Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

jazzwheel

Sitat fra: HåkonN på tirsdag 15. september 2015, klokken 19:31
Enda viktigere, se tabell 1 punkt 4 for hva som skal være tilkoblet:

Electric equipment        Yes: Standard production equipment

Dette kan umulig tolkes annerledes enn at nødvendige elektronikk som levert på produksjonsmodellen skal være tilkoblet.

Man kan gjerne argumentere for at batteriet verken er elektronikk eller en del av drivlinjen, men så det jo heller ikke batteriet som begrenser ytelsene. Det er kontaktoren og den omtalte 1300A-sikringen.

De som tror Tesla har kun satt opp 2 elektriske motorer i benk, kjørt de i samme testbenk - samtidig, på en eksternt strømforsyning med langt mer output enn batteriet, uten nødvendig elektronikk slik beskrevet i tabell 4, og er innenfor når de skriver at bilen yter 700 hk motorkraft må gjerne tro det.

Jeg skrev bare at ECE R85 definerer at bilen kan ha lavere ytelse enn om man tester motoren separat hvis batteriet er den begrensende faktoren. Jeg skjønner ikke hvordan du mener at det umulig kan tolkes annereledes. Hvis du leser standarden selv så syns jeg det er helt opplagt at om motoren testes med batteri eller en annen strømkilde så vil det gi forskjellige svar på ytelse, det er akkurat det som blir beskrevet i ECE R85 og som var den opprinnelige fotnoten til Tesla og som vel fortsatt står i manualen til Tesla.

At det ikke står på hjemmesiden lenger og at de tidligere plusset sammen motor foran og bak når de tydeligvis var testet hver for seg er så klart håpløs markedsføring.

amund

Sikringen og kontaktoren er heller ikke den begrensende faktoren, for da hadde sikringen gått hver gang man ga flat pedal... Frekvensomformeren (motor controller) justerer hele tiden hvor mye ampere som trekkes fra batteriet og mates inn i motoren. Det er DEN, og softwaren rundt som bestemmer hvor mye effekt motorene tar - og gir. Og den bør vel være med på testen skulle jeg tro ?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

HåkonE

Sitat fra: amund på tirsdag 15. september 2015, klokken 23:28
Sikringen og kontaktoren er heller ikke den begrensende faktoren, for da hadde sikringen gått hver gang man ga flat pedal... Frekvensomformeren (motor controller) justerer hele tiden hvor mye ampere som trekkes fra batteriet og mates inn i motoren. Det er DEN, og softwaren rundt som bestemmer hvor mye effekt motorene tar - og gir. Og den bør vel være med på testen skulle jeg tro ?

God presisering, og naturligvis helt korrekt.

For at Tesla skal ha kunnet gjennomføre en slik test og fått et så høyt resultat, må de ha tatt (kun) elektro-motorene i en benk med en ekstern DC-kilde, og kontrollert de via styre-elektronikk og sikringer som åpenbart ikke er tenkt brukt i produksjons kjøretøyet.

Mye tyder på at de ikke har fulgt ECE R85 reglementet, og vel så viktig - det er markedsført et tall som ikke er representativt for produktet levert til kunde.

Som sorka er inne på, så var denne type rot og villedende markedsføring vanlig for over 40 år siden:

"Prior to 1972, manufacturers measured engines without accessories and used open exhausts without emissions equipment which resulted in much higher horsepower readings than when installed in the vehicle. This was GROSS horsepower and manufacturers aren't allowed to specify horsepower like this anymore."

Sjøhyene

I bunn og grunn er det vel batteriet som er den begrensende faktoren. Er teoretiske grenser for hvor mye strøm man kan trekke ut av et 85kWh batteri uten at det tar skade. For komponentene rundt er det nok relativt sett ganske enkelt å bytte de ut med noe som tåler større belastning. Elmotoren også har jo helt klart mye mer å gå på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

flux

#530
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 16. september 2015, klokken 07:59
I bunn og grunn er det vel batteriet som er den begrensende faktoren. Er teoretiske grenser for hvor mye strøm man kan trekke ut av et 85kWh batteri uten at det tar skade. For komponentene rundt er det nok relativt sett ganske enkelt å bytte de ut med noe som tåler større belastning. Elmotoren også har jo helt klart mye mer å gå på.
Jeg tror ikke det er batteriet det står på, det er heller utfordringer med maksimal strømstyrke gjennom inverter og sikringer, og deretter temperatur/kjøling i inverter/motor ved belastning over tid. 1500A strømstyrke er ganske ekstremt. Porsche dobler systemspenningen til 800V i sin Mission E, da kan de klare samme effekt med halv strømstyrke og da med mye mindre varmeutvikling / tap  i invertere og motorer.

Induksjonsmotorene i Tesla har lavere virkningsgrad enn f.eks PMSM motorer som Volkswagen/Porsche bruker. Tesla utnytter varmen fra motorene i det integrerte varme/kjølesystemet slik at den totale virkningsgraden blir ok, men det har en "akilles" ved "langvarig" maks effekt, da det ikke finnes nok kjølekapasitet.


http://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx

cairnz

Etter hva jeg mener å huske og ha lest, så benytter også Porsche-bilen seg av DC-motorer med permanente magneter. Dette er jo vesentlig forskjell fra Tesla som bruker AC induksjonsmotorer (uten magneter). Troligvis også endel dyrere :)
Elbilist

Cookie Monster

#532
Er det noen fordeler med AC induksjonsmotorer utenom at den er billigere å produsere? Etter hva jeg har forstått er DC-motorer med permanente magneter bedre på alt som bedre effektivitet, mindre varme osv.
2015 P85D

cairnz

Sitat fra: Kalle Klovn på onsdag 16. september 2015, klokken 12:07
Er det noen fordeler med AC induksjonsmotorer utenom at den er billigere å produsere? Etter hva jeg har forstått er DC-motorer med permanente magneter bedre på alt som bedre effektivitet, mindre varme osv.

Fordelen å lage en motor uten magnet er at du slipper bruke neodymium eller andre tilsvarende grunnstoffer med magnetiske egenskaper. Disse er ofte relativt dyre, og mesteparten (over 90% globalt) er under kinesisk kontroll. Usikker på om Porsche bruker et lav-kostnadsalternativ eller punger ut for mineraler.

Elbilist

jazzwheel

Og det er ikke kjent for å være spesielt miljøvennlig å vinne frem disse magnetene.

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Cookie Monster

#536
Bare samme som P90D har hatt siden den kom. Pete på TMC forumet har testet en del med den på med Vbox og det har utgjort veldig liten forskjell på maks ytelse når batteri uansett er driftsvarmt.

Men hvis batteriet er kaldt slipper man tider på oppimot 4 sek eller mer hvis man bruker 15 minutt med batterivarming ved å aktivere den funksjonen. Så helt klart en fin funksjon uansett, men stiller meg tvilende til at man får høyere effekt enn man har klart tidligere med varmt batteri.

Så det løser problemet med dårligere ytelse når batteri er kaldt. Men ingen av de testene som danskene har sendt inn er utført med kaldt batteri etter hva jeg vet.
2015 P85D

Teslanewbie

#537
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 16. september 2015, klokken 13:37
OK, en slags software Ludde-modus?

http://e24.no/bil/tesla-moeter-akslerasjonskritikk-med-en-ny-oppdatering/23525636

Jada !

Fra artikkelen ovenfor:

Nylig kom det frem at flere Tesla-eiere klager på for lite fart, i den forstand at de tallene som er oppgitt når det gjelder effekt og akselerasjon ikke stemmer med deres opplevelse.

Nå tar Tesla grep for å rette på dette med en ny oppdatering.

– Grunnen til at vi gjør det kommer selvsagt som en følge av blant annet dialog med norske eiere, men du må også huske på at vi, til forskjell fra alle andre, kan gjøre slike oppdateringer online, umiddelbart, sier Esben Pedersen

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

Synes uansett det er positivt at Tesla begynner å kommunisere tilbake nå og komme med forbedringer og mer info om hva som må til for å oppnå best ytelse :)
2015 P85D

Teslanewbie

#539
Sitat fra: Kalle Klovn på onsdag 16. september 2015, klokken 13:55
Synes uansett det er positivt at Tesla begynner å kommunisere tilbake nå og komme med forbedringer og mer info om hva som må til for å oppnå best ytelse :)

Kommuniserer de? Har dere fått konkrete svar på mailene som er sendt ?

Jeg får mer inntrykk av at dette er en røykteppe for å hale ut tiden . Hvor er forklaringen på de manglende HK? Hvor er forklaringen på at man idag ikke klarer å reprodusere 0-100 tider  fra mars ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA