Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

d58palset

Hva jeg utleder av dette:
- Tesla skriver ingenting i sitt svarbrev ang hestekrefter (som jo er kjernen i problemet med manglende ytelse.)
- De innrømmer bruk av rollout (som bekrefter villende markedsføring ift andre modeller. Og som bekrefter at tallet IKKE er for NULL -100 da man "ser bort" fra de første tiendedelene av tiden akselerasjonen tar)
- De kommer med unnskyldninger om batteritemp og utstyr (forhold man mener ikke utgjør nok forskjell) og til alt overmål høyde over havet :o

- I kommentaren fra TOCN står det et sted at de sier motorene uansett ikke skal yte maks effekt samtidig - i så tilfelle er jo det en viktig innrømmelse. Vi ble presentert 700hk.... Ikke 550 hk.
- I kommentaren skrives det også at de hevder batteriet skal kunne levere 700hk, men kun i en begrenset periode. Hvorfor må det da en ny sikring til for at man - også i korte perioder - skal kunne se denne effekten? Er det millisekundet før spenningen faller som følge av belastningen?

691

Sitat fra: d58palset på lørdag 19. september 2015, klokken 11:18
Hva jeg utleder av dette:
- Tesla skriver ingenting i sitt svarbrev ang hestekrefter (som jo er kjernen i problemet med manglende ytelse.)
- De innrømmer bruk av rollout (som bekrefter villende markedsføring ift andre modeller. Og som bekrefter at tallet IKKE er for NULL -100 da man "ser bort" fra de første tiendedelene av tiden akselerasjonen tar)
- De kommer med unnskyldninger om batteritemp og utstyr (forhold man mener ikke utgjør nok forskjell) og til alt overmål høyde over havet :o

- I kommentaren fra TOCN står det et sted at de sier motorene uansett ikke skal yte maks effekt samtidig - i så tilfelle er jo det en viktig innrømmelse. Vi ble presentert 700hk.... Ikke 550 hk.
- I kommentaren skrives det også at de hevder batteriet skal kunne levere 700hk, men kun i en begrenset periode. Hvorfor må det da en ny sikring til for at man - også i korte perioder - skal kunne se denne effekten? Er det millisekundet før spenningen faller som følge av belastningen?

Ja, kommentaren om højde over havet er sendt til danskerne :-) Monty Python style answer

Så Tesla vil påstå at en P85D har 700hk selvom det kun er i 0,00001s - beyond Monty Python

d58palset

Sitat fra: OleJA på lørdag 19. september 2015, klokken 10:20

Edit: Kommentar til 'Batterieffekten skal være nok....'. Trekker en det langt nok, så er dette på en måte korrekt: Den kjemiske energien som omsettes til strøm i batteriet er 515kW. Imidlertid så går en hel del av denne tapt pga indre motstand (varme), før den i det hele tatt forlater batteriet i form av maks ~ 420kW.
Det er mulig at Tesla vil spille på dette i en evt rettstvist. En kan kanskje definere batteriet, og dets indre motstand, som en del av 'tap i drivverk'? - Synes selv dette isåfall blir veldig søkt.....

Hvis de prøver seg på en slik argumentasjon er de rimelig useriøse. Men man kan jo begynne å lure....

Det er her ikke drivverkstap fra motor til hjul (som er vanlig drivverkstap) men tap i form av varmgang FØR  motoren...varmgang i motoren tas som kjent ikke med når man regner effekt, og varmgang FØR motoren blir bare enda mer absurd....

Det blir som å argumentere med at en bensinbil må ha et visst antall Hk, kun basert på hvor mye bensin den bruker.!

(For det er jo som kjent langt mer energi i bensinen enn motoren klarer å omdanne til motoreffekt - resterende energi blir varme). Gamle bensinslukende V8ere kan jo med et slikt ressonnement ha mange ganger effekten  :o



691

Greit at batteri og sikringer kan levere 1300A, og at Ubelastet spenning fra batteriet ved 90%SOC er 396V.

Hvis det er Teslas argument, hvorfor markedsfører de så ikke alle 85kw modeller med 700 hk? For dette argument gælder jo for alle 85kw batterier

OleJA

Sitat fra: 691 på lørdag 19. september 2015, klokken 10:39
Jeg går udfra at TOCN ikke har haft fysik i skolen eller ikke kan forstå simpel fysik siden de viderebringer denne forklaring så ukritisk

Jeg tror vi skal være forsiktige med å ta budbringeren her. TOCN har ved flere anledninger gjort det klart at de stiller seg kritisk til endel av Tesla sin markedsføring og behandling av kunder. Vi vet heller ikke hva som foregår på 'bakrommet'.
Vi er nok alle tjent med at TOCN har et greit forhold med Tesla, uten at vi treng å mistenke dem for å løpe Teslas ærend av den grunn.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Teslanewbie

#650
Ha ha . Den med høyde over havet var morsom ... mange fjell i Danmark   ;D

Begynner å bli en parodi dette :-) :-)

Men med den mega erstatningen  som VW er dømt å betale grunnet tukling med motorene er kanskje en varsko for tesla ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Tesla:

"Det er aldri 691hk (ref. 700hk) full effekt samtidig...."

"Ved voltstyrke nede i 396V vil den visstnok fremdeles  kunne levere 515kW (691hk). Men altså ikke over en lengre periode og ofte under optimale forhold."

Er ikke dette ganske selvmotsigende?

EJ

Har de sagt noe om hvordan kjørelengde blir påvirket ved å holde batteri på omptimal temp for max effekt?

Og hvis motoren ikke yter 700 HK, men skal utfylle hverande når det trengs burde vel forskjellen på P85D og andre Tesla være mye større I høyere hastigheter siden den vistnok skal ha mer motorkraft tilgjengelig da. når de andre har brukt opp sitt. ( men det er jo ikke tilfelle)

satheesh.net

Guys... Don't shoot the messenger...

Som sagt tidligere; vi er på samme lag. Vi er en gjeng med frivillige individer som bruker tid (og fritid) på klubben. Vi gjør så godt vi kan. De av dere som er misfornøyde kan selvsagt ha denne holdningen, men da oppfordrer jeg at dere kjører sak mot dem på lik linje som noe annet som er urett og urimelig.

Og ja, vi ønsker også å ha et godt forhold til Tesla. Men å ha et kritisk øye er på sin plass og noe vi ikke kommer til og slutte å ha. Bare så det er sagt.

Ønsker dere alle en riktig god helg.

691

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 19. september 2015, klokken 14:34
Guys... Don't shoot the messenger...

Som sagt tidligere; vi er på samme lag. Vi er en gjeng med frivillige individer som bruker tid (og fritid) på klubben. Vi gjør så godt vi kan. De av dere som er misfornøyde kan selvsagt ha denne holdningen, men da oppfordrer jeg at dere kjører sak mot dem på lik linje som noe annet som er urett og urimelig.

Og ja, vi ønsker også å ha et godt forhold til Tesla. Men å ha et kritisk øye er på sin plass og noe vi ikke kommer til og slutte å ha. Bare så det er sagt.

Ønsker dere alle en riktig god helg.

Enig and sorry - men når man bare er messenger (mikrofonholder) for Tesla og dermed giver Teslas udsagn credibility, så er man ikke bare messenger mere :-)

Jeg synes det er fint at TOCN har et fint forhold til Tesla og at I stiller jer kritiske, men I var jo netop ikke kritiske i her, her lod I bare Tesla stå på jeres brand og sige at alt er i orden.

Folk som overvejer at købe en P85D og undersøger sagen vil nu få den opfattelse at den har 700 hk og accelererer 0-100 på 3,3s og at TOCN bekræfter dette.

Hvis I er kritiske, så skulle I aldrig have sendt den meddelelse ud i jeres navn - I er blevet misbrugt af Esben og Tesla. Det ville jeg tage ind i jeres vurdering af det 'gode' forhold i har til Tesla.

flux

#655
Sitat fra: OleJA på lørdag 19. september 2015, klokken 10:20
Da ligger det en oppsummering fra TOCN sitt møte med Tesla på tocn.no. Ser dessverre ut som det er ytterligere uthaling og tåkelegging fra Tesla sin side.

En av høydepunktene er Batterieffekt skal være nok med 1300A. Ved voltstyrke nede i 396V vil den visstnok fremdeles  kunne levere 515kW (691hk). Men altså ikke over en lengre periode og ofte under optimale forhold.


Dette er vel nærmest direkte løgn snusk (fra Tesla). Greit at batteri og sikringer kan levere 1300A, og at Ubelastet spenning fra batteriet ved 90%SOC er 396V.

Pga indre motstand i batteriet vil en imidlertid ikke klare å opprettholde denne spenningen ved et strømtrekk på 1300A. Da vil en nok havne ned mot 320V, noe som gir en mye lavere effekt. (1300 x 320 -> 416 kW)
Hvordan beregner du at spenningen blir 320V, eller er det blitt målt noe sted?

Sitat fra: OleJA på lørdag 19. september 2015, klokken 10:20
Den kjemiske energien som omsettes til strøm i batteriet er 515kW. Imidlertid så går en hel del av denne tapt pga indre motstand (varme), før den i det hele tatt forlater batteriet i form av maks ~ 420kW.
Hvor kommer 420kw fra, er det målt/verifisert på noen annen måte enn fra Tesla sitt eget display / api?



Cookie Monster

Målinger med rundt maks 415kW kommer fra rest api ja. Motstand er målt av bla. han som har demontert en Tesla pakke og målt cellene på TMC forumet.

Tesla selv oppgir også motorene til 320V.

Regnestykket funker også på 90 kwh batteri pakken som har 1500A.

415 kW * 1500 / 1300 = 478.85 kW = 642.15 hk

478kW (642hk) stemmer bra med hva rest api for P90D med Ludicrous viser.

2015 P85D

OleJA

Sitat fra: flux på lørdag 19. september 2015, klokken 22:56
Hvordan beregner du at spenningen blir 320V, eller er det blitt målt noe sted?
Godt spørsmål  8). Mener at jeg har det fra wk057 på TMC forumet: Han har kjøpt et batteri fra en vraket Model S og plukket det fullstendig fra hverandre:  http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34934-Pics-Info-Inside-the-battery-pack

Mener at detogså var noen poster fra ham der hvor han målte karakteristikken til cellene under maks last, sliter litt med å finne det igjen  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

flux

#658
Motoren bruker 3 - fase AC fra inverter ikke DC, så hvilken spenning motoren skal ha er ikke direkte relevant i forhold til batteripakkens spenning.

Siden det er spisseffekter over et kort tidsrom kan en ikke nødvendigvis stole på data fra display eller et rest API.

Jeg tviler på at spenningen synker så lavt som til 320V ut fra batteripakken, har du en lenke til hvor han måler dette og hvordan han beregner det for hele pakken?

Det er ikke helt rett frem å måle/beregne batteriets interne impedans.



OleJA

Sitat fra: flux på søndag 20. september 2015, klokken 00:32
Jeg tviler på at spenningen synker så lavt som til 320V ut fra batteripakken, har du en lenke til hvor han måler dette og hvordan han beregner det for hele pakken?
Har lett mer etter faktiske målinger på Tesla sine battericeller, men finner ikke. Databladet til Panasonic 18065B finnes imidlertid her: http://na.industrial.panasonic.com/sites/default/pidsa/files/ncr18650b.pdf
Dette er cellene som Tesla batteriet er basert på.

Et strømtrekk på 1300A tilsvarer en belastning på drøyt 5C (5.4C) på cellenivå. Databladet viser ikke 'Discarce Characteristics' For mer enn 2C og cellene leverer da 3.8V ved 100% SOC100. (Synker raskt)

Vi ser imidlertid (øyemål) at det er ~0.2V forskjell fra 1C til 2C. Siden spenningstap for det meste er avhengig av indre motstand, så kan vi anta at den er en lineær funksjon av antall 'C'. Gjør vi da en lineær tilnærming fra 2C til 5C, så havner vi på ....3.2V (fanfare).

Med 96 celler i serie i batteriet så tilsvarer dette en batterispenning på under 320V maks belastet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA