Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

weld77

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. november 2015, klokken 00:08
Sitat fra: EJ på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:50
Beregning + måling av effekt på elektro motorer må jo være enkleste sak i verden

Ihvertfall effekten fra batteriet

Effekt = U x I
Måling av effekt ut fra et batteri er ikke vanskelig, men å oppgi effekten som en elmotor kan yte er noe helt annet.
Det som oppgis er nok hva motoren tåler ca. et minutt uten skade om det ikke er for varmt i været. Hva den tåler kontinuerlig er uansett mye mindre.

En elektromotor yter i prinsippet hva den belastes med, så må en bygge litt beskyttelse i styringen av den slik at den ikke brenner opp. Batteriet må også beskyttes mot overbelastning, siden batteriet også kan levere nesten hva som helst om en ikke bygger begrensninger i en styring.

Jeg gjentar meg selv når jeg skriver at et enkelt tall for moment eller effekt egentlig ikke gir meningsfull informasjon, spesielt dersom en sammenligner en elmotor med en bensinmotor, dårlig nok om en sammligner diesel og bensin. Egentlig burde en ikke henge seg for mye opp i disse "enkle tall" da de alltid opptrer under spesielle forhold som vanligvis ikke er beskrevet. Nm og hk er for journalister som egentlig ikke vet hva det betyr.

Men er det feil å oppgi maksimal effekt på motoren, (skrytetall til ære for journalister)?

Egentlig er det bare ytelseskurver for systemet som gir nyttig informasjon.

Jeg er enig i at Tesla burde vært klarere på dette ved lansering av D serien. Nå har de tatt kritikken til etterretnig og tydeliger fortalt hvordan ting virker. Det er ikke det samme som å innrømme at det de oppga tidliger var feil, selv om enkelte mener det.

Før introduksjonen av D oppga Tesla mer data (jeg skulle gjerne sett enda mer), for eksempel moment og effekt ved ulike turtalls interval og både motoreffekt og effekt når batteri og motor ble sett under ett. Det burde de fortsatt med.

Er en ufulstendig spesifikasjon det samme som feil spesifisering?

Ved lansering av D var det flere (deriblandt noen av oss som på den tiden var aktive i dette forum) som gjorde oppmerksom på at dette forholdet i kommentarfeltene, altså at en burde være klar over at hk antallet ikke var en komplett systembetraktning, og at effekten ble redusert for å beskytte batteri.

Egentlig tror ikke det er så mye å hente på hk diskusjonen, her vil en kunne diskutere om hvor mye forkunskaper om batterier og elektromotorer motorjournalister burde ha for å kunne forklare menigmann hvordan en slik spesifikasjon er å forstå, det å sammenligne med bensinmotor og biler med gear gir ikke mye mening. hk og nM er ikke tilstedet over hele turtallet og under alle forhold, i tillegg til batterispørsmål. Akselerasjon 0-100km/t er en annen sak, dette er jo en mer konkret verdi som beskriver ett senario. Da er spørsmålet heller om det er slik en vanligvis måler, for å få en fornuftig sammeligning?

En dom har jeg begrenset tro på, men det kan jo hende at den massive kritikken vil gjøre at Tesla er litt imøtekommende selv om de mener at de ikke gjordt noen feil, og at de kanskje innser at mange trenger disse tilleggsspesifiseringene og vil gi noe til trøst for de som er missledet av en ufulstendig spesifikasjon.

Fin forklaring, men saken koker vel strengt tatt ned til om Tesla har utelatt mye informasjon for å tåkelegge og få P85D til å fremstå som en betydlig større seg opp fra 85D enn hva det faktisk er. Ditto at de forbedret specs på 85D etter relativt kort tid (ved å redusere aksellerasjonstiden med 1 sekund). For meg er det helt åpenbart at dette har vært en bevisst strategi fra Tesla for å lokke flest mulig til å legge pengene på bordet for P-modellen.

SilverArrow

Design studio:
Ytelse: Ratene for Model S P85D og P90D baseopsjonsakselerasjon følger Motor Trends testprosedyre
for å trekke fra tiden for den første "foot rollout" for å representere dragraceytelse.

Under Option:
Ytelsesratene for Model S baseopsjonsakselerasjon følger Motor Trends testprosedyre
for å trekke fra tiden for den første 30cm "rollout" for å representere dragraceytelse.

I design studio så er kun P85D og P90D testa med rollout, mens under option så er alle modeler testa med rollout???
Kva er det Tesla driv med?
Oppdatere sidene sine slik at dei ikkje sjøl ein gang veit korleis bilene er testa???
Eller prøve di å ro så godt dei kan?
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

Balrog

Utrolig deilig å lese Griffels innlegg innimellom all sytinga og sutringa her. Tusen takk! Det er verdt å lese et par ganger.

Skulle likt å se hvor lenge en Bugatti Veyron yter sine 1000HK før motoren skjærer seg...

Nydelig kultur i dette landet at etter VW-skandalen der de har solgt inn en grisete dieselmotor som super-miljøvennlig og forurenset lufta til oss alle, svindlet den norske felleskassa for hundrevis av millioner kroner så går folk mann av huse for å saksøke Tesla for "bare" å levere 500 HK i en sedan med plass til 7 personer som ikke forurenser en dritt. Dette er sånt som gjør meg stolt av oss nordmenn, herrefolket med de høye lønningene og den lave produktiviteten og det varme hjertet for alle andre.

Min Tesla P85 har mer enn nok kraft til alt jeg noensinne måtte trenge uansett ladetilstand på batteriet, vær, vind, føre og trafikkforhold.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Tuxedo

Du glemte danskene  ;)

(Og forøvrig er det en myte at norsk produktivitet er lav.  Den er svært høy i internasjonal sammenheng.)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

691

Sitat fra: Balrog på onsdag 04. november 2015, klokken 18:43
Utrolig deilig å lese Griffels innlegg innimellom all sytinga og sutringa her. Tusen takk! Det er verdt å lese et par ganger.

Skulle likt å se hvor lenge en Bugatti Veyron yter sine 1000HK før motoren skjærer seg...

Nydelig kultur i dette landet at etter VW-skandalen der de har solgt inn en grisete dieselmotor som super-miljøvennlig og forurenset lufta til oss alle, svindlet den norske felleskassa for hundrevis av millioner kroner så går folk mann av huse for å saksøke Tesla for "bare" å levere 500 HK i en sedan med plass til 7 personer som ikke forurenser en dritt. Dette er sånt som gjør meg stolt av oss nordmenn, herrefolket med de høye lønningene og den lave produktiviteten og det varme hjertet for alle andre.

Min Tesla P85 har mer enn nok kraft til alt jeg noensinne måtte trenge uansett ladetilstand på batteriet, vær, vind, føre og trafikkforhold.
What ever rocks your boat

Her er et par artikler fra Danmark du kan glæde dig over:

http://ing.dk/artikel/tesla-barberer-231-hk-af-topmodellens-effekt-179963

http://www.business.dk/transport/tesla-kryber-til-korset-topmodel-har-231-faerre-hestekraefter

weld77

Sitat fra: Balrog på onsdag 04. november 2015, klokken 18:43
så går folk mann av huse for å saksøke Tesla for "bare" å levere 500 HK i en sedan med plass til 7 personer som ikke forurenser en dritt. Dette er sånt som gjør meg stolt av oss nordmenn, herrefolket med de høye lønningene og den lave produktiviteten og det varme hjertet for alle andre.


Nå er vel saken strengt tatt (for de fleste?) at Tesla har fremstilt forskjellen på P85D og 85D som mye større enn den faktisk er. De fleste som eier P85D er nok storfornøyde med bilen, men skal ikke se vekk fra at ganske mange nå heller hadde valgt 85D og spart i området 120-150.000 kroner og fått stort sett det samme minus røde bremsekalliptere.

I beste fall har Tesla hatt tvilsom markedsføring. Jeg heller til at de bevisst har gått inn for å villede.

o.b.lix

Sitat fra: weld77 på onsdag 04. november 2015, klokken 18:52
men skal ikke se vekk fra at ganske mange nå heller hadde valgt 85D og spart i området 120-150.000 kroner og fått stort sett det samme minus røde bremsekalliptere.

Du har vel fått med deg at dreiemomentet er av en helt annen kaliber og at denne er viktigere enn hk for å skubbe bilen raskt opp i fart?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

weld77

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 04. november 2015, klokken 18:56
Sitat fra: weld77 på onsdag 04. november 2015, klokken 18:52
men skal ikke se vekk fra at ganske mange nå heller hadde valgt 85D og spart i området 120-150.000 kroner og fått stort sett det samme minus røde bremsekalliptere.

Du har vel fått med deg at dreiemomentet er av en helt annen kaliber og at denne er viktigere enn hk for å skubbe bilen raskt opp i fart?
Ja. Forskjellen 0-100 er 0.7 sek. Tesla later som den var 2 sek da bilen kunne bestilles.

Havebigfun

Sitat fra: weld77 på onsdag 04. november 2015, klokken 19:14
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 04. november 2015, klokken 18:56
Sitat fra: weld77 på onsdag 04. november 2015, klokken 18:52
men skal ikke se vekk fra at ganske mange nå heller hadde valgt 85D og spart i området 120-150.000 kroner og fått stort sett det samme minus røde bremsekalliptere.

Du har vel fått med deg at dreiemomentet er av en helt annen kaliber og at denne er viktigere enn hk for å skubbe bilen raskt opp i fart?
Ja. Forskjellen 0-100 er 0.7 sek. Tesla later som den var 2 sek da bilen kunne bestilles.
oblix vet dette meget vel, han- sammen med en håndfull andre- har trollet i denne tråden i alt for lang tid.
Mange P85D eiere er enige med dine betraktninger overfor- mange av oss valgte P85D pga feil informasjon fra Tesla
mtp hvilke ytelser 85D og P85D skulle ha.

Torpedo Ted

Når det gjelder 0-100 tiden så føler ikke jeg at den er mye å klage på. Jeg har klokket den til 3,5s både med mobil-app og en egen boks til det formålet. Disse testene ble ikke utført under 100% optimale forhold heller (asfalt/temperatur), så jeg utelukker ikke at det er mulig å oppnå tidene Tesla oppgav.

Det er mangelen på effekt etter 30km/t i forhold til P85 jeg reagerer på. Når den ble annonsert å ha 66% flere hestekrefter, forventet jeg i alle fall en godt merkbar forskjell...

691

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 04. november 2015, klokken 19:50
Når det gjelder 0-100 tiden så føler ikke jeg at den er mye å klage på. Jeg har klokket den til 3,5s både med mobil-app og en egen boks til det formålet. Disse testene ble ikke utført under 100% optimale forhold heller (asfalt/temperatur), så jeg utelukker ikke at det er mulig å oppnå tidene Tesla oppgav.

Det er mangelen på effekt etter 30km/t i forhold til P85 jeg reagerer på. Når den ble annonsert å ha 66% flere hestekrefter, forventet jeg i alle fall en godt merkbar forskjell...

Huskede du at slå 1-foot roll out fra og at det er 0-100 km/t og ikke 0-60 mph - ellers har du verdens hurtigst accelerende P85D

o.b.lix

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 04. november 2015, klokken 19:32

oblix vet dette meget vel, han- sammen med en håndfull andre- har trollet i denne tråden i alt for lang tid.
Mange P85D eiere er enige med dine betraktninger overfor- mange av oss valgte P85D pga feil informasjon fra Tesla
mtp hvilke ytelser 85D og P85D skulle ha.

Så om jeg kjøper http://www.teslafied.eu/product/caliper-covers-6-pcs-set/, så kan jeg kalle meg P85D-eier? Ikke rart at noen føler seg lurt...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jazzwheel

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 04. november 2015, klokken 19:50
Når det gjelder 0-100 tiden så føler ikke jeg at den er mye å klage på. Jeg har klokket den til 3,5s både med mobil-app og en egen boks til det formålet. Disse testene ble ikke utført under 100% optimale forhold heller (asfalt/temperatur), så jeg utelukker ikke at det er mulig å oppnå tidene Tesla oppgav.

Det er mangelen på effekt etter 30km/t i forhold til P85 jeg reagerer på. Når den ble annonsert å ha 66% flere hestekrefter, forventet jeg i alle fall en godt merkbar forskjell...

Ironien her er at P85D har ca 62% mer hester ved 30km/t enn hva P85 har, men de er omtrent like ved 50km/t+

Mippen

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 04. november 2015, klokken 22:27
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 04. november 2015, klokken 19:50
Når det gjelder 0-100 tiden så føler ikke jeg at den er mye å klage på. Jeg har klokket den til 3,5s både med mobil-app og en egen boks til det formålet. Disse testene ble ikke utført under 100% optimale forhold heller (asfalt/temperatur), så jeg utelukker ikke at det er mulig å oppnå tidene Tesla oppgav.

Det er mangelen på effekt etter 30km/t i forhold til P85 jeg reagerer på. Når den ble annonsert å ha 66% flere hestekrefter, forventet jeg i alle fall en godt merkbar forskjell...

Ironien her er at P85D har ca 62% mer hester ved 30km/t enn hva P85 har, men de er omtrent like ved 50km/t+

Hvis du ser på Videoen til Bjørn Nyland P85 vs P85D har P85 28km/t når P85D har 53 km/t. Når P85D har 100 har P85 84. Først når vi kommer opp mot 150 km/t begynner forskjellen å bli mindre. Da har alt P85D stor nok luke. I videoen hans gjorde bilene 0-100 på 3,9 og 4,8 sekunder. Begge bilene var laset for turkjøring. P85D hadde svak motbakke og 250 kg last. P85 hadde flat vei og 100 kg last.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 04. november 2015, klokken 19:32
Mange P85D eiere er enige med dine betraktninger overfor- mange av oss valgte P85D pga feil informasjon fra Tesla
mtp hvilke ytelser 85D og P85D skulle ha.
Å være missfornøyd med P85D på grunn av at 85D er bedre enn spesifisert, er ikke et argument som vil imponere en meglingsmann.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA