Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Cookie Monster

#795
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 13:33
Sitat fra: 691 på onsdag 23. september 2015, klokken 13:28
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 13:17
Sitat fra: 691 på onsdag 23. september 2015, klokken 13:11
Ja, masser af danske test med 19" ikke bedre.

Elon anbefaler selv 21" pga traction, som er vigtigere end vægt med det moment en P85D har

Elon sier mye rart og er ikke akkurat noen racingsjåfør.

Interessant at hjul tilsynelatende ikke gjør forskjell på Tesla, men likevel på andre biler. Under normale omstendigheter vil også 19" gi bedre traction under rett frem akselerasjon enn større felger som 21".
19" vil ALDRIG give bedre traction end 21" ved acceleration, der er jo mindre berøringflade. Hvem er det som ikke er racerkører :-)

Der tar du feil og dette har vi diskutert hundre ganger. Større felger gir med styringsrespons, ikke traction rett frem. Du vil heller ikke ha brede dekk annet enn for sideveis grep i sving.

Er ikke fult så enkelt. Høyere profil på dekket er helt klart bedre for grep rett fram ja, men er en grunn til at drag biler har bredere dekk og er ikke for at det ser kult ut. Men ta det videre i andre tråder her om det emnet.

Les først denne boken eller annen info på nettet før du kommer med den vanlige friksjons greia man har lært på skolen av en lærer som sikkert tar bussen til jobben. Jeg stoler på folk som faktisk driver med dette hver dag ;)
SitatDRAG RACING & HIGH-PERFORMANCE TIRE
Using the Tires to Tune for Grip and Balance
by Paul Haney
Chapter 6, Tire Behavior, explains how a tire produces lateral force and turns a car. An interview with Jim Hall tells the story of tire development leading to wider treads. Learn the real reason why wide tires produce more grip.
Myth 1: The classic equation for friction is Cf = Ff/Fvert. Contact area doesn't matter. Wrong!
The truth is rubber generates friction force in at least three ways, the major components of friction being adhesion, momentary molecular bonding, and deformation, mechanical keying.
2015 P85D

691

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 13:33
Sitat fra: 691 på onsdag 23. september 2015, klokken 13:28
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 13:17
Sitat fra: 691 på onsdag 23. september 2015, klokken 13:11
Ja, masser af danske test med 19" ikke bedre.

Elon anbefaler selv 21" pga traction, som er vigtigere end vægt med det moment en P85D har

Elon sier mye rart og er ikke akkurat noen racingsjåfør.

Interessant at hjul tilsynelatende ikke gjør forskjell på Tesla, men likevel på andre biler. Under normale omstendigheter vil også 19" gi bedre traction under rett frem akselerasjon enn større felger som 21".
19" vil ALDRIG give bedre traction end 21" ved acceleration, der er jo mindre berøringflade. Hvem er det som ikke er racerkører :-)

Der tar du feil og dette har vi diskutert hundre ganger. Større felger gir med styringsrespons, ikke traction rett frem. Du vil heller ikke ha brede dekk annet enn for sideveis grep i sving.
Ok - den diskussion har jeg ikke set, men du mener at bilen kan bedre overføre sin power til jorden med smalle dæk frem for brede dæk, hvor berøringfladen er større?

Det burde de få at vide i F1, da de jo mangler traction i ligefrem acceleration

Muffinman


Cookie Monster

Sitat fra: Sbr på onsdag 23. september 2015, klokken 13:54
Sitat fra: 691 på onsdag 23. september 2015, klokken 13:32Så en P85D med et almindeligt 9v batteri har stadig 700 hk?
Hvorfor annoncerer Tesla så ikke alle modeller med max motoreffekt? Det skal de jo i følge Europæisk lov, siger de
::)
Maks motoreffekt med installert batteri... En P85D klarer å gi 221 hk til frontmotor, og 470 hk til bakmotor (gamle tall), dog ikke samtidig. Tallene stemmer jo på andre modeller og, det er maks effekt med installert batteri/sikring/fw, ikke hva motorene yter med ekstern kraftkilde.
Jeg sier ikke at det rikitig i forhold til kundene og da oppgi 691 hk, men hvis det er en lov som tillater det, så har man ikke sak mot Tesla på dette punktet.

Er ingen lov som tillater det etter hva jeg finner, har du noe link til hvor det står? Tesla kunne ikke finne det fram til meg.

Som sakt tidligere verken Lexus, vw (Ja selv de :P) audi, porsche osv oppgir samlet effekt av begge motorene på sine hybrider. De oppgir maks hva de kan levere samlet slik de står i bilen.

Driver å kontakter TUV og noen andre institusjoner som har med slike målinger å gjøre for å få klarhet i dette og har enda ikke funnet noe info om at det er lov og oppgi slik Tesla har gjort.
2015 P85D

Trond.Strom

[quote author=691 link=topic=22994.msg403343#msg403343
Så en P85D med et almindeligt 9v batteri har stadig 700 hk?
Hvorfor annoncerer Tesla så ikke alle modeller med max motoreffekt? Det skal de jo i følge Europæisk lov, siger de
[/quote]

Er det ikke det de gjør da?
ellers vil man definitivt kunne argumentere med at en elbil uten batteri har 691HK


691

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. september 2015, klokken 14:08
Nå har jo ikke felgdiameteren noe å gjøre med dekkets bredde. Ikke mange som kjører med lavprofildekk på drivhjulene her ;)

https://www.google.no/search?q=dragrace+car&espv=2&biw=1680&bih=965&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8IXapI-NyAIVgQUsCh1vJgnJ
:-) Nej, men Tesla 21" har 265 bag, det har Tesla 19" ikke. Det troede jeg var indforstået :-)

Trond.Strom

Jeg skjønner at mange er misfornøyde med at Tesla har latt være å kommunisere at Batteriet ikke vil kunne levere mer enn ca. 550 HK.

Dette er en opplysning de definitivt burde ha lagt frem i presentasjonen av bilen.

Når det er presisert tror jeg alle P85D eierne vil slite i en rettsak der de hevder at bilen ikke har 691HK motor.  Kobler man til kraftig nok batteri har nemlig bilen 691 HK.

Lovverk og markedsføring henger langt etter i utviklingen noe som dessverre fører til at noen føler seg lurt. I en fossil bil er jo konseptet tank HK eller bensinslange HK ikke spesielt relevant.

Cookie Monster

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 23. september 2015, klokken 14:26
Jeg skjønner at mange er misfornøyde med at Tesla har latt være å kommunisere at Batteriet ikke vil kunne levere mer enn ca. 550 HK.

Dette er en opplysning de definitivt burde ha lagt frem i presentasjonen av bilen.

Når det er presisert tror jeg alle P85D eierne vil slite i en rettsak der de hevder at bilen ikke har 691HK motor.  Kobler man til kraftig nok batteri har nemlig bilen 691 HK.

Lovverk og markedsføring henger langt etter i utviklingen noe som dessverre fører til at noen føler seg lurt. I en fossil bil er jo konseptet tank HK eller bensinslange HK ikke spesielt relevant.

Tror du ikke en bensinbil fabrikant hadde sliti i sak hvis det viste seg at bilen de sa hadde 700hk viste seg å bare ha rett over 500hk fordi bensinpumpe og dyser ikke kunne levere mer?
2015 P85D

691

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 23. september 2015, klokken 14:26
Jeg skjønner at mange er misfornøyde med at Tesla har latt være å kommunisere at Batteriet ikke vil kunne levere mer enn ca. 550 HK.

Dette er en opplysning de definitivt burde ha lagt frem i presentasjonen av bilen.

Når det er presisert tror jeg alle P85D eierne vil slite i en rettsak der de hevder at bilen ikke har 691HK motor.  Kobler man til kraftig nok batteri har nemlig bilen 691 HK.

Lovverk og markedsføring henger langt etter i utviklingen noe som dessverre fører til at noen føler seg lurt. I en fossil bil er jo konseptet tank HK eller bensinslange HK ikke spesielt relevant.

Batteriet har aldrig 700 hk, men motorerne har 700 hk hvis du kobler dem direkte på en stærk nok kraftkilde.

Flaago

Nå har jeg snakket med forbrukerrådet.

De anbefaler følgende.

1) Få fatt i dokumentasjonen på at P85D ikke leverer antall hestekrefter som oppgitt, + dokumentasjon på at P85D sine 0-100 tider er oppgitt med rollout og at S85D sine tider ikke var med rollout.

2) Send dette til Tesla, i en mail, be om avslag i prisen, be om svartid maks 2 uker, ellers blir klagen sendt til forbrukerrådet.

3) Send klagen til Forbrukerrådet via deres hjemmesider.

Dersom de får flere klager vil de samkjøre disse. 

Noen som har link til disse dataene, der de er behørig og oversiktlig dokumentert?

Trond.Strom

Sitat fra: Kalle Klovn på onsdag 23. september 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 23. september 2015, klokken 14:26
Jeg skjønner at mange er misfornøyde med at Tesla har latt være å kommunisere at Batteriet ikke vil kunne levere mer enn ca. 550 HK.

Dette er en opplysning de definitivt burde ha lagt frem i presentasjonen av bilen.

Når det er presisert tror jeg alle P85D eierne vil slite i en rettsak der de hevder at bilen ikke har 691HK motor.  Kobler man til kraftig nok batteri har nemlig bilen 691 HK.

Lovverk og markedsføring henger langt etter i utviklingen noe som dessverre fører til at noen føler seg lurt. I en fossil bil er jo konseptet tank HK eller bensinslange HK ikke spesielt relevant.

Tror du ikke en bensinbil fabrikant hadde sliti i sak hvis det viste seg at bilen de sa hadde 700hk viste seg å bare ha rett over 500hk fordi bensinpumpe og dyser ikke kunne levere mer?

Jeg vet ikke hva som er definert del av motoren, men i en sak der man måtte bytte bensintanken for å få levert oppgitt motoreffekt tror jeg det kunne blitt komplisert ja.


jazzwheel

Sitat fra: Kalle Klovn på onsdag 23. september 2015, klokken 13:57
Er ikke fult så enkelt. Høyere profil på dekket er helt klart bedre for grep rett fram ja, men er en grunn til at drag biler har bredere dekk og er ikke for at det ser kult ut. Men ta det videre i andre tråder her om det emnet.
Les først denne boken eller annen info på nettet før du kommer med den vanlige friksjons greia

Er det deg med nytt nick Dennis? Har du sett et dragdekk i fart, eller hvor har du det fra? Det reiser seg nemlig for at man skal få mest mulig grep i lengderetning, det gjør ikke et bredt dekk på en Tesla. Slik ser det ut i fart


Cookie Monster

#807
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 23. september 2015, klokken 14:50
Sitat fra: Kalle Klovn på onsdag 23. september 2015, klokken 13:57
Er ikke fult så enkelt. Høyere profil på dekket er helt klart bedre for grep rett fram ja, men er en grunn til at drag biler har bredere dekk og er ikke for at det ser kult ut. Men ta det videre i andre tråder her om det emnet.
Les først denne boken eller annen info på nettet før du kommer med den vanlige friksjons greia

Er det deg med nytt nick Dennis? Har du sett et dragdekk i fart, eller hvor har du det fra? Det reiser seg nemlig for at man skal få mest mulig grep i lengderetning, det gjør ikke et bredt dekk på en Tesla. Slik ser det ut i fart

Jeg snakket ikke om dekka på Tesla men som et svar på at man ikke kan si at bredden på dekkene ikke har noe å si for det er veldig mange variabler hvor bla. temperatur er en viktig del.

"Never trust your physics book for real world situations. Life doesn't involve frictionless surfaces and weightless ropes"

Når man begynner å snakke om slike dragstere så er grunnen til at dekkene oppfører seg slik for å endre utvekslingen etter hvert som man kommer opp i fart og man slipper da unødvendige ekstra gir.

Men opprett heller en annen tråd om dette. Har ikke noe med Tesla P85D og manglende effekt å gjøre dette her
2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: 691 på onsdag 23. september 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. september 2015, klokken 14:08
Nå har jo ikke felgdiameteren noe å gjøre med dekkets bredde. Ikke mange som kjører med lavprofildekk på drivhjulene her ;)

https://www.google.no/search?q=dragrace+car&espv=2&biw=1680&bih=965&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI8IXapI-NyAIVgQUsCh1vJgnJ
:-) Nej, men Tesla 21" har 265 bag, det har Tesla 19" ikke. Det troede jeg var indforstået :-)
Tja, veldig mange som fikk sine P85D med 245 i aller hjørner en periode. Så det er nok ikke helt opplagt. Men vi er i feil tråd :)

Spinner

Sitat fra: Kalle Klovn på onsdag 23. september 2015, klokken 14:11Er ingen lov som tillater det etter hva jeg finner, har du noe link til hvor det står? Tesla kunne ikke finne det fram til meg.

Sitat fra: Sbr på onsdag 23. september 2015, klokken 13:54men hvis det er en lov som tillater det

Jeg har selvfølgelig ikke sett en lov/regulering/retningslinje som sier dette selv, dette er jo basert på JB Straubels blog.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA