Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Cookie Monster

Sitat fra: Torben_E på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:41
Til dem der har ventet på at medierne blev indblandet er der nu den først artikel i Danmark.

Ingeniøren kører historien. Der kommer et dansk medie mere idag. EM er i København imorgen så.....


www.ing.dk


Torben_E

Passer jo veldig bra dette da ;D Kan jo da umulig unngå at noen journalister sprør om denne saken.
2015 P85D

Cookie Monster

Sitat fra: cairnz på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:12
Vet du Nm på motorene ved disse turtallene?

Tesla oppgir ikke det, men det kan man regne ut når man vet turtall og hk.

Stor motor 350 kW ved 5950 rpm er 561nm

Liten motor 193 kW ved 6100 rpm 301nm

Men det er kun hvis de hadde ytet maks noe vi vet de ikke gjør samtidig pga begrensing av batteri/kontaktorer på P85D.
Etter at P90D ble lansert oppgir jo Tesla enda høyere effekt med samme motor. Mest sannsynlig yter de ikke noe mer en tidligere, Tesla har bare endret det siden de innså vel at det så dumt ut med samme motoreffekt som de har reklamert med tidligere.
For P90D med Ludicrous klarer jo heller ikke å makse ut selv den gamle effekten de oppga.
2015 P85D


Cookie Monster

For noen svar fra Esben Pederen.

Ser ut som det blir heving av kjøpet, har mistet helt lysten på ha bilen og ser ikke ut som de har tenkt å fikse dette uansett.
2015 P85D

o.b.lix

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 22. september 2015, klokken 12:17
For noen svar fra Esben Pederen.

Ser ut som det blir heving av kjøpet, har mistet helt lysten på ha bilen og ser ikke ut som de har tenkt å fikse dette uansett.

Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 05. september 2015, klokken 15:27
Tar saken videre til forbrukerombudet hvis det ikke blir noe løsning på dette o

Da får du ta kontakt med forbrukerombudet...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SurSnasen

Sitat fra: jazzwheel på mandag 21. september 2015, klokken 23:33
Det er vel heller ingen som påstår at den er i nærheten av 700hk lenger.

Jo, annonsører på Finn.no. Bruker fremdeles 700hk for alt det er verdt...

cairnz

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:17
Sitat fra: cairnz på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:12
Vet du Nm på motorene ved disse turtallene?

Tesla oppgir ikke det, men det kan man regne ut når man vet turtall og hk.

Stor motor 350 kW ved 5950 rpm er 561nm

Liten motor 193 kW ved 6100 rpm 301nm

Men det er kun hvis de hadde ytet maks noe vi vet de ikke gjør samtidig pga begrensing av batteri/kontaktorer på P85D.
Etter at P90D ble lansert oppgir jo Tesla enda høyere effekt med samme motor. Mest sannsynlig yter de ikke noe mer en tidligere, Tesla har bare endret det siden de innså vel at det så dumt ut med samme motoreffekt som de har reklamert med tidligere.
For P90D med Ludicrous klarer jo heller ikke å makse ut selv den gamle effekten de oppga.

Det er en ting jeg lurer på, som svært få ser ut til å bry seg med:

Momentkurven til en induksjonsmotor er ikke lineær. Kraften du får ut av den er ikke en ren funksjon av strømstyrken du sender inn. Hvordan ser da momentkurvene ut på bak- og front-motor på D-variantene ut, som en funksjon av strømstyrke inn (fra nesten ingen pedal, til full pedal?

Se: http://www.electrical4u.com/torque-equation-of-three-phase-induction-motor/
http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/AC/AC_13.html#xtocid1088622

Kanskje Griffel, nortrahof eller jkirkebo kan utdype litt her, de er endel strammere på elektrofysikken enn meg, det er cirka tjue år siden jeg satt på skolebenken og holdt på med slikt som dette.

Poenget mitt er at en "ren" omregning fra hk, kw og slikt ikke nødvendigvis gir det hele og fulle bildet.

Utenom det så er det litt popcorn-tid her inne i tråden :D
Elbilist

HåkonE

Tesla, Espen Pedersen:

SitatVi har været i dialog med en lille gruppe ejere af vores top performance model, Model S P85D. Langt de fleste har accepteret vores forklaringer, og indset at bilen performer som den skal. Dog har en en lille håndfuld set dette som en mulighed for at få en gratis opdatering, som de ikke er berettiget til. De har truet os med at gå til medierne, hvis ikke vi rettede ind, dette har vi nægtet

Har han noen grunnlag for å si at de fleste kunder nå er enige at bilen yter som den skal?

Å marginalisere alle som reagerer på dette til en liten gruppe som truer med medier er høyst kritikkverdig. Enkelte har truet med medier, men hvorfor? Fordi Tesla ignorerer kunder i lang tid, og svarer først når saken havnet i mediene. Det vet han, men holder det utenfor.

Sitat"Det er vigtigt at understrege, at vores tal stammer fra den europæiske typegodkendelse og kommunikeres i overensstemmelse med de Europæiske regler. Desuden er vores accelerations måling valideret af det amerikanske magazin Motor Trend, og deres test har ligget online siden 2014. Alligevel har vi, for at imødekomme kritikken, ændret måden vi gengav tallene på,"

1. Bilen yter ikke 700 hk. Det er ingen regler som sier at man kan addere effekten av flere motorer sammen, og derfor kan opplyse kunde om denne teoretiske effekten uten noen presiseringer. Tesla innså dette selv når det ble påpekt, og endret praksis.

Villedende markedsføring.

2. Motor Trend målte med rollout. Ingen andre bilprodusenter måler 0-100 med rollout. Tesla måler selv ikke med rollout, kun på P85D. Dermed virker forskjellen mellom 85 og P85D større enn den i virkeligheten er.

Det ble også sagt at P85D skulle holde følge med McLaren, da de har samme 0-60 tid. Problemet er bare at McLaren ikke brukte rollout når de målte sin bil.

Spesifikasjon tilsier 0-100, ikke 5-100. En kunde kan aldri starte på 0 km/t, og oppnå tidene.

Villedende markedsføring.

Eneste Espen gjør med slike utsagn er å fyre oppunder. I alle fall for min del. Jeg har ikke akseptert Tesla``s forklaring, og jeg har ikke truet med å kontakte mediene. Ingen av de 2 andre klagebrevene jeg har sett truer med mediene heller.

Forbrukerrådet derimot.


cowboyroy

Ser mye om forbrukererådet her... men er det noen i det hele tatt som har en sak i gang der?
Jeg avventer til jeg har hatt bilen min på sjekk hos Tesla for å lage en plan for å utbedre dårlig tilpassede karroserideler den 15. Oktober. Da håper jeg også de veit mer om Ludi og jeg kan sette igang med reklamasjonssak selv.

Cookie Monster

#699
Har sendt brev til Tesla og forbrukerrådet idag hvor jeg krever heving av kjøpet. Begrunner brevet med at Espen Pedersen sier at det ikke ikke finnes en løsning.

Skriver også at tester utført i henhold til godkjente metoder med batteriet som står i bilen som viser at bilen har i nærheten av oppgitt effekt også vil bli godtatt istedet for heving av kjøpet.
2015 P85D

ELTesla

Det hadde vært morsomt å se hvor stor denne lille gruppen med misfornøyde P85D eiere er faktisk er på norges-/verdensbasis.

Jeg tror mange slo fra seg å signere på de danske sidene på grunn av misstolking om at du måtte ha tilgang til testutstyr.

Det har vel ikke vært noen annen digital underskriftskampanje der du registrerer deg med navn og VIN?

Teslanewbie

#701
Sitat fra: Torben_E på tirsdag 22. september 2015, klokken 12:09
Her er det andet medie.

http://pleasure.borsen.dk/bilen/artikel/1/311470/danske_tesla-ejere_hvor_er_vores_hestekraefter_mr_musk.html

Torben_E

huff,denne sak har jo vært side våren 2015  og derfor synes jeg at det kommer en  særdeles arrogante uttalelse fra Tesla :



Teslas danske pressechef Esben Pedersen afviser over for Pleasure kritikken.

"Vi har været i dialog med en lille gruppe ejere af vores top performance model, Model S P85D. Langt de fleste har accepteret vores forklaringer, og indset at bilen performer som den skal. Dog har en en lille håndfuld set dette som en mulighed for at få en gratis opdatering, som de ikke er berettiget til. De har truet os med at gå til medierne, hvis ikke vi rettede ind, dette har vi nægtet," fastslår pressechefen og fortsætter:
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

med VW skandalen i nyhetene er det ikke lurt av tesla å lage støy, det er lett å levere biler til journalister med SW som yter bedre enn dem som senere selges...

Det var derfor Consumers Report kjøpte sin egen Tesla P85D til testing , denne klarte ikke 0-60 på angitt tid.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 22. september 2015, klokken 13:07
Har sendt brev til Tesla og forbrukerrådet idag hvor jeg krever heving av kjøpet. Begrunner brevet med at Espen Pedersen sier at det ikke ikke finnes en løsning.

Bare et nyskjerrig spørsmål; hva slags bil har du tenkt å erstatte den med?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ELTesla

#704
Hva med en 85D og heller bruke 100K på noe fornuftig i stedet?

Jeg solgte min P85D av samme årsak, og kjøper nå heller en rimeligere Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA