Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Teslanewbie

#720
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:35
JB Straubel, Chief Technical Officer September 21, 2015

An electric motor converts electricity into motion. Think of electric power as flowing much like fuel flows from a tank to an engine. Various situations (low state of charge, cold temperatures, etc.) can reduce this flow of electrons below the ultimate capability of the electric motor. In other cases, the potential flow of electricity may exceed the capability of the electric motor (warm battery, short duration accelerations, etc.). Since the battery electric horsepower rating varies it is not a precise number to use for specifying the physical capability of an EV. The motor shaft horsepower, when operating alone, is a more consistent rating. In fact, it is only this (single or combined) motor shaft horsepower rating that is legally required to be posted in the European Union.

Her mener de vel at de har belegg for å si 700hk

Morsom denne,  Tesla mener de kan angi motorkraft uten hensyn til batteriets egenskaper og begrensninger. I prinsipp kunde de  koble et 9v batteri til motorene og likvel angitt 700hk  da det er dette de yter sammen  i benk under optimal strømtilførsel ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

691

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:35
JB Straubel, Chief Technical Officer September 21, 2015

An electric motor converts electricity into motion. Think of electric power as flowing much like fuel flows from a tank to an engine. Various situations (low state of charge, cold temperatures, etc.) can reduce this flow of electrons below the ultimate capability of the electric motor. In other cases, the potential flow of electricity may exceed the capability of the electric motor (warm battery, short duration accelerations, etc.). Since the battery electric horsepower rating varies it is not a precise number to use for specifying the physical capability of an EV. The motor shaft horsepower, when operating alone, is a more consistent rating. In fact, it is only this (single or combined) motor shaft horsepower rating that is legally required to be posted in the European Union.

Her mener de vel at de har belegg for å si 700hk
Hvis det er 'legally required to be posted in the European Union' så bryder de jo loven for alle de andre modeller. Faktum er jo at de ikke oplyser efter de samme principper for P modeller og andre modeller. Det er vel ikke lovgivningen i EU ?!?!?

SigX

Etter Esben Pedersen sin uttalelse så kommer jeg heretter ikke til å anbefale Tesla til noen jeg kjenner. Mer arrogant holdning skal du lete lenge etter.
P85D merkene på min Tesla blir fjernet (flaut å ha de på), og sig. Model X blir avbestilt om ikke Tesla tar grep i denne saken innen den må bekreftes. Vil ikke la de få gleden av å lure meg igjen.

TeslaK

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:35
JB Straubel, Chief Technical Officer September 21, 2015

An electric motor converts electricity into motion. Think of electric power as flowing much like fuel flows from a tank to an engine. Various situations (low state of charge, cold temperatures, etc.) can reduce this flow of electrons below the ultimate capability of the electric motor. In other cases, the potential flow of electricity may exceed the capability of the electric motor (warm battery, short duration accelerations, etc.). Since the battery electric horsepower rating varies it is not a precise number to use for specifying the physical capability of an EV. The motor shaft horsepower, when operating alone, is a more consistent rating. In fact, it is only this (single or combined) motor shaft horsepower rating that is legally required to be posted in the European Union.

Her mener de vel at de har belegg for å si 700hk

Dette er villedende markedsføring. Når man oppgir ett tall så mener man makseffekt bilen kan yte. Slik er det vel for alle biler?
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Spinner

Mercedes oppgir 750 hk og 1000 nm for SLS Electric, leverer den dette?

Jejl

Sitat fra: Sbr på tirsdag 22. september 2015, klokken 20:17
Mercedes oppgir 750 hk og 1000 nm for SLS Electric, leverer den dette?
De tallene jeg kunne finne på denne bilen var: 738 hk, 0-62 miles på 3,9 sekunder og en vekt på 2110kg.
Mercedes må vel ha lurt kundene sine for minst 250 hk?

HåkonE

#726
Tviler på at dere vil finne så veldig mange med SLS her inne som kan kommentere om faktiske ytelser representerer hestekrefter på papiret, eller ikke.

Ingen her har funnet ut at Tesla har "lurt kundene" sine bare ved å se på databladet. Det er i praktisk bruk det er bemerket at bilen ikke yter som den har 700 hk, og det er ved målinger og utregninger i ettertid det er bekreftet at bilen ikke har 700 hk.

Tesla har svart med å ikke svare. Endret opplysninger på bestillingssiden. Og til slutt svare med beskyldninger i media om at dette er bare er et lite mindretall eiere som bare er ute etter gratis oppgradering.

De virker svært brydd over at noen våger å stille spørsmål om disse 700 hk som ikke eksisterer, verken i bilen eller på deres egen hjemmeside (lenger).

Sjøhyene

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:35
JB Straubel, Chief Technical Officer September 21, 2015

An electric motor converts electricity into motion. Think of electric power as flowing much like fuel flows from a tank to an engine. Various situations (low state of charge, cold temperatures, etc.) can reduce this flow of electrons below the ultimate capability of the electric motor. In other cases, the potential flow of electricity may exceed the capability of the electric motor (warm battery, short duration accelerations, etc.). Since the battery electric horsepower rating varies it is not a precise number to use for specifying the physical capability of an EV. The motor shaft horsepower, when operating alone, is a more consistent rating. In fact, it is only this (single or combined) motor shaft horsepower rating that is legally required to be posted in the European Union.

Her mener de vel at de har belegg for å si 700hk

Er dette virkelig info direkte fra Straubel?? Ganske drøyt å argumentere på denne måten.
Betyr vel at man aldri kan stole på noe som helst av spec som Tesla oppgir på bilene sine. Vil jo alltid være sånn at enkelt komponenter i en bil kan yte mer enn systemet under ett. Blir jo egentlig helt virkelighetsfjernt med mindre man kjøper bilen som delebil.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Tuxedo

Sitat fra: ELTesla på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:14
Hva med en 85D og heller bruke 100K på noe fornuftig i stedet?

Jeg solgte min P85D av samme årsak, og kjøper nå heller en rimeligere Tesla.
Ja, ingen med hodet på rett plass vil vel nå kjøpe en P85D i stedet for en 85D.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

wasted1980

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:37
Sitat fra: ELTesla på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:14
Hva med en 85D og heller bruke 100K på noe fornuftig i stedet?

Jeg solgte min P85D av samme årsak, og kjøper nå heller en rimeligere Tesla.
Ja, ingen med hodet på rett plass vil vel nå kjøpe en P85D i stedet for en 85D.

Helt enig!
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Mao

Sitat fra: SigX på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:38
Etter Esben Pedersen sin uttalelse så kommer jeg heretter ikke til å anbefale Tesla til noen jeg kjenner. Mer arrogant holdning skal du lete lenge etter.
P85D merkene på min Tesla blir fjernet (flaut å ha de på), og sig. Model X blir avbestilt om ikke Tesla tar grep i denne saken innen den må bekreftes. Vil ikke la de få gleden av å lure meg igjen.

Jeg er 100 % enig. Min tid som Tesla-ambassadør ser nok dessverre ut til å være over. Klønete og løgnaktig er vel de betegnelsene som passer best på Teslas kundebehandling akkurat nå, og det er vel noe jeg må være ærlig på fremover når jeg blir spurt om jeg vil anbefale venner og kjente å kjøpe Tesla. Det er tross alt viktigere å bevare sine venner enn Tesla ☺.  Men at Tesla vil sette sin egen fremtid i fare ved å opptre på denne måten er bare helt utrolig....

Og min Signature X-reservasjon ryker nok også, uansett hvor bra bilen er. Har helt mistet lysten på å handle noe mer fra Tesla om de ikke umiddelbart innleder en konstruktiv dialog i denne saken
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

RSR911

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:15
Sitat fra: RSR911 på tirsdag 22. september 2015, klokken 00:03
Repeterer det innlysende enda en gang:

  • Markedsført med 700hk
  • Kjøpt basert på 700hk
  • Levert med ca 500hk
  • Batteri (indre mostand) og sikringer begrenser effekten
  • Tesla har tilgang til bedre sikringer, men de kan ikke oppgraderes OTA
  • Indre motstand synker ved økende batteritemperatur
  • Batteritemperaturen kan økes OTA (omprogrammering av kjølesystem)
  • Høy batteritemperatur degraderer batteri (reduserer levetid)
  • Batteritemperatur øker ytterligere hvis man kjører hardt lengre (ikke bare 0-100)
  • Øking av batteritemperatur for å øke hk i noen skunder er en dårlig løsning
Tesla bør ta ansvar ved å innrømme feilen og foreslå løsning. Jeg synes vi bør få velge mellom:

  • Heving av kjøp
  • Tilbakebetailing av minst 50% av prisforskjell mellom 85D og P85D
  • Gratis oppgradering når 700hk-batteri blir tilgjengelig

1) Noen minutter nå og da med en temperatur som ligger over idealtemperatur betyr nok lite på langsiktig degradering. (For å trekke den litt langt) blir det som å si at at en fosilbil ikke  leverer fordi den ikke konstant kan ligge på 9000o/m.

2) Derifra til å kreve heving, gratis batteri eller halve differansen til 85D er klovneri. Er galt å av Tesla å markedsføre mer enn man leverer, og det er ikke urimelig at man av kundebehandlinghensyn kan gi P85D eierne enn liten oppreisning, men derifra til det du foreslår er utopi. Dommeren hadde nok slitt med å holde seg alvorlig om noen kommer å krever 75`` i avslag fordi man mangler 0,1 sekund på 0-100.

At 85D overpresterer, og at mange heller ville valgt denne etter at den ble satt ned fra 5,4 til 4,6 (4,4) er totalt irrelevant.

Det er altså klovneri å kreve å få varen man har betalt for?  Lider De muligens av Coulrophobia?   

Listen med innlysende repetisjoner forsetter:

  • 700hk er 40% mer enn 500hk.  Vennligst ikke bagatelliser 40% avvik ved å nevne 0,1 sekund!
  • Kun 400hk mekanisk effekt går med til å akselerere P85D fremover

P85pluss

#732
http://m.tu.no/samferdsel/2015/09/22/tesla-eieren-morten-mener-han-har-fatt-farre-hestekrefter-enn-lovet

"Teslas kommunikasjonssjef for Skandinavia, Esben Pedersen, sier i en kort kommentar til Teknisk Ukeblad at selskapet ikke har gjort noe galt.
– Vi følger alle regler og har lenge vært i dialog med eierne. Mesteparten av dem, med unntak av en håndfull, forstår forklaringene våre, sier han."

P85d
P85+ solgt

jazzwheel

Det er noe med hvordan man legger frem saken i media. Det er ikke veldig rart det oppfattes som sytete blant folk flest når man fokuserer på at den skulle vært enda raskere enn den gamle Teslaen. Hva om 85D ikke fantes, ville det da likevel ikke vært noe issue? Den er fortsatt den klart raskeste Tesla'en og for mellomlegget har man ikke bare fått bedre akselerasjonen, men en ett år nyere bil, nyere utstyr og AWD.

Folk betaler vel drøye halvmillionen for å få en Audi RS7 istedenfor Audi S7 og forskjellen der er 110hk og S7 har til og med AWD fra før.

Muffinman

"Lenge i dialog med eierene"...

Noen som vet hva han mener her?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA