Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

jazzwheel

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. oktober 2015, klokken 20:31
Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 20:17
Er det ulovlig å ikke oppgi at tiden måles med roll-out, eller å referere til at målingen er gjort av et bilmagasin? Er det ulovlig å oppgi samlet effekt på motor foran og bak på elbiler når man likevel klart og tydelig hele tiden har oppgitt at energikilden er på 85kW og er den samme som i tidligere RWD biler.
Om man selger flere produkter og oppgir spesifikasjoner for disse uten å opplyse om at en av modellene måles på en annen måte enn de andre så må det kunne anse som villedende
At alle bilene har samme batteri er uvesentlig. Det er ikke kunden som skal sørge for at energilageret leverer tilstrekkelig mengde strøm til motorene.

Tilsvarende ville nok E65 AMG kunder blitt snurt om biler leverte 500 og ikke 650hk fordi bensintanken hadde for tynne rør, eller dysene kom fra en E500 og ikke kunne levere de markedsførte 650hk``ene.
Fordi kunden burde forstått at bensintilførselen kunne være underdimensjonert. Det er rett og slett ikke kundens ansvar at bilen presterer som den skal.

Riktig, men Tesla mener de kan forklare dette på en annen måte. Tesla mente tydeligvis at de kan overføre kraft fra motoren bak til den foran, men at kombinert effekt skal oppgis likevel når man har to motorer - slik som JB Staubel skrev i bloggen at standarden sier. Jeg kommer ikke på noen andre biler med flere motorer..? Kjør det i retten, det er eneste måten vi får fakta på bordet.

http://twitter.com/elonmusk/status/560900676453433344

cirys1

Sitat fra: Kilroy på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:45
Jeg sjekket ca 10 tester og der var det 2 stk som hadde samme eller bedre, resten var ofte 10 % feil eller mere. For meg virker det som om det er mange som synder her, men det er selvfølgelig ikke noen unnskyldning.

Sjekk de råeste bilene til BMW, MB, Audi også videre som oftest så underpresenterer fabrikkdata, her snakker man om "familiebiler" 8 eller 10 sekunder til 100 betyr ingenting.

Man er nødt til og sammenligne med M5, AMG versjoner, RS6 og gjerne japsebiler med Sub.sti eller Lancer EVO, der tiendeler teller og de som gjerne blir sjekket av "alle" bilbladene"..

Muffinman

Tenker at det er muligens ikke mange som har noe sterkt forhold til akselerasjonstider når de kjøper stasjonsvogner, men de som har kjøpt P85D har lagt pengene på bordet kun for forskjellen i akselerasjon i forhold til S85D. Det er en prinsipiell forskjell, spesielt når det i ettertid viser seg at bilene er målt på forskjellige måter som gjør at forskjellen framstår som større enn den reelt er.

Øyvind.h

#993
Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:54
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. oktober 2015, klokken 20:31
Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 20:17
Er det ulovlig å ikke oppgi at tiden måles med roll-out, eller å referere til at målingen er gjort av et bilmagasin? Er det ulovlig å oppgi samlet effekt på motor foran og bak på elbiler når man likevel klart og tydelig hele tiden har oppgitt at energikilden er på 85kW og er den samme som i tidligere RWD biler.
Om man selger flere produkter og oppgir spesifikasjoner for disse uten å opplyse om at en av modellene måles på en annen måte enn de andre så må det kunne anse som villedende
At alle bilene har samme batteri er uvesentlig. Det er ikke kunden som skal sørge for at energilageret leverer tilstrekkelig mengde strøm til motorene.

Tilsvarende ville nok E65 AMG kunder blitt snurt om biler leverte 500 og ikke 650hk fordi bensintanken hadde for tynne rør, eller dysene kom fra en E500 og ikke kunne levere de markedsførte 650hk``ene.
Fordi kunden burde forstått at bensintilførselen kunne være underdimensjonert. Det er rett og slett ikke kundens ansvar at bilen presterer som den skal.

Riktig, men Tesla mener de kan forklare dette på en annen måte. Tesla mente tydeligvis at de kan overføre kraft fra motoren bak til den foran, men at kombinert effekt skal oppgis likevel når man har to motorer - slik som JB Staubel skrev i bloggen at standarden sier. Jeg kommer ikke på noen andre biler med flere motorer..? Kjør det i retten, det er eneste måten vi får fakta på bordet.

http://twitter.com/elonmusk/status/560900676453433344
Mange andre biler med to motorer og tilsynelatende korrekt oppgitt maks effekt er eksempelvis Teslas s70d, s85d og s90d.
Videre finns haugevis av hybrider hvor man oppgir effekten til hver motor samt hva de maksimalt kan yte samtidig. Se eks på Lexus.

Det er helt kurant å oppgi hva hver motor kan yte, hva maks samlet effekt er og hvor maks effekt kan oppnås.
Det er ikke uten grunn maks samlet effekt ofte er lavere enn hva hver motor kan yte.

Med min S85 antydet Tesla 367hk, men i benk viste det seg at den ytet over 400hk.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Muffinman på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:55
Tenker at det er muligens ikke mange som har noe sterkt forhold til akselerasjonstider når de kjøper stasjonsvogner, men de som har kjøpt P85D har lagt pengene på bordet kun for forskjellen i akselerasjon i forhold til S85D. Det er en prinsipiell forskjell, spesielt når det i ettertid viser seg at bilene er målt på forskjellige måter som gjør at forskjellen framstår som større enn den reelt er.

Og den eneste forskjellen er altså at den kjører fortere ? - eller er det litt mer i den pakken ?

Muffinman

#995
Ja, den har også kortere rekkevidde.

Cookie Monster

#996
Sitat fra: cirys1 på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:55
Sitat fra: Kilroy på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:45
Jeg sjekket ca 10 tester og der var det 2 stk som hadde samme eller bedre, resten var ofte 10 % feil eller mere. For meg virker det som om det er mange som synder her, men det er selvfølgelig ikke noen unnskyldning.

Sjekk de råeste bilene til BMW, MB, Audi også videre som oftest så underpresenterer fabrikkdata, her snakker man om "familiebiler" 8 eller 10 sekunder til 100 betyr ingenting.

Man er nødt til og sammenligne med M5, AMG versjoner, RS6 og gjerne japsebiler med Sub.sti eller Lancer EVO, der tiendeler teller og de som gjerne blir sjekket av "alle" bilbladene"..

De presterer "bedre" pga 1 ft rollout i enkelte usa magasiner. Men de oppgir 0-60 mph eller 0-100 km/t tider som faktisk stemmer ja :) Feks Subaru 2015 sti er målt hos car and driver til 4.6 sek som er 0.3 raskere enn Subaru oppgir.
http://www.caranddriver.com/features/2015-subaru-wrx-sti-vs-2004-subaru-impreza-wrx-sti-feature-2015-subaru-wrx-sti-vs-2004-subaru-impreza-wrx-sti-performance-data-and-complete-specs-page-4

Trekker man fra for 1 ft rollout noe Subaru ikke gjør er 0-60 mph tiden spot on på 4.9 sek som Subaru selv oppgir.

En annen test av Audi RS7, BMW M6 og Mercedes AMG viser at alle klarer oppgitt tid.
http://www.caranddriver.com/comparisons/final-scoring-performance-data-and-complete-specs-page-5-2

Legger man igjen til 0.3 sek på det car and driver oppgir, så kommer man fram til tidene produsentene oppgir. Feks Audi sin USA side oppgir RS7 til 3.7 sek og caranddriver tester den til 3.4 sek. Som igjen stemmer spot on når man legger til 0.3 sek for 1 ft rollout.

Så at Tesla har funnet ut at de plutselig skal bruke 1 ft rollout og kun på sine topp modeller fordi noen usa magasiner gjør det og så bruke disse tallene i hele verden. Det er bare så idiotisk at man har nesten ikke ord. Selv flere magasiner som feks Edmunds, consumer reports og mange andre bruker ikke det. Så er ikke noe standard. Om Tesla mener dette er en standard fordi noen usa magasiner bruker dette kommer uansett til å bli veldig vanskelig å få igjennom når det blir tatt for retten i feks Danmark og Norge. Spesielt siden de ikke skrev noe om det og enda ikke gjør det på Tesla sine nettsider utenfor Usa.
2015 P85D

Kilroy

Ja, det kan nok sikkert stemme, fant også en test på ny Auris Hybrid stasjonsvogn, hvor det var oppgitt ca 10 sek fra fabrikk, i testen var beste tid 14 sekunder :D Men tror ikke Toyota får klager på det uansett.

Sitat fra: Muffinman på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:55
Tenker at det er muligens ikke mange som har noe sterkt forhold til akselerasjonstider når de kjøper stasjonsvogner, men de som har kjøpt P85D har lagt pengene på bordet kun for forskjellen i akselerasjon i forhold til S85D. Det er en prinsipiell forskjell, spesielt når det i ettertid viser seg at bilene er målt på forskjellige måter som gjør at forskjellen framstår som større enn den reelt er.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Cookie Monster

Sitat fra: Kilroy på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:22
Ja, det kan nok sikkert stemme, fant også en test på ny Auris Hybrid stasjonsvogn, hvor det var oppgitt ca 10 sek fra fabrikk, i testen var beste tid 14 sekunder :D Men tror ikke Toyota får klager på det uansett.

Den er oppgitt til 11.2 og de klarte det på 12.1 så var ikke så ille ;)
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article859685.ece

2015 P85D

mogu

Sitat fra: Kalle Klovn på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:26
Sitat fra: Kilroy på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:22
Ja, det kan nok sikkert stemme, fant også en test på ny Auris Hybrid stasjonsvogn, hvor det var oppgitt ca 10 sek fra fabrikk, i testen var beste tid 14 sekunder :D Men tror ikke Toyota får klager på det uansett.

Den er oppgitt til 11.2 og de klarte det på 12.1 så var ikke så ille ;)
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article859685.ece

Det er da en større forskjell enn den dere klager på?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Cookie Monster

#1000
Sitat fra: mogu på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:33
Sitat fra: Kalle Klovn på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:26
Sitat fra: Kilroy på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:22
Ja, det kan nok sikkert stemme, fant også en test på ny Auris Hybrid stasjonsvogn, hvor det var oppgitt ca 10 sek fra fabrikk, i testen var beste tid 14 sekunder :D Men tror ikke Toyota får klager på det uansett.

Den er oppgitt til 11.2 og de klarte det på 12.1 så var ikke så ille ;)
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article859685.ece

Det er da en større forskjell enn den dere klager på?

Nei det det er bare 8% forskjell mot 10% for Tesla. Finner nok helt sikkert en test hvor bilen faktisk klarer den tiden også. Ikke mange nettsteder/magasiner som gidder å kjøre flere tester på slike kjedelige biler for å klare oppgitt tid.
Tror du de gidder å teste 20-30 ganger for å finne det optimale turtallet og starte på? Tipper de ikke har ruset motoren en gang før de startet, siden det er helt uinteressant på en slik type bil sammenlignet med feks en BMW M6. Som testene jeg linket til over klarte alle bilene som RS7, M6 osv oppgitt tid, men de har også launch control som gjør at den legger seg på riktig turtall. Det har nok ikke Toyotaen ;) Så de må nok prøve seg fram for å finne det optimale som Toyota har brukt.

Edit:
Feks edmunds hadde ikke noe problem å klare ca oppgitt tid på en 2014 Prius som er ca samme motor.
http://www.edmunds.com/toyota/prius-v/2014/road-test-specs.html

Så det går nok hvis man bare gidder :P
2015 P85D

jazzwheel

Morsomt å lese topgear.com:

In fact, with a verified 0-62mph time of 3.2 seconds in 'Insane Mode', it's hardly the sort of family saloon crying out for a power boost.

Verified sier de?

http://www.topgear.com/car-news/first-look/ludicrous-new-tesla-model-s-p85d-does-0-60mph-28-secs

The tweak drops the official 0–62mph time from 3.2 to 3.1 seconds dead – half a length ahead of a well-driven McLaren F1.

Gir da inntrykk av at de har testa de sammen?

http://www.topgear.com/car-news/speed-week-2015/speed-week-tesla-model-s-p85d-vs-bmw-i8


cirys1

Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:56
Morsomt å lese topgear.com:

In fact, with a verified 0-62mph time of 3.2 seconds in 'Insane Mode', it's hardly the sort of family saloon crying out for a power boost.

Verified sier de?

http://www.topgear.com/car-news/first-look/ludicrous-new-tesla-model-s-p85d-does-0-60mph-28-secs

The tweak drops the official 0–62mph time from 3.2 to 3.1 seconds dead – half a length ahead of a well-driven McLaren F1.

Gir da inntrykk av at de har testa de sammen?

http://www.topgear.com/car-news/speed-week-2015/speed-week-tesla-model-s-p85d-vs-bmw-i8

Disse gjentar bare hva Tesla har sagt, de har ikke testet selv..
Husk at P85D var på markedet lenge og lenge ettpå kom "consumer raport" på banen de som "avslørte" Tesla.. Da hadde allerede de danske eierne "raslet med sablene" lenge, comsumer artikkelen gjorde slik at Tesla valgte og ta med en fotnote i USA om at bilen var målt med roolout, noe som ikke Norge har valgt ennå. De som bestiller i Norge idag vet ikke hva Tesla holder tilbake..

SurSnasen

Sitat fra: Kilroy på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:45
Jeg har blitt litt mer oppmerksom på 0-100 tider etter at denne tråden dukket opp, og har sett litt på dette i biltester bla fra Auto Motor & Sport. Det som ofte går igjen er at tidene er høyere enn fabrikktallene. Jeg sjekket ca 10 tester og der var det 2 stk som hadde samme eller bedre, resten var ofte 10 % feil eller mere. For meg virker det som om det er mange som synder her, men det er selvfølgelig ikke noen unnskyldning.

Som du sier, det er ingen unnskyldning at andre kan oppgi tall som ikke stemmer altfor godt med virkeligheten. Men så må du se relevansen. De familiebilene du fant testdata på, reklamerer ikke med at de har supersportsbilytelser. Og eierne betaler ikke flesk for å trampe gasspedalen i bånn ut av lyskryss. Når hørte du sist en Skodaeier skryte av 0-100 på sin bil? (kanskje med unntak av de som har RS-utgavene) Når hørte du sist en kar med Subaru Outback skryte av 0-100? Folk flest driter en eviglang marsj i hvor fort deres bil tar dem fra stillestående til 100.

Men når det kommer til Teslas mest motoriserte biler blir det noe helt annet. P85D er markedsført som nærmest det ypperste av det ypperste når det gjelder aksellerasjon. Den er markedsført med 700 travhester (noe du ser igjen om du tar en titt på Finn-annonsene). Man betaler ikke flesk for å få "P85D" i stedet for "85D" på bakluka. Man betaler flesk for å få de ekstra tidelene (eller sekundene som det egentlig var). Man betaler flesk for å kunne "flashe" med 700 hk. Når man ikke får dette likevel, har man all grunn til å føle seg lurt.

EJ

Noen som tilfeldigvis har en print screen fra Tesla siden I April/tidlig Mai?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA