Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

kos

Og det vil muligens ta år i rettssystemet.

Hodetelefoner

På en annen side vil dette åpne for at alle som eier andre bilmerker etc kan saksøke produsenten. En vanlig BMW klarer ikke oppgitt tid etc. Samme gjelder alt annet som selges også. (Drit i de 10bilene som klarer oppgitt tid, tenk på alle andre)

Cookie Monster

#947
Sitat fra: KristofferH på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:20
På en annen side vil dette åpne for at alle som eier andre bilmerker etc kan saksøke produsenten. En vanlig BMW klarer ikke oppgitt tid etc. Samme gjelder alt annet som selges også. (Drit i de 10bilene som klarer oppgitt tid, tenk på alle andre)

Du må gjerne komme med bevis på den påstanden. Har vært en del saker opp igjennom tiden med bla Mazda og Ford som begge tapte saken over mye mindre ytelse forskjell en hva det er snakk om her. Vi man ser bort fra de tulle sakene som ikke forstår forskjellen på effekt på hjula og motor samt at en gammel automat kasse er dårligere enn manuell før i tiden.

http://rotarynews.com/node/view/206

http://www.autonews.com/article/19990816/ANA/908160710/fords-mustang-cobras-will-get-horsepower-fix

Er også stor forskjell på biler med rwd mot 4wd siden en rwd bil vil være mye mer kresen på underlag. Samt at er det en bil med manuell og sjåføren som tester ikke klarer tiden, er det ikke bilen sin feil så lenge de kan vise til at det faktisk er mulig hvis man kan kjøre bilen slik den skal for å oppnå tiden.
2015 P85D

kos

Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:26
Sitat fra: KristofferH på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:20
På en annen side vil dette åpne for at alle som eier andre bilmerker etc kan saksøke produsenten. En vanlig BMW klarer ikke oppgitt tid etc. Samme gjelder alt annet som selges også. (Drit i de 10bilene som klarer oppgitt tid, tenk på alle andre)

Du må gjerne komme med bevis på den påstanden. Har vært en del saker opp igjennom tiden med bla Mazda og Ford som begge tapte saken over mye mindre ytelse forskjell en hva det er snakk om her. Vi man ser bort fra de tulle sakene som ikke forstår forskjellen på effekt på hjula og motor samt at en gammel automat kasse er dårligere enn manuell før i tiden.

http://rotarynews.com/node/view/206

http://www.autonews.com/article/19990816/ANA/908160710/fords-mustang-cobras-will-get-horsepower-fix

Er også stor forskjell på biler med rwd mot 4wd siden en rwd bil vil være mye mer kresen på underlag. Samt at er det en bil med manuell og sjåføren som tester ikke klarer tiden, er det ikke bilen sin feil så lenge de kan vise til at det faktisk er mulig hvis man kan kjøre bilen slik den skal for å oppnå tiden.

Og så skal man ha en dommer som forstår dette da - man trenger jo en dom ?

Teslanewbie

#949
Blir for dumt fra Pedersen dette . Tesla har endret på data og bortforklarer stendig. Trenger ikke å være rakettforsker :-) for å skjønne at tesla har ført kundene bak ryggen . De endrer SW etter eget behag for å spare Du/ kontaktor etc . Hvis de er så skråsikre på at de vinner hvorfor kan de da ikke bare bevise at bilen klarer det de reklamerer for ? Enkel sak , kan dokumenteres med en iPhone og en vbox? Men nei ,,, og dette tull med rollout er jo bare kommet til dagen siste måneden ... Tesla har en svak sak ,en god advokat plukker dette lett ifra hverandre .

Husk at en rettsak også tvinger tesla å legge faktaopplysninger bordet og forklare seg om hvorfor de ikke har holdt det de lovet ( og reklamerte for)  om bedre ytelse i høye hastigheter , hvorfor bilene yter betraktelig dårligere nå enn i mars , hvorfor kontaktor ryker , forklare hvorfor de i reklamen endrer effekt på bilen etc ...

Tesla taper denne og etter VW skandalen finnes det ikke lengere noen kjære mor..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cirys1

Sitat fra: KristofferH på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:20
På en annen side vil dette åpne for at alle som eier andre bilmerker etc kan saksøke produsenten. En vanlig BMW klarer ikke oppgitt tid etc. Samme gjelder alt annet som selges også. (Drit i de 10bilene som klarer oppgitt tid, tenk på alle andre)

Skyter ifra "hofta" med løse påstander igjen nå? Denne var derimot for "god" til la bli stående uten at du kommer med noe mer.
Utifra hva jeg vet så oppgir Tyskerne underpresentasjonstall, flere bilblader har fått bedre tider enn hva som er oppgitt av fabrikk, men du må gjerne komme med eksempler..

hookmaker

Sitat fra: kos på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:26
Sitat fra: KristofferH på lørdag 03. oktober 2015, klokken 16:20
På en annen side vil dette åpne for at alle som eier andre bilmerker etc kan saksøke produsenten. En vanlig BMW klarer ikke oppgitt tid etc. Samme gjelder alt annet som selges også. (Drit i de 10bilene som klarer oppgitt tid, tenk på alle andre)

Du må gjerne komme med bevis på den påstanden. Har vært en del saker opp igjennom tiden med bla Mazda og Ford som begge tapte saken over mye mindre ytelse forskjell en hva det er snakk om her. Vi man ser bort fra de tulle sakene som ikke forstår forskjellen på effekt på hjula og motor samt at en gammel automat kasse er dårligere enn manuell før i tiden.

http://rotarynews.com/node/view/206

http://www.autonews.com/article/19990816/ANA/908160710/fords-mustang-cobras-will-get-horsepower-fix

Er også stor forskjell på biler med rwd mot 4wd siden en rwd bil vil være mye mer kresen på underlag. Samt at er det en bil med manuell og sjåføren som tester ikke klarer tiden, er det ikke bilen sin feil så lenge de kan vise til at det faktisk er mulig hvis man kan kjøre bilen slik den skal for å oppnå tiden.

Og så skal man ha en dommer som forstår dette da - man trenger jo en dom ?

I forhold til så mange saker er denne da utrolig lett att forstå. Men det er precedens som kommer att avgjøre saken. Og det finnes en hel del precedens i den slags saker.

sigurdi

#952
Sitat fra: hookmaker på lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:47
I forhold til så mange saker er denne da utrolig lett att forstå. Men det er precedens som kommer att avgjøre saken. Og det finnes en hel del precedens i den slags saker.
Precedens innbefatte saker i eget land, siden det er de som kan være precedens for landest lover.
Saker i andre land er dømt etter de landenes lover og regler og kan da ikke brukes, så lenge en ikke har et felles lovverk som kan brukes.
For oss så kan det være EU direktiv /Regler som er innbefattet i EØS avtalen er innlemmet i norsk lov og dermed gjeller også i Norge.

Ser en på saker i norge har vi denne som ikke gikk til høyesterett men ble avgjort i lagmannsrett. 
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/naf-tapte-krangel-om-hestekrefter/a/512137/
Nissan vant saken, NAF tapte.
Så tror ikke så mange håper på at denne blir brukt som precedens. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MeTesla

Sitat fra: sigurdi på søndag 04. oktober 2015, klokken 00:17
Sitat fra: hookmaker på lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:47
I forhold til så mange saker er denne da utrolig lett att forstå. Men det er precedens som kommer att avgjøre saken. Og det finnes en hel del precedens i den slags saker.
Precedens innbefatte saker i eget land, siden det er de som kan være precedens for landest lover.
Saker i andre land er dømt etter de landenes lover og regler og kan da ikke brukes, så lenge en ikke har et felles lovverk som kan brukes.
For oss så kan det være EU direktiv /Regler som er innbefattet i EØS avtalen er innlemmet i norsk lov og dermed gjeller også i Norge.

Ser en på saker i norge har vi denne som ikke gikk til høyesterett men ble avgjort i lagmannsrett. 
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/naf-tapte-krangel-om-hestekrefter/a/512137/
Toyota vant saken, NAF tapte.
Så tror ikke så mange håper på at denne blir brukt som precedens. :-)

Husk at det var Nissan og ikke Toyota dette gjaldt i rettferdighetens navn:)

lunitiks

#954
I Norge er det kun Høyesterett som formelt sett danner prejudikater (altså "egentlig" presedens). Men i praksis vil både forbrukertvistutvalg, tingrett og lagmannsrett lete etter veiledning i underrettsdommer også, især når det ikke foreligger Høyesterettspraksis om spørsmålet. Utenlandsk, feks skandinavisk rettspraksis kan være relevant, hvis loven/forskriftene i de to landene er omtrent lik.


Så blir der opp til advokatene da, å banke i bordet med hva som er likheter og forskjeller mellom DEN saken og VÅR sak. Det handler til syvende og sist om å overbevise en (eller flere) dommer(e).


Nissan-dommen er for øvrig behandlet i detalj i svar #461 på side 11.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mr_Utopia

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 03. oktober 2015, klokken 18:28
Blir for dumt fra Pedersen dette . Tesla har endret på data og bortforklarer stendig. Trenger ikke å være rakettforsker :-) for å skjønne at tesla har ført kundene bak ryggen . De endrer SW etter eget behag for å spare Du/ kontaktor etc . Hvis de er så skråsikre på at de vinner hvorfor kan de da ikke bare bevise at bilen klarer det de reklamerer for ? Enkel sak , kan dokumenteres med en iPhone og en vbox? Men nei ,,, og dette tull med rollout er jo bare kommet til dagen siste måneden ... Tesla har en svak sak ,en god advokat plukker dette lett ifra hverandre .

Husk at en rettsak også tvinger tesla å legge faktaopplysninger bordet og forklare seg om hvorfor de ikke har holdt det de lovet ( og reklamerte for)  om bedre ytelse i høye hastigheter , hvorfor bilene yter betraktelig dårligere nå enn i mars , hvorfor kontaktor ryker , forklare hvorfor de i reklamen endrer effekt på bilen etc ...

Tesla taper denne og etter VW skandalen finnes det ikke lengere noen kjære mor..

Jeg har ikke Tesla, men en viktig sak om jeg skal kjøpe, er at jeg kan nekte å oppgradere programvare. Er det tenkelig at man kan jreve tilbakeføring til den programvare som var ved bilens levering? For meg er det naturlig. Bilen ble levert med programvare A. Tesla har endrett den til B uten mitt samtykke.

Eller står det i avtalen at Tesla har ensidig rett til å endre programvare etter eget forgodtbefinnende? For å så tilfelle vil alle saker om ytelser falle i grus. "Ja bilen hadde A ytelser ved levering, men vi har endret til ytelser B, i henhold til kjøpsavtale C."

For meg er dette helt grunnleggende å få avklart om jeg skal kjøpe Tesla. Og relevant i denne saken her også.

For jeg vil kunne ha mulighet til å kreve at bilens programvare ikke endres uten min godkjenning.

Muffinman

#956
Det er faktisk et godt poeng jeg har tenkt på selv. Min bil var på sitt beste sommeren 2014. Kunne jeg fått tilbake GUI, rekkevidde, stabilitet, funksjonalitet og ytelser den hadde da ville jeg ikke sett behov for flere oppdateringer.

Du kan jo la være å starte oppdateringen når den kommer, men de legger nok inn så fort bilen havner innenfor veggene på et verksted. Tesla selv har nok større nytte av muligheten å oppdatere bilene på denne måten enn kundene, selv om det er markedsført motsatt.

mogu

Og jeg som trodde det var litt av greia. Det finnes jo nok av andre biler i verden som du kan kjøpe der de ikke oppgraderer bilens programvare med mindre du kommer innom verkstedet og betaler uforholdvis mye penger. For min del har det allerede kommet forbedringer på bilen som ikke var det når jeg kjøpte den, som jeg ikke ville vært foruten.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

Det ville vært gode greier om bilene ble levert ferdige, og at oppdateringer tilførte nyttig funksjonalitet. Så langt er muligheten i stor grad benyttet til å få ut et uferdig produkt tidlig, og rette feilene i fortsettelsen. Dessverre er det også benyttet til å endre bilenes egenskaper uten kundens samtykke for å omgå feilkonstruksjoner og svakheter som leverandøren har oppdaget i ettertid. At man hauser opp ny funksjonalitet med pressekonferanse og for eksempel skal "gjøre slutt på rekkeviddeangst" for å å rulle ut noe greier som omtrent ikke fungerer i det hele tatt har ingen nytteverdi for kunden. Et grunnleggende prinsipp er at alle aktiviteter i en virksomhet skal tilføre verdi til produktet (for kunden), alle andre aktiviteter er tap, eller muda for de innvidde. Tesla har ekstremt mye å gå på her.

mogu

Sitat fra: Muffinman på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:02
Det ville vært gode greier om bilene ble levert ferdige, og at oppdateringer tilførte nyttig funksjonalitet. Så langt er muligheten i stor grad benyttet til å få ut et uferdig produkt tidlig, og rette feilene i fortsettelsen. Dessverre er det også benyttet til å endre bilenes egenskaper uten kundens samtykke for å omgå feilkonstruksjoner og svakheter som leverandøren har oppdaget i ettertid. At man hauser opp ny funksjonalitet med pressekonferanse og for eksempel skal "gjøre slutt på rekkeviddeangst" for å å rulle ut noe greier som omtrent ikke fungerer i det hele tatt har ingen nytteverdi for kunden. Et grunnleggende prinsipp er at alle aktiviteter i en virksomhet skal tilføre verdi til produktet (for kunden), alle andre aktiviteter er tap, eller muda for de innvidde. Tesla har ekstremt mye å gå på her.

Det finnes en hel haug med biler som blir levert "ferdige" som kunne hatt godt av litt forbedringer. Nye funksjonaliteter har det jo også kommet av, men forhåpentligvis har du såpass kjennskap til software utvikling at du vet at en software aldri er helt feilfri. Det er en grunn til at det sies at når du har funnet alle bugsene i et program er det alltid en igjen. Det er derimot hensiktsmessig å sende ut et så godt som ferdig produkt for å få hjelp av kundene til å akselerere den siste debuggingen. Jeg er for eksempel veldig glad for alle forbedringer som har kommet på adaptiv cruise kontroll som har kommer siden jeg fikk bilen, det var jo i utgangspunktet et "ferdig" produkt.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA