Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Sjøhyene

Så eneste måten å motbevise Tesla på er å finne en P85D med null ekstrautstyr. Derretter må den kjøres opp på en rett og fin vei 4000moh og lades opp til 90%. Vent deretter på perfekte kjøreforhold (20C og null fuktighet). Og så GO! Først da har vi en sak. ;D
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cirys1


jazzwheel


691

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 16. september 2015, klokken 19:33
Når det gjelder akselerasjonstider har Tesla et godt poeng. Tidene annonsert kan argumeteres å gjelde for basismodell før ekstrautstyr er valgt. Så alle options, samt  oppgraderinger man velger å takke ja til vil kunne komme til reduksjon i ytelser. Altså titanium shield vil føre til redusert ytelse. 21" hjul kan føre til redusert ytelse. Panotak vil føre til redusert ytelse. Etc.

Tesla har sikkert en disclaimer et eller annet sted på alt av dette.

Og om man har en "loaded" bil vil naturligvis vekt være tyngre enn en basisbil fra første produksjonsrun. Samt om man har spist mye kaker og kjeks, vil det ikke hjelpe på 0-100 tidene.

Men Tesla bør vel her kunne vise til en akselerasjonstid rimelig nær på en basismodell av P85D. I tilegg vil battreiet forventes å tape seg litt hvert år. Så om man ikke klarer tidene etter hvert,  vil man vel stå svakere og svakere.

Tesla har ingen pointe, da de selv siger at man kun kan få 3,3s med rollout. Rollout er ca. 0,3s, så den reelle tid man skal forsøge at nå er 3,6s, hvilket med soltag så er ca. 3,7s. De fleste tider på teslaforum.dk/p85d er 3,8s. Elon siger selv at man skal have 21" for at nå bedste acceleration, da det giver bedst traction, så deres vægt kan ikke være negativ her

Tesla prøver bare at lægge et røgslør ud og jeg tror vi vil se at TOCN vil hjælpe dem med det.

Elon skriver jo også at de 3,1s fra Motor Trend er med rollout og den 0,2s forbedring han taler om, er ikke sådan at du kommer ned på 2,9s med rollout, det er så du kommer tæt på de 3,1 med rollout for 0-60 mph

Der hvor Tesla har vist sig at være hurtigst er i deres forsøg på at løbe fra deres ansvar når det gælder accelerationstider og hk på P85D og I vil se nye rekorder fra Tesla de næste par dage i denne disciplin ...

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 16. september 2015, klokken 20:04
Sitat fra: cirys1 på onsdag 16. september 2015, klokken 19:56
"Tesla møter akslerasjonskritikk med en ny oppdatering"

http://e24.no/bil/tesla-moeter-akslerasjonskritikk-med-en-ny-oppdatering/23525636

Nå er du vel en side eller to for sent ute, er dette vi diskuterer :)
Beklager trodde det var svarbrevet ifra Tesla, ser nå at BMW har redigert inn linken, sikkert etter at jeg leste den sist, jeg hopper ikke to tre sider tilbake hver gang for og se om noen har redigert sine innlegg..  :)

BMW850

Har ikke redigert inn linken men redigert i teksten ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 16. september 2015, klokken 20:28
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 16. september 2015, klokken 20:04
Sitat fra: cirys1 på onsdag 16. september 2015, klokken 19:56
"Tesla møter akslerasjonskritikk med en ny oppdatering"

http://e24.no/bil/tesla-moeter-akslerasjonskritikk-med-en-ny-oppdatering/23525636

Nå er du vel en side eller to for sent ute, er dette vi diskuterer :)
Beklager trodde det var svarbrevet ifra Tesla, ser nå at BMW har redigert inn linken, sikkert etter at jeg leste den sist, jeg hopper ikke to tre sider tilbake hver gang for og se om noen har redigert sine innlegg..  :)
Linken dukket første gang opp her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22994.msg400684.html#msg400684

Ingen redigering.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

mr_Utopia

Sitat fra: 691 på onsdag 16. september 2015, klokken 20:08
Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 16. september 2015, klokken 19:33
Når det gjelder akselerasjonstider har Tesla et godt poeng. Tidene annonsert kan argumeteres å gjelde for basismodell før ekstrautstyr er valgt. Så alle options, samt  oppgraderinger man velger å takke ja til vil kunne komme til reduksjon i ytelser. Altså titanium shield vil føre til redusert ytelse. 21" hjul kan føre til redusert ytelse. Panotak vil føre til redusert ytelse. Etc.

Tesla har sikkert en disclaimer et eller annet sted på alt av dette.

Og om man har en "loaded" bil vil naturligvis vekt være tyngre enn en basisbil fra første produksjonsrun. Samt om man har spist mye kaker og kjeks, vil det ikke hjelpe på 0-100 tidene.

Men Tesla bør vel her kunne vise til en akselerasjonstid rimelig nær på en basismodell av P85D. I tilegg vil battreiet forventes å tape seg litt hvert år. Så om man ikke klarer tidene etter hvert,  vil man vel stå svakere og svakere.

Tesla har ingen pointe, da de selv siger at man kun kan få 3,3s med rollout. Rollout er ca. 0,3s, så den reelle tid man skal forsøge at nå er 3,6s, hvilket med soltag så er ca. 3,7s. De fleste tider på teslaforum.dk/p85d er 3,8s. Elon siger selv at man skal have 21" for at nå bedste acceleration, da det giver bedst traction, så deres vægt kan ikke være negativ her

Tesla prøver bare at lægge et røgslør ud og jeg tror vi vil se at TOCN vil hjælpe dem med det.

Elon skriver jo også at de 3,1s fra Motor Trend er med rollout og den 0,2s forbedring han taler om, er ikke sådan at du kommer ned på 2,9s med rollout, det er så du kommer tæt på de 3,1 med rollout for 0-60 mph

Der hvor Tesla har vist sig at være hurtigst er i deres forsøg på at løbe fra deres ansvar når det gælder accelerationstider og hk på P85D og I vil se nye rekorder fra Tesla de næste par dage i denne disciplin ...


Ja for all del. Roll out har vel ikke noe med 0-100 å gjøre. Men poenget mitt er at Tesla ikke trenger å vise st en loaded bil går på oppgitt tid. Men basis modell. Om man har valgt mye tungt utstyr og takket ja til oppgraderinger, så vil det kunne komme i fratrekk til ytelse lovet.

Uansett er ikke uttalelser i media fra Elon  bindende for biler kjøp i Norge vil jeg tro. Men dpesifikasjoner oppgitt i salgsmateriell (nettsider, brosjyrer etc.)...

Og om kunder er forledet til å tro det er 700 hk, mens det ikke er tilfelle.

Og angende hjulstørrelse så er større felger gjerne større treghetsmoment eller hva det heter for roterende legemer.

Men helt enig i at om de har lovet 3.3 sekund så må de levere en bil som kan klare det, men da i basisutgave, og uten ekstrautstyr. Så om man f.eks.  har maxet ut sin P85D så mener jeg at man må forvente noe redusert ytelse. Medmindre man har spesifikk salgsdodokumentasjon som tilsier en gitt ytelse for SIN bil.

HåkonE

Gi meg en bil med 700 hk slik jeg betalte for, så er jeg fornøyd.

RSR911

P85D mangler først og fremst effekt, altså hestekrefter på hjulene.  Denne mangelen gir seg utslag i mye dårligere enn forventet aks i hastigheter over 60km/t. P85D er litt tregere enn forventet  0-100km/t også, men det er kun noen få tideler.   Hestekrefter og aks i >60km/t er viktigere for meg enn 0-100-tiden.

Hvor mye effekt har P85D hvis målt etter gjeldende standarder?   400...500hk ?  Eller er det enda mindre?

cirys1

#580
Sitat fra: RSR911 på onsdag 16. september 2015, klokken 21:46
Hvor mye effekt har P85D hvis målt etter gjeldende standarder?   400...500hk ?  Eller er det enda mindre?

Den ligger nok på rundt 500hk, En RS7 med 560 drar fint ifra den med rullende start..



Litt annen type bil men Porsche 991 GT3 "bare" 475 hk, men den legger den bak som den stod stille...


691

Sitat fra: HåkonN på onsdag 16. september 2015, klokken 21:44
Gi meg en bil med 700 hk slik jeg betalte for, så er jeg fornøyd.

Er der nogen som har taget kontakt til NAF eller venter I på andre tager aktion?

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på onsdag 16. september 2015, klokken 21:57
Sitat fra: RSR911 på onsdag 16. september 2015, klokken 21:46
Hvor mye effekt har P85D hvis målt etter gjeldende standarder?   400...500hk ?  Eller er det enda mindre?

Den ligger nok på rundt 500hk, En RS7 med 560 drar fint ifra den med rullende start..

Litt annen type bil men Porsche 991 GT3 "bare" 475 hk, men den legger den bak som den stod stille...

En motorsykkel legger RS7 bak seg som den skulle stått stille, med bare 150 hk.

En eldre P85+ går enda tregere, og havner enda lengre bak i speilet. Og fra start er det bare flaut for P85+. Under dårlige forhold står P85+ igjen å spinner, mens P85D fyker i fra som en snøskuter.

Derfor mange valgte P85D, men den skulle vært enda raskere i høy fart. Luda kan fikse på det. Da gjør den kvartmila på raskere enn RS7.

HåkonE

Sitat fra: 691 på onsdag 16. september 2015, klokken 22:07
Sitat fra: HåkonN på onsdag 16. september 2015, klokken 21:44
Gi meg en bil med 700 hk slik jeg betalte for, så er jeg fornøyd.

Er der nogen som har taget kontakt til NAF eller venter I på andre tager aktion?

Da må man vel ha NAF-medlemskap. Jeg har det ikke.

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 16. september 2015, klokken 21:57
Sitat fra: RSR911 på onsdag 16. september 2015, klokken 21:46
Hvor mye effekt har P85D hvis målt etter gjeldende standarder?   400...500hk ?  Eller er det enda mindre?

Den ligger nok på rundt 500hk, En RS7 med 560 drar fint ifra den med rullende start..
Ingen av disse kan vel sies å dra noe særlig fra, utfra videoene å dømme.  Porschen drar vel fra først når Teslaen nærmer seg maks-hastigheten sin (den gamle).  Og alle er vel klar over at Model S ikke er spesielt sprek fra 150 og oppover.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA