Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

EJ

Da har jeg levert inn klage til Forbruker rådet
Ble anbefalt å få mest mulig til å gjøre det samme

Tok litt tid for Tesla hadde ikke registrert i systemet sitt at jeg hadde klaget på ytelse (Måtte ha registrert klage hos selger får jeg kunne levere inn til Forbruker rådet)

NAF blir neste

Og før hylefolkene begynner, det ble P85D basert på tallene som Tesla oppga på siden sin.

Hadde jeg vist at alt jeg fikk for de ekstra 125 000,- var røde bremsekaliper,dobbel forsikring + muligheten til å betale 1000$ for en spoiler og bare en litt raskere bil fra 0-50 så hadde det nok ikke blitt P85D for min del


BMW850

Jeg har forståelse for dere som mener dere har fått noe annet enn det dere bestilte. Veldigt kjipt og jeg er glad for at jeg ikke er i samme situasjon. Forstår at dette kan ødelegge hele opplevelsen. Men jeg håper dere allikevel nyter bilen...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel

Vi får håpe at forbrukerombudet kan få til noe med Tesla, men det er vel 3 måneder siden de ba Tesla endre prisingen og markedsføringen sin av drivstoffbesparelse uten at det har skjedd noe som helst.

Fobrukerombudet har satt 3. august som frist for Tesla til å fjerne eller rydde opp i pris- og kredittannonsene.

Kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pederesen, ønsket ikke å svare på spørsmål i sakens anledning.

Cookie Monster

Virker som Tesla bare turer fram uten å bry seg. Kommer nok ikke til å fungere i lengden og bare la være å svare eller overse slikt. 
2015 P85D

Eip

Fersk video fra dragtimes
https://www.youtube.com/watch?v=3kKXW2b63cA&list=TLnru5ACI6Y34yMzA5MjAxNQ
Litt forskjell men det ser ut som p90d tyvstarter med et lite tidel
VIN: 509XX PD

Tr0047

Minner om forskjellen på p85 og p85d!   Men skulle gjerne sett p90d dro litt mere ifra etter +100 kmt, der forskjellen skal være størst!
Mars 2015 P85D

Trond.Strom

85kwh 5c gir 425 kW.  90kwh 5c gir 450 kW.  For meg ser dette ut som 25 kW  forskjell.  Eller omtrent som p85 mot p85d.

RSR911

Jeg leste akkurat tåkeprat fra JB Straubel om hvor "vanskelig" det er å måle effekt i hp.  Han bør vite bedre...

Målemetodene for maks effekt (net power) i elbil er vedtatt av FN.
UN Regulation No.85: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R085r1e.pdf

Batteriet er en del av måleoppsettet.  På side 42 finnes en liste over ting som skal være installert som i bilen.  Batteriet står øverst på denne listen.  Man får ikke lov til å belaste batteriet slik at spenningen dropper mer enn 5% i løpet av testen.  Videre står det at man skal kjøre 80% av maks effekt i tre minutter rett før man måler maks effekt -- selvfølgelig fra samme batteri og med mindre enn 5% spenningsfall. 

Hvis drivlinjen inneholder to motorer men kun ett batteri, så mener jeg at motorene må testes samtidig -- hvis ikke omgår man jo vesentlige deler av testen.  Her er tydeligvis Straubel og Tesla helt uenig...

Hele greia skal holde temperatur på 25C (+/-5C) når testen startes -- det står ikke noe om at man kan forvarme batteriet

Jeg tviler på om min bil orker 3 minutter på 80% før ting går varmt.  Dette vil i så fall trekke ned effekt-ratingen i henhold til UN Regulation No.85.

TorAtle

Ønsker dere lykke til i klagesaken. Pinlig sak for Tesla, og de gjør det ikke bedre med tåkepratet sitt.
2014 BMW i3

Cookie Monster

Tipper Tesla/Straubel bloggen blander sammen forskjellige standarder her. Her er jo hva som står av effekt Tesla selv oppgir om bilen og som de må legge med biler solgt i USA. Ingen av de tallene som lar seg legge sammen til verken 691 eller 700hk. Så rart de ikke oppgir 728hk.

P85D certificate of conformity:
27.2 Maximum hourly output: 66kW
27.3 Maximum net power: 193kW (front), 350kW (rear)
27.4 Maximum 30min power: 79kW (front), 90kW (rear)


Er jo ikke mye man skal ta seriøst fra Tesla. Bare for lite fett i drive unit, shims osv er jo også fine eksempler på svada fra de. Drive unit problemene har de jo enda ikke løst og er jo flere som er på sin 3 og 4 Drive unit med for lite fett ;D
2015 P85D

turfsurf

Ingen tvil om at Tesla har tabbet seg ut her når det gjelder oppgitt effekt og akselerasjon. Men at noen kjøpte P85D med den troen at den skulle yte 700hk, finner jeg smått utrolig. Når man vet at effekt øker med turtall (så lenge momentkurven er flat), og at motorene har forskjellig utveksling, så var det ganske åpenbart at man aldri kom til å ha 700hk tilgjengelig samtidig. Det viktige med P85D er tilgjengelig moment, som Straubel skriver.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

EJ

Skjønner ikke at det er så rart vi trodde den hadde 700hk?

De andre D modellene leverer hva som er lovet

Og hvis P85D skal ha så forbanne forskjellig utveksling på motorene burde vi jo gruse alle andre Tesla modeller I høyere hastigheter?

HåkonE

#822
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. september 2015, klokken 06:46Når man vet at....

Nei...

A: Mange vet ikke.
B: De som vet, kan leve i illusjon om at Tesla også visste det og tok høyde for det. Da kunne det for eks. vært 700 hk motorene samlet som levert i bilen, og samlet 850 hk om de ble målt hver for seg i en testbenk uten batteri, sikringer, kontaktorer og software som bilen ble levert med.

Det blir litt som å selge en villa på 400 kvm. Og når kunden klager over at det var lite, så sier man "helt klart må du trekke fra uthuset, vedskjulet og vegger. Da har man 250 kvm. Jeg gadd ikke nevne det i annonsen, for alle vet jo det?"

Alle vet ikke hvordan du har brukt målebåndet når du ikke oppgir det. Da går de ut i fra at du forholder deg til anerkjente og beskrivende målemetoder.

Når det ene "huset" til produsenten er korrekt oppmålt, og det andre til samme produsent har store avvik, så blir forvirringen komplett.

For de som fortsatt ikke har skjønt greia her, dette handler om markedsføring. I dette tilfellet - villedende markedsføring.

lunitiks

Sitat fra: HåkonN på torsdag 24. september 2015, klokken 07:53
Alle vet ikke hvordan du har brukt målebåndet når du ikke oppgir det. Da går de ut i fra at du forholder deg til anerkjente og beskrivende målemetoder.

Saken koker vel da ned til hva som er en "anerkjent og beskrivende målemetode" for denne bilen ... 
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Flaago

Det det koker ned til er at Tesla bruker en målemetode for denne bilen og en annen målemetode for de andre modellene..
Dermed ble vi lurt til å betale ekstra for denne modellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA