Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

hookmaker

Tack Satheesh for din oppklaring og tack til TOCN's støtte til saken. Jeg tviler ikke på, att en felles front er den beste.

Att svaret dere har fått ikke kommer at vise sig være mye annerledes enn det vi fik er ikke overraskende. Tesla er toppstyrt og vi har erfart att det nu kommer meldinger kun fra én side: Tesla HQ USA. Esben Pedersen kan si va han vil, men i virkeligheten har han ikke noen inflytelse på hva som kommer ske. I beste fall kan han oversette hva som skjer i Scandinavia til Engelsk og sende det videre til Tesla HQ. Flott job å være "kommunikationschef"... 8) 

weld77

De lokalt ansatte her i landet har vel ca like mye intelektuell frihet som redaktøren av en Nord-Koreansk avis...

Thor2014

Sitat fra: weld77 på fredag 18. september 2015, klokken 12:53
De lokalt ansatte her i landet har vel ca like mye intelektuell frihet som redaktøren av en Nord-Koreansk avis...

Dagens  ;D
Og sikkert ikke langt fra sannheten

weld77

#633
At harmen er større i Norge/Danmark enn i USA er ikke så merkelig, egentlig. I Norge er det nok en anstendig mengde kjøpere som har kjøpt P85D for å så veldig høy ytelse til en betalbar penge. I USA er dette fenomenet mindre relevant siden det finnes biler med noenlunde lik aksellerasjon og mye bedre ytelser i høye hastigheter til mye mindre penger. Elbil i USA er et statement, i Norge er det en økonomisk ganske fornuftig investering i forhold til hva man får for pengene. I tillegg vedder jeg ganske mye på at en større mengde av kjøperene i Norge har strukket bilbudsjettet ekstra langt for å ta en mulighet som muligens er borte om noen år når incentivene er mindre gunstige.

Med det jeg i dag vet hadde jeg kjøpt 85D istedenfor P85D. At jeg måtte ut med rundt 100k mer på kjøpstidspunktet var stort sett motivert utfra at ytelsen ble fremstillt som såpass mye bedre at jeg tenkte at jeg for en gangs skyld skulle være litt "gærrn" på bilkjøp. Jeg har fint råd til det, men har ikke pleid å bruke veldig mye penger på bil og har hatt ymse Skoda stasjonsvogner før. Nå er forskjellen såpass liten at den for meg ikke lengre er verdt de ca 100k ekstra Tesla skulle ha for den.

Jeg er fortstatt storfornøyd med bilen, men forskjellen er at jeg vil fraråde alle som spør om å kjøpe toppmodellen til Tesla.

Torben_E

Sitat fra: weld77 på fredag 18. september 2015, klokken 13:28
At harmen er større i Norge/Danmark enn i USA er ikke så merkelig, egentlig. I Norge er det nok en anstendig mengde kjøpere som har kjøpt P85D for å så veldig høy ytelse til en betalbar penge. I USA er dette fenomenet mindre relevant siden det finnes biler med noenlunde lik aksellerasjon og mye bedre ytelser i høye hastigheter til mye mindre penger. Elbil i USA er et statement, i Norge er det en økonomisk ganske fornuftig investering i forhold til hva man får for pengene. I tillegg vedder jeg ganske mye på at en større mengde av kjøperene i Norge har strukket bilbudsjettet ekstra langt for å ta en mulighet som muligens er borte om noen år når incentivene er mindre gunstige.

Med det jeg i dag vet hadde jeg kjøpt 85D istedenfor P85D. At jeg måtte ut med rundt 100k mer på kjøpstidspunktet var stort sett motivert utfra at ytelsen ble fremstillt som såpass mye bedre at jeg tenkte at jeg for en gangs skyld skulle være litt "gærrn" på bilkjøp. Jeg har fint råd til det, men har ikke pleid å bruke veldig mye penger på bil og har hatt ymse Skoda stasjonsvogner før. Nå er forskjellen såpass liten at den for meg ikke lengre er verdt de ca 100k ekstra Tesla skulle ha for den.

Jeg er fortstatt storfornøyd med bilen, men forskjellen er at jeg vil fraråde alle som spør om å kjøpe toppmodellen til Tesla.

Jeg tilslutter mig det du skriver og det passer også meget godt med situatinoen i DK.

Nå... vi vil ikke gi op. Vi er besluttet på at forfølge denne sag til en Happy Ending...

Torben_E

OleJA

#635
Da ligger det en oppsummering fra TOCN sitt møte med Tesla på tocn.no. Ser dessverre ut som det er ytterligere uthaling og tåkelegging fra Tesla sin side.

En av høydepunktene er Batterieffekt skal være nok med 1300A. Ved voltstyrke nede i 396V vil den visstnok fremdeles  kunne levere 515kW (691hk). Men altså ikke over en lengre periode og ofte under optimale forhold.


Dette er vel nærmest direkte løgn snusk (fra Tesla). Greit at batteri og sikringer kan levere 1300A, og at Ubelastet spenning fra batteriet ved 90%SOC er 396V.

Pga indre motstand i batteriet vil en imidlertid ikke klare å opprettholde denne spenningen ved et strømtrekk på 1300A. Da vil en nok havne ned mot 320V, noe som gir en mye lavere effekt. (1300 x 320 -> 416 kW)

Precondition av batteriet kan kanskje forbedre dette med noen få volt, men 396V med maks belastning kommer man aldri i nærheten av.

Edit: Kommentar til 'Batterieffekten skal være nok....'. Trekker en det langt nok, så er dette på en måte korrekt: Den kjemiske energien som omsettes til strøm i batteriet er 515kW. Imidlertid så går en hel del av denne tapt pga indre motstand (varme), før den i det hele tatt forlater batteriet i form av maks ~ 420kW.
Det er mulig at Tesla vil spille på dette i en evt rettstvist. En kan kanskje definere batteriet, og dets indre motstand, som en del av 'tap i drivverk'? - Synes selv dette isåfall blir veldig søkt.....
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Teslanewbie

Intressante det som står under improved performance for V7.0

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

691

Sitat fra: OleJA på lørdag 19. september 2015, klokken 10:20
Da ligger det en oppsummering fra TOCN sitt møte med Tesla på tocn.no. Ser dessverre ut som det er ytterligere uthaling og tåkelegging fra Tesla sin side.

En av høydepunktene er Batterieffekt skal være nok med 1300A. Ved voltstyrke nede i 396V vil den visstnok fremdeles  kunne levere 515kW (691hk). Men altså ikke over en lengre periode og ofte under optimale forhold.


Dette er vel nærmest direkte løgn snusk (fra Tesla). Greit at batteri og sikringer kan levere 1300A, og at Ubelastet spenning fra batteriet ved 90%SOC er 396V.

Pga indre motstand i batteriet vil en imidlertid ikke klare å opprettholde denne spenningen ved et strømtrekk på 1300A. Da vil en nok havne ned mot 320V, noe som gir en mye lavere effekt. (1300 x 320 -> 416 kW)

Precondition av batteriet kan kanskje forbedre dette med noen få volt, men 396V med maks belastning kommer man aldri i nærheten av.

Edit: Kommentar til 'Batterieffekten skal være nok....'. Trekker en det langt nok, så er dette på en måte korrekt: Den kjemiske energien som omsettes til strøm i batteriet er 515kW. Imidlertid så går en hel del av denne tapt pga indre motstand (varme), før den i det hele tatt forlater batteriet i form av maks ~ 420kW.
Det er mulig at Tesla vil spille på dette i en evt rettstvist. En kan kanskje definere batteriet, og dets indre motstand, som en del av 'tap i drivverk'? - Synes selv dette isåfall blir veldig søkt.....

Som du har fat i - Pga indre motstand i batteriet vil en imidlertid ikke klare å opprettholde denne spenningen ved et strømtrekk på 1300A. Da vil en nok havne ned mot 320V, noe som gir en mye lavere effekt. (1300 x 320 -> 416 kW)

hvilket giver os: Dette er vel nærmest direkte løgn snusk (fra Tesla).

Som godt kan omskrives til: Dette er vel nærmest direkte løgn snusk (fra Tesla).

Jeg går udfra at TOCN ikke har haft fysik i skolen eller ikke kan forstå simpel fysik siden de viderebringer denne forklaring så ukritisk

691

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 19. september 2015, klokken 10:37
Intressante det som står under improved performance for V7.0

Ha ha - Tesla indfører rollout på rwd modellerne nu :-)

OleJA

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 19. september 2015, klokken 10:37
Intressante det som står under improved performance for V7.0
Ja forsåvidt, men uansett hva de leverer av software forbedringer så får de ikke motorene til å leverer mer effekt ut enn elektrisk effekt levert inn. Denne er begrenset av sikringer som smelter, og indre motstand i batteriet som ikke fikses i software.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

691

Sitat fra: OleJA på lørdag 19. september 2015, klokken 10:44
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 19. september 2015, klokken 10:37
Intressante det som står under improved performance for V7.0
Ja forsåvidt, men uansett hva de leverer av software forbedringer så får de ikke motorene til å leverer mer effekt ut enn elektrisk effekt levert inn. Denne er begrenset av sikringer som smelter, og indre motstand i batteriet som ikke fikses i software.

Batteriet og sikringerne er vel ikke en begræsning på andre modeller end P85D og P90D, så derfor kan de godt lave det for alle rwd, da de stadig ikke bruger al energi fra batteriet.

OleJA

Sitat fra: 691 på lørdag 19. september 2015, klokken 10:49
Batteriet og sikringerne er vel ikke en begræsning på andre modeller end P85D og P90D, så derfor kan de godt lave det for alle rwd, da de stadig ikke bruger al energi fra batteriet.
Stemmer det, men i denne tråden så diskuteres manglende ytelse på P85D, så antok det var en kommentar relatert til dette.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Teslanewbie

#642
Sitat fra: 691 på lørdag 19. september 2015, klokken 10:49
Sitat fra: OleJA på lørdag 19. september 2015, klokken 10:44
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 19. september 2015, klokken 10:37
Intressante det som står under improved performance for V7.0
Ja forsåvidt, men uansett hva de leverer av software forbedringer så får de ikke motorene til å leverer mer effekt ut enn elektrisk effekt levert inn. Denne er begrenset av sikringer som smelter, og indre motstand i batteriet som ikke fikses i software.

Batteriet og sikringerne er vel ikke en begræsning på andre modeller end P85D og P90D, så derfor kan de godt lave det for alle rwd, da de stadig ikke bruger al energi fra batteriet.

Dette betyr jo at forskjellen i aksellerasjon mellom p85 og p85d blir enda mindre enn tidligere til fordel for p85  ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

d58palset

Håper det er greit at jeg tar meg friheten til å kopiere inn svaret (med kommentar) postet på TOCN:

Det har vært en del diskusjoner blant P85D eierne og påstander om manglende ytelse. Dette er nøye forklart i et offisielt brev som ble sendt av en gruppe danske Teslaeiere for en tid tilbake, saksgang kan sees her. Det har også vært flere diskusjoner i ulike fora og sosiale medier, deriblant TMC.

TOCN har nå hatt et møte med den norske ledelsen i Tesla Motors Norge og publiserer brevet og svaret vi fikk i sin helhet her (engelsk tekst):

"There is a software update in V 7.0 (only for performance versions of the Model S) that allows the driver to command the battery to the optimal temperature and charge state for maximum power. Normally, the battery is optimizing for range and long life, so 0 to 100 kmh acceleration can be affected by 0.2 seconds or more if too cold, too hot or at the wrong charge state. Occasionally pressing max performance will not have a noticeable negative effect on battery life, but it should not stay there all the time. It is important to note that being at 100% state of charge does not deliver the best acceleration — lowest impedance is at ~90% SoC.

I do want to emphasize that there has not been any reduction in insane mode performance for customers from the benchmark vehicle used by Motor Trend to establish the 0 to 60 mph (96.6 kph) in 3.1 sec. This was achieved at the 1300 Amp level, with no upgrade to the fuse, contactor or battery spine. However, they used a base vehicle and medium weight driver. Larger occupant weight and adding options that increase weight will reduce the acceleration. Also, the Motor Trend standard excludes the first 28 cm of rollout. Including this rollout adds approximately 0.2 seconds to the acceleration.

One final note is that, while gasoline cars get worse with altitude, electric cars actually get faster. All cars experience reduced air resistance, but gasoline cars become increasingly oxygen-deprived the higher they go. The Motor Trend test was done at approximately sea level, so the Model S will outperform a combustion car of the same nominal acceleration as altitude increases.

Esben Pedersen
Communications Manager Scandinavia at Tesla Motors"

Det de mener her er at det vil komme en dedikert "valg/funksjon" som klargjør bilen og setter den i en såkalt optimal tilstand for akselerasjon. Batteriet vil varme (eller kjøle) seg til optimal temperatur der lading til 100% SoC (State of Charge) ikke vil være mulig. Den vil da vedlikeholde batteriet på 90% SoC, som altså gir optimal ytelse, dette er da det er minst motstand i batteriet. Det som egentlig skjer er at det foregår en forberedelse av energikilden som er batteriet.

Det er en rekke parametre som skal "klaffe" og foregå samtidig. Denne nye funksjonen skal forhåpentligvis bistå med dette.

Det er aldri 691hk (ref. 700hk) full effekt samtidig, men presentasjonene vil være synlig ved å kombinere bakre og fremre motor. Det vil også være ytre påvirkninger som vil gi negativt utslag på tidene. Den opprinnelige testen ble gjennomført med en ganske strippet bil og uten f.eks. panoramatak for å spare ytterligere vekt.

Batterieffekt skal være nok med 1300A. Ved voltstyrke nede i 396V vil den visstnok fremdeles  kunne levere 515kW (691hk). Men altså ikke over en lengre periode og ofte under optimale forhold.

Dette er altså den offisielle uttalelsen og forklaringen fra Tesla. Det er dog fortsatt mange spørsmål som riktignok ikke er besvart og vi håper derfor at de som ønsker å ta denne saken videre kommer til en oppklaring. Vi vil fortsatt støtte de offisielle brevene som er sendt i regi av andre og håper på en snarlig løsning.

Mao

#644
SitatDette betyr jo at forskjellen i aksellerasjon mellom p85 og p85d blir enda mindre enn tidligere til fordel for p85  .

Et par software-forbedringer til nå, så blir P85D frakjørt av både P85 og S85D  :P
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA