Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Muffinman

Så misfornøyd som du er får du sikkert solgt bilen. Da forsvinner alle dine problemer.

jazzwheel

Dette forumet ble veldig polarisert etter at P85D, og spesielt denne klagesaken kom. Det går igjen i mange tråder her etterhvert og tonen er absolutt ikke optimal. Det virker som det bare handler om å ha "vinnende" argumenter og at semantikk samt hvem man diskuterer mot er viktigere enn saken.

kos

Sitat fra: Muffinman på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:30
Så misfornøyd som du er får du sikkert solgt bilen. Da forsvinner alle dine problemer.

Nå har jeg lest tråden din - du bør selv lese den - en lang klage fra du kjøpte bilen til nå - og så har du bestilt en P85Dsom du kan avbestille men som du har fortsatt i bestilling. HALLO. Jeg selger ikke bilen min og er fornøyd med hva jeg har fått til nå.

Men du kan jo selv prøve å selge din når du får den med CV av tråden din - heter kjempetap.

Havebigfun

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:32
Dette forumet ble veldig polarisert etter at P85D, og spesielt denne klagesaken kom. Det går igjen i mange tråder her etterhvert og tonen er absolutt ikke optimal. Det virker som det bare handler om å ha "vinnende" argumenter og at semantikk samt hvem man diskuterer mot er viktigere enn saken.
God analyse- spørs er hvorfor- her er det en del muligheter- det som er vanskeligst å forstå for meg er hvorfor folk som ikke eier den aktuelle biltypen selv er så engasjerte....

hookmaker

Sitat fra: kos på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:06

Og det kommer neppe å skje - da en rettssak vil ta flere år og neppe gi en god løsning. 

Kos, Hvorfra veit du det? Min advokat sier noe annet..... :o :o

kos

Sitat fra: hookmaker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:54
Sitat fra: kos på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:06

Og det kommer neppe å skje - da en rettssak vil ta flere år og neppe gi en god løsning. 

Kos, Hvorfra veit du det? Min advokat sier noe annet..... :o :o

Om du spør flere advokater vil du få flere svar - om du spør tesla sin advokat så sier helt sikker de noe annet.
Uenigheter er noe som har flere sider og det å ha rett og få rett er ikke alltid det samme. Så din advokat sier garantert at du har rett. men hvorfor ikke bruke forliksrådet ( laveste rett) eller bruke en forbrukerklage.

Fordi om man føler seg lurt på grunn av at bilen går for seint til 100 km - noe som faktisk etter veitrafikkloven er alt annet en forsvarlig kjøring  - så betyr ikke det at man automatisk har retten på din side. Slik er nå verden og slik kan en forvirrende juss være god butikk for advokater.

Så ja - jeg har litt erfaring med rettsapparatet og ja jeg har erfart at dette ikke alltid er slik at man får rett selv om man har rett. Og ja - man fører ikke saken sin på slike sider som dette. Du kan garantere at denne siden vil bli brukt i retten. Og da tror jeg at de fleste er enige i at dette ikke faller P85D eiere til gode.

Og ja jeg har prøvd å få frem det budskapet. dokumenter ja, men her ligner det en protestbevegelse som ikke har noe annet motiv enn å sverte tesla  - noe de overhode ikke vil klare - grunnet all den andre positive oppmerksomheten - så ja dette er DUMT.

Cookie Monster

#1026
For å si det sånn er denne saken på god vei videre hos bla forbrukerrådet her i Norge og foregår mye rundt denne saken for tiden. Bare gidder ikke skrive så mye mer her for det meste er sakt :) Trodde du var fornøyd Kos når vi tar det den veien men nå er også det feil?
2015 P85D

Toonster

Sitat fra: kos på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:04
Sitat fra: hookmaker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:54
Sitat fra: kos på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:06

Og det kommer neppe å skje - da en rettssak vil ta flere år og neppe gi en god løsning. 

Kos, Hvorfra veit du det? Min advokat sier noe annet..... :o :o

Om du spør flere advokater vil du få flere svar - om du spør tesla sin advokat så sier helt sikker de noe annet.
Uenigheter er noe som har flere sider og det å ha rett og få rett er ikke alltid det samme. Så din advokat sier garantert at du har rett. men hvorfor ikke bruke forliksrådet ( laveste rett) eller bruke en forbrukerklage.

Fordi om man føler seg lurt på grunn av at bilen går for seint til 100 km - noe som faktisk etter veitrafikkloven er alt annet en forsvarlig kjøring  - så betyr ikke det at man automatisk har retten på din side. Slik er nå verden og slik kan en forvirrende juss være god butikk for advokater.

Så ja - jeg har litt erfaring med rettsapparatet og ja jeg har erfart at dette ikke alltid er slik at man får rett selv om man har rett. Og ja - man fører ikke saken sin på slike sider som dette. Du kan garantere at denne siden vil bli brukt i retten. Og da tror jeg at de fleste er enige i at dette ikke faller P85D eiere til gode.

Og ja jeg har prøvd å få frem det budskapet. dokumenter ja, men her ligner det en protestbevegelse som ikke har noe annet motiv enn å sverte tesla  - noe de overhode ikke vil klare - grunnet all den andre positive oppmerksomheten - så ja dette er DUMT.

Hvordan i alle dager kan denne tråden på forumet brukes mot de som føler seg snytt av Tesla?

Har en sterk mistanke om at du forsøker å tilegne deg mer kredibilitet enn du har, ved å antyde at du har vært i retten et par ganger. Er du advokat - så skal jeg trekke den påstanden, men ikke mye av det du skriver peker i den retning.

Tesla har solgt en bil som skal prestere på en bestemt måte, som den tydeligvis ikke gjør.
Den ble solgt som en bil med 700hk, noe som er bevist at den ikke kan ha. Selv forsikringsselskapene tar høyde for at den har 700hk når du ber om pris på forsikring.

Tesla har åpenbart gjort en bummer her, og man kan se på endringene de gjør på hjemmesider og andre steder at de forsøker å rette opp i feilen (gi mer nøyaktig info til kunder nå). Men det hjelper jo ikke de som eventuelt har kjøpt under falske spesifikasjoner.

De av dere som mener at ytelsen på bilen er irrelevant og at det er patetisk å reagere på ovenfor Tesla- så mener jeg dere bare troller her, og vet egentlig bedre.

kos

Sitat fra: Toonster på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:53
Sitat fra: kos på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:04
Sitat fra: hookmaker på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:54
Sitat fra: kos på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:06

Og det kommer neppe å skje - da en rettssak vil ta flere år og neppe gi en god løsning. 

Kos, Hvorfra veit du det? Min advokat sier noe annet..... :o :o

Om du spør flere advokater vil du få flere svar - om du spør tesla sin advokat så sier helt sikker de noe annet.
Uenigheter er noe som har flere sider og det å ha rett og få rett er ikke alltid det samme. Så din advokat sier garantert at du har rett. men hvorfor ikke bruke forliksrådet ( laveste rett) eller bruke en forbrukerklage.

Fordi om man føler seg lurt på grunn av at bilen går for seint til 100 km - noe som faktisk etter veitrafikkloven er alt annet en forsvarlig kjøring  - så betyr ikke det at man automatisk har retten på din side. Slik er nå verden og slik kan en forvirrende juss være god butikk for advokater.

Så ja - jeg har litt erfaring med rettsapparatet og ja jeg har erfart at dette ikke alltid er slik at man får rett selv om man har rett. Og ja - man fører ikke saken sin på slike sider som dette. Du kan garantere at denne siden vil bli brukt i retten. Og da tror jeg at de fleste er enige i at dette ikke faller P85D eiere til gode.

Og ja jeg har prøvd å få frem det budskapet. dokumenter ja, men her ligner det en protestbevegelse som ikke har noe annet motiv enn å sverte tesla  - noe de overhode ikke vil klare - grunnet all den andre positive oppmerksomheten - så ja dette er DUMT.

Hvordan i alle dager kan denne tråden på forumet brukes mot de som føler seg snytt av Tesla?

Har en sterk mistanke om at du forsøker å tilegne deg mer kredibilitet enn du har, ved å antyde at du har vært i retten et par ganger. Er du advokat - så skal jeg trekke den påstanden, men ikke mye av det du skriver peker i den retning.

Tesla har solgt en bil som skal prestere på en bestemt måte, som den tydeligvis ikke gjør.
Den ble solgt som en bil med 700hk, noe som er bevist at den ikke kan ha. Selv forsikringsselskapene tar høyde for at den har 700hk når du ber om pris på forsikring.

Tesla har åpenbart gjort en bummer her, og man kan se på endringene de gjør på hjemmesider og andre steder at de forsøker å rette opp i feilen (gi mer nøyaktig info til kunder nå). Men det hjelper jo ikke de som eventuelt har kjøpt under falske spesifikasjoner.

De av dere som mener at ytelsen på bilen er irrelevant og at det er patetisk å reagere på ovenfor Tesla- så mener jeg dere bare troller her, og vet egentlig bedre.

Jeg har på ingen måte ment eller på noen måte bagatellisert en klage. Men heller prøvd å fremføre hvordan man oppfører seg i en tvistesak. Om man ønsker på bli hørt av retten eller en forbruksklage er det som tidliger fremsatt
1. Hva står det i din kontrakt.
2. Hva ble fremsatt på kjøpstidspunktet. Overlevering av bilen

Flere av de som klager her på tråden har ikke fått bilen og er klar over situasjonen. De kan heve kjøpet etter kjøpsloven, da de ikke har mottatt varen.

1.De som har mottatt varen kan klage på mangler ved bilen i hht kjøpsloven.

2.De kan enten godta kjøpet eller få det hevet.

Men da sitter man ikke på et forum og pisker opp stemningen og fører saken sin slik at alle de kortene som forbrukere er pliktige å følge opp blir tilsidesatt.

Samtidig så snakker de ned eventuelt sin egne og i dette tilfellet også andre sin bil.

Om de taper denne saken så har det kostet mer enn bare en klage sak - men også et verditap på P 85 D noe som de ikke kan belaste Tesla for. Og som neste kjøper ler av hele veien til banken.

Trollene i denne tråden er de som ikke har fått bilen levert og klager. Trollene i denne saken er de som pisker opp stemningen uten å gjøre noe konstruktivt og samtidig er de fornøyd med produktet.

Mener at her ligger det fossil interesser og pusjer bakfra for å sverte Tesla. Og så er det noen som tror at her blar Tesla opp for å unngå negativ omtale. Omtalen er faktisk ikke negativ for tesla - faktisk bare til det bedre. Saken er egentlig litt banal - bilen går vist ikke fort nok. Sett en dommer i bilen og etterpå i en bil som sies å være bedre eller like god, og hva tror du utfallet blir ?






kos

Som om ikke det er nok så legger de frem sine egne VIN nr så tesla kan bare plukke de frem når det trenger det.

Toonster

#1030
Helt enig med deg om at de som har en bil i bestilling nå, og likevel gjennomfører kjøpet for så å klage/gå til sak mot Tesla har en enormt dårlig sak.

Men for alle de som har bestilt og mottatt bilen under falske premisser mener jeg har en god sak.

Og jeg er fullstendig uenig med deg om at denne tråden her vil påvirke noe dom i noen retning. Man er helt avhengig av å forholde seg til fakta i saken. Da må Tesla bevise at bilen leverer varene, som lovet.

Etter min mening er det jo Tesla som har gjort en feil(ved å fremstille bilene bedre enn den er), så da kan man jo umulig klandre kjøpere av bilen for å prate bilens verdi ned - den får Tesla ta alene på sin kappe.
Det er jo galskap å sitte og ikke si noe, bare fordi man er redd for at verdien på bilen reduseres - Dette ville jo kommet ut på en eller annen måte uansett! Nok av bilinteresserte folk/blader/tv som tester biler og ville avdekket dette, selv om man ikke eier en slik bil selv. Så at denne informasjonen kommer ut, er jo strengt tatt uunngåelig.

kos

Sitat fra: Toonster på torsdag 08. oktober 2015, klokken 00:37
Helt enig med deg om at de som har en bil i bestilling nå, og likevel gjennomfører kjøpet for så å klage/gå til sak mot Tesla har en enormt dårlig sak.

Men for alle de som har bestilt og mottatt bilen under falske premisser mener jeg har en god sak.

Og jeg er fullstendig uenig med deg om at denne tråden her vil påvirke noe dom i noen retning. Man er helt avhengig av å forholde seg til fakta i saken. Da må Tesla bevise at bilen leverer varene, som lovet.

Etter min mening er det jo Tesla som har gjort en feil(ved å fremstille bilene bedre enn den er), så da kan man jo umulig klandre kjøpere av bilen for å prate bilens verdi ned - den får Tesla ta alene på sin kappe.
Det er jo galskap å sitte og ikke si noe, bare fordi man er redd for at verdien på bilen reduseres - Dette ville jo kommet ut på en eller annen måte uansett! Nok av bilinteresserte folk/blader/tv som tester biler og ville avdekket dette, selv om man ikke eier en slik bil selv. Så denne informasjonen som nå kommer ut er jo strengt tatt uunngåelig.

Tror ikke vi er så uenig at det betyr så mye - som sakt eiere av P85Dhar en sak  - det er helt klart. Men her stopper min sans for saken - ingen i Norge har bedt forbrukerombudet eller tvistet saken for eventuelt forliksrådet.
Hvorfor.

1. De har ikke fått bilen enda.
2. De er ikke interessert i å heve kjøpet - antar at tesla hadde krevd dette om de mener at de har en god sak.
3. Utfallet blir uansett penger og så lenge man beholder bilen så vil en eventuell innlevering få et fratrekk for slitasje  - skalder og kjørt distanse.
4. man kan ikke sitte og sutre samtidig som man er fornøyd med produktet - da faller det på sin egen urimelighet.

Som eier bør man derfor om man er misfornøyd;
1. kreve kjøpet hevet grunnet mangler. Eller få manglene utført.
2. Kreve det så snart manglene er oppdager
3. Ikke bruke bilen - da dette medfører avregning ( sannsynligheten for at Tesla tar bilen tilbake er stor)
4. Bilen kan uansett omsettes i resten av verden da Norge er billigste stedet å handle bil.

Jo lenger dette går og man ikke har krevd manglene utført jo dårligere står man ved en eventuell dom eller klagesak.

Så ja - jeg er litt undrende til denne siden  - med mindre noen av de som har vært aktiv på disse sidene kan dokumentere at de har tvistet saken og forholder seg der etter.

- men er redd at flere må krype til korset og innrømme at de ikke har mottatt bilen og at de faktisk i løpet av de siste mnd har mottatt bilen med kjente feil.

- eller at de ikke har reklamert på mangelen de hevder bilen har og har oppført seg der etter. slik man skal i en tvistesak.

- om du spiser et dårligt måltid på en kafe så klager man med en gang og ikke etter at du har spist hele måltidet og klager på siste biff bit. - den middagen må du betale . Man skal gi beskjed med en gang mangelen er kjent.

Muffinman

#1032
Sitat fra: kos på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:45
Nå har jeg lest tråden din - du bør selv lese den
Har jeg en tråd? Så fint :)

EDIT: Og bestilt en P85D også? Jøss, alt jeg ikke vet. Seriøst, nå må du snart slutte å fantasere opp ting å trolle over. En god start er å lese innleggene du forsøker å svare på.

Normal folkeskikk er også en fin bil.

hookmaker

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 00:12

Mener at her ligger det fossil interesser og pusjer bakfra for å sverte Tesla. Og så er det noen som tror at her blar Tesla opp for å unngå negativ omtale.

Kos, nu er du helt ute i elva - INGEN av de som klager på denne saken har fossile interesser.   

Øyvind.h

Jeg har lest ganske mange innlegg fra folk som mener det ikke er hold i saken. Argumentene er stort sett følgende:
1. Kjøperne burde visst at 700hk ikke betyr 700hk
2. 3,8 fra 0-100 er mer enn bra nok. Det finnes andre biler som heller ikke presterer iht fabrikktqlø
3. Kampanjen må være regissert av fossile konkurrenter
4. Det er ikke lov å kjøre fort uansett
5. Bilen går dårlig over 100km/t, og det burde alle kjøperne forstå selv om bilen kommer med to motorer og mye høyere toppfart enn før
6. Det er flaut at folk klager når de opplever at bilen ikke yter som den skal
7. Tesla har all rett til å måle 0-100 på forskjellige måter uten å opplyse om det. Såpass må kundene forstå

Noen flere gode motargumenter?

Selv forstår jeg klagerne, selv om jeg personlig ikke ville klaget av følgende to grunner:
1. Jeg er muligens ikke i stand til å verdsette forskjellen i aks
2. Jeg ønsker ikke å bli fremstilt som idiot i media av folk som ikke forstår sak, fakta og det at folk har forskjellige preferanser/krav
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA