Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

691

Det positive i Teslas svar er at Tesla holder fast i at den har 700hk, så vi skal ikke diskutere om de har sagt det eller ej. Tesla siger at den har 700hk, så et uddybende spørgsmål til dem kunne være i hvor lang tid og under hvilke konditioner den har 700hk.

Umiddelbart ser det ud til at en vigtig forudsætning for at sige at den har 700hk er at man ser bort fra Ohms lov. Jeg tror ikke skoleelever skal tage ved lære af det, da jeg tror de vil få dårligere karakter, hvis de ser bort fra Ohms lov.

cowboyroy

Selv om Tesla kan bevise matematisk at bilen kan yte 700 hester om så i ett millisekund så syns jeg de villedet oss med reklamen for det! De fikk meg til å selge en bil med 421 hester for 200.000kr mindre enn jeg gav for den og kjøpe en bil med 100.000kr høyere nypris enn den gamle P85+n. Selfølgelig antar man at en bil med 66% mer effekt skal gå sinnsykt mye bedre.
Når det så viser seg at det meste ligger på 0-30 pga firehjulstrekk og at den ikke går bedre eller ligger like godt i sving som den gamle så kan man jo lure på hva man betalte over 100.000kr ekstra i forhold til en S85D for...

flux

#662
Sitat fra: OleJA på søndag 20. september 2015, klokken 12:24
Sitat fra: flux på søndag 20. september 2015, klokken 00:32
Jeg tviler på at spenningen synker så lavt som til 320V ut fra batteripakken, har du en lenke til hvor han måler dette og hvordan han beregner det for hele pakken?
Har lett mer etter faktiske målinger på Tesla sine battericeller, men finner ikke. Databladet til Panasonic 18065B finnes imidlertid her: http://na.industrial.panasonic.com/sites/default/pidsa/files/ncr18650b.pdf
Dette er cellene som Tesla batteriet er basert på.

Et strømtrekk på 1300A tilsvarer en belastning på drøyt 5C (5.4C) på cellenivå. Databladet viser ikke 'Discarce Characteristics' For mer enn 2C og cellene leverer da 3.8V ved 100% SOC100. (Synker raskt)

Vi ser imidlertid (øyemål) at det er ~0.2V forskjell fra 1C til 2C. Siden spenningstap for det meste er avhengig av indre motstand, så kan vi anta at den er en lineær funksjon av antall 'C'. Gjør vi da en lineær tilnærming fra 2C til 5C, så havner vi på ....3.2V (fanfare).

Med 96 celler i serie i batteriet så tilsvarer dette en batterispenning på under 320V maks belastet.
Tallene som viser max ca. 416kw 320v / 1300A fra batteri virker relativt løst fundamentert. En antar en spec på celler, og en estimerer en impedans. Det er liten tvil om at Tesla selv vet. Spørsmålet er om det er dere eller de som må bevise. Slik jeg kan lese har dere ikke noe godt bevis for å hevde at maks ("spiss") effekt er 416kw, men jeg er enig i at Tesla bør "bevise" sitt grunnlag for hvilken maks effekt bilen har.

https://www.google.no/patents/US8965721?dq=Battery+++inassignee:%22Tesla+Motors,+Inc.%22&hl=en&sa=X&ved=0CFgQ6AEwCTgUahUKEwj-xeq74ofIAhWCc3IKHT-dBnM

Cookie Monster

Tesla kommer aldri til å kunne bevise at motorene yter 700hk siden den gjør ikke det 1 millisekund en gang. De kan dermed ikke si at den yter 700 hk. Hadde den ytet 700hk om så bare et kort øyeblikk hadde de hatt sitt på det tørre siden reglene ikke sier noe om hvor lenge effekten skal være der.

Selv med Ludicrous er man maks oppe i 640hk ut av batteriet.


Venter på svar fra Tesla om heving av kjøpet siden varen ikke er slik som beskrevet.
Tilbyr de Ludicrous gratis så ser jeg på det som en ok løsning. Siden bilen i det minste klarer oppgitt 0-100 tid samt at den yter bedre i høyere hastigheter en idag selv om vi enda kan se langt etter de 700 hestene.
2015 P85D

691

Sitat fra: flux på mandag 21. september 2015, klokken 11:39
Sitat fra: OleJA på søndag 20. september 2015, klokken 12:24
Sitat fra: flux på søndag 20. september 2015, klokken 00:32
Jeg tviler på at spenningen synker så lavt som til 320V ut fra batteripakken, har du en lenke til hvor han måler dette og hvordan han beregner det for hele pakken?
Har lett mer etter faktiske målinger på Tesla sine battericeller, men finner ikke. Databladet til Panasonic 18065B finnes imidlertid her: http://na.industrial.panasonic.com/sites/default/pidsa/files/ncr18650b.pdf
Dette er cellene som Tesla batteriet er basert på.

Et strømtrekk på 1300A tilsvarer en belastning på drøyt 5C (5.4C) på cellenivå. Databladet viser ikke 'Discarce Characteristics' For mer enn 2C og cellene leverer da 3.8V ved 100% SOC100. (Synker raskt)

Vi ser imidlertid (øyemål) at det er ~0.2V forskjell fra 1C til 2C. Siden spenningstap for det meste er avhengig av indre motstand, så kan vi anta at den er en lineær funksjon av antall 'C'. Gjør vi da en lineær tilnærming fra 2C til 5C, så havner vi på ....3.2V (fanfare).

Med 96 celler i serie i batteriet så tilsvarer dette en batterispenning på under 320V maks belastet.
Tallene som viser max ca. 416kw 320v / 1300A fra batteri virker relativt løst fundamentert. En antar en spec på celler, og en estimerer en impedans. Det er liten tvil om at Tesla selv vet. Spørsmålet er om det er dere eller de som må bevise. Slik jeg kan lese har dere ikke noe godt bevis for å hevde at maks ("spiss") effekt er 416kw, men jeg er enig i at Tesla bør "bevise" sitt grunnlag for hvilken maks effekt bilen har.

https://www.google.no/patents/US8965721?dq=Battery+++inassignee:%22Tesla+Motors,+Inc.%22&hl=en&sa=X&ved=0CFgQ6AEwCTgUahUKEwj-xeq74ofIAhWCc3IKHT-dBnM

Det er vel mere rigtigt at forudsætte en indre modstand end helt at se bort fra den som Tesla gør, eller?

Cookie Monster

#665
Sitat fra: flux på mandag 21. september 2015, klokken 11:39
Sitat fra: OleJA på søndag 20. september 2015, klokken 12:24
Sitat fra: flux på søndag 20. september 2015, klokken 00:32
Jeg tviler på at spenningen synker så lavt som til 320V ut fra batteripakken, har du en lenke til hvor han måler dette og hvordan han beregner det for hele pakken?
Har lett mer etter faktiske målinger på Tesla sine battericeller, men finner ikke. Databladet til Panasonic 18065B finnes imidlertid her: http://na.industrial.panasonic.com/sites/default/pidsa/files/ncr18650b.pdf
Dette er cellene som Tesla batteriet er basert på.

Et strømtrekk på 1300A tilsvarer en belastning på drøyt 5C (5.4C) på cellenivå. Databladet viser ikke 'Discarce Characteristics' For mer enn 2C og cellene leverer da 3.8V ved 100% SOC100. (Synker raskt)

Vi ser imidlertid (øyemål) at det er ~0.2V forskjell fra 1C til 2C. Siden spenningstap for det meste er avhengig av indre motstand, så kan vi anta at den er en lineær funksjon av antall 'C'. Gjør vi da en lineær tilnærming fra 2C til 5C, så havner vi på ....3.2V (fanfare).

Med 96 celler i serie i batteriet så tilsvarer dette en batterispenning på under 320V maks belastet.
Tallene som viser max ca. 416kw 320v / 1300A fra batteri virker relativt løst fundamentert. En antar en spec på celler, og en estimerer en impedans. Det er liten tvil om at Tesla selv vet. Spørsmålet er om det er dere eller de som må bevise. Slik jeg kan lese har dere ikke noe godt bevis for å hevde at maks ("spiss") effekt er 416kw.

https://www.google.no/patents/US8965721?dq=Battery+++inassignee:%22Tesla+Motors,+Inc.%22&hl=en&sa=X&ved=0CFgQ6AEwCTgUahUKEwj-xeq74ofIAhWCc3IKHT-dBnM

Er jo Tesla sine egne tall som viser det i dashbord samt rest api, hvorfor skulle de vise det der da hvis det ikke stemmer? De kunne jo enkelt jukset til de tallene så vi så rundt 515kW.

Bilen er heller aldri benket til mer en maks 470hk som jeg tipper er på hjula samt at 402 meter tiden er langt unna hva en bil med direkte gir skulle klart med en vekt på 2275kg og 700hk. kvartmila på 11.7 sek og 0-100 på rett over 3.6 sek som er de faktiske tidene for P85D så holder 540hk motoreffekt.
Skulle bilen klare 3.3 sek til 100 km/t uten rollout må man ha ca 660hk.
2015 P85D

Torben_E

#666
Kære Norske venner

Jeg har længe ville give jer følgende indsigt men har måtte vente grundet taktiske årsager (læs pressen).

Der bliver i det ovenstående skrevet om 320 V, om effekt, og om usaglige argumenter... her kommer den nøgne sandhed :


Det er helt rigtig med ca 320 VDC.. jeg regner det til 327 VDC på en anden måde...

Indre modstand per celle 0,041 Ohm. 96 i serie = 3,93 Ohm. Der sidder 74 i parallel 1/(74*(1/3,96)) =  0,0532 Ohm.

Med en strøm på 1.300 A giver det et spændingsfald på 69 VDC. Tilbage på terminalerne er 396 - 69 = 327 VDC

Effekt fra batteriet til inverteren er : 327 VDC x 1.300 A = 425 kW.

Så 425 kW fødes til inverter fra DC til 3 faset AC med nominal spænding på 320 VAC.

Der er sikkert et tab på 8% i inverter og AC motor så akslen skulle gerne levere = 391 kW.

Det er sørgelig men sandt.

Forresten, når ludicrous bruges på det samme 85kWh batteri ser det ud som følgende :


Med en støm på 1.425 A giver det et spændingsfald på 76 VDC. Tilbage er 396 - 76 = 320 VDC.
Effekt udenfor batteriet er : 320 VDC x 1.425 A = 456 kW.

Hvis 90kWh batteriet har en lavere indre modstand kan der hentes mere, måske 10-15 V extra, men personligt tvivler jeg på det.

Se ligeledes vores faktabox.



Husk at i kan tilmelde jer vores hjemmeside : teslaforum.dk/p85d/



Torben_E

Hodetelefoner

Måtte du vente med å skrive noe vi alle vet og har diskutert på flere sider her? :p

Trustno1

Sitat fra: KristofferH på mandag 21. september 2015, klokken 20:47
Måtte du vente med å skrive noe vi alle vet og har diskutert på flere sider her? :p

Hva skjer med spydigheter?

Han poster sine teorier som bare hjelper til med å underbygge at Tesla har underlevert på P85D.

Begynner vel å bli liten tvil om at Tesla må rydde opp her om de skal bevare troverdigheten sin

Eip

Sitat fra: KristofferH på mandag 21. september 2015, klokken 20:47
Måtte du vente med å skrive noe vi alle vet og har diskutert på flere sider her? :p

Veldig fin oversikt og med konkrete tall.
VIN: 509XX PD

Muffinman

Sitat fra: Trustno1 på mandag 21. september 2015, klokken 21:00
Sitat fra: KristofferH på mandag 21. september 2015, klokken 20:47
Måtte du vente med å skrive noe vi alle vet og har diskutert på flere sider her? :p
Hva skjer med spydigheter?
Intet nytt under solen.

Tuxedo

#671
Jeg tror ikke dette er en sak som vil bli høyt prioritert av pressen.

Hadde det derimot vært et firma som VW som (la oss si) leverte bilen med programvare som f.eks. ga falske utslippstall når programvaren skjønte at bilen ble testet, så hadde det sikkert vært en bra sak for pressen, får vi tro.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman


Hodetelefoner

Konkrete tall? Fordi han gjetter på ting? :D 8% tap i inverter? Er dette linjert tap?
Kan vi ikke se hvor mange ganger til vi klarer å skrive 1300a,  320v og 700 i denne tråden?
Tråden har blitt moro å følge fordi folk gjentar og gjentar...  Kom med noe nytt...  Gi oss nyttig info.  Dere kunne laget en 7 siders tråd med temaet "hvilken dag er det i dag?".
Like morsomt som dobbelt lader diskusjonen :D
Men tilbake til temaet:
Hvilke av dere skal kreve bilen kjøpt tilbake?  Har dere kommet frem til noe? (Dere vil aldri se 700hk i disse bilene på mange år. Så noen oppgradering er vel utelukket).

Trustno1

Vi kan jo håpe at saken angående VW gir en liten oppvekker til Tesla også. De ønsker neppe å få tilsvarende oppslag på falske oppgitte effekttall

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA