Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

hookmaker

Kære venner, nu er det ju så, att fysikken er som den er, og beregningene er som de er. Der kan ikke være noen tvil om det. Elon har producert noen fine biler, men noen mirakelmaker det er han trots allt ikke.
Tesla har kommet med noe få slappe innrømmelser, Denne saken breder sig ut og er ikke slut ennu.

Kjernen i saken er helt klar: På nermere 6 måneder har Tesla MARKEDSFØRT en bil med 700HK, ikke A+B hk men samlet 700 HK. Det er mer enn 140 hk mer en bilens batteri og sikringssystem noensinne klarer att levere. Dette er en feil og det har de nu rettet opp på (de skriver nu effekten som A +B hk). Om noen tror de kan legge sammen A og B fra nu, så tror de feil. Men de kan velge att kjøpe endda.

Tilbake står de som kjøpte/bytte bil i vinduet på de 6 måneder, de har med Teslas markedsføring blitt lurt. Og det skal vi se til att få rettet opp. På den ene eller den anden måten.   

jazzwheel

@Torben_E_ Det jeg ikke skjønner er hvorfor det i det hele tatt diskuteres som et spørsmål lenger, det er da ingen tvil? Det ble diskutert og konkludert her på forumet før jul om jeg ikke husker feil. Det er jo HELT innlysende at bilen ikke yter makseffekt av motorene foran + bak samtidig på noe tidspunkt. De er til og med forskjellig giret så det burde være omtrent umulig å få til selv med 200kW batteri, om ikke de har laget motorer med forskjellige momentkurver for å matche ulik giring, noe jeg tviler på. Det er vel også grunnen til at Tesla kaller det motorkraft, siden det er batteriet som er energikilden og begrenser dette og har vært likt siden den første bilen rullet ut i 2012.

Spørsmålet må da heller være om Tesla faktisk har gjort noe ulovlig som gjør at dere kan kreve utbedring eller heving av kjøpet.

hookmaker

Spørsmålet er også om Brabus sier A og B eller A+B?..Man skulle vel tro de veit va de snakker om??.. ::) ::)
http://www.brabus.com/en/raster.php?page=8&sub=2&id=48999

Havebigfun

Det er sikkert flere gode grunner til å holde diskusjonen gående- en av dem er at det tar tid før ting siger inn -ikke for de mest opplyste-  men for mange andre og mange virker direkte uopplyste :o
En annen at det er hensiktsmessig å få flere til å sette seg på listen over de som klager- jo flere jo mere styrke ligger i vår standpunkt ved forhandlingsbordet- og jo vanskeligere blir vi å ignorere.

Hodetelefoner

Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 21. september 2015, klokken 22:34
Sitat fra: KristofferH på mandag 21. september 2015, klokken 22:04
Konkrete tall? Fordi han gjetter på ting? :D 8% tap i inverter? Er dette linjert tap?
Kan vi ikke se hvor mange ganger til vi klarer å skrive 1300a,  320v og 700 i denne tråden?
Tråden har blitt moro å følge fordi folk gjentar og gjentar...  Kom med noe nytt...  Gi oss nyttig info.  Dere kunne laget en 7 siders tråd med temaet "hvilken dag er det i dag?".
Like morsomt som dobbelt lader diskusjonen :D
Men tilbake til temaet:
Hvilke av dere skal kreve bilen kjøpt tilbake?  Har dere kommet frem til noe? (Dere vil aldri se 700hk i disse bilene på mange år. Så noen oppgradering er vel utelukket).

Har selv sakt til Tesla at jeg ønsker gratis oppgradering av sikringer osv som et kompromiss. Vet at jeg ikke får 700hk men får i det minste rundt 600 motorhk og en 0-100 tid som Tesla sa P85D skulle klare og det er greit nok.
Alternativet er å heve kjøpet.

Så venter bare på svar fra Tesla og er mye som pågår utenom forum og grupper på facebook.

Grunnen til at det blir så mye som blir gjentatt er fordi du og noen andre kommer med samme smørja gang på gang. Ikke mye som har endret seg siden sist.
Jeg er bare lei av å lese det samme gamle greiene deres. Men takk for at du svarte på det siste :) er enig i en gratis sikring hadde vært på sin plass, men jeg synes først og fremst tocn burde få et papir ifra tesla , som jeg kan levere til mitt forsikringsselskap. Hvor det står forklart at bilen yter en del mindre enn tidligere antatt..   en del hadde sett på sånt som viktig.. 

Cookie Monster

#680
Sitat fra: jazzwheel på mandag 21. september 2015, klokken 22:26
@Torben_E_ Det jeg ikke skjønner er hvorfor det i det hele tatt diskuteres som et spørsmål lenger, det er da ingen tvil? Det ble diskutert og konkludert her på forumet før jul om jeg ikke husker feil. Det er jo HELT innlysende at bilen ikke yter makseffekt av motorene foran + bak samtidig på noe tidspunkt. De er til og med forskjellig giret så det burde være omtrent umulig å få til selv med 200kW batteri, om ikke de har laget motorer med forskjellige momentkurver for å matche ulik giring, noe jeg tviler på. Det er vel også grunnen til at Tesla kaller det motorkraft, siden det er batteriet som er energikilden og begrenser dette og har vært likt siden den første bilen rullet ut i 2012.

Spørsmålet må da heller være om Tesla faktisk har gjort noe ulovlig som gjør at dere kan kreve utbedring eller heving av kjøpet.

Den bakre motoren yter maks hk ved 5950 rpm og foran yter maks ved 6100rpm (info fra verksted manualen til Tesla) Så de yter maks veldig likt og er ingen av motorene som plutselig faller i effekt mellom der.

Utvekslingen bak vet vi er 9.73:1 men foran vet vi ikke sikkert og kan være likt. Er noen tall ute men ingen offisielle fra Tesla i verken manualer eller verkstedmanual som oppgir noe annet enn 9.73:1 for begge. Hvor har du infoen fra?
Ser bla roadandtrack har kommet fram til at motor foran er 9.34:1. Er det riktig så har motoren foran ca 200rpm lavere rpm ved 100 km/t så da er de enda mer lik og kun 50rpm som skiller.

Så hvis du sitter på annen info som gjør dette helt innlysende del gjerne :)
2015 P85D

jazzwheel

Først og fremst er det innlysende fordi alle dynotester viser omtrent det samme som P85, i tillegg til alle andre ting vi klarer å regne oss frem til selv og se via API, skjerm, celleinfo osv. Road and track har også "kommet frem til" at Teslaen faktisk har 691hk, så det ville jeg tatt med en klype salt. Det er logisk at den er giret annereledes, siden det er en annen motor som takler høyere turtall, og samtidig bidrar til høyere topphastighet. Uansett viser alle dynotester at den yter godt under 500hk og omtrent som P85. Det er vel heller ingen som påstår at den er i nærheten av 700hk lenger. Siden utgangspunktet for målinger av alle andre biler er dynotester så skjønner jeg ikke annet enn at det må være bevis godt nok.

Cookie Monster

#682
Helt enig i at bilen ikke har mer enn 500-560hk som jeg også har sakt fra starten og ønsker å få oppgradert bilen eller hevet kjøpet, men vil ha mest mulig riktig argumentasjon basert på fakta. De dyno testene som er gjort legger jeg ikke noe i siden de viser helt forskjellige tall er ikke utført riktig. Vet jo også at bilen går litt bedre en P85 også i høyere hastighet, så effekten er høyere eller holder effekten lengre i høyere hastighet. Men problemet er at forskjellen er ikke stor og er jo derfor vi er missfornøyd siden P85 går ikke særlig bra der og forventet en bil som gikk mye bedre også i høyere hastighet når Tesla oppga 700hk.

Ville bare vite hvor du har infoen om utveksling fra og hvor du fikk det fra at selv et 200kwh batteri ikke vil hjelpe. Siden med det argumentet du sier så skulle jo ikke nye sikringer hjelpe heller siden motorene uansett ikke yter mer. Og det vet vi jo ikke stemmer siden motorene yter mer med Ludicrous og ytelse i høyere hastigheter blir en god del bedre.

Dro bare fram Road and track siden de er de eneste jeg har funnet som i det hele tatt nevner en annen utveksling med spesifikke tall. Jeg stoler ikke på det i det hele tatt.

2015 P85D

RSR911

Repeterer det innlysende enda en gang:

  • Markedsført med 700hk
  • Kjøpt basert på 700hk
  • Levert med ca 500hk
  • Batteri (indre mostand) og sikringer begrenser effekten
  • Tesla har tilgang til bedre sikringer, men de kan ikke oppgraderes OTA
  • Indre motstand synker ved økende batteritemperatur
  • Batteritemperaturen kan økes OTA (omprogrammering av kjølesystem)
  • Høy batteritemperatur degraderer batteri (reduserer levetid)
  • Batteritemperatur øker ytterligere hvis man kjører hardt lengre (ikke bare 0-100)
  • Øking av batteritemperatur for å øke hk i noen skunder er en dårlig løsning
Tesla bør ta ansvar ved å innrømme feilen og foreslå løsning. Jeg synes vi bør få velge mellom:

  • Heving av kjøp
  • Tilbakebetailing av minst 50% av prisforskjell mellom 85D og P85D
  • Gratis oppgradering når 700hk-batteri blir tilgjengelig

jazzwheel

Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 21. september 2015, klokken 23:46
Helt enig i at bilen ikke har mer enn 500-560hk som jeg også har sakt fra starten og ønsker å få oppgradert bilen eller hevet kjøpet, men vil ha mest mulig riktig argumentasjon basert på fakta. De dyno testene som er gjort legger jeg ikke noe i siden de viser helt forskjellige tall er ikke utført riktig. Vet jo også at bilen går litt bedre en P85 også i høyere hastighet, så effekten er høyere eller holder effekten lengre i høyere hastighet. Men problemet er at forskjellen er ikke stor og er jo derfor vi er missfornøyd siden P85 går ikke særlig bra der og forventet en bil som gikk mye bedre også i høyere hastighet når Tesla oppga 700hk.

Du har helt rett i at jeg spekulerer, men vi kan ikke gjøre så mye annet. Når det kommer til dynotestene så vet jeg ikke hvorfor du velger å se bort ifra de. At det dukker opp mange forskjellige resultater er ikke så veldig unormalt da det er mange ruller og man måler litt forskjellig, men fellesnevneren er jo at ingen er over 500hk OG at det etterhvert har kommet ganske mange målinger på bordet. Andre sikringer kan sikkert hjelpe en del, det vet jeg lite om. Jeg fikk nylig byttet kontakter og for alt jeg vet endret de på sikringer samtidig. Nå lover Tesla at RWD også skal bli raskere i høyere hastighet med OTA oppdatering så kanskje forskjellen blir enda mindre...

Når jeg tenker tilbake så sa veldig mange som prøvekjørte P85D at den var mye, mye raskere enn P85. Nå sier man at det omtrent ikke er forskjell. Når jeg ser på det amerikanske forumet nå så sier folk igjen at Ludicrous er mye, mye raskere enn P85D. Jeg er spent på å se om man sier det samme om et år. Ludicrous er visstnok* 0,7 sek raskere på kvartmila, men 0,3 av dem er før 100km/t.

*Krever optimale forhold, forvarmet batteri, Arizona-temperatur, riktig høyde over havet, null utstyr på grunn av vekt, målt med 1ft-rollout, nymåne og høyvann for mindre gravitasjon

cairnz

Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 21. september 2015, klokken 23:09
Sitat fra: jazzwheel på mandag 21. september 2015, klokken 22:26
@Torben_E_ Det jeg ikke skjønner er hvorfor det i det hele tatt diskuteres som et spørsmål lenger, det er da ingen tvil? Det ble diskutert og konkludert her på forumet før jul om jeg ikke husker feil. Det er jo HELT innlysende at bilen ikke yter makseffekt av motorene foran + bak samtidig på noe tidspunkt. De er til og med forskjellig giret så det burde være omtrent umulig å få til selv med 200kW batteri, om ikke de har laget motorer med forskjellige momentkurver for å matche ulik giring, noe jeg tviler på. Det er vel også grunnen til at Tesla kaller det motorkraft, siden det er batteriet som er energikilden og begrenser dette og har vært likt siden den første bilen rullet ut i 2012.

Spørsmålet må da heller være om Tesla faktisk har gjort noe ulovlig som gjør at dere kan kreve utbedring eller heving av kjøpet.

Den bakre motoren yter maks hk ved 5950 rpm og foran yter maks ved 6100rpm (info fra verksted manualen til Tesla) Så de yter maks veldig likt og er ingen av motorene som plutselig faller i effekt mellom der.

Utvekslingen bak vet vi er 9.73:1 men foran vet vi ikke sikkert og kan være likt. Er noen tall ute men ingen offisielle fra Tesla i verken manualer eller verkstedmanual som oppgir noe annet enn 9.73:1 for begge. Hvor har du infoen fra?
Ser bla roadandtrack har kommet fram til at motor foran er 9.34:1. Er det riktig så har motoren foran ca 200rpm lavere rpm ved 100 km/t så da er de enda mer lik og kun 50rpm som skiller.

Så hvis du sitter på annen info som gjør dette helt innlysende del gjerne :)
Vet du Nm på motorene ved disse turtallene?
Elbilist

Sandvika

Sitat fra: RSR911 på tirsdag 22. september 2015, klokken 00:03
Repeterer det innlysende enda en gang:

  • Markedsført med 700hk
  • Kjøpt basert på 700hk
  • Levert med ca 500hk
  • Batteri (indre mostand) og sikringer begrenser effekten
  • Tesla har tilgang til bedre sikringer, men de kan ikke oppgraderes OTA
  • Indre motstand synker ved økende batteritemperatur
  • Batteritemperaturen kan økes OTA (omprogrammering av kjølesystem)
  • Høy batteritemperatur degraderer batteri (reduserer levetid)
  • Batteritemperatur øker ytterligere hvis man kjører hardt lengre (ikke bare 0-100)
  • Øking av batteritemperatur for å øke hk i noen skunder er en dårlig løsning
Tesla bør ta ansvar ved å innrømme feilen og foreslå løsning. Jeg synes vi bør få velge mellom:

  • Heving av kjøp
  • Tilbakebetailing av minst 50% av prisforskjell mellom 85D og P85D
  • Gratis oppgradering når 700hk-batteri blir tilgjengelig

1) Noen minutter nå og da med en temperatur som ligger over idealtemperatur betyr nok lite på langsiktig degradering. (For å trekke den litt langt) blir det som å si at at en fosilbil ikke  leverer fordi den ikke konstant kan ligge på 9000o/m.

2) Derifra til å kreve heving, gratis batteri eller halve differansen til 85D er klovneri. Er galt å av Tesla å markedsføre mer enn man leverer, og det er ikke urimelig at man av kundebehandlinghensyn kan gi P85D eierne enn liten oppreisning, men derifra til det du foreslår er utopi. Dommeren hadde nok slitt med å holde seg alvorlig om noen kommer å krever 75`` i avslag fordi man mangler 0,1 sekund på 0-100.

At 85D overpresterer, og at mange heller ville valgt denne etter at den ble satt ned fra 5,4 til 4,6 (4,4) er totalt irrelevant.


Torben_E

Til dem der har ventet på at medierne blev indblandet er der nu den først artikel i Danmark.

Ingeniøren kører historien. Der kommer et dansk medie mere idag. EM er i København imorgen så.....


www.ing.dk


Torben_E

Cookie Monster

#688
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. september 2015, klokken 00:49
Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 21. september 2015, klokken 23:46
Helt enig i at bilen ikke har mer enn 500-560hk som jeg også har sakt fra starten og ønsker å få oppgradert bilen eller hevet kjøpet, men vil ha mest mulig riktig argumentasjon basert på fakta. De dyno testene som er gjort legger jeg ikke noe i siden de viser helt forskjellige tall er ikke utført riktig. Vet jo også at bilen går litt bedre en P85 også i høyere hastighet, så effekten er høyere eller holder effekten lengre i høyere hastighet. Men problemet er at forskjellen er ikke stor og er jo derfor vi er missfornøyd siden P85 går ikke særlig bra der og forventet en bil som gikk mye bedre også i høyere hastighet når Tesla oppga 700hk.

Du har helt rett i at jeg spekulerer, men vi kan ikke gjøre så mye annet. Når det kommer til dynotestene så vet jeg ikke hvorfor du velger å se bort ifra de. At det dukker opp mange forskjellige resultater er ikke så veldig unormalt da det er mange ruller og man måler litt forskjellig, men fellesnevneren er jo at ingen er over 500hk OG at det etterhvert har kommet ganske mange målinger på bordet. Andre sikringer kan sikkert hjelpe en del, det vet jeg lite om. Jeg fikk nylig byttet kontakter og for alt jeg vet endret de på sikringer samtidig. Nå lover Tesla at RWD også skal bli raskere i høyere hastighet med OTA oppdatering så kanskje forskjellen blir enda mindre...

Når jeg tenker tilbake så sa veldig mange som prøvekjørte P85D at den var mye, mye raskere enn P85. Nå sier man at det omtrent ikke er forskjell. Når jeg ser på det amerikanske forumet nå så sier folk igjen at Ludicrous er mye, mye raskere enn P85D. Jeg er spent på å se om man sier det samme om et år. Ludicrous er visstnok* 0,7 sek raskere på kvartmila, men 0,3 av dem er før 100km/t.

*Krever optimale forhold, forvarmet batteri, Arizona-temperatur, riktig høyde over havet, null utstyr på grunn av vekt, målt med 1ft-rollout, nymåne og høyvann for mindre gravitasjon

Vi er enige om det beste utenom dyno, ulikt tidspunkt på maks effekt foran og bak og hvor mye sikringene hjelper siden de Ludicrous sikringene er en helt annen type en den vanlige smeltetypen ;)

Bilfabrikanter har ikke lov å oppgi en maks effekt hvis den ikke blir oppnådd samtidig. Godt eksempel der er hybrider.
2015 P85D

Cookie Monster

#689
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:15
Sitat fra: RSR911 på tirsdag 22. september 2015, klokken 00:03
Repeterer det innlysende enda en gang:

  • Markedsført med 700hk
  • Kjøpt basert på 700hk
  • Levert med ca 500hk
  • Batteri (indre mostand) og sikringer begrenser effekten
  • Tesla har tilgang til bedre sikringer, men de kan ikke oppgraderes OTA
  • Indre motstand synker ved økende batteritemperatur
  • Batteritemperaturen kan økes OTA (omprogrammering av kjølesystem)
  • Høy batteritemperatur degraderer batteri (reduserer levetid)
  • Batteritemperatur øker ytterligere hvis man kjører hardt lengre (ikke bare 0-100)
  • Øking av batteritemperatur for å øke hk i noen skunder er en dårlig løsning
Tesla bør ta ansvar ved å innrømme feilen og foreslå løsning. Jeg synes vi bør få velge mellom:

  • Heving av kjøp
  • Tilbakebetailing av minst 50% av prisforskjell mellom 85D og P85D
  • Gratis oppgradering når 700hk-batteri blir tilgjengelig

1) Noen minutter nå og da med en temperatur som ligger over idealtemperatur betyr nok lite på langsiktig degradering. (For å trekke den litt langt) blir det som å si at at en fosilbil ikke  leverer fordi den ikke konstant kan ligge på 9000o/m.

2) Derifra til å kreve heving, gratis batteri eller halve differansen til 85D er klovneri. Er galt å av Tesla å markedsføre mer enn man leverer, og det er ikke urimelig at man av kundebehandlinghensyn kan gi P85D eierne enn liten oppreisning, men derifra til det du foreslår er utopi. Dommeren hadde nok slitt med å holde seg alvorlig om noen kommer å krever 75`` i avslag fordi man mangler 0,1 sekund på 0-100.

At 85D overpresterer, og at mange heller ville valgt denne etter at den ble satt ned fra 5,4 til 4,6 (4,4) er totalt irrelevant.

Mangler rett over 0.4 sek til 100 som er mye! Det skiller faktisk over 150hk for å klare 3.3 mot 3.7 sek og den manglende effekten som blir begrenset av hvor mye dagens sikringer kan levere er også årsaken til at P85D ikke går noe bedre enn 85D over 100.

Oppvarmingen av batteri endrer ikke noe på dette siden testene er gjort med varmt batteri.
Les deg opp på testingen som Pete har gjort på TMC forumet med P90D som faktisk har denne funksjonen allerede. Ingen forskjell når batteri uansett er driftsvarmt.

Så vi har ikke fått hk vi skulle ha, ikke fått 0-100 tid den skulle klare og heller ikke fått andre ting som sto på nettsiden når vi bestilte som dette:
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA