Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: HåkonN på torsdag 24. september 2015, klokken 07:53
Alle vet ikke hvordan du har brukt målebåndet når du ikke oppgir det. Da går de ut i fra at du forholder deg til anerkjente og beskrivende målemetoder.
... Eller i det minste at de har brukt målebåndet på samme måte på alle produktene de selger.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

HåkonE

Sitat fra: lunitiks på torsdag 24. september 2015, klokken 08:16
Sitat fra: HåkonN på torsdag 24. september 2015, klokken 07:53
Alle vet ikke hvordan du har brukt målebåndet når du ikke oppgir det. Da går de ut i fra at du forholder deg til anerkjente og beskrivende målemetoder.

Saken koker vel da ned til hva som er en "anerkjent og beskrivende målemetode" for denne bilen ...

Et utgangspunkt kunne jo vært å fulgt resten av bransjen, og metodene de har forholdt seg til de siste 40 årene. Alternativt ECE 85R som de selv oppga på hjemmesiden (før de slettet det). :)

Når 250 kvm hus selges som 250 kvm, og 300 kvm fra samme produsent selges som 400 kvm (med dertil premium pris), så er det vanskelig å koke saken ned til noe annet enn villedende markedsføring.


Mao

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. september 2015, klokken 06:46
Ingen tvil om at Tesla har tabbet seg ut her når det gjelder oppgitt effekt og akselerasjon. Men at noen kjøpte P85D med den troen at den skulle yte 700hk, finner jeg smått utrolig. Når man vet at effekt øker med turtall (så lenge momentkurven er flat), og at motorene har forskjellig utveksling, så var det ganske åpenbart at man aldri kom til å ha 700hk tilgjengelig samtidig. Det viktige med P85D er tilgjengelig moment, som Straubel skriver.

Jussen er veldig klar her - det er leverandøren (Tesla) som anses som den profesjonelle part og som må bære det fulle og hele ansvaret for at informasjonen til kjøperen om varens egenskaper er riktig. Det er helt urimelig å forvente at den alminnelige forbruker skal ha kunnskaper på ingeniørnivå på alle de områder som en bil består av.

Som forbruker må vi kunne stole på den informasjonen leverandøren gir, og hvis det i ettertid viser seg at denne informasjonen er feil har man en kjøpsrettslig mangel som får konsekvenser for leverandøren i form av heving, prisavslag eller retting av mangelen. Og det er selvfølgelig tilgjengelig informasjon på kjøpstidspunktet som er avgjørende, selv om det i ettertid skulle fremkomme ny/endret informasjon som kjøperen har fått tilgang til.

Så om det var åpenbart for et supermenneske som deg at bilen ikke kunne levere 700 hk, så er det like åpenbart at dette ikke vil få noen betydning når klagene skal vurderes rent juridisk. En vanlig forbruker har ingen forutsetninger for å forstå de evt. tekniske begrensningene som gjør at 700 hk ikke er oppnåelig, i alle fall ikke med den informasjonen som var tilgjengelig for over et halvår siden  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

dosmont

Begrensningene ligger jo i batterikjemi, så hvorfor bruker de ikke en kapasitorbank?
Ikke noe problemer med strøm det 1 sekundet ihvertfall, mulig flere.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Cookie Monster

#829
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. september 2015, klokken 06:46
Ingen tvil om at Tesla har tabbet seg ut her når det gjelder oppgitt effekt og akselerasjon. Men at noen kjøpte P85D med den troen at den skulle yte 700hk, finner jeg smått utrolig. Når man vet at effekt øker med turtall (så lenge momentkurven er flat), og at motorene har forskjellig utveksling, så var det ganske åpenbart at man aldri kom til å ha 700hk tilgjengelig samtidig. Det viktige med P85D er tilgjengelig moment, som Straubel skriver.

Det han skriver om at HK ikke kan brukes men kW er riktig er jo bare svada. Har ingenting å si om det er en bensinmotor, elmotor eller Fred Flintstone som lager effekten i bilen.
kW er også den egentlig standarden som skal brukes på en vanlig bil også og har vært det i mange år for Europa. Bare å ta en titt i vognkortet på hvilken som helst bil ;)

Sier det igjen at Tesla sin egen info om motorene viser at den bak yter maks 350 kW ved 5950 rpm og motoren foran 193 kW ved 6100 rpm. Hvor har du info fra om at utvekslingen ikke er lik? Tesla oppgir 9.73:1 for begge i verkstedmanualen.
Står også der at motoren bak for P85 (Ikke D) yter 310kw (415hk) fra 5500-9000rpm. Så det viser at den yter ikke bare maks en liten stund og faller rett ned, så selv om utvekslingen skal være ganske forskjellig bør motorene yte godt nok til at man ikke er langt unna 640hk i det minste. Noe som Ludicrous faktisk beviser er mulig å oppnå. Så er jo bare tull at P85D ikke kan yte mer fordi motorene ikke kan yte samtidig.
Hvis 9.73:1 er riktig for begge så yter motoren bak maks effekt ved ca 78 km/t og motoren foran ved ca 80 km/t.

Vi vet at 85D har ingen problemer med å yte nært maks det som begge motorene kan gi siden den ikke er begrenset av batteriet.
Så kan ikke se noen begrensinger her på at motorene ikke skal kunne yte oppimot 700hk samtidig hvis de fikk nok strøm.

Hk er et resultat av nm * rpm så det forteller ganske mye om ytelsen. Jeg trenger ikke vite en gang om hva motoren yter av nm for å regne det ut. Trenger bare å vite kW eller hk ved et gitt turtall så finner man ut hvor mange nm motoren gir der.

Så å si at det er bare nm som teller er feil, Hk/kW sier faktisk mer. Men for å vite hele sannheten om ytelsen trenger man begge og info om hvor lenge den yter det osv. Og så kommer jo forskjellige girkasser og utvekslinger inn i bildet. Men det trenger vi ikke ta hensyn til her siden vi sammenligner mot en annen Model S med samme utveksling som Tesla har skrevet har en effekt som tilsier at den skal yte ca 50% mer.

Hvis det bare er moment som er så viktig for en rask bil kan man jo kjøpe seg en diesel bil med 2000nm og kjøre fra en Formel 1 bil som bare har 400nm :P
Momentet viser hvor sterk bilen er men effekten er et resultat av hvor ofte motoren kan gjenta momentet.

Regner man ut basert på at Tesla sa bilen kunne klare 0-100 km/t på 3.3 sek med direkte gir så viser det at man trenger ca 650hk for å flytte 2275kg (P85D med fører) til 100 på den tiden. Og er det ikke så langt unna hva de oppga av effekt.
Men nå viser det seg at det stemmer jo ikke, siden det er med 1 ft rollout. Regner man da ut igjen, så finner man ut at for å klare 0-100 på 3.69 sek (beste vi har målt med vbox uten rollout) at 520hk holder til å klare det.

Er også flere som har bekreftet at batteriene i seg selv ikke begrensningen. Det er sikringene/kontaktor og er jo også derfor Tesla tilbyr Ludicrous til P85D også.


2015 P85D

lunitiks

Sitat fra: HåkonN på torsdag 24. september 2015, klokken 08:59Et utgangspunkt kunne jo vært å fulgt resten av bransjen, og metodene de har forholdt seg til de siste 40 årene. Alternativt ECE 85R som de selv oppga på hjemmesiden (før de slettet det). :)


Er "ECE 85R" det dokumentet som RSR911 lenket til lenger ned her (svar #830)?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Jejl

Kjøper: Jeg har fått for lite effekt i bilen min
Selger: Bilen har den effekten kjøperen kunne forvente på kjøpstidspunktet
Dommer:Hva mangler?
Kjøper:Nesten 200 hk og den bruker 0,29 sekunder mer fra 0-100
Selger:Å oppgi effekten i hk er bare noe vi gjør fordi det er lovpålagt. Det viser i liten grad et godt bilde på total effekt. (Se eks på Mercedes som oppgir 738hk, 2110kg og 0-100 på 3,9 sekund.)
Dommer: Ok, da bruker vi 0-100 som målemetode. Hvorfor bruker bilen 0,29 sekund mer enn oppgitt fra 0-100?
Selger:Tiden er målt med "roll-out".
Kjøper:Og det er den eneste bilen de selger som er målt med denne juksemetoden
Dommer:Har selger på noen måte gjort noe for imøtekomme kjøperen, eller for å rette opp denne villedende måten å oppgi aksellerasjon på?
Selger: Ja, vi har nå installert et program som gjør at 0-100 tiden i 7 av 10 tilfeller i praksis er raskere enn da bilen ble solgt
Kjøper: Men vi vil aldri oppnå 0-100 tiden som vi ble lovet

Dom:
Det er ikke tvil om at selgers markedsføring om effekt var villedende. I praktisk bruk er likevel bilen omtrent så rask som kjøper hadde grunn til å forvente på kjøpstidspunktet. Siden kjøper av bilen i hovedsak ikke skal bruke den på bane eller i annen konkurranse men til normal bruk, er de feilaktige opplysningene som selger har gitt for små til at de skal kunne sies å ha virket inn i tilstrekkelig grad på kjøp eller kjøpesum av bilen. Kjøper får derfor ikke medhold i sitt krav.
---------------------------------------------------------
Med fare for å høre ut som om jeg forsvarer Tesla her, er det ikke det som er meningen. Det er ikke tvil om at Tesla har opptråd temmelig uproft i saken. Dette er et forsøk på å vise omtrent hvordan en rettsak etter min spådom vil ende.

691

Sitat fra: Jejl på torsdag 24. september 2015, klokken 11:38
Kjøper: Jeg har fått for lite effekt i bilen min
Selger: Bilen har den effekten kjøperen kunne forvente på kjøpstidspunktet
Dommer:Hva mangler?
Kjøper:Nesten 200 hk og den bruker 0,29 sekunder mer fra 0-100
Selger:Å oppgi effekten i hk er bare noe vi gjør fordi det er lovpålagt. Det viser i liten grad et godt bilde på total effekt. (Se eks på Mercedes som oppgir 738hk, 2110kg og 0-100 på 3,9 sekund.)
Dommer: Ok, da bruker vi 0-100 som målemetode. Hvorfor bruker bilen 0,29 sekund mer enn oppgitt fra 0-100?
Selger:Tiden er målt med "roll-out".
Kjøper:Og det er den eneste bilen de selger som er målt med denne juksemetoden
Dommer:Har selger på noen måte gjort noe for imøtekomme kjøperen, eller for å rette opp denne villedende måten å oppgi aksellerasjon på?
Selger: Ja, vi har nå installert et program som gjør at 0-100 tiden i 7 av 10 tilfeller i praksis er raskere enn da bilen ble solgt
Kjøper: Men vi vil aldri oppnå 0-100 tiden som vi ble lovet

Dom:
Det er ikke tvil om at selgers markedsføring om effekt var villedende. I praktisk bruk er likevel bilen omtrent så rask som kjøper hadde grunn til å forvente på kjøpstidspunktet. Siden kjøper av bilen i hovedsak ikke skal bruke den på bane eller i annen konkurranse men til normal bruk, er de feilaktige opplysningene som selger har gitt for små til at de skal kunne sies å ha virket inn i tilstrekkelig grad på kjøp eller kjøpesum av bilen. Kjøper får derfor ikke medhold i sitt krav.
---------------------------------------------------------
Med fare for å høre ut som om jeg forsvarer Tesla her, er det ikke det som er meningen. Det er ikke tvil om at Tesla har opptråd temmelig uproft i saken. Dette er et forsøk på å vise omtrent hvordan en rettsak etter min spådom vil ende.

Du glemte én ting

Dommer: Hvor meget ekstra har Tesla taget betalt for disse ekstra hk og acceleration
Køber: 170.000 kr.
Tesla: 170.000 kr.

Dommer: Find frem til en kompensation i et forlig eller dommen vil være 50% refusion

Cookie Monster

#833
Angående det med Mercedes SLS Electric og over 700hk. Har du noe bevis på at den ikke yter det et sted? Kan jo bare være at den er giret helt annerledes og ikke yter den effekten før 150 km/t eller at de bare begrenser effekten helt i starten siden de ikke stoler på at drivverket tåler mer der.
Tesla yter aldri den oppgitte effekten, men hadde den gjort det minst et sted hadde det vært innafor å oppgi den.
Når man sammenligner samme bil er det ikke urimelig å forvente seg at bilen er mye raskere når den ble oppgitt med 60% mer effekt enn modellen under som er samme bil og giret likt.

Se denne videoen
https://youtu.be/5gFGX43vubM?t=2m51s

Mercedes SLS Electric er jo lynkjapp i forhold til P85D over 140 km/t
2015 P85D

Teslanewbie

#834
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 24. september 2015, klokken 12:00
Angående det med Mercedes SLS Electric og over 700hk. Har du noe bevis på at den ikke yter det et sted? Kan jo bare være at den er giret helt annerledes og ikke yter den effekten før 150 km/t eller at de bare begrenser effekten helt i starten siden de ikke stoler på at drivverket tåler mer der.
Tesla yter aldri den oppgitte effekten, men hadde den gjort det minst et sted hadde det vært innafor å oppgi den.
Når man sammenligner samme bil er det ikke urimelig å forvente seg at bilen er mye raskere når den ble oppgitt med 60% mer effekt enn modellen under som er samme bil og giret likt.

Se denne videoen
https://youtu.be/5gFGX43vubM?t=2m51s

Mercedes SLS Electric er jo lynkjapp i forhold til P85D over 140 km/t

hvis jeg har skjønnt det korrekt så har SLS fire (4) individuelle motorer , dvs 1 motor på hvert nav...



Powertrain[edit]

The SLS AMG Electric Drive will be powered by four electric motors with combined ratings of 552 kW (751 PS; 740 hp) and 1,000 N·m (738 lb·ft). Each motor can spin up to 13,000 rpm and weighs 45 kg (99 lb). In addition, the transmission allows each motor to selectively drive all 4 wheels. With this, the SLS AMG Electric Drive accelerates from standing still to 100 km/h in 3.9 seconds.

Battery[edit]

The SLS AMG Electric Drive will include a liquid-cooled 400 V lithium-ion battery rated to 60 kWh that delivers a range of 250 km (160 mi) under the combined New European Driving Cycle.[86] The 548 kg (1,208 lb) battery pack is made up of 12 modules, each comprising 72 lithium-ion cells. The system was designed as a collaboration between Mercedes-AMG and Mercedes AMG High Performance Powertrains Ltd.[80]
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

#835
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 24. september 2015, klokken 12:15
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 24. september 2015, klokken 12:00
Angående det med Mercedes SLS Electric og over 700hk. Har du noe bevis på at den ikke yter det et sted? Kan jo bare være at den er giret helt annerledes og ikke yter den effekten før 150 km/t eller at de bare begrenser effekten helt i starten siden de ikke stoler på at drivverket tåler mer der.
Tesla yter aldri den oppgitte effekten, men hadde den gjort det minst et sted hadde det vært innafor å oppgi den.
Når man sammenligner samme bil er det ikke urimelig å forvente seg at bilen er mye raskere når den ble oppgitt med 60% mer effekt enn modellen under som er samme bil og giret likt.

Se denne videoen
https://youtu.be/5gFGX43vubM?t=2m51s

Mercedes SLS Electric er jo lynkjapp i forhold til P85D over 140 km/t

hvis jeg har skjønnt det korrekt så har SLS fire (4) individuelle motorer , dvs 1 motor på hvert nav...

Ja stemmer at den har 4 motorer. Men motorene er plassert midt i bilen og er nok en utveksling der eller så hadde det blitt dårlig med moment ned på hjula hvis det bare var 1000nm. Selv en 90hk Corolla har mer enn det på hjula i 1 giret :P

Ser slik ut
2015 P85D

691

#836
JB Straubel: "With the P85D the combined motor shaft power can often exceed the battery electrical horsepower available."

Keywords: Often exceed

P85D har astma og har brug for en inhalator

flux

#837

RSR911

Sitat fra: 691 på torsdag 24. september 2015, klokken 12:41
JB Straubel: "With the P85D the combined motor shaft power can often exceed the battery electrical horsepower available."

Keywords: Often exceed

P85D har astma og har brug for en inhalator

"often" betyr her f.eks. noe slikt som: "hver gang når wattpedalen i bunn mens bilens hastighet er høyere enn ca 50km/t"

Teslanewbie

#839
Interessante, tukling med programvare er ikke å kimse med..  :

Partner Thomas E. Loeser i advokatfirmaet Hagens Berman leder massesøksmålet. Advokatfirmaet har tidligere ført et lignende søksmål mot Toyota, som endte med at den japanske bilprodusenten i 2013 måtte betale 1,6 milliarder dollar i erstatning til amerikanske bileiere.

– Det er vanskelig å si hvor mye søksmålene kan koste Volkswagen, men jeg vil bli sjokkert hvis det blir mindre enn én milliard dollar. Sannsynligvis vil bli det største forliket etter defekter i bilbransjen noensinne, sier Loeser til avisen.


http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel564078.ece

.....


Tipper at det blir et oppgjør i det stille som ender med at P85D eiere får ludicrous oppdatering til en symbolsk pris og at en som heter Espen får seg et nytt arbeid i løpet av 2016 .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA