek som den faktisk er. Noen som i fullt alvor tror at Tesla ikke visste hva den faktiske ytelsen var den gang? De har selvsagt testet ig vet den reelle forskjellen, men det underslo de. Ellers kan det ikke forventes av en tilfeldig kunde at vedkommende har inngående kjennskap til hvordan elektromotorer fungerer eller ikke fungerer.

Jeg synest det er veldig rart at noen i fullt alvor hevder at Tesla ikke har prøvd å lure folk (og klart det, meg inkludert)

Dag A.

#1341
Har ikke vært inne og lest på denne tråden på en stund, men må si at her er det høy temperatur på noen av innleggene.

Når det gjelder min begrunnelse for å kjøpe en P85D så var det helt klart under en forutsetning at bilen leverte 700HK.
Selvfølgelig så er det tap gjennom drivsystem, slik har det alltid vært.
Men at man tester en motor separat, for deretter å teste en annen separat, uten å teste at systemet som helhet kunne levere lovnaden, var ikke innefor i min villeste fantasi.

Det blir som f.eks selge en RIB med 3 x 300 Hk og kalle det for en båt med 900HK. 
Enda mere spesielt blir det når båten er utstyrt med drivstofftilførsel som ikke kan håndtere at de 3 motorene yter maks samtidig.  Tror de fleste hadde følt seg snytt i den situasjon.

Hvorfor i all verden skulle jeg betale 120.000 for en bil som kun leverer oppgitt når den er demontert i en benk tilkoblet skjøteledning.
Det verste er nesten det at forsikringen på denne bilen er 4-6k dyrere hver eneste år i hele bilens levetid pga denne feilinformasjonen fra Tesla.
Tre selskap jeg var i kontakt med ville ikke engang ha bilen forsikret pga 700 HK, noe som da ikke finnes.

Når noen argumenterer at informasjonen fantes blandt noen få innvidde, på internetts bortgjemte sider, vel da tas diskusjonen til ett lavmål.  Når det da forventes at folk skal finne "sannheten" når den selv i dag ikke fremstår som klar for de som har teknisk innsikt, så er det rimelig søkt at en bilkjøper skal trekke informasjonen gitt av leverandøren i tvil.

Når det gjelder sammenligning med oppgitte tall fra ICE biler, så er dette sammenlikning med en EU fastsatt norm. 
I tilfellet P85D så har Tesla selv fått lov til å fastsette premissene, og det tok dem nesten ett år å komme frem med hva premissene er.

Så for all del, idag har jeg blant verdens aller, aller beste bil, men hadde jeg valgt på ny idag, gitt den informasjon jeg nå har, så hadde jeg ikke valgt en P85D.
Røde kalipere (og spoiler, jeg ser at den har vært glemt i kampens hete  ;)) har ikke så stor fremvisningsverdi for mitt vedkommende.  Faktisk så fikk jeg fjernet P85D merket bak på bilen fordi jeg ikke ville ha oppmerksomhet rundt bilen.  For de som ikke tok hintet så var dette var et sleivspark til de som ikke har noe bedre fore enn å dra rundt til venner og familie og teste ut akselerasjon og ytelse til bilen.
Det var jo noen her inne som mente at det var de vi P85D eier drev med.

Så til en elbilfanatiker som tror at jeg (vi) har kjøpt denne bilen for å tilfredstille en eller annen menighet (elbilsaken).
Ikke regn meg inn i den menigheten der. Vi har nok andre menigheter her på sørlandet om ikke vi trenger en til.
Bryr meg absolutt ikke en ting om statens insentiver i så måte og om denne krangelen med mediaoppslag skader elbilsaken.  Vi har ikke kollektivfelter her, ei heller ferger.  Ikke har vi bommer som jeg trenger å passere, og i bygda så er det gratis parkering for alle.  Når det gjelder avgiftfritaket så er det allerede utløst ved kjøp (så den bryr meg heller ikke noe), og når det gjelder hvilken bil nordmenn kjører, ICE eller el,  så spiller det iallefall ingen rolle for verden, så det å få Norge helelektrifisert vil utgjøre utslippet av klimagasser til en middels stor kinesisk by.

Faktisk så skal jeg være så ærlig at det jeg bryr meg om er at jeg har fått levert en av verdens beste biler, men på samme tid så tok det samme selskapet som leverte bilen og loppet meg for 120.000 pga dårlig/feil/misledende informasjon.

Jeg ville ikke kjøpt en P85D igjen gitt den kunnskapen som nå er tilgjengelig.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

GOS

#1342
Hei alle på Elbilforum som ikke er eier av P85D.

Kan dere være så vennlig å slutte å legge inn kommentarer her. Til tider så er sikkert langt over 50% av innleggene på Tesla sidene knyttet til krangling/skittkasting/repetisjoner etc om (mangel på) 700 hk og akselerasjon, hva som bør og ikke bør være akseptabelt, hvor store kameler en bør svelge etc
Det er helt naturlig å forsvare sitt syn/skuffelse når en har betalt ekstra og ikke fått alt det en trodde en skulle få.
Kan vi ikke nå bare vente og se hva som kommer ut av de kanalene som nå P85D eierne har valgt å kjøre saken i.

Jeg ønsker Tesla Elbilforumet tilbake til den verden hvor en utveksler erfaringer, gi råd og vink til hverandre, nye oppdagelser, Bjørns videoer etc. For tiden så ødelegges trådene mest av "ikke P85D eiere" som fyrer opp under P85D eiere slik at de blir tvunget til å svare.

Hilsen S85 eier
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019


jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 08. november 2015, klokken 21:43
Rart at den faktisk er litt raskere med 50hk mer og har høyere toppfart. Samt blir raskere med Ludicrous på P90D som enda har samme giring hvis effekten ikke har noe å si? For da får den mer effekt og blir 20% raskere til 250. Rart det hvis det er giring som begrenser eller hva?

Du har et poeng, men det kan vel også være fordi den ved høyere hastigheter flytter kraft fra motoren bak til motoren foran som fungerer bedre med høyt turtall? 85D er vel også ganske kjapp i høyere hastighet. Jeg vil gjerne se bevis på at Ludicrous faktisk er 20% raskere til 250km/t før jeg tar det Tesla skriver som god fisk :)

P90D+L kan nok fort komme til å være raskere, men Tesla oppga høyere effekt for motorene når den kom. På specsiden står det kun 469hk for P85D og ingenting om P90D. Jeg antar at større batteri kan levere mer effekt - altså at P90D har mer hk enn P85D.

cirys1

Sitat fra: kos på søndag 08. november 2015, klokken 20:00
Det er ikke riktig at en bil med 700 hk trenger å parkere en med 500 hk - like lite som min gatereser av en motorsykkel blir parkerer alle gutta med stor kubikk og mange hester opp til 100. De fleste står som deg og påpeker at det ikke er riktig, selv om det skjer. Har vunnet noen kasser pils på det objektive faktum. Og det verste for de er ikke at de må kjøpe en kasse pils, men at sykkelen er original. Det der er en direkte feil uten å se på andre parameter i bilen - bilen skal jo levere langt mer enn 0-100.
Spennende med slike innlegg, kom med eksempler der det ikke er slik da.. ?
Det er slik i MC verden også, visst man sammenligner med samme type sykkel da, mens du blander epler og bananer her.

Og visst du vill sammenligne kan du kanskje sammenligne likt.?

P85D

Sitat fra: GOS på søndag 08. november 2015, klokken 22:27
Hei alle på Elbilforum som ikke er eier av P85D.

Kan dere være så vennlig å slutte å legge inn kommentarer her. Til tider så er sikkert langt over 50% av innleggene på Tesla sidene knyttet til krangling/skittkasting/repetisjoner etc om (mangel på) 700 hk og akselerasjon, hva som bør og ikke bør være akseptabelt, hvor store kameler en bør svelge etc
Det er helt naturlig å forsvare sitt syn/skuffelse når en har betalt ekstra og ikke fått alt det en trodde en skulle få.
Kan vi ikke nå bare vente og se hva som kommer ut av de kanalene som nå P85D eierne har valgt å kjøre saken i.

Jeg ønsker Tesla Elbilforumet tilbake til den verden hvor en utveksler erfaringer, gi råd og vink til hverandre, nye oppdagelser, Bjørns videoer etc. For tiden så ødelegges trådene mest av "ikke P85D eiere" som fyrer opp under P85D eiere slik at de blir tvunget til å svare.

Hilsen S85 eier
Enig!

Som eier av P85D er ikke problemet mitt om bilen bruker 1-2-3-4 eller 5 sekunder fra 0-100 km/t. Problemet er at jeg ble solgt en bil som ved kjøpstidspunkt og lenge etter overlevering ble opplyst til å ha 700hk. Når jeg nå får oppgitt av Tesla at bilen har over 200hk mindre føler jeg meg rett og slett snytt av Tesla.

I tillegg er forsikringen uforholdsmessig dyr, bruktverdien vil antakelig synke vesentlig (da man kan velge S85D som har nesten samme spec), osv, osv.

MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Cookie Monster

Sitat fra: jazzwheel på søndag 08. november 2015, klokken 23:58
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 08. november 2015, klokken 21:43
Rart at den faktisk er litt raskere med 50hk mer og har høyere toppfart. Samt blir raskere med Ludicrous på P90D som enda har samme giring hvis effekten ikke har noe å si? For da får den mer effekt og blir 20% raskere til 250. Rart det hvis det er giring som begrenser eller hva?

Du har et poeng, men det kan vel også være fordi den ved høyere hastigheter flytter kraft fra motoren bak til motoren foran som fungerer bedre med høyt turtall? 85D er vel også ganske kjapp i høyere hastighet. Jeg vil gjerne se bevis på at Ludicrous faktisk er 20% raskere til 250km/t før jeg tar det Tesla skriver som god fisk :)

P90D+L kan nok fort komme til å være raskere, men Tesla oppga høyere effekt for motorene når den kom. På specsiden står det kun 469hk for P85D og ingenting om P90D. Jeg antar at større batteri kan levere mer effekt - altså at P90D har mer hk enn P85D.

Effekten for P90DL står på nettsiden. Er 539hk med hensyn til batteri. P85D med Ludicrous har vi ikke noe effekttall på enda, men på oppgradering siden står det 10% mer effekt som blir 515hk.
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-ludicrous-mode-pre-order

Motorene er like som de har vært fra starten, så begge står oppført med samme motorkraft uten at det gjør bilene like raske :P

Så 15% mer effekt bør gjøre den ca like mye raskere til 250 hvis den kan yte så mye mer hele veien.



2015 P85D

o.b.lix

Sitat fra: P85D på mandag 09. november 2015, klokken 09:08
I tillegg er forsikringen uforholdsmessig dyr

Pris hos forsikringselskap er ikke direkte pga hestekrefter.

Men at mange hyler høyt i media og over alt ellers hvor de blir hørt, hvor lite hester det er med bare 550 eller hva det er, og at aksen opp til 250 er for dårlig og slike ting, gjør at P85D-eiere blir sett på som mye større risiko enn andre Tesla-eiere.

Sett fra forsikringsståsted vil P85D-bilene tiltrekke seg de verste (dvs mest risioksøkende) sjåførene - og prisen på forsikring vil bli høy uansett hk. Det trodde de før, og det tror det enda mere nå.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sjøhyene

Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. november 2015, klokken 10:48
Sitat fra: P85D på mandag 09. november 2015, klokken 09:08
I tillegg er forsikringen uforholdsmessig dyr

Pris hos forsikringselskap er ikke direkte pga hestekrefter.

Men at mange hyler høyt i media og over alt ellers hvor de blir hørt, hvor lite hester det er med bare 550 eller hva det er, og at aksen opp til 250 er for dårlig og slike ting, gjør at P85D-eiere blir sett på som mye større risiko enn andre Tesla-eiere.

Sett fra forsikringsståsted vil P85D-bilene tiltrekke seg de verste (dvs mest risioksøkende) sjåførene - og prisen på forsikring vil bli høy uansett hk. Det trodde de før, og det tror det enda mere nå.

Burde være lett å teste da differansen mellom P85D og S85D burde være akkurat like stor som differansen mellom S85 og P85+ for 1,5 år siden da. Kan noen bekrefte at det er tilfelle?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA